GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: GKV

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mar 2009 19:17

Marnix schreef:En wat is nu gereformeerd? Als ik bijvoorbeeld naar Calvijn kijk is dat volgens mij niet: Je eigen ellende en verlorenheid in gaan zien om behoefte te krijgen aan Gods genade. Dat is voor ongelovigen belangrijk maar niet zozeer voor gelovigen en dus ook niet gereformeerden. je kan het evangelisch noemen, maar op dat punt valt van hen een hoop te leren. Gaat het om je bevinding? Of gaat het om wat je bent in Christus? En wat is dan de ware bevinding? Is dat de bevinding die je hier omschrijft, die van ellende, gebrokenheid, verlorenheid? Of is dat de bevinding van de Geest die ons leert dat we Gods kinderen zijn?! Is bevindelijkheid vooral het bevinden van je oude mens die met Christus is gekruisigd, of het bevinden van je nieuwe mens, je nieuwe leven, door Jezus offer en door de Geest waarvan je een tempel bent? Hoe moeten we onszelf zien? Paulus zegt in Romeinen 6:

11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

Hoe zien we onszelf? En waar plaatsen we onszelf dan? Onder de wet of onder de genade? Ik denk dat we als gereformeerden daar vaak de fout in gaan. We plaatsen ons weer onder de wet, laten ons daardoor veroordelen. In plaats van dat we ons zien zoals God ons ziet door Christus: Dood voor de zonde en in Christus Jezus levend voor God.

Die tegenstelling die je maakt tussen gelovigen en ongelovigen m.b.t. ellendekennis acht ik onjuist. Gelovigen zijn uit hetzelfde hout gesneden als ongelovigen: het zijn zondige adamskinderen, vijanden van hun eigen zaligheid. Het is echt niet zo dat de gelovige ineens een beter soort mens is. Anders zou Paulus Romeinen 3:9-20 er toch ook niet bij geschreven hebben?

Wat Calvijn betreft... ik heb hier een folder van de nieuwste vertaling van de Institutie, die in oktober 2009 moet gaan verschijnen, waarin iets van de inhoud te lezen valt. In het eerste boek in hoofdstuk 1 heeft Calvijn het over de kennis van God en van onszelf, die met elkaar samenhangen. Daar beschrijft hij op indrukwekkende wijze hoe we alleen een realistisch beeld van onszelf kunnen krijgen, als wij onszelf zien in het licht van God.

Een kerk met mensen die hun ellende niet kennen, verwordt tot een kerk met zelfingenomen mensen, waarin een oppervlakkige godsdienst heerst. Het is de eerste stap in het verval. De rest volgt vanzelf: kromme leringen, vrijzinnigheid, kerkverlating, als ongelovige in de wereld leven. Zo blijft er van die kerk natuurlijk niet veel over.

Nee, kennis van onze ellende is hoogst noodzakelijk. Het is niet voor niets dat het avondmaalsformulier daarbij stilstaat. (Hebben ze in de GKV ook weer meerdere van. Ik bedoel in dat geval: de eerste.)
De noodzaak van de kennis van de ellende staat ook in vraag 2 van de Catechismus. Laat ik daarbij eens wat citeren uit de bekendste catechismusverklaring:

Verklaring van Vraag 2

Dat deze afdeling overeenkomt met de Heilige Schrift, begrepen in de Wet en in het Evangelie, is in de Voorrede reeds in den brede aangetoond. Daarom zullen we nu maar dadelijk de noodzaak van de kennis der ellende, verlossing en dankbaarheid gaan aantonen.
De kennis van de ellende is hoogst nodig, niet omdat zij enige troost in haarzelf bevat - want zij is integendeel niet anders dan tot verschrikking en vervaarnis voor de zondaar! - maar om deze drie speciale redenen.
1. Omdat ze in ons een begeerte opwekt om verlost en getroost te worden. Want zoals bekendheid met de ziekte bij de zieke een begeerte naar de medicijnen opwekt, terwijl daarentegen het niet-beseffen der ziekte de zieke naar geen dokter doet omzien: zo staat het nu ook met de zondaar, die zijn ellende niet kent en gevoelt; zo iemand begeert noch zoekt, veel minder verkrijgt hij zijn verlossing. Want God geeft Zijn weldaden uitsluitend op een ernstig en volhardend gebed, zoals de Zaligmaker zegt, Mt. 9:12: "Die gezond zijn hebben den Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn", vergeleken met Mt. 7:7v.: "Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden", en Mt. 5:6: "Zalig zijn zij, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid", en Mt. 11:28: "Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt". Zie ook Jes. 57:15: "Ik woon bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is". Hetgeen dus nodig is om een begeerte naar verlossing in ons op te wekken - zoals de kennis der ellende - is ook nodig om tot onze troost te worden betracht. En daaruit blijkt dus, dat de kennis der ellende als een middel en oorzaak dienen moet, om naar de verlossing te staan, zonder welke men geen troost krijgen kan. Weliswaar brengt de ellendekennis, in haarzelf aangemerkt, verschrikking; maar deze verschrikking dient de gelovigen tot zaligheid.
2. Opdat wij, verlost zijnde, Gode oprechte dankbaarheid zouden kunnen bewijzen. Want wie de nood en het gevaar, waarin hij verkeerde, niet bewust is, die kan onmogelijk zijn verlossing in haar volle betekenis waarderen, zijn dankbaarheid naar waarde bewijzen en Gods weldaden en grootheid roemen. Daarom zou het zelfs voor ondankbaarheid gehouden kunnen worden, wanneer wij niet de grootte van het kwaad trachten te kennen, waaruit wij verlost zijn, en de weldaad van de verlossing, die wij deelachtig werden..., aangezien die (beide) aan de dankbaarheid verbonden zijn.
3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Want door de verkondiging van de Wet - waaruit de ellende gekend wordt - moet de verkondiging van het Evangelie worden voorbereid. Anders zouden de mensen tot zorgeloosheid vervallen en zou alle troost onzeker worden, aangezien een vaste troost niet met vleselijke zorgeloosheid kan samengaan. Daarom is het nodig, dat men bij de verkondiging der Wet begint, zoals de Apostelen en Profeten daarin zijn voorgegaan, ten einde de mensen hun waan en eigengerechtigheid te ontnemen en op de bekering voor te bereiden. Want als dit niet gebeurt, worden ze door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger, en dan worden de parelen voor de zwijnen geworpen.

(Zacharias Ursinus, Het schatboek der verklaringen van de Heidelbergse Catechismus, blz. 27-28.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2009 10:46

Die tegenstelling die je maakt tussen gelovigen en ongelovigen m.b.t. ellendekennis acht ik onjuist. Gelovigen zijn uit hetzelfde hout gesneden als ongelovigen: het zijn zondige adamskinderen, vijanden van hun eigen zaligheid. Het is echt niet zo dat de gelovige ineens een beter soort mens is. Anders zou Paulus Romeinen 3:9-20 er toch ook niet bij geschreven hebben?

Wat Calvijn betreft... ik heb hier een folder van de nieuwste vertaling van de Institutie, die in oktober 2009 moet gaan verschijnen, waarin iets van de inhoud te lezen valt. In het eerste boek in hoofdstuk 1 heeft Calvijn het over de kennis van God en van onszelf, die met elkaar samenhangen. Daar beschrijft hij op indrukwekkende wijze hoe we alleen een realistisch beeld van onszelf kunnen krijgen, als wij onszelf zien in het licht van God.

Een kerk met mensen die hun ellende niet kennen, verwordt tot een kerk met zelfingenomen mensen, waarin een oppervlakkige godsdienst heerst. Het is de eerste stap in het verval. De rest volgt vanzelf: kromme leringen, vrijzinnigheid, kerkverlating, als ongelovige in de wereld leven. Zo blijft er van die kerk natuurlijk niet veel over.

