Gij geheel anders....?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant

Re: Gij geheel anders....?

Berichtdoor Michael » 10 apr 2009 14:16

Marnix schreef:Er is een verschil tussen je verwonderen over iemands schoonheid, daarnaar kijken... en een vrouw begeren. Ik kan gerust naar een mooie vrouw kijken en denken: Wauw, ze is mooi. Zonder dat daar begeerte bij komt kijken.

Het zijn altijd weer die kleine verschillen in hoe we woorden opvatten die het hem doen he? Ik ben het wederom met je eens, goed dat we dat even checkte ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2009 19:43

Het is maar te hopen dat Jezus de lat op dezelfde hoogte als Marnix legt dan, want anders moeten we straks nog vergeven worden! ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2009 12:52

Vergeven hebben we sowieso allemaal nodig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2009 08:41

Michael schreef:
Marnix schreef:Er is een verschil tussen je verwonderen over iemands schoonheid, daarnaar kijken... en een vrouw begeren. Ik kan gerust naar een mooie vrouw kijken en denken: Wauw, ze is mooi. Zonder dat daar begeerte bij komt kijken.

Het zijn altijd weer die kleine verschillen in hoe we woorden opvatten die het hem doen he? Ik ben het wederom met je eens, goed dat we dat even checkte ;)

Altijd fijn dat je het met elkaar eens bent natuurlijk, maar misschien valt hij wel op mannen en dat wordt ook hard veroordeeld! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2009 08:44

Marnix schreef:Vergeven hebben we sowieso allemaal nodig.

Om vergeven te worden mogen we niet liegen en moeten we onze fouten tegenover Hem toegeven! ;)

Jes 63,8
Want Hij zeide: Zij zijn immers Mijn volk, kinderen, die niet liegen zullen? Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland.

1 Joh 1,9
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 14 apr 2009 14:51

mohamed schreef:
Michael schreef:

Altijd fijn dat je het met elkaar eens bent natuurlijk, maar misschien valt hij wel op mannen en dat wordt ook hard veroordeeld! ;)

" Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. "

Dus ook zijn vent niet... ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2009 09:23

Michael schreef:
mohamed schreef:Altijd fijn dat je het met elkaar eens bent natuurlijk, maar misschien valt hij wel op mannen en dat wordt ook hard veroordeeld! ;)

" Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. "

Dus ook zijn vent niet... ;)

Lol, dat is zo :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2009 13:35

Ik ben nog steeds heel benieuwd welke films het nou waren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 16 apr 2009 14:09

Wees gericht op Jezus en alles wordt je steeds duidelijker he. Als je met Hem wandeld laat Hij zien wat Hij wil.

Mijn regel is: Als God zegt in de bijbel dat Hij iets haat, wil ik daar zo ver mogelijk vandaan blijven.

Hij zegt: Ik haat tovernarij. Dat betekend dus dat ik me met geen films, muziek, etc. inlaat die daarmee te maken hebben.
Het zelfde met overspel en noem maar op.

Hoe kunnen wij genieten of ontspannen bij dingen waarvan God gruwelt?

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 16 apr 2009 18:07

Wijnand, wil je voor mijn beeldvorming aangeven waar God zegt dat hij toverij haat? En betekent dat dan ook handopleggingen en gebedsgenezingen volgens jou? En volgens mij is water in wijn omzetten of op water lopen ook een soort toverij toch? Ik ken een boek wat daar vol mee staat ;) Een mooier boek dan harry potter overigens ;) Ook herinner ik me dat Christus zegt dat wij, gewone mensen, grotere wonderen zullen doen dan hij deed. Is hij dan echt tegen toverij door mensen? Of is hij tegen volkshekserij en de zogenaamde zwarte magie?

Kun je ook een voorbeeldje geven van ergens in de bijbel waar staat dat hij gruwelt van iets? Ik vind het moeilijk om de woorden God en Gruwel of haat in 1 zin te zien. Zeker als God liefde zou zijn. Het zijn zulke sterke woorden. Het is niet mooi om te haten, het is niet goed om te haten. Je maakt er alleen maar dingen mee kapot. Je kunt beter trachten te begrijpen. Haat is een ketting die je om je eigen nek bindt die je verplicht om te reageren of te stikken als iemand aan de ketting trekt. Christus predikte juist liefde, geen haat.

En Marnix, ik begrijp niet precies welke films je bedoelt, of of je vraag op mij of een ander gericht is. Wil je je vraag toelichten?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 16 apr 2009 19:59

deut 18:9-12 onder andere gaat over tovernarij en dat het de Heere een gruwel is. Wat is tovernarij? Alles wat bovennatuurlijk is en dat niet gericht is op Gods wil en wat geen verheerlijking brengt aan God.

Jezus was gericht op Gods wil (Hij zegt zelf: Ik doe alleen wat ik de Vader heb zien doen.) en leefde voor Gods verheerlijking.

