Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

roos44
Verkenner
Verkenner

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 08:16

NOGMAALS: VRAAG HET AAN DE MENSEN VAN DE SITE ZELF!

Waarom is het toch zo moeilijk het rechtstreeks bij de bron te vragen?

Voorts gaan jullie maar door over de kerk, hoe belangrijk die zou zijn. Over de 'hand en voet'. Probeer e.e.a. toch eens los te zien van de kerk: steeds meer mensen geloven zonder ooit (nog) in de kerk te komen. Steeds maar weer teksten uit de bijbel aandragen waar in zou staan dat de kerk onmisbaar is word ik een beetje moe van :wink: , met alle respect. Die teksten kun je alle kanten mee op, zoals veel teksten in de bijbel.

Kijk er eens met een frisse 'look' tegenaan, en stel je open voor nieuw initiatieven.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 apr 2009 08:19

Het zit je wel hoog of niet roos44 :wink: .

Waarom mogen mensen daar niet over discusiëren?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 apr 2009 08:43

roos44 schreef:Kijk er eens met een frisse 'look' tegenaan, en stel je open voor nieuw initiatieven.

Dat probeer ik Roos.

Het lijkt mij wel zo, dat je als gelovige wel een toetssteen nodig hebt. (lees: mede of anders gelovigen) Dit, omdat het juist de verbale communicatie tussen mensen onderling die een andere smaak dan jezelf hanteren die de geest scherpen en tot nadenken stemmen. Het gevaar zit er mijn inziens in als je/men niet met mede of anders gelovigen omgaat, het gevaar bestaat, dat je/men de bijbel gaat (uit)lezen op een manier je/die men zelf lekker vindt.

Mogelijk is dat het geen wat Marnix bedoelde met "handen en voeten" ? Ik zelf, zoek en vind dat in een gemeente. Het kan zijn dat iemand het ook buiten een gemeente kan vinden, dat sluit ik niet uit.

roos44 schreef:NOGMAALS: VRAAG HET AAN DE MENSEN VAN DE SITE ZELF!
Waarom is het toch zo moeilijk het rechtstreeks bij de bron te vragen?

Bij het vragen aan één enkele ds of aan mensen van de site zelf, bestaat het gevaar, dat die perso(n)on(en) één uitleg confirme(e)er(t)en, van één bepaald kerkgenootschap. Een ds die zich niet houdt aan de eigen gehanteerde kerkelijke regelgeving/uitlegging van zijn kerkgenootschap, komt meestal al snel onder vuur te liggen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 17 apr 2009 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:05

ajl schreef:Het zit je wel hoog of niet roos44 :wink: .

Waarom mogen mensen daar niet over discusiëren?

Natuurlijk mag dat, maar waarom de mensen achter de site zelf niet om hun drijfveren gevraagd? Dat kan toch geen kwaad?

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:07

En hoe is dan de 'goede manier' van bijbel lezen? Jouwe manier? of mijn manier?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 apr 2009 09:08

roos44 schreef:En hoe is dan de 'goede manier' van bijbel lezen? Jouwe manier? of mijn manier?

Biddend bijbel lezen, je zelf durven open stellen voor de schrift en voor andere meningen dan jezelf.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:11

Bij het vragen aan één enkele ds of aan mensen van de site zelf, bestaat het gevaar, dat die perso(n)on(en) één uitleg confirme(e)er(t)en, van één bepaald kerkgenootschap. Een ds die zich niet houdt aan de eigen gehanteerde kerkelijke regelgeving/uitlegging van zijn kerkgenootschap, komt meestal al snel onder vuur te liggen.
[/quote]

Wélke 'gehanteerde kerkelijke regelgeving/uitlegging van zijn kerkgenootschap'? Deze dominee is niet aangesloten bij een kerkgenootschap. Juist die 'kerkelijke regelgeving' maakt dat mesnen zich afwenden van de kerk?

En waarom is het erg dat deze dominee zijn eigen uitleg geeft? Wie weet, leren we er nog wat van!

