Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor Harm-J » 14 apr 2009 21:33

TheKeimpe schreef:@Harm-J:
Mijn probleem zit hierin dat de gemeente van Jezus Christus (de kerk, in wat voor verband dan ook) losgekoppeld wordt van God zelf. Vanuit Bijbels oogpunt zijn Hoofd en lichaam onlosmakelijk verbonden. Je kunt niet naar hartelust uit de voerbak van het christendom pikken wat je zelf lekker vindt, wie God wil, moet Zijn gemeente daarbij nemen. (En het is een kwaad teken als dat moeite kost.)

Zoals ik al aangaf, als een bepaalde gemeente dwaalt, of je in een keurslijf perst waar je niets meer mee kunt (hoewel hier ook nog meer over te zeggen is) kun je een andere gemeente opzoeken. Als er nu nog geen gemeente te vinden is waar je je redelijk tot goed thuisvoelt, weet ik het ook niet meer.

Ik ben het niet geheel met je oneens, als jij dit van uit een kerkelijk perspectief bekijkt. Toch blijf ik van mening dat niet iedereen (voorbeelden zijn er m.i. genoeg gegeven in dit topic) in het kerkelijk keurslijf past, om wat voor reden dan ook. Het is 'beter' om met een gemeente samen God te dienen ja... E.e.a wil niet zeggen dat men het als harde eis kan stellen.

Het is mij helemaal te kort door de bocht als men (voor niet kerkelijke) mensen die bv ongehuwd samenwonen ook nog eens gaat vragen om het afleggen van een schuldbelijdenis. Ik blijf van mening dat men ook blij moet kunnen zijn, dat mensen toch Gods zegen over hun huwelijk willen hebben. Daar moeten mensen niet tussen gaan staan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 apr 2009 21:40

Harm-J schreef:Ik ben het niet geheel met je oneens, als jij dit van uit een kerkelijk perspectief bekijkt. Toch blijf ik van mening dat niet iedereen (voorbeelden zijn er m.i. genoeg gegeven in dit topic) in het kerkelijk keurslijf past, om wat voor reden dan ook. Het is 'beter' om met een gemeente samen God te dienen ja... E.e.a wil niet zeggen dat men het als harde eis kan stellen.

Het is mij helemaal te kort door de bocht als men (voor niet kerkelijke) mensen die bv ongehuwd samenwonen ook nog eens gaat vragen om het afleggen van een schuldbelijdenis. Ik blijf van mening dat men ook blij moet kunnen zijn, dat mensen toch Gods zegen over hun huwelijk willen hebben. Daar moeten mensen niet tussen gaan staan.

Hee vriend je beantwoord mijn vraag niet:

Gaat het om de Heer of om de sfeer?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2009 22:26

Harm-J schreef:
TheKeimpe schreef:@Harm-J:
Mijn probleem zit hierin dat de gemeente van Jezus Christus (de kerk, in wat voor verband dan ook) losgekoppeld wordt van God zelf. Vanuit Bijbels oogpunt zijn Hoofd en lichaam onlosmakelijk verbonden. Je kunt niet naar hartelust uit de voerbak van het christendom pikken wat je zelf lekker vindt, wie God wil, moet Zijn gemeente daarbij nemen. (En het is een kwaad teken als dat moeite kost.)

Zoals ik al aangaf, als een bepaalde gemeente dwaalt, of je in een keurslijf perst waar je niets meer mee kunt (hoewel hier ook nog meer over te zeggen is) kun je een andere gemeente opzoeken. Als er nu nog geen gemeente te vinden is waar je je redelijk tot goed thuisvoelt, weet ik het ook niet meer.

Ik ben het niet geheel met je oneens, als jij dit van uit een kerkelijk perspectief bekijkt. Toch blijf ik van mening dat niet iedereen (voorbeelden zijn er m.i. genoeg gegeven in dit topic) in het kerkelijk keurslijf past, om wat voor reden dan ook. Het is 'beter' om met een gemeente samen God te dienen ja... E.e.a wil niet zeggen dat men het als harde eis kan stellen.

Het is nogal armoedig als je in je eentje of slechts samen met je partner wil geloven. De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig. Je mist zoveel zonder mensen om je heen.

Als iemand niet in het kerkelijk keurslijf past wil dat niet zeggen dat je maar zonder kerk verder moet. Er zijn talloze kerken en als mensen op 1 kerk afknappen wil dat nog niet zeggen dat je maar helemaal zonder kerk moet doen. Er zijn meer kerken in Nederland en vast wel een waar ze wel in passen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 apr 2009 23:31

Speedy schreef:Gaat het om de Heer of om de sfeer?

