Daphne schreef:Het viel mij op, dat Turken in Turkije veel 'moderner' (is niet helemaal het goede woord, maar weet ff geen ander) zijn dan de Turken in Nederland. Onze reisgids daar, een in Nederland geboren Turk die inmiddels alweer 13 jaar in Turkije woonde, gaf ook aan, dat het in Turkije verboden is om, bijv. op school, een hoofddoek te dragen.
Ik ben inmiddels 2 keer op vakantie geweest in Turkije, één keer aan de Rivièra en één keer aan de westkust bij Bodrum. Ik heb daar in de twee weken dat we er waren geen één lang kledingstuk of hoofddoek gezien.
In Nederland zijn moslims op één of andere manier orthodoxer in hun geloof(sbeleving) dan in het land van oorsprong, zo vertelde onze reisgids ons ook.
hmm tja dan noem je ook turkije..turkije
is toch ook geen Islamitisch land, dan is Nederland Islamitischer te noemen..er wonen wel veel moslims..maar ook heel veel niet-moslims..of beter gezegd mensen die zich wel moslim noemen qua cultuur maar qua geloof niet gelovig zijn
In turkije mag je niet met hoofddoek naar school, of werken etc..er is daar een sterke scheiding van kerk en staat
De Christenen in Turkije zien er soms bedekter uit dan de moslim daar..je hebt daar een orthodoxe christelijke groep waar de vrouwen echt van die chadors/abaya's dragen net als in Iran bv
Dat er meer Turkse vrouwen in Nederland wel een hoofddoek dragen en jonge meiden heeft er meer mee te maken dat het in Nederland wel mag..niet voor niks trekken veel praktiserende Turken weg uit Turkije en gaan bv in Egypte wonen
Ik vind een hoofddoek totaal niet orthodox, het is gewoon een zaak wat overduidelijk in de Koran staat, in meerdere versen, dat je een sluier moet dragen wat tot over de boezem bedekt.
Dus een hoofddoekje naar achteren en dat je dan de vorm van je borsten ziet is dus ook geen hoofddoek..het gaat niet alleen om het haar natuurlijk
Ik ken wel moslima's zonder hoofddoek, maar dat zij geen hoofddoek dragen betekend niet dat zij vinden dat het niet hoeft..velen willen het wel dragen maar zijn er nog niet aan toe, en vinden het moeilijk om te dragen om bepaalde redenen..bv omgeving, ijdelheid
Ik droeg ook eerst geen hoofddoek maar vond wel dat een moslima dit behoort te dragen, zoiezo bij het gebed moet je ook je hoofddoek dragen