rickk schreef:In de bijbel lees ik dat Christus gestorven is voor de zonden van alle mensen (1 joh 2, rom 5 en 2 kor 5) Maar zou dit niet betekenen dat Christus voor iedereen de straf gedragen heeft, en dus iedereen zalig wordt?
Ik vind dit lastig, dus wil graag horen hoe jullie hier over denken!?
Dag Rick,
God is goed. Hij heeft van eeuwigheid voor ieder mens een goed plan klaar. Zo had hij bij voorbeeld met Jeremia grote, feestelijke plannen.
Lees maar:in Jeremia 1 v 4 en volgende:
"De Heer richtte zich tot mij:
'Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor de volken gemaakt' ".
En Psalm 139 v 16 NBG zegt;
"Uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij allen opgeschreen,
de dagen die geformeerd zouden worden,
TOEN NOG GEEN DAARVAN BESTOND".
Ik ga er op grond van deze teksten van uit, dat God, lang voordat mensen en engelen geschapen waren, hun 'blauwdruk' al gereed had. En die blauwdruk kon alleen maar goed zijn, ....
omdat uit Gods hand geen ander werk kan voorkomen, dan goed werk
.....zodat een mensheid kon ontstaan 'tot Gods eer een heerlijkheid' , ( Jesaja 43 v 7).
Maar aan robotten heeft God niets. Alleen wezens, die een vrije wil hebben, kunnen zijn liefde miljardvoudig weerspiegelen, zodat die volkomen tot zijn recht komt.
Als er echter een mogelijkheid is om "Ja" tegen God te zeggen, dan zal er even zeker een mogelijkheid zijn om "neen" tegen hem te zeggen.
En om van die mogelijkheid, die vreselijke mogelijkheid, gebruik te maken, kwamen de engelen het eerst aan de beurt. Want zij waren het eerst geschapen, (Job 38 v 7).
En Ezechiël 28 v 15 vertelt, dat er in 'De perfecte' voor het eerst 'onrecht werd gevonden', NBG. Hij verwerd tot satan.
Maar buiten Gods almacht kon hij niet omgaan; zijn taak werd: alle mensen, die ooit op aarde geleefd hebben, leven of zullen leven, tot het uiterste te doorzoeken, of zij , diep in hun hart 'neezeggers'of 'jazeggers' zouden blijken te zijn. Hij zou dit gruwelijke werk nochtans voor eigen verantwoordelijkheid verrichten omdat hij immers zijn keus om God te weerstreven, ook zélf had gemaakt.
Satan begon volijverig met Adam en Eva en veroorzaakte een ondoordringbare muur tussen God en mensen.
Ondoordringbaar, maar niet voor God zelf. De Zoon van God, deel van de Drieëenheid, kwam op aarde en dronk na een wereld-veranderend leven als apotheose de beker leeg, die God de Vader hem aanreikte. Al de zonden van alle menssn van alle tijden, ook van de kleinkinderen van onze kleinkinderen: het heelal vullend in die schrikkelijke Gethsemane-nacht....daarna verdicht en verdicht en verdicht....
voor de eeuwige God zijn al de zonden, ook die nog gedaan moeten worden, altijd , in een eeuwig NU als ' voor hem staande'.
....tot een vlammende beker, die leeggedronken MOEST worden.
En Jezus dronk...tot de laatste druppel....
Nu even van die hoge gedachten afstappend; het volgende:
Wanneer u ergens op bezoek gaat, dan zal u waarschijnlijk wel een kopje thee worden aangeboden. Het staat voor u gereed, is uw eigendom geworden . Maar als u het niet leegdrinkt, wordt het koud en giet de gastvcrouw het later leeg.
Weer naar hoger sfeer klimmend: de genade van Christus' offer voor ons is er voor ieder van de mensheid. Maar als we van die genasde NIET WILLEN drinken , doen wij dat voor eigen verantwoordelijkheid.
Ik zeg met nadruk NIET WILLEN omdat Romeinen 2 v 14 en volgende ons er op wijzen, dat er vele 'nooit gedachte ' ' jazeggers' zullen zij, die volgens Matth 25 later verrast zullen vrdagen:
" Heer.....wanneer....? ( v 27).
Maar ieder van ons komt vele ' neezeggers' tegen, die zullen smalen:
" Ik heb het goed...ik kom niets te kort...ik heb dit gedoe niet nodig".
Dan bidden wij tot God, dat er onder die ' neezegger' toch een 'jazegger' schuilgaat.
En nu komt er een ' hobbel' aan; hoor maar:
- de ' neezeggers' doen dat uit eigen verantwoordelijkheid
- de ' jazeggers' zeggen " Ja" door genade.
Dat 'spoort' ergens niet. Maar je kunt nu eenmaal niet zeggen en er zijn veel chriftplaatsen, die dat bevestigen:
- de ' neezeggers' waren daartoe voorbestemd
of
- de jazeggers maakten hun keus door eigen verdienste.
En nóg een ' hobbel': (Joh 6 v 44):
Jezus zei:
" Niemand kan bij mij komen, tenzij de Vader, die mij gezonden heeft,hem bij mij brengt"..
Ergens blijft er een mysterie. Maar mág God ook. Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen en zijn gedachten hoger dan onze gedachten, Jesaja 55 v 8.
Maar laten wíj nu maar handelen volgens Deut 29 v 29;
" Wat verborgen is, behoort de HEER onze God toe, wat openbaar is, komt ons toe...",
En er is zoveel openbaar. Jij, Rickk....vraag je nu maar niet af of alle mensen behouden worden of alleen de uitverkorenen...maar:
DRINK JE KOP THEE.
Daag
Ger