owja das waar. dom:-)
Vroeger was sinterklaas óók heel religieus hoor. Als het zo doorgaat komt de dominee over 50 jaar door de schoorsteen, in plaats van gekleurde Piet.
Moderator: Moderafo's
DesertRose schreef:Heb je de site bekeken? de kerkelijke inzegening wordt verkocht, zoals je een sinterklaas huurt. dit heeft niks meer met religie te maken.
DesertRose schreef:ja natuurlijk, nu ligt het weer aan de kerken.
Uiteraard is er veel mis binnen veel kerken, maar het is nogal goedkoop om bij het minste of geringste naar de kerken te wijzen. dat is erg makkelijk.
Maargoed, je hebt wel gelijk, dat je niet zomaar iets kan zeggen, als je de mensen van die site niet gesproken hebt. Dus ik laat het hierbij.
@Harm-J,
jij hebt altijd wat over mij te zeuren, dus ik heb er geen zin in om jou antwoord te geven.
DesertRose schreef:jij hebt altijd wat over mij te zeuren, dus ik heb er geen zin in om jou antwoord te geven.
Misschien doe jij zelf meer eer aan, als jij mijn punt(en) weet te weerleggen. Iemand wegzetten als zeur, i.p.v. zijn punt(en) of argumentatie te weerleggen, vind ik persoonlijk een zwakte bod.DesertRose schreef:ja natuurlijk, nu ligt het weer aan de kerken.
Marie Popelin schreef:Ik zou graag de argumenten/redenen wil horen van mensen die van deze mogelijkheid gebruik maken, afkeuren kan altijd nog.
roos44 schreef:Marie Popelin schreef:Ik zou graag de argumenten/redenen wil horen van mensen die van deze mogelijkheid gebruik maken, afkeuren kan altijd nog.
Die argumenten en redenen staan op de site vermeld:
Voor iedereen die niet in de kerk kan of wil trouwen.
Bijvoorbeeld wanneer jullie al samenwonen.
Of het stel waarvan de één christelijk is en de ander niet.
Of het paar wat wél christelijk is, maar nooit een kerk bezoekt.
Of misschien willen jullie een geheel eigen invulling aan de huwelijksinzegening geven. Of jullie vinden de kerk te traditioneel.
Daar kan ik aan toevoegen:
-mensen die door de kerk worden afgewezen op door die kerken bedachte regeltjes
-mensen die zich beschadigd voelen door de kerk
-mensen die tegen wil en dank door hun ouders werden meegesleept naar de kerk
-mensen die zich niet thuis voelen in een kerk die verdraagzaamheid predikt maar niet in de praktijk brengt
Vul zelf maar verder aan. De redenen zijn eindeloos.
Of het stel waarvan de één christelijk is en de ander niet.
[Niet christelijk, wel Gods zegen vragen? Dan ben je niet consequent.
Waarmee je voorbij gaat aan de gemeenschap van gelovigen (gemeenschap der heiligen, in refotermen). Niets met een ander te maken, wij willen Gods zegen op onze manier. Terecht dat een kerk daar niet aan meewerkt. Ik geef toe dat er verschillen zijn in vrijheden die je hebt voor je huwelijksdienst.
Daar kan ik aan toevoegen:
-mensen die door de kerk worden afgewezen op door die kerken bedachte regeltjesOp zich triest dat dit gebeurt, maar er zijn nog meer kerken. Na je trouwen wil je toch ook bij een bepaalde gemeenschap gaan behoren, of wil je met zijn tweeën een nieuw kerkje stichten?
Harm-J schreef:TheKeimpe,
vanuit jouw denken, kerk, snap ik wel hoe jij tot die/jouw denkwijze komt. Wat ik er jammer aan vindt, is dat als een stel toch ergens een kerkelijke (Goddelijke) zegen wil over het huwelijk, daarmee feitelijk ook aangeeft in God te geloven, dat het dan "de mens/kerk" is die ineens regels gaat stellen.
Kijk dat je als kerk, regels stelt voor eigen leden ok, maar misschien een rare vraag, moeten jij/ik eigenlijk gewoon niet blij zijn, dat mensen al dan niet kerkelijk toch nog een (Goddelijke) zegen over hun huwelijk willen vragen? Dit toch zeker als iemand (nog) geen lid is.... Persoonlijk, zie ik het weigeren van die mensen eerder als een poging om die mensen bij God weg te houden.
Het is toch niet zo dat God zich verhoudt tot één bepaalde soort van kerk...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten