Scheiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: Scheiding

Berichtdoor LauraC » 09 apr 2009 10:57

Mijn oom en tante zijn gescheiden, mijn neefje van 9 woont bij mijn oom en gaat ieder weekend naar mijn tante en haar nieuwe vriend (ze wonen 3 uur bij elkaar vandaan dus ieder rijdt anderhalf uur en daar wordt hij dan overgedragen). Ik denk dat beide ouders een enorm schukdgevoel hebben tegenover hem en het afkopen met spelletjes, snoep etc etc...dus in dit geval doet niet alleen de weekend-ouder dat.

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 15 apr 2009 20:35

Errusthen schreef:
Eerste reactie: Wie zegt dat wij kijven?????? De eerste ruzie tussen mijn ex en ik moet nog steeds komen, zowel in de huwelijkse als na-huwelijkse periode. Jij weet niet waarom wij gescheiden zijn!

Weer een waardeoordeel over een situatie waar je niets van weet. Ja, ik heb het rijden er graag voorover. Het maakt alleen de tijd die ik overhoud met de kinderen drie uur korter in het weekend(er komen twee maaltijden te vervallen in het weekend, die van vrijdagavond en die van zondagmiddag). Het weekend duurt dan wel geteld van vrijdagavond 21.00 uur tot zondagmiddag 12.00 uur. Dat is kort als je van je kinderen houdt, dat doet pijn!

Hoi errusthen,

Je heb idd gelijk dat ik niets van jouw situatie afweet, maar ik bedoelde met het spreekwoord;
"waar 2 kijven hebben 2 schuld"
niet te zeggen dat jij persé ruzie gemaakt zou hebben met je vrouw, maar dat een deel van de oorzaak van de scheiding ook zeker bij je eigen te vinden is.

Ik ben idd misschien wel hard en te snel oordelend naar jouw toegeweest, hier liet ik mij toch wel leiden door mijn eigen emoties en pijn door de huwelijksproblemen waar ik als kind toch 16 in gezeten heb.
Sorry daarvoor.

Wat betreft het rijden weet ik wel degelijk hoe dat is!!
Iedere vrijdag werd ik opgehaald en moest ik vaak 1.5 tot 2 uur in de auto zitten tot ik thuis was, en om de zondagsrust te behouden, en het weekend te kunnen rekken werden wij op maandagochtend vroeg weer 1.5 tot 2 uur terug gebracht en ook nog zodoende omdat mijn beide ouders niet wilde dat wij spijbelde van school moesten wij voor schooltijd op maandag terug zijn waardoor ik op maandag vaak om 5 uur in de auto zat om rond 7 uur weer bij het andere thuis te zijn om 7:15 naar school te kunnen fietsen.

Ik wens je veel sterkte toe in jouw situatie, nogmaal sorry dat ik te hard en te snel mijn oordeel gaf, maar ik hoop dat je zeker voor je kinderen je best zal doen, en niet alleen aan je eigen situatie zal denken en wat je zelf er bij voelt maar je kinderen voorop te stellen (en ik zeg nu niet dat je dit doet, dus voel je ajb niet aangevallen, maar ik wens je kinderen en jouw dit toe)

Gr happy mom

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 17 apr 2009 19:36

Ik ben super blij dat ik dat gesleep van het ene huis naar het andere niet heb gehad door weekenden over te zijn.
Ik zou het denk niet getrokken hebben.

En als ik zie wat het met het ventje uit mijn klas doet als ie het weekend bij papa is geweest.... :roll:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 18 apr 2009 20:49

mijn ouders zijn gescheiden toen ik 19 was en ik moet zeggen dat mijn zus en ik eigenlijk blij waren dat ze uit elkaar gingen het waren "tropenjaren" voor mijn ouders natuurlijk en ook voor mijn zus en mij... Mijn ouders bleven bij elkaar als eerste voor de kinderen. Ze hebben gevraagd aan de ouderlingen en de dominee zelfs wat of ze moesten doen e.d. maar van de ger.gem. mocht je niet scheiden en moest je het maar 'dragen'??? Mijn moeder is toen van kerk veranderd ook daarom omdat ze er niet mee kon leven... En is toen gescheiden. Mijn zus en ik hebben dus nooit gezien dat mijn ouders elkaar zoenden of zo. En geniet ik des te meer dat mijn man en ik elkaar gewoon zoenen zelfs op straat en dus ook als de kinderen er bij zijn. Ze giechelen er een beetje om en zeggen hé wat vies maar denk ik je moest eens weten hoe of ik mij vroeger erover voelde... Vooral ook toen ik mensen op straat elkaar een zoen zag geven als kind. Wat ik er wel van heb geleerd is dat je moet blijven praten met elkaar en ook elkaar genoeg aandacht geven ook al heb je het nog zo druk en gewoon eens een weekendje de kinderen laten logeren bij bijv. oma en opa want dan kun je gewoon eens even bijkletsen of uit gaan eten samen zonder dat er een kletspraatje achter je is van 1 van de kinderen... :wink: :D

