Speedy schreef:Gaat het om de Heer of om de sfeer?
Marnix schreef:Het is nogal armoedig als je in je eentje of slechts samen met je partner wil geloven. De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb u niet nodig. Je mist zoveel zonder mensen om je heen.
Als iemand niet in het kerkelijk keurslijf past wil dat niet zeggen dat je maar zonder kerk verder moet. Er zijn talloze kerken en als mensen op 1 kerk afknappen wil dat nog niet zeggen dat je maar helemaal zonder kerk moet doen. Er zijn meer kerken in Nederland en vast wel een waar ze wel in passen.
Het gaat mij juist om de (zegen van de ) Heer. Misschien denk ik een stap te ver, als iemand of een stel nu op één kerk is afgeknapt en ze willen toch graag een kerkelijke inzegening..., wat als die nu door één of meerdere kerken stelselmatig geweigerd wordt... Zullen die mensen juist dan niet nog verder van de of een kerk wegraken.
Laten wij wel eerlijk zijn, veel van de standaard kerken, zullen een koppel dat geen lid is van een kerk, niet snel toestemming verlenen tot een kerkelijk inzegening van een huwelijk. Het merendeel van de kerken vereist dat men lid is van de of een kerk, als er al niet meer gevraagd dan wel geëist wordt.
Het is mij te gemakkelijk gezegd van stelt u op mensen geen vertrouwen, e.e.a klinkt misschien leuk voor in de kerkelijke kring, maar het zijn vaak juist mensen van buiten die kring, die op de mensen binnen de (kerkelijke)kring afknappen.
Het lijkt er mij een wat op, ik betrap mij er zelf ook op, dat het lijkt of men hier m.b.t het onderwerp heel erg vanuit het eigen kerkelijk denken de za(a)k(en) bekijkt. Eerder zou ik pleiten als wanneer een koppel bij een kerk aanklopt voor een kerkelijke inzegening, met die mensen in gesprek gaan en proberen te achterhalen waarom ze nu juist een kerkelijke inzegening willen Zijn die gronden zuiver te noemen*, dan zou ik er voor pleiten dat ze de gewenste inzegening wel verkrijgen.
In het gesprek zelf zou ik wel de hoop uitspreken als ze een kerkelijke inzegening willen, dan wel verkrijgen of ze eens zouden willen overwegen om hier of elders na hun huwelijk eens een dienst bij te wonen. Op die manier dwing je ze nergens toe, maar je hoeft ze ook Gods zegen niet te weigeren over hun huwelijk. Wat ik mij afvraag, als iemand mij oprecht om vraagt hem/haar God zegen mee te geven, hoe zou ik die dan kunnen weigeren, ik zie mijzelf dat nog niet zo 1..2..3 aan God uitleggen. Die mens(en) vragen tenslotte niet om mijn zegen maar om Gods zeggen, daar zit voor mij de crux!
Een goede vraag in het gesprek zou kunnen zijn: "Of ze belijden dat Jezus Christus hun persoonlijke verlosser is".
*Een zuiver reden is voor mij dat het gaat om de oprechte vraag om een Goddelijk zegen over het huwelijk te verkrijgen, dus niet om voor de sfeer in een kerk te kunnen trouwen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.