Marnix schreef:Het is nogal armoedig als je in je eentje of slechts samen met je partner wil geloven. De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig. Je mist zoveel zonder mensen om je heen.

Als iemand niet in het kerkelijk keurslijf past wil dat niet zeggen dat je maar zonder kerk verder moet. Er zijn talloze kerken en als mensen op 1 kerk afknappen wil dat nog niet zeggen dat je maar helemaal zonder kerk moet doen. Er zijn meer kerken in Nederland en vast wel een waar ze wel in passen.

Het gaat mij juist om de (zegen van de ) Heer. Misschien denk ik een stap te ver, als iemand of een stel nu op één kerk is afgeknapt en ze willen toch graag een kerkelijke inzegening..., wat als die nu door één of meerdere kerken stelselmatig geweigerd wordt... Zullen die mensen juist dan niet nog verder van de of een kerk wegraken.

Laten wij wel eerlijk zijn, veel van de standaard kerken, zullen een koppel dat geen lid is van een kerk, niet snel toestemming verlenen tot een kerkelijk inzegening van een huwelijk. Het merendeel van de kerken vereist dat men lid is van de of een kerk, als er al niet meer gevraagd dan wel geëist wordt.

Het is mij te gemakkelijk gezegd van stelt u op mensen geen vertrouwen, e.e.a klinkt misschien leuk voor in de kerkelijke kring, maar het zijn vaak juist mensen van buiten die kring, die op de mensen binnen de (kerkelijke)kring afknappen.

Het lijkt er mij een wat op, ik betrap mij er zelf ook op, dat het lijkt of men hier m.b.t het onderwerp heel erg vanuit het eigen kerkelijk denken de za(a)k(en) bekijkt. Eerder zou ik pleiten als wanneer een koppel bij een kerk aanklopt voor een kerkelijke inzegening, met die mensen in gesprek gaan en proberen te achterhalen waarom ze nu juist een kerkelijke inzegening willen Zijn die gronden zuiver te noemen*, dan zou ik er voor pleiten dat ze de gewenste inzegening wel verkrijgen.

In het gesprek zelf zou ik wel de hoop uitspreken als ze een kerkelijke inzegening willen, dan wel verkrijgen of ze eens zouden willen overwegen om hier of elders na hun huwelijk eens een dienst bij te wonen. Op die manier dwing je ze nergens toe, maar je hoeft ze ook Gods zegen niet te weigeren over hun huwelijk. Wat ik mij afvraag, als iemand mij oprecht om vraagt hem/haar God zegen mee te geven, hoe zou ik die dan kunnen weigeren, ik zie mijzelf dat nog niet zo 1..2..3 aan God uitleggen. Die mens(en) vragen tenslotte niet om mijn zegen maar om Gods zeggen, daar zit voor mij de crux!

Een goede vraag in het gesprek zou kunnen zijn: "Of ze belijden dat Jezus Christus hun persoonlijke verlosser is".

*Een zuiver reden is voor mij dat het gaat om de oprechte vraag om een Goddelijk zegen over het huwelijk te verkrijgen, dus niet om voor de sfeer in een kerk te kunnen trouwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2009 07:31

Het lijkt er mij een wat op, ik betrap mij er zelf ook op, dat het lijkt of men hier m.b.t het onderwerp heel erg vanuit het eigen kerkelijk denken de za(a)k(en) bekijkt. Eerder zou ik pleiten als wanneer een koppel bij een kerk aanklopt voor een kerkelijke inzegening, met die mensen in gesprek gaan en proberen te achterhalen waarom ze nu juist een kerkelijke inzegening willen Zijn die gronden zuiver te noemen*, dan zou ik er voor pleiten dat ze de gewenste inzegening wel verkrijgen.

Dat in gesprek gaan is zeker goed, het zoeken naar zuivere gronden. Dan kom je inderdaad op je slotvraag uit: Is Christus je verlosser? Als dat zo is heeft dat denk ik ook wel weer gevolgen voor kerkgang. Als Hij je verlosser is, waarom zou je je dan afzijdig houden van de kerk? Dan zoek je toch een gemeente en is inzegening nooit een punt.

In het gesprek zelf zou ik wel de hoop uitspreken als ze een kerkelijke inzegening willen, dan wel verkrijgen of ze eens zouden willen overwegen om hier of elders na hun huwelijk eens een dienst bij te wonen. Op die manier dwing je ze nergens toe, maar je hoeft ze ook Gods zegen niet te weigeren over hun huwelijk. Wat ik mij afvraag, als iemand mij oprecht om vraagt hem/haar God zegen mee te geven, hoe zou ik die dan kunnen weigeren, ik zie mijzelf dat nog niet zo 1..2..3 aan God uitleggen. Die mens(en) vragen tenslotte niet om mijn zegen maar om Gods zeggen, daar zit voor mij de crux!

Ik zou vragen waarom ze geen diensten bijwonen als ze wel in Hem geloven en kijken of ze het vertrouwen in de kerk terug kunnen krijgen bij een gemeente. Geloven ze niet in Hem, dan lijkt een inzegening me overbodig. Geloven ze wel in Hem, waarom zouden ze zich dan niet bij een kerkverband aansluiten? Daarbij denk ik dat je iets te direct bent in het koppelen van Gods zegen over hun huwelijk aan een inzegening. Als ze aangeven prima zonder een gemeente te kunnen en daarin Gods zegen niet nodig te hebben, waarom zouden ze dan wel een kerkelijke inzegening nodig hebben over hun huwelijk? God kan hen blijkbaar prima zegenen zonder gemeente, voorganger etc? Sowieso roep je Gods zegen niet over je af door bepaalde gebruiken.

Maar geeft in feite het verlangen naar een inzegening door een voorganger, in een kerk met gelovigen, niet aan dat ze juist een gemeente nodig hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 15 apr 2009 09:14

Op de site staat een emailadres vermeld. Ik stel voor dat jullie je vragen aan de dominee's achter de site stellen. Lijkt me geheel bijbels...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 apr 2009 11:31

Ik vraag me af of je bedrijfsmatige publicaties ook op deze wijze moet behandelen, Roos...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 apr 2009 11:43

Marnix schreef:Ik zou vragen waarom ze geen diensten bijwonen als ze wel in Hem geloven en kijken of ze het vertrouwen in de kerk terug kunnen krijgen bij een gemeente. Geloven ze niet in Hem, dan lijkt een inzegening me overbodig. Geloven ze wel in Hem, waarom zouden ze zich dan niet bij een kerkverband aansluiten? Daarbij denk ik dat je iets te direct bent in het koppelen van Gods zegen over hun huwelijk aan een inzegening. Als ze aangeven prima zonder een gemeente te kunnen en daarin Gods zegen niet nodig te hebben, waarom zouden ze dan wel een kerkelijke inzegening nodig hebben over hun huwelijk? God kan hen blijkbaar prima zegenen zonder gemeente, voorganger etc? Sowieso roep je Gods zegen niet over je af door bepaalde gebruiken.

Maar geeft in feite het verlangen naar een inzegening door een voorganger, in een kerk met gelovigen, niet aan dat ze juist een gemeente nodig hebben?

Het vragen van: "vragen waarom ze geen diensten bijwonen als ze wel in Hem geloven en kijken of ze het vertrouwen in de kerk terug kunnen krijgen bij een gemeente" zou voor mij optioneel zijn. Belangrijker vind ik de vraag: "Of ze belijden dat Jezus Christus hun persoonlijke verlosser is".

Het stellen van: "Als ze aangeven prima zonder een gemeente te kunnen en daarin Gods zegen niet nodig te hebben, waarom zouden ze dan wel een kerkelijke inzegening nodig hebben over hun huwelijk? God kan hen blijkbaar prima zegenen zonder gemeente, voorganger etc? Sowieso roep je Gods zegen niet over je af door bepaalde gebruiken." Vind ik te veel aan een of de kerk gelinkt. Met andere woorden of God zijn eigen alleen daar laat vinden.

Je lijkt overigens een koppeling te maken tussen kerk en zegen. Buiten de kerk is het (toch) ook mogelijk om iemand een zegen mee te geven over of voor iets? Soms wens ik ook buiten de kerk of niet kerkelijke mensen wel eens iemand, Gods zegen toe, zeker als ik in situaties sta, waarbij ik als mens machteloos lijk te staan bij of tegenover andere mensen. (Denk hierbij aan ziekte of verdriet e.d.)

Voor mijzelf sprekende, kan ik alleen maar schrijven, dat ik niet zonder de of een gemeente kan, het wil niet zeggen dat dit ook voor een ander geldt. Ik kan niet in of aan iemand zien, wat zijn of haar/hun motivatie is om zich niet bij een kerk aan te kunnen of willen sluiten. Mogelijk kunnen er legio reden aan ten grondslag liggen, terecht of onterecht.

Het gaat mij niet zo zeer om bepaalde gebruiken om Gods zegen, over iets af te willen of laten roepen. Het gaat mij om de vraag die iemand stelt als hij/zij of een koppel om Gods zegen (over iets) vraagt. Daarbij denk ik aan de tekst van, daar waar er twee samenkomen in Mijn naam, daar zal ik in hun midden zijn. Vandaar dat ik eerder schreef:

als iemand mij oprecht om vraagt hem/haar God zegen mee te geven, hoe zou ik die dan kunnen weigeren, ik zie mijzelf dat nog niet zo 1..2..3 aan God uitleggen. Die mens(en) vragen tenslotte niet om mijn zegen maar om Gods zeggen.

Jezelf zegenen is nogal lastig....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2009 21:19

Het stellen van: "Als ze aangeven prima zonder een gemeente te kunnen en daarin Gods zegen niet nodig te hebben, waarom zouden ze dan wel een kerkelijke inzegening nodig hebben over hun huwelijk? God kan hen blijkbaar prima zegenen zonder gemeente, voorganger etc? Sowieso roep je Gods zegen niet over je af door bepaalde gebruiken." Vind ik te veel aan een of de kerk gelinkt. Met andere woorden of God zijn eigen alleen daar laat vinden.

Als men er van overtuigd is dat God zich niet alleen in een gemeente laat vinden, waarom zou zijn zegen dan alleen via een inzegening van een bevoegde predikant verkrijgbaar zijn?

Verder wens ik iedereen die daar om vraagt ook Gods zegen toe. Ik vind alleen dat we niet te makkelijk mee moeten gaan met dit postmoderne trekje... lekker zelf doen, zonder kerk.... gemeente? Doen we niet aan. Inzegening is wel leuk. En dan is het makkelijk dat je zoiets kan regelen. Een leuke inzegening om de dag compleet te maken... en dan blijven we weer lekker thuis.

Daarom pleit ik er voor dat wanneer mensen die inzegening willen er wel serieus gesproken wordt over het waarom, waarom ze geen lid van een kerk zijn en of daar niet wat aan te doen is. Daar gaat het me om, je moet het ook niet te makkelijk maken om individueel te geloven en ook niet met iedere reden om toch in de kerk te willen trouwen maar genoegen nemen onder het mom van: tja, ik kan er niet over oordelen.

Korrom, ik zeg niet dat je het altijd maar moet weigeren ofzo. Maar ga wel eerst een serieus met elkaar praten want het lijkt me Bijbels gezien beter om je bij een gemeente aan te sluiten. Dat mag vind ik misschien niet een eis maar wel een streven zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 apr 2009 22:12

Marnix schreef:Als men er van overtuigd is dat God zich niet alleen in een gemeente laat vinden, waarom zou zijn zegen dan alleen via een inzegening van een bevoegde predikant verkrijgbaar zijn?

Kerkelijk gevormde regelgeving?

Marnix schreef:Korrom, ik zeg niet dat je het altijd maar moet weigeren ofzo. Maar ga wel eerst een serieus met elkaar praten want het lijkt me Bijbels gezien beter om je bij een gemeente aan te sluiten. Dat mag vind ik misschien niet een eis maar wel een streven zijn.

We zijn het in de grote lijnen met elkaar eens denk ik..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2009 06:20

Marnix schreef:

Als men er van overtuigd is dat God zich niet alleen in een gemeente laat vinden, waarom zou zijn zegen dan alleen via een inzegening van een bevoegde predikant verkrijgbaar zijn?

Dat snap ik dus ook niet. Volgens mij kan je ook mensen die niet officieel dominee zijn een viering laten leiden en zo iemand kan je dan ook zegenen. Blijkbaar kan het lastig zijn om zo iemand te vinden en willen mensen dan toch liever een officiele dominee. Ik weet alleen niet of je ook officieel als getrouwd in de kerk wordt geregistreerd als je via zo'n site trouwt, lijkt me wel gek als je geen lid bent.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 16 apr 2009 09:55

Lalage schreef:
Marnix schreef:

Dat snap ik dus ook niet. Volgens mij kan je ook mensen die niet officieel dominee zijn een viering laten leiden en zo iemand kan je dan ook zegenen. Blijkbaar kan het lastig zijn om zo iemand te vinden en willen mensen dan toch liever een officiele dominee. Ik weet alleen niet of je ook officieel als getrouwd in de kerk wordt geregistreerd als je via zo'n site trouwt, lijkt me wel gek als je geen lid bent.