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 20 apr 2009 08:52

In de gergem doen ze inderdaad moeilijk over scheiden... Nog steeds dus. :? Niet inleven in de situatie en alleen maar met de bijbel zwaaien. Net of ik niet weet dat je niet mag scheiden...
Ze adviseren je om van tafel en bed te scheiden en maar te wachten tot je partner eenzijdig de scheiding in zet, want dan ben je schuldloos ](*,) Gemeen vind ik het en achterbaks, 'k heb er geen andere woorden voor! Als je samen wilt scheiden ga je dat dus samen doen en niet zitten wachten om er maar schuldloos uit te komen omdat er dan misschien nog een keer een huwelijk voor je weggelegd is... Zo zit ik helaas niet in elkaar...
Scheiden is niet leuk, maar het op deze manier uitspelen vind ik helemaal niet kloppen!
Ik heb me daar dan ook niet door laten leiden en gewoon samen een scheiding aangevraagd en dan maar zien wat de consequenties daarvan waren. Achteraf heeft dat wel goed uitgepakt, maar dat wist ik toen ook nog niet.
Voor de kinderen bij elkaar blijven vind ik ook geen optie. Kinderen die opgroeien zonder liefde van ouders tussen elkaar, misschien ruzies, nee, daar wordt een kind doodongelukkig van en iedereen dus. Dan tussen twee kwaden maar de beste kiezen is mijn instelling.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik veel beter uit de scheiding ben gekomen dan ik ooit voor mogelijk heb kunnen houden. Ben er qua persoonlijkheid ook een stuk op vooruit gegaan, dus ik heb wat dat betreft misschien wel makkelijk praten. Als ik anderen soms zie en hoor die in zo'n zelfde situatie zitten en vertellen wat een ellende dat allemaal met zich mee brengt, dan kan ik daar geeneens over meepraten. (gelukkig maar)
Wij zijn 'in goede harmonie' uit elkaar gegaan (wat overigens ook niet mocht van de kerkenraad, als je in goede harmonie uit elkaar kan gaan, kan je ook in goede harmonie bij elkaar blijven :-k ) We moesten dus eigenlijk ook nog slaande ruzie maken... Daar hebben we voor gepast.
Wat ik hiermee wil zeggen is dit: Ga je gevoel achterna...dus niet als een blinde kip zomaar scheiden omdat het je niet bevalt. Zet alle voors en tegens op een rij, overdenk wat de consequenties het zijn voor jezelf en eventuele kinderen. Probeer te redden wat er te redden valt, maar lukt dat niet, wees dan reeel en kies voor allemaal de beste weg.
Ik geloof wel dat ik nu kan zeggen dat ik het beste heb gekozen. Zonder liefde bij elkaar blijven had drie levens verwoest (ex, kind en mezelf). Nu zijn we alledrie gelukkig. Zelf sta ik veel sterker in het leven, ben mondiger geworden, zou nooit meer terugwillen naar die tijd.
Mn zoontje wordt goed in de gaten gehouden door zijn verleden, maar tot nu toe is het een vrolijke frans die geen problemen oplevert. Niet op school, niet thuis, niet bij m'n ex. Niemand kan zien of merken dat er een 'verleden' is geweest. Misschien dat dat nog komt? We wachten maar af. Wie dan leeft, wie dan zorgt :wink:

Zo...een heel verhaal :oops:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 apr 2009 09:46

Nouja, ik begrijp wel degelijk dat ze moeilijk doen over scheiden. Het is toch ook helemaal niet normaal? Hm, helaas tegenwoordig wel dus..
Je hebt voor alle mensen en God beloofd elkaar trouw te blijven tot de dood jullie scheidt. Daar wil je je dan niet aan houden.
Nou, reden genoeg om daar "moeilijk" over te doen, is mijn mening..

Vind eerlijk gezegd dat ze er veels te makkelijk over doen. Tenminste, wel in de kerken waar ik vandaan kom. (Chr. geref.)
Voor de tweede keer trouwen is geen probleem meer. Gewoon er voor zorgen/zeggen dat de ander eerst een ander had, en dan kan je zelf ook weer trouwen.
Nouja, voor zover je nog over trouwen kan praten, bij een tweede keer.. Waar is immers de trouw gebleven.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 20 apr 2009 10:35

Ik was vergeten te melden dat het hier dan wel gaat om scheiden wat in bijbels opzicht 'mag'.

Verder vind ik ook dat er veel te makkelijk gescheiden wordt...als je elkaar zat bent ga je gewoon uit elkaar. Ook dan ben ik het ermee eens dat er moeilijk over gedaan wordt. Maar als je 'gronden' hebt, waarom dan nog moeilijk doen...en waarom dan alleen maar op bewijzen blijven hangen? Je kan niet altijd een bewijs leveren helaas.... (kon moeilijk aan mn ex vragen of hij even een foto wilde schieten als hij met 'de daad' bezig was... ](*,) ) want daar hing het uiteindelijk allemaal om :?
En zo lang ik dat bewijs niet had...mocht ik niet scheiden... Want ik kan wel iets zeggen, maar wie zegt dat het waar is? Ook al zegt iedereen het met mij...zolang er geen bewijs is, is er niets aan de hand. En dáár kan ik niet mee uit de voeten...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 apr 2009 10:52

Hm, dat kan ik me dan helemaal voorstellen.. Beetje om bewijsmateriaal vragen bij dat soort zaken. :/

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 21 apr 2009 13:37

Vanwege mijn de scheiding van mijn ouders ben ik heel erg mezelf in gaan verdiepen hoe er over scheiding gesproken word in de bijbel.