Nee, kennis van onze ellende is hoogst noodzakelijk. Het is niet voor niets dat het avondmaalsformulier daarbij stilstaat. (Hebben ze in de GKV ook weer meerdere van. Ik bedoel in dat geval: de eerste.)
De noodzaak van de kennis van de ellende staat ook in vraag 2 van de Catechismus. Laat ik daarbij eens wat citeren uit de bekendste catechismusverklaring:

Kennis van ellende is nodig omdat we daardoor naar Hem toe gaan. Ik zeg niet dat we geen ellendekennis hoeven te hebben ofzo. Maar wel leven vanuit het geloof dat we niet meer ellendig zijn. De bekeerde mens wordt WEL een beter mens. Allereerst in Christus. Je bent zondig maar je zonden zijn je vergeven waardoor God je als zondeloos ziet. De zonden zijn betaald en Hij doet ze weg. Dat is wat anders dan denken: Ze zijn vergeven maar daarmee zijn ze er nog wel. Als tweede worden we ook wel degelijk een ander mens, een beter mens. In plaats van slechte vruchten gaan we goede vruchten dragen, omdat de Geest in ons woont er werkt. Ik zeg niet dat we dus geen verkeerde dingen meer doen, ik weet wel beter.... maar dat jij geen onderscheid maakt tussen gelovigen en ongelovigen vind ik zorgwekkend. Misschien moet je dan iets verder doorlezen in Romeinen. En sowieso beginnen met het gedeelte wat jij noemt in de goede context te zetten want je aanhalen van Romeinen 3 is nogal misplaatst:

Paulus begint met het beeld te schetsen van de oude mens, in zonde, onder de wet. En in Romeinen 3 lees je dan over allen, waarin Paulus in feite het over de hele wereld heeft. Hij spreekt hier niet de gemeente aan maar heeft het over de Joden en alle andere volken.

9 Wat betekent dit alles? Zijn we als Joden nu bevoordeeld? Niet in alle opzichten, want ik heb immers al heel duidelijk gemaakt dat allen, zowel de Joden als de andere volken, in de macht van de zonde zijn. 10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf,
hun tong is bedrieglijk,
achter hun lippen schuilt het gif van een adder,
14 hun mond is vol vervloeking en venijn.
15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,
16 brengen ellende en vernietiging.
17 De weg van de vrede kennen ze niet,
18 angst voor God kennen ze niet.’

Waarom? Dan komen we uit bij het oude verbond, de situatie voor Christus en de situatie voor hen die buiten Christus zijn:

19 Wij weten dat de wet in alles wat hij zegt alleen tot degenen spreekt die aan de wet zijn onderworpen. Maar uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God. 20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.

En dan komt de tegenstelling... het ging over de wereld en nu gaat het over: "wij". Het gaat het over vrijspraak voor de gelovigen in Christus, vanaf vers 20 t/m hoofdstuk 5. En dan volgen hoofdstuk 6 en het begin van hoofdstuk 7 waarin het gaat het vervolgens over onze nieuwe staat. Door voor de zonde, geen slaven meer van de zonde, niet meer onder de wet. En daar heb ik je niet over gehoord. Je blijft hangen bij Romeinen 3 en dat is gevaarlijk. Je kan dus niet Romeinen 3 even alle gelovigen voorhouden en zeggen: Dat gaat ook over jullie. Wat Petrus schrijft geldt dan:

14 Wees als gehoorzame kinderen en geef niet opnieuw toe aan de begeerten waardoor u vroeger, toen u nog onwetend was, werd beheerst,

Als ik je post lees: We zijn zondig, vijanden van de zaligheid, we zijn niet een beter soort mens etc. vind ik dat zorgwekkend. De Bijbel staat vol met het tegenovergestelde... hoe mensen veranderen van vijanden van de zaligheid tot zaligen, van vijanden van God tot zijn kinderen, van oude, vleselijke, zondige mensen tot nieuwe, geestelijke, heilige mensen. Dat is het verbond, dat Hij met zijn Geest in ons woont en zijn wetten in ons hart schrijft. Dat leert de Bijbel... en niet dat we ons moeten omwentelen in de ellende, telkens weer ons onder het oordeel moeten plaatsen en dan weer vrijgesproken worden. We zijn gered door Christus en we moeten niet elke dag weer veroordeeld en dan weer vrijgesproken worden. We zijn niet onder de wet maar onder de genade.