Vraag het ze zelf, zou ik zeggen. Ze zijn bereikbaar per telefoon en per email!

Over het commerciële: een dominee die bij een kerk hoort, krijgt ook betaald. Dus wat is het verschil?

En dan nog iets: deze mesnen hebben geen behoefte aan de kerk, maar wel aan God. Kerk en God zijn geen synoniemen, verre van dat!

Overigens zijn die mensen van deze site officieel dominee. Niet dat God dat wat kan schelen... dat is namelijk zo'n zelfbedacht regeltje, dat je door een 'officiële, bij de kerk aangesloten dominee' moet trouwen, 'ten overstaan van de gemeente. '

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2009 13:47

Harm-J schreef:
Marnix schreef:Als men er van overtuigd is dat God zich niet alleen in een gemeente laat vinden, waarom zou zijn zegen dan alleen via een inzegening van een bevoegde predikant verkrijgbaar zijn?

Kerkelijk gevormde regelgeving?

Marnix schreef:Korrom, ik zeg niet dat je het altijd maar moet weigeren ofzo. Maar ga wel eerst een serieus met elkaar praten want het lijkt me Bijbels gezien beter om je bij een gemeente aan te sluiten. Dat mag vind ik misschien niet een eis maar wel een streven zijn.

We zijn het in de grote lijnen met elkaar eens denk ik..

Yep. Wat die kerkeljk gevormde regelgeving betreft, is dat nou niet juist waar men zich tegen afzet? Als je geen lid meer van een kerk wil zijn onttrek je je toch ook aan die kerkelijk gevormde regelgeving?

Roos44 schreef:
Over het commerciële: een dominee die bij een kerk hoort, krijgt ook betaald. Dus wat is het verschil?

Een dominee krijgt betaald voor het dominee zijn... hij wordt onderhouden door de gemeente. Maar hij krijgt niet betaald voor services. Je kan een dominee niet voor een bedrag per uur huren of voor een dienst ofzo. :) En Bijbels gezien lijkt me dat wel kloppen.

En dan nog iets: deze mesnen hebben geen behoefte aan de kerk, maar wel aan God. Kerk en God zijn geen synoniemen, verre van dat!

Dominee en kerk zijn nogal nauw verbonden he. Waarom hebben ze dan geen behoefte aan een kerk en wel aan een dominee bij hun huwelijk? Sowieso vind ik het wat vreemd: Wel behoefte hebben aan God maar niet aan kerk. God geeft juist gemeenten, gemeenteleven. Het is een gift van God en waarom dan zeggen: Ik heb wel behoefte aan u maar dat kado heb ik niet nodig? Daanaast zijn God en kerk geen synoniemen, maar ze gaan wel samen. Ik lees in de Bijbel dat geloven waar mogelijk altijd samen gebeurt. En daarom zegt Paulus ook dat de kerk het lichaam van Christus is, iedere gelovige is daar een lid van... en de hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig etc.

29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk.

17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.

12 Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. 14 Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele. 15 Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. 23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, 25 zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2009 14:05

Marnix: bedoel je dan kerk in bredere zin? Zelf vind ik een bijbelkring belangrijker dan een kerkdienst. Van mijn bijbelkring probeer ik zo min mogelijk samenkomsten te missen, maar ik zit lang niet elke zondag in een kerkdienst. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat mensen genoeg hebben alleen aan een zondagse dienst waarin je passief zit te luisteren en massaal zingt, terwijl ze niet op een kring zitten.
Het gaat er denk ik om dat je contact hebt met andere christenen, maar dat hoeft niet perse in een kerk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2009 20:34

Lalage schreef:Marnix: bedoel je dan kerk in bredere zin? Zelf vind ik een bijbelkring belangrijker dan een kerkdienst. Van mijn bijbelkring probeer ik zo min mogelijk samenkomsten te missen, maar ik zit lang niet elke zondag in een kerkdienst. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat mensen genoeg hebben alleen aan een zondagse dienst waarin je passief zit te luisteren en massaal zingt, terwijl ze niet op een kring zitten.
Het gaat er denk ik om dat je contact hebt met andere christenen, maar dat hoeft niet perse in een kerk.

Ik bedoel kerk als gemeente. In welke zin dan ook. Dus niet specifiek richting kerkdiensten ofzo. Het gaat om het gemeente zijn, samen hand en voet enzo zijn. Dat krijgt zeker niet alleen binnen de kerk zijn invulling.

Terug naar “Archief”