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:12

Harm-J schreef:
roos44 schreef:En hoe is dan de 'goede manier' van bijbel lezen? Jouwe manier? of mijn manier?

Biddend bijbel lezen, je zelf durven open stellen voor de schrift en voor andere meningen dan jezelf.

Precies. Vraag daarom de mening van de dominee achter die site!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 apr 2009 09:22

roos44 schreef:Wélke 'gehanteerde kerkelijke regelgeving/uitlegging van zijn kerkgenootschap'? Deze dominee is niet aangesloten bij een kerkgenootschap. Juist die 'kerkelijke regelgeving' maakt dat mesnen zich afwenden van de kerk?

Als jij doelt op een ds, pastoor van de site voor kerkelijke huwelijken, is het wel zaak om te kijken wat zijn of haar toetssteen is.

roos44 schreef:En waarom is het erg dat deze dominee zijn eigen uitleg geeft? Wie weet, leren we er nog wat van!

Ik schreef volgens mij niet dat erg zou zijn? Het gevaar bestaat dat als men maar één uitleg wenst te horen, dat men niet meer openstaat voor een andermans mening.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:24

roos44 schreef:

Volgens mij spreek je hierboven wel degelijk van 'gevaar'.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 09:26

Ik schreef volgens mij niet dat erg zou zijn? Het gevaar bestaat dat als men maar één uitleg wenst te horen, dat men niet meer openstaat voor een andermans mening.
[/quote]

En wie zegt dat deze dominee 'maar één uitleg wenst te horen?'

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 apr 2009 10:11

roos44 schreef:Volgens mij spreek je hierboven wel degelijk van 'gevaar'.

Er staat: 'bestaat' het gevaar, wat dus wil zeggen dat er een kans op is, niet dat er (direct of altijd) sprake is van gevaar Zo heb ik het althans bedoelt.

roos44 schreef:En wie zegt dat deze dominee 'maar één uitleg wenst te horen?'

Ik schreef:
Het gevaar bestaat dat als men maar één uitleg wenst te horen, dat men niet meer openstaat voor een andermans mening.

Men, slaat in die zin, op een meervoud van mensen, dus niet direct op één enkel persoon of enkele ds. Je mag het woord men, ook uitlezen als zijnde: 'wie de schoen past, trekke hem aan . Het gevaar "kan" om de hoek komen kijken als je/men zich enkel richt op één enkele stroom van informatie, die voor absolute waarheid aanneemt en niet meer openstaat voor andere informatie.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 17 apr 2009 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 10:22

Men, slaat in die zin, op een meervoud van mensen, dus niet direct op één enkel persoon of enkele ds. Je mag het woord men, ook uitlezen als zijnde: 'wie de schoen past, trekke hem aan .
[/quote]

Deze discussie verzandt in van alles, behalve waar het echt om gaat: het geheven vingertje naar alles wat anders is dan de kerk.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 apr 2009 10:25

roos44 schreef:Deze discussie verzandt in van alles, behalve waar het echt om gaat: het geheven vingertje naar alles wat anders is dan de kerk.

Daar probeer(de) ik juist bovenuit te kijken. (lees: naar alles wat anders is dan de kerk) Tot het moment kwam dat jij mijn tekst uit elkaar begon te plukken. :mrgreen:

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 17 apr 2009 10:32

Daar probeer(de) ik juist bovenuit te kijken. (lees: naar alles wat anders is dan de kerk) Tot het moment kwam dat jij mijn tekst uit elkaar begon te plukken. :mrgreen:
[/quote]

Ok, ik begrijp het #-o . Blijft mijn advies: vraag het ze zelf eens. Wie weet, wat we dan te weten komen.

Wat mij betreft: Ze reiken de hand naar christenen buiten de kerk en gemengde 'stellen' waarvan de christen niet (meer) in de kerk komt. Een doelgroep waar de kerk zich weinig lijkt van aan te trekken.

Terug naar “Archief”