Verder is God een God van liefde (amen) en een God van rechtvaardigheid (amen) en een God van haat (amen). Juist omdat God liefde is, moet Hij haten. Omdat ik van kinderen houd, haat ik kindermisbruik. Omdat ik van God houd, haat ik het als mensen Hem belachelijk maken. Omdat ik van Jezus houd, haat ik de zonde. Omdat ik de waarheid lief heb, haat ik de leugen. Haat op zich is dus niets slechts, je kan zelfs niet bestaan zonder haat (want dan heb je ook niets lief).

Ik had eerder ook veel last met de "God van het Oude Testament" omdat ik een fout beeld had van God en van Jezus. Ik dacht dat God liefde was en dus haat uitgesloten was. Maar dat is een leugen. Moet je eens zoeken op het woord gruwel in de NBG vertaling dan zie je hoevaak God zegt dat iets een gruwel is voor Hem. VELEN RESULTATEN! Gruwel is 'haat die misselijk maakt'. Dat is nogal heftige taal.

Christus preekte liefde tegen de verbrokene van harten, maar zei nogal beledigende dingen (= heftige dingen) tegen de farizeërs en schriftgeleerden. Jezus kwam ook om het zwaard te brengen. Jezus ging met een zweep mensen te lijf OP HET TEMPELPLEIN notabene, en gooide hun kramen omver en stuurde de mensen weg en was nogal boos.

De Jezus die ik dien is geen 'pussycat' maar een machtige Heer! Hij is ook de rechter van allen.

Snap je wat ik wil zeggen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2009 20:29

Je bedoelt dingen als pratende bomen? :)

Ik ben het voor een groot deel met je eens... met wat kanttekeningen... ik denk bijvoorbeeld aan Lord of the Rings, Narnia.

En sowieso, in welke context staat het? In het tovenarij bedrijven? Hoe zit het met fantasie-verhalen waarbij geen goden worden aangeroepen voor tovenarij, waarbij zwarte magie wordt betreden etc?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 17 apr 2009 08:12

Ik ga geen regels voor je vastleggen hoor :)

Dat moet je zelf maar bepalen met de Heere, maar dat is wat ik zelf probeer te houden als richtlijn. Dus ik zelf kijk ook geen narnia of lord of the rings.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 30 apr 2009 15:03

dan vind je pooh beer zeker ook uit den boze, ik heb nog nooit een beer zien praten namelijk..
zo occult als het maar kan ](*,)
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 30 apr 2009 20:54

wijnand schreef:deut 18:9-12 onder andere gaat over tovernarij en dat het de Heere een gruwel is. Wat is tovernarij? Alles wat bovennatuurlijk is en dat niet gericht is op Gods wil en wat geen verheerlijking brengt aan God.

Goed daar kan ik me in vinden. Jezus zei dat wij allen wonderen zouden doen zoals hij deed. Ter verheerlijking van God uiteraard. Dus je hebt geen bezwaar tegen zijn uitspraak dan zijn we het verder in grote lijnen eens denk ik.

Verder is God een God van liefde (amen) en een God van rechtvaardigheid (amen) en een God van haat (amen). Juist omdat God liefde is, moet Hij haten. Omdat ik van kinderen houd, haat ik kindermisbruik. Omdat ik van God houd, haat ik het als mensen Hem belachelijk maken. Omdat ik van Jezus houd, haat ik de zonde. Omdat ik de waarheid lief heb, haat ik de leugen. Haat op zich is dus niets slechts, je kan zelfs niet bestaan zonder haat (want dan heb je ook niets lief).

Daar geloof ik niets van. Ik haat niets. Maar ik heb wel lief. Ik hou van mijn vrouw, maar als ik zou haten dat ze bij me weg kan gaan dan kan ik haar alleen maar in mijn kelder opsluiten. Terwijl ik vele malen liever heb dat ze bij me weg zou gaan dan dat ik haar in mijn kelder zou opsluiten. Als je liefde als excuus gebruikt om te mogen haten dan is het heel makkelijk om gewoon op haat over te gaan.

Haat leidt tot lijden. Overal waar haat is, ontstaat lijden. En als je liefde als excuus gebruikt is je liefde dus het oorzaak van het lijden. Dan kun je beter niet liefhebben. Want dan kun je die liefde gewoon niet aan.

Christus preekte liefde tegen de verbrokene van harten, maar zei nogal beledigende dingen (= heftige dingen) tegen de farizeërs en schriftgeleerden. Jezus kwam ook om het zwaard te brengen. Jezus ging met een zweep mensen te lijf OP HET TEMPELPLEIN notabene, en gooide hun kramen omver en stuurde de mensen weg en was nogal boos.

Niet op het tempelplein notabene. Maar JUIST op het tempelplein. Waar anders zou geld wisselen hem boos gemaakt hebben?

De Jezus die ik dien is geen 'pussycat' maar een machtige Heer! Hij is ook de rechter van allen.
Snap je wat ik wil zeggen?

Ik hoor je, en ik begrijp je, maar ik denk niet dat ik het honderd procent met je eens ben ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”