Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 12:17

owja das waar. dom:-)

Vroeger was sinterklaas óók heel religieus hoor. Als het zo doorgaat komt de dominee over 50 jaar door de schoorsteen, in plaats van gekleurde Piet.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 apr 2009 12:33

DesertRose schreef:Heb je de site bekeken? de kerkelijke inzegening wordt verkocht, zoals je een sinterklaas huurt. dit heeft niks meer met religie te maken.

Dan kan men dus stellen, daarbij jouw redenatie volgend, dat elke kerk die een zaal of kerk zelf verhuurt buiten de eredienst om, dat het alles niets meer met religie te maken heeft?

Wat doe jij met de bijbeltekst van: 'laat de kinderen tot Mijn komen' als een kerk om wat voor reden dan ook een kerkelijk huwelijk weigert, maar de het huwelijkspaar wel graag een zegen over het huwelijk wenst?

Ja, ik heb de site bekeken, er is in mijn optiek niets commercieels aan. Net zo goed als men voor een begrafenis wel eens dominee, pasto(o)r, o.d. "inhuurd" van een (ander) kerkgenootschap, dan waar de overledene wel of geen lid van was.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 apr 2009 12:39

Ik denk dat de kerken het aan zichzelf te danken hebben dat er initiatieven als dit ontplooid worden. Je kan dit natuurlijk naar beneden halen, het commercieel noemen, of hypocriet, maar blijkbaar worden er nogal wat mensen door de kerk afgewezen, of voelen mensen zich niet meer thuis in een kerk die is blijven hangen in de jaren 50 van de vorige eeuw.

Een kerk die mensen de maat neemt, beschadigt. Een kerk die vaak zelf hypocriet is.

Mijns inziens zijn veel mensen geholpen op deze wijze.

Veroordeel de mensen achter deze site niet voor je ze zelf gesproken hebt. Stuur ze een email met je vragen, i.pv. hier over ze te roddelen. Niet erg bijbels, heren en dames refo.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 12:55

ja natuurlijk, nu ligt het weer aan de kerken.

Uiteraard is er veel mis binnen veel kerken, maar het is nogal goedkoop om bij het minste of geringste naar de kerken te wijzen. dat is erg makkelijk.

Maargoed, je hebt wel gelijk, dat je niet zomaar iets kan zeggen, als je de mensen van die site niet gesproken hebt. Dus ik laat het hierbij.

@Harm-J,
jij hebt altijd wat over mij te zeuren, dus ik heb er geen zin in om jou antwoord te geven.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 apr 2009 12:59

DesertRose schreef:ja natuurlijk, nu ligt het weer aan de kerken.

Uiteraard is er veel mis binnen veel kerken, maar het is nogal goedkoop om bij het minste of geringste naar de kerken te wijzen. dat is erg makkelijk.

Maargoed, je hebt wel gelijk, dat je niet zomaar iets kan zeggen, als je de mensen van die site niet gesproken hebt. Dus ik laat het hierbij.

@Harm-J,
jij hebt altijd wat over mij te zeuren, dus ik heb er geen zin in om jou antwoord te geven.

Het minste of geringste? Waarom denk je dat de kerk leegloopt? Omdat mensen niet meer geloven? Nee dus. Kijk naar het resultaat van 2000 jaar kerk, en je kunt geen andere conclusie trekken: de kerk ziet geen kans mensen aan zich te binden én geen kans mensen samen te binden.

De mensen achter deze site behandelen zoals dat op dit forum gebeurt, dát is goedkoop.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 apr 2009 13:01

DesertRose schreef:jij hebt altijd wat over mij te zeuren, dus ik heb er geen zin in om jou antwoord te geven.

Staat dit niet in tegenstelling op wat jij eerder schreef?

DesertRose schreef:ja natuurlijk, nu ligt het weer aan de kerken.
Misschien doe jij zelf meer eer aan, als jij mijn punt(en) weet te weerleggen. Iemand wegzetten als zeur, i.p.v. zijn punt(en) of argumentatie te weerleggen, vind ik persoonlijk een zwakte bod.

Ik vind jou geen zeur, nadeel misschien voor jou is, dat ik het persoonlijk vaak met jou niet eens ben. Ik geef dan meestal wel aan waarom ik het niet met jou eens ben, en op welke gronden!

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 06 apr 2009 15:24

Ik zou graag de argumenten/redenen wil horen van mensen die van deze mogelijkheid gebruik maken, afkeuren kan altijd nog. :)
De natuur kent het geheim en glimlacht.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 06 apr 2009 16:11

Marie Popelin schreef:Ik zou graag de argumenten/redenen wil horen van mensen die van deze mogelijkheid gebruik maken, afkeuren kan altijd nog. :)

Die argumenten en redenen staan op de site vermeld:

Voor iedereen die niet in de kerk kan of wil trouwen.

Bijvoorbeeld wanneer jullie al samenwonen. Of het stel waarvan de één christelijk is en de ander niet. Of het paar wat wél christelijk is, maar nooit een kerk bezoekt. Of misschien willen jullie een geheel eigen invulling aan de huwelijksinzegening geven. Of jullie vinden de kerk te traditioneel.

Daar kan ik aan toevoegen:

-mensen die door de kerk worden afgewezen op door die kerken bedachte regeltjes
-mensen die zich beschadigd voelen door de kerk
-mensen die tegen wil en dank door hun ouders werden meegesleept naar de kerk
-mensen die zich niet thuis voelen in een kerk die verdraagzaamheid predikt maar niet in de praktijk brengt

Vul zelf maar verder aan. De redenen zijn eindeloos.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 08:50

tsss.

kan je ook nog een reden noemen die de kerk niet neerzet als een afschrikwekkend monster?

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 14 apr 2009 14:02

Ik zou het niet weten, help me even :D

Nee, serieus: waarom wordt er niet inhoudelijk gereageerd? Het is niet als in de kerk: je kan smeken, vragen, of wat dan ook, een echt antwoord op de bezwaren wordt niet gegeven. En zo sukkelt de kerk maar verder, totdat de kerken uitgestorven zijn in Nederland.

Je kunt natuurlijk kritiek uiten op het initiatief van de site, maar kijk nu eens even kritisch naar de kerk...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 apr 2009 14:21

roos44 schreef:
Marie Popelin schreef:Ik zou graag de argumenten/redenen wil horen van mensen die van deze mogelijkheid gebruik maken, afkeuren kan altijd nog. :)

Die argumenten en redenen staan op de site vermeld:

Voor iedereen die niet in de kerk kan of wil trouwen.

Bijvoorbeeld wanneer jullie al samenwonen.

Na schuldbelijdenis mag je dan wel in de kerk trouwen. En ja, als je dat niet wilt, wil je dan wel werkelijk Gods zegen?

Of het stel waarvan de één christelijk is en de ander niet.

Niet christelijk, wel Gods zegen vragen? Dan ben je niet consequent.

Of het paar wat wél christelijk is, maar nooit een kerk bezoekt.

Maar dan wel op je trouwdag? Je hebt er anders niets te zoeken, waarvoor dan nu wel? Voor het sfeertje? Terecht dat een kerk daar niet aan meewerkt.

Of misschien willen jullie een geheel eigen invulling aan de huwelijksinzegening geven. Of jullie vinden de kerk te traditioneel.

Waarmee je voorbij gaat aan de gemeenschap van gelovigen (gemeenschap der heiligen, in refotermen). Niets met een ander te maken, wij willen Gods zegen op onze manier. Terecht dat een kerk daar niet aan meewerkt. Ik geef toe dat er verschillen zijn in vrijheden die je hebt voor je huwelijksdienst.

Op zich triest dat dit gebeurt, maar er zijn nog meer kerken. Na je trouwen wil je toch ook bij een bepaalde gemeenschap gaan behoren, of wil je met zijn tweeën een nieuw kerkje stichten?

-mensen die zich beschadigd voelen door de kerk

zie hierboven

-mensen die tegen wil en dank door hun ouders werden meegesleept naar de kerk

Als die toch Gods zegen willen ontvangen over hun huwelijk, dan is dat een wonder. Maar ook hier geldt: een huwelijksbevestiging gebeurt in een gemeente/gemeenschap etc. Waar ontleend de huurprediker zijn ambtelijk gezag aan om je Gods zegen op te leggen? Is dat niet aan het feit dat hij door God geroepen is om predikant te zijn? En dat ben je nu eenmaal niet zonder gemeente.

-mensen die zich niet thuis voelen in een kerk die verdraagzaamheid predikt maar niet in de praktijk brengt
Vul zelf maar verder aan. De redenen zijn eindeloos.

Ook hier weer, daar sluit je je toch niet bij aan? Je zoekt dan toch samen naar een gemeente waar je je wel thuisvoelt? En dan kun je daar trouwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2009 15:18

Wat samenwonen betreft, de kerk zou dan juist het trouwen moeten aanmoedigen. Men kan het samenwonen afkeuren, maar niet het feit dat de samenwonenden gaan trouwen. Of daar schuldbelijdenis bij hoort vind ik moeilijk. Ligt er denk ik ook aan in welke vorm die schuldbelijdenis dan is, waarom ze samenwoonden en hoe. Maar dat laat ik maar even in het midden. Het lijkt me inderdaad geen reden om niet in de kerk te trouwen.

Of het stel waarvan de één christelijk is en de ander niet.

[Niet christelijk, wel Gods zegen vragen? Dan ben je niet consequent.

Er staat dat de een wel christelijk is, de ander niet. Niet dat beiden niet christelijk zijn. Dus deze reactie is erg kort door de bocht. En over de vraag of je als gelovige mag trouwen met een ongelovige valt erg veel te zeggen.

Als je wel christelijk bent maar niet naar de kerk gaat vraag ik me af waarom je dan wel voor de kerk wil trouwen. Als je in de rest van je leven de kerk niet nodig hebt voor je christen zijn moet je voor je bruiloft toch ook wel zonder de kerk kunnen?

Waarmee je voorbij gaat aan de gemeenschap van gelovigen (gemeenschap der heiligen, in refotermen). Niets met een ander te maken, wij willen Gods zegen op onze manier. Terecht dat een kerk daar niet aan meewerkt. Ik geef toe dat er verschillen zijn in vrijheden die je hebt voor je huwelijksdienst.

Je kan het trouwen voor de kerk niet loskoppelen van het gemeente-zijn. Als je een kerk te traditioneel vindt, er zijn genoeg niet-traditionele kerken :)

Op zich triest dat dit gebeurt, maar er zijn nog meer kerken. Na je trouwen wil je toch ook bij een bepaalde gemeenschap gaan behoren, of wil je met zijn tweeën een nieuw kerkje stichten?

Dan ben je lid van de verkeerde kerk, of die regeltjes zijn niet zelf bedacht. In het laatste geval moet je daar eens over nadenken, in het eerste geval moet je dan op zoek naar een kerk. Als je als je getrouwd bent lid van een kerk wil zijn, zoek je naar een kerk die op een goede manier met de Bijbel omgaat. En trouw je ook in die kerk.

Wat dat meeslepen betreft, da kan op het kerkverband slaan.... of op de kerk. De vraag is of ze in God geloven. Zo ja, dan zoek je toch ook een gemeente? Dat hoeft niet die te zijn waar je altijd naar toe bent gesleept. En als je het helemaal met God en de kerk hebt gehad, waarom dan voor de kerk trouwen?

Je moet dingen niet teveel koppelen aan het kerkverband waar ze in zijn opgegroeid. Daar gaat het niet om en niemand zegt: Daar moet je blijven, wat er ook gebeurt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 apr 2009 18:45

TheKeimpe,

vanuit jouw denken, kerk, snap ik wel hoe jij tot die/jouw denkwijze komt. Wat ik er jammer aan vindt, is dat als een stel toch ergens een kerkelijke (Goddelijke) zegen wil over het huwelijk, daarmee feitelijk ook aangeeft in God te geloven, dat het dan "de mens/kerk" is die ineens regels gaat stellen.

Kijk dat je als kerk, regels stelt voor eigen leden ok, maar misschien een rare vraag, moeten jij/ik eigenlijk gewoon niet blij zijn, dat mensen al dan niet kerkelijk toch nog een (Goddelijke) zegen over hun huwelijk willen vragen? Dit toch zeker als iemand (nog) geen lid is.... Persoonlijk, zie ik het weigeren van die mensen eerder als een poging om die mensen bij God weg te houden.

Het is toch niet zo dat God zich verhoudt tot één bepaalde soort van kerk...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 apr 2009 18:56

Harm-J schreef:TheKeimpe,

vanuit jouw denken, kerk, snap ik wel hoe jij tot die/jouw denkwijze komt. Wat ik er jammer aan vindt, is dat als een stel toch ergens een kerkelijke (Goddelijke) zegen wil over het huwelijk, daarmee feitelijk ook aangeeft in God te geloven, dat het dan "de mens/kerk" is die ineens regels gaat stellen.

Kijk dat je als kerk, regels stelt voor eigen leden ok, maar misschien een rare vraag, moeten jij/ik eigenlijk gewoon niet blij zijn, dat mensen al dan niet kerkelijk toch nog een (Goddelijke) zegen over hun huwelijk willen vragen? Dit toch zeker als iemand (nog) geen lid is.... Persoonlijk, zie ik het weigeren van die mensen eerder als een poging om die mensen bij God weg te houden.

Het is toch niet zo dat God zich verhoudt tot één bepaalde soort van kerk...

Gaat het nu om de sfeer of om de Heer?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 apr 2009 19:53

@Harm-J:
Mijn probleem zit hierin dat de gemeente van Jezus Christus (de kerk, in wat voor verband dan ook) losgekoppeld wordt van God zelf. Vanuit Bijbels oogpunt zijn Hoofd en lichaam onlosmakelijk verbonden. Je kunt niet naar hartelust uit de voerbak van het christendom pikken wat je zelf lekker vindt, wie God wil, moet Zijn gemeente daarbij nemen. (En het is een kwaad teken als dat moeite kost.)

Zoals ik al aangaf, als een bepaalde gemeente dwaalt, of je in een keurslijf perst waar je niets meer mee kunt (hoewel hier ook nog meer over te zeggen is) kun je een andere gemeente opzoeken. Als er nu nog geen gemeente te vinden is waar je je redelijk tot goed thuisvoelt, weet ik het ook niet meer.

@Marnix:
Ik juich het van harte toe als samenwoners toch besluiten te trouwen, wat ze al eerder hadden moeten doen! Maar dan wel met de belijdenis dat ze fout zaten en dat zij terug willen keren op hun schreden.

Terug naar “Archief”