Kennis van onze zwakte, de zonde die nog zo vaak de kop opsteekt, het is goed.... zolang we ons tegelijkertijd maar verloste kinderen van God weten. Je gaat niet elke dag van vijand van God weer naar kind van God en dan weer terug naar vijand van God enzovoorts. Je bent kind van God. Ondanks je fouten.

En dan leidt dat niet tot een kerk vol zelfingenomen mensen en oppervlakkige godsdienst... Maar tot een gemeente met dankbare kinderen van God die zich laten leiden door de Geest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2009 14:07

Hoe zelfingenomen zijn die zogenaamde "Ellendekenners"?
Hoedenparades, vormendienst en donderpreken?

Het maken van karikaturen is niet zo moeilijk, Boekenlezer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 apr 2009 16:18

Wat een nonsens. Zonder ellendekennis geen dankbaarheid. Als ik niet weet hoe groot mijn zonde en ellende is hoe zal ik God dan voor zijn verlossing dankbaar zijn?
Door mijn geloof in God ga ik juist steeds meer mijn zonde en ellende zien, en dus kennen.
Het ene is niet los te zien van het andere het is als het ware een schakelarmband.
Zonder ellendekennis weet ik niet waarvoor ik dan dankbaar moet zijn, en waarvan ik verlost moest worden. En zoek ik mijn heil in mezelf, inplaats van bij God.
Ik kan het immers zelf wel? Ben zo slecht nog niet.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 apr 2009 18:53

tante-tortel schreef:Zonder ellendekennis weet ik niet waarvoor ik dan dankbaar moet zijn, en waarvan ik verlost moest worden. En zoek ik mijn heil in mezelf, inplaats van bij God.

Dat kan ook een gedachte zijn die men zich zelf op wil leggen. (Lees: zie mij eens zondig zijn, ik ellendig mens.) Men kan zo (willen) hangen aan die gedachte, dat men de genade niet meer wil zien. Feitelijk roemt de mens dan zichzelf om zijn zondige karakter!

Daarbij gaat het met de boze die zijn heil bij zichzelf zoekt meestal aardig goed, :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 apr 2009 20:21

Dat zou kunnen maar daarom noemde ik ze ook als een schakelarmband. Het ene kan niet zonder het ander, of is een gevolg van elkaar.
Het in je ellende blijven hangen en dan vergeten dankbaar te zijn voor zijn genade is verbreken van de schakels en hou je een halve over.
Het hoort bij elkaar. En volgt op elkaar.
Door Gods verlossingswerk zie ik wat een genade waarmee Hij mij verlost van mijn ellende en dat brengt werken der dankbaarheid voort.
Door mijn ellende zie ik de genade en brengt het vruchten der dankbaarheid.
Vanuit mijn dankbaarheid zie ik de ellende en de genade van Gods verlossingswerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2009 21:37

tante-tortel schreef:Wat een nonsens. Zonder ellendekennis geen dankbaarheid. Als ik niet weet hoe groot mijn zonde en ellende is hoe zal ik God dan voor zijn verlossing dankbaar zijn?
Door mijn geloof in God ga ik juist steeds meer mijn zonde en ellende zien, en dus kennen.
Het ene is niet los te zien van het andere het is als het ware een schakelarmband.
Zonder ellendekennis weet ik niet waarvoor ik dan dankbaar moet zijn, en waarvan ik verlost moest worden. En zoek ik mijn heil in mezelf, inplaats van bij God.

Ellende - Verlossing - Dankbaarheid is een belangrijk thema voor de gereformeerde christenheid, heb ik dat goed begrepen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2009 08:30

Dat is het op zich wel ja. Waar het mij om ging is dat sommige mensen leren en de houding hebben dat je iedere keer weer die zelfde kettingreactie van Ellende -> Verlossing -> Dankbaarheid moet doorleven. Voor een deel klopt dat, als we onze zonde zien beseffen we weer hoe belangrijk de verlossing is en worden we ook weer dankbaar. Maar wat de catechismus beschrijft is niet een dagelijks terugkerend iets, het is de lijn van het geloof. Het begint met verlossing (wat is uw enige troost in leven en sterven) en daarna wordt uitgelegd waarom: Wij zijn zondig, hebben schuld, alleen door Jezus kunnen we verlost worden en dat leidt tot een dankbaar, heilig leven door de Geest. Maar we hoeven niet elke keer weer teurg in de schuld en de ellende te gaan en dan weer verlost te worden en zo weer dankbaar te worden. Je BENT verlost, de schuld IS betaald. Je bent vrijgekocht. Je ellende onder ogen zien hoeft en moet alleen in het licht van de verlossing die je hebt ontvangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 03 apr 2009 12:09

Wat ik nu lees is een duidelijk voorbeeld van waar een ongezond veel nadruk op ellende toe kan leiden: "Zonder ellendekennis geen dankbaarheid". Dit is een menselijk dogma, ik lees dit niet in de bijbel.

God is goed, en wij zouden God alleen dankbaar kunnen zijn door onze ellende?
Had Adam geen reden om dankbaar te zijn voordat de zondeval plaatsvond?

Prediker geeft genoeg redenen om dankbaar te zijn, geniet van het leven en dank God ervoor.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2009 13:55

@Vuurtje: het gaat hier niet om dankbaarheid zondermeer, maar om dankbaarheid voor onze verlossing. In dat verband spreekt de catechismus over dankbaarheid.
Dan is het wel nodig dat je weet waarvan je verlost bent.
Naast de dankbaarheid voor onze verlossing, is er ook dankbaarheid voor God als Schepper en onderhouder van ons leven. Daarin heb je natuurlijk gelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 apr 2009 14:08

elbert schreef:Dan is het wel nodig dat je weet waarvan je verlost bent.
Naast de dankbaarheid voor onze verlossing, is er ook dankbaarheid voor God als Schepper en onderhouder van ons leven. Daarin heb je natuurlijk gelijk.

Daarom moet men dus niet steeds terug willen vallen in/op de ellende(kennis). Er is verlossing gekomen, men mag (dankbaar) genieten van dit/het leven! Door te veel te hameren of terug te vallen op de zondige staat van de mens, is de kans groot dat men de genade niet meer wil zien. Zoals ik eerder schreef: "Men kan zo (willen) hangen aan die gedachte, dat men de genade niet meer wil zien. Feitelijk roemt de mens dan zichzelf om zijn zondige karakter"!

Men ziet het in sommige kerkverbanden (helaas) (Overigens niet in de GKV )nog steeds dat het heel nadrukkelijk aanwezig is. Men durft bijna niet meer te genieten van het leven, daar een leven in soberheid en ellende kennis voorop lijkt te staan. Men lijkt te vergeten dat men ook van Gods gaven mag genieten en elkaar daarin mag laten delen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2009 14:47

Harm-J schreef:Daarom moet men dus niet steeds terug willen vallen in/op de ellende(kennis). Er is verlossing gekomen, men mag (dankbaar) genieten van dit/het leven!

De vraag is ook of en hoe ons leven anders geworden is, toen we tot geloof gekomen zijn. We hebben een andere kijk op de werkelijkheid gekregen. Die andere kijk houdt in dat ons zondige leven geen toekomst meer heeft: dat gaat het graf in. We zoeken een ander leven, een ander vaderland. Dat is ons geloofsleven: ons oude ik het graf in (ellende), ons nieuwe ik opgestaan met Christus (verlossing) en uit Hem willen we dan ook leven (dankbaarheid).

Harm-J schreef:Door te veel te hameren of terug te vallen op de zondige staat van de mens, is de kans groot dat men de genade niet meer wil zien. Zoals ik eerder schreef: "Men kan zo (willen) hangen aan die gedachte, dat men de genade niet meer wil zien. Feitelijk roemt de mens dan zichzelf om zijn zondige karakter"!

Op zich heb je daarin gelijk, het gaat er niet om dat we ons zondige karakter gaan koesteren, in welke vorm dan ook.
Het gaat erom dat we ons zondige karakter doden, maar daarvoor is wel kennis van dat karakter nodig. Als je een vijand hebt, moet je wel weten wie dat is als je hem wil doden. Zo ook met ons zondige karakter.

In het christelijk geloof zijn ellendekennis, verlossingskennis en dankbaarheid met elkaar in evenwicht. We kunnen niet alle nadruk op 1 van de 3 stukken leggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 apr 2009 15:14

elbert schreef:In het christelijk geloof zijn ellendekennis, verlossingskennis en dankbaarheid met elkaar in evenwicht. We kunnen niet alle nadruk op 1 van de 3 stukken leggen.

Hier in kan ik mij redelijk vinden, een balans tussen dingen/zaken is altijd een groot goed. Daarom geloof ik niet in spontane bekeringen (lees: ineens het licht zien en denken er te zijn, of de ander zijde, blijven hangen in de zondekennis wachtend op het licht. Geloven is m.i, een gaanderweg lerende gaan geloven.

elbert schreef: het gaat er niet om dat we ons zondige karakter gaan koesteren, in welke vorm dan ook.
Het gaat erom dat we ons zondige karakter doden, maar daarvoor is wel kennis van dat karakter nodig. Als je een vijand hebt, moet je wel weten wie dat is als je hem wil doden. Zo ook met ons zondige karakter.

Doden, doden...., men kan ook leren om de vijand te vergeven of leren om een vijand op een andere manier te benaderen dan enkel met vijandigheid. Geloven of gaan geloven, wil niet zeggen iemand geen strijd, moeite, of andere ellende meer op het levenspad zal tegenkomen. Sommige zonden lossen zijn eigen ook niet zomaar op bij (gaan) geloven, soms tijdens het hele leven niet, wel mag men daarin blijvend op kijken naar het feit, dat de zonde bij voorbaat al vergeven is, door het offer wat voor ons gebracht is.

Een pluspunt van de GKV (om weer wat ontopic te komen) is, daarbij kan ik alleen even vanuit mijn (soms jammer genoeg wat (zeer) behoudende) gemeente schrijven, dat de zorg voor elkaar en het omzien naar elkaar sterk aanwezig is. Dit zowel als op het diaconale vlak, als mede tussen de broeders en zusters onderling.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 03 apr 2009 16:37

elbert schreef:@Vuurtje: het gaat hier niet om dankbaarheid zondermeer, maar om dankbaarheid voor onze verlossing. In dat verband spreekt de catechismus over dankbaarheid.
Dan is het wel nodig dat je weet waarvan je verlost bent.

Waar is "hier"? Ik reageerde op onderstaand bericht.

Wat een nonsens. Zonder ellendekennis geen dankbaarheid. Als ik niet weet hoe groot mijn zonde en ellende is hoe zal ik God dan voor zijn verlossing dankbaar zijn?

Om verwarring te voorkomen vind ik het op zijn plaats dat ik dan verwijs naar andere redenen om dankbaar te zijn.

Je hebt gelijk als je het met me mee eens bent dat er meerdere redenen zijn om dankbaar te zijn. En ik durf de stelling vanuit de bijbel niet aan dat het geloof in God begint met de dankbaarheid op basis van de verlossing, en niet een andere vorm van dankbaarheid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2009 19:25

Harm-J schreef:Doden, doden...., men kan ook leren om de vijand te vergeven of leren om een vijand op een andere manier te benaderen dan enkel met vijandigheid.

Kol. 3:5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
Over deze vijanden had ik het. En de benadering van deze is voor ons persoonlijk leven (onze leden): vijandigheid.
Vuurtje schreef:Waar is "hier"? Ik reageerde op onderstaand bericht.

Daarin ging het ook over dankbaarheid voor onze verlossing.

Terug naar “Archief”