Het klinkt misschien wel heel hard, maar de enige gronden waar in de bijbel een soort van toestemming voor scheiden word gegeven is als de partner overspel heeft gepleegd, (natuurlijk is het heel mooi en genade van Christus als je, je partner kan vergeven) maar alleen in die situaties word echtscheiding toegestaan.
Verder is het wel zo dat de weg naar elkaar open moet blijven en de gescheiden personen niet opnieuw een relatie aan mogen gaan, tenzij de weg al is gesloten door dat de een een nieuwe relatie is aangegaan.

Nu zit ik een situatie dat mijn moeder een vriend heeft (anderhalf jaar) en mijn vader nu ook op zoek is naar een nieuwe vrouw, en mijn schoonmoeder (die weduwe is) nu een relatie is aangegaan met een gescheiden man.
Lekker ingewikkeld dus allemaal.... Ik heb er in ieder geval mijn buik van vol.

Hebben anderen ook ervaring met het feit dat hun gescheiden ouders een nieuwe relatie hebben?
Hoe gaan jullie hier mee om?

gr happy mom

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2009 13:44

Pff, dat lijkt me lastig zeg die situatie happy mom!

Ik vind trouwens ook dat er over het algemeen wel erg snel gescheiden wordt.
'We zijn niet meer verliefd op elkaar' zeggen ze dan. Tja, dat lijkt me wel zo gezond, dat je niet continu verliefd meer bent.
Ik ken ook een geval waarin de verliefdheid verdween, en er niets voor in de plaats kwam, niet dat echte houden van. Dat lijkt me zeker onwijs moeilijk, maar zou iemand dan niet te snel getrouwd zijn? Als je trouwt als je nog op en top verliefd bent, weet je toch ook niet of het echt houden van gaat worden?

Sterkte allemaal!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 21 apr 2009 13:48

hoi missF,

Ik vind zelf ook hor, dat ze allemaal snel uit elkaar gaan.
En het gevoel is weg... dan komt het juist toch aan op de trouw die je elkaar beloofd hebt.
Ik heb nog nooit horen zeggen zowel in de kerk als in het gemeentehuis;
Belooft u elkaar trouw te blijven zolang u verliefd bent?

gr happy mom

jnien

Berichtdoor jnien » 21 apr 2009 15:28

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn pa helemaal van de kerk weg. Hij heeft een soort relatie met een of andere dame die een gezin heeft en daar ook voor kiest, maar ze kunnen elkaar niet los laten. Verder heeft hij dames waarmee hij af en toe eens afspreekt, en ik heb wil niet exact weten wat hij ermee uit voert.. eigenlijk ontwijk ik het vooral, om de sfeer gewoon goed te houden, want ik heb geen idee hoe k ermee om moet gaan..

Het is misschien anders omdat hij geen vaste relatie heeft, maar zo ga ik er dus mee om ;)

En ik ben eigenlijk nog maar wel heel blij dat mn ouders allebei nog geen nieuwe vaste relatie hebben..
zou het heel moeilijk kunnen accepteren..

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 21 apr 2009 16:20

dat accepteren... voor al dat, daar heb ik zelf ook moeite mee,
het ontwijken van mijn moeder met haar vriend hebben we (ik en vooral mijn man)steeds gedaan, omdat we niet wisten hoe er voor onszelf mee om moesten omgaan, maar jah... als straks mijn vader ook een nieuwe vriendin heeft, en mijn schoonmoeder nu een vriend...
kunnen we moeilijk alledrie gaan ontwijken en zeggen tegen ze jullie mogen wel komen maar dan alleen...
dat is dan ook niet meer haalbaar....

zucht... gr happy mom

André

Berichtdoor André » 21 apr 2009 16:51

Het klinkt misschien wel heel hard, maar de enige gronden waar in de bijbel een soort van toestemming voor scheiden word gegeven is als de partner overspel heeft gepleegd,
Het klinkt niet hard maar meer onvolledig.
Welke zonde is volgens jou groter, in haat met elkaar leven onder 1 dak, of van elkaar scheiden?

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 21 apr 2009 17:38

André schreef:
Het klinkt misschien wel heel hard, maar de enige gronden waar in de bijbel een soort van toestemming voor scheiden word gegeven is als de partner overspel heeft gepleegd,
Het klinkt niet hard maar meer onvolledig.
Welke zonde is volgens jou groter, in haat met elkaar leven onder 1 dak, of van elkaar scheiden?

Happy mom zegt alleen wat de Bijbel erover zegt.
Het blijft heel moeilijk. We mogen elkaar niet haten... dus laten we maar beginnen met: "Dient elkander door de liefde".
En ja, ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk dat is #-o

Sterkte happy mom, wat moeilijk voor je!

Terug naar “Archief”