Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Sterretje » 28 mar 2009 12:01

kwebbel schreef:wij krijgen zorgtoeslag 1x per maand en gaat naar de spaarrekening. Het komt op het zelfde neer dat als je iets leuks wilt dat je (wij dan tenminste) er toch wel voor moet sparen.

Krijgen jullie zorgtoeslag terwijl je allebei werkt?
vanaf inkomen bruto meer dan 48000 per jaar krijg je toch niets?

(dat heb je man alleen werkt soms al, laat staan samen)
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 mar 2009 12:19

ik weet niet.. maar de grens ligt toch veel lager?? volgens mij krijg je hetmaximale als je onder de 23000 zit per jaar toch?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 mar 2009 12:20

sorry.. sterretje. niet goed gelezen....

k snap al hoe jij het bedoelt!

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 28 mar 2009 12:36

lees dat sommige zeggen; met al die kosten voor de bruiloft enzo...
begrijp het niet zo goed, wij hadden er samen flink voor gespaard net als voor ons huisje en zodoende hadden wij daar geen problemen mee, en hielden nog een leuk bedragje over...
hebben sommige van jullie daar dan een lening voor afgesloten ofzo?

gr happy mom

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 28 mar 2009 13:35

Nee, wij hebben geen lening. Verder hebben wij ook flink gespaard, maar dat gaat niet heel gemakkelijk als een van de twee een inkomen heeft. Als ik alle trouw en verbouwingskosten bij elkaar optel, dan is het een hoop om te betalen. Hierdoor hebben wij wat minder spaargeld, terwijl we toch wat achter de hand willen hebben voor noodgevallen e.d.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 mar 2009 14:16

happy mom schreef:lees dat sommige zeggen; met al die kosten voor de bruiloft enzo...
begrijp het niet zo goed, wij hadden er samen flink voor gespaard net als voor ons huisje en zodoende hadden wij daar geen problemen mee, en hielden nog een leuk bedragje over...
hebben sommige van jullie daar dan een lening voor afgesloten ofzo?

gr happy mom

Ik denk dat dit niet mogelijk is wanneer je een koophuis is. Je moet wel erg lang sparen voor zo'n 250.000 euro.
Bij een koophuis ontkom je vaak niet aan een lening.
Time flies when you have none!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mar 2009 17:11

Zorgtoeslag, wow, 13 euro :mrgreen:

En ik kreeg dit jaar 1000 euro minder terug dan vorig jaar. Teveel gewerkt #-o

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 28 mar 2009 17:28

Wij hebben ook geen lening afgesloten, alleen hypotheek dan. Maar wij zijn wel blut nu! :D
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 28 mar 2009 18:55

Wij hebben ook geen lening afgesloten, wel een hypotheek.
Denk dat het best kan hoor voor veel mensen om niet te lenen.
Je moet gewoon zorgen dat je van te voren al flink gespaard hebt en een goede adviseur in de armen nemen als het zover is dat je een huis wilt gaan kopen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mar 2009 21:13

Ik irriteer me ook ongelooflijk aan die reclame's voor leningen op televisie. Net alsof je alles kunt kopen.
Wij hebben wel een lening voor ons huis, maar verder absoluut nergens voor. Als we het geld niet hebben, kopen we iets niet. Als we het wel hebben, dan zou het wel kunnen. Ik ga echt geen auto met leengeld betalen. Of het zou heel erg nodig moeten zijn en we hebben echt geen rooie cent, dan zou ik misschien 500 euro lenen voor een oud barreltje. Maar anders echt niet!

Het is trouwens vaak helemaal niet voordelig om een huis zo te kopen, zonder hypotheek. Met belastingen enzo. Mijn ouders werd zelfs aangeraden om niet verder af te lossen, omdat je dan veel meer belasting gaat betalen ofzo
(maarja, je moet ook belasting betalen als je meer dan 40.000 spaargeld hebt, dat vind ik zo raar, dat heb je toch zelf bij elkaar gespaard??)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 28 mar 2009 21:31

Wij hebben ook een hypotheek, ergens vind ik dat logisch, ik ben nog nooit mensen tegengekomen die zo een huisje konden kopen.
Verder komen wij nog niet aan de 40.000 euro spaargeld :wink:
Ergens is het natuurlijk wel zo dat je veel gespaard hebt en het dus van jezelf is, maar ik vind ook de mensen die zoveel kunnen sparen ook mee moeten dragen voor de zwakkeren in de samenleving...
Want zeg eerlijk... zoveel spaargeld 40.000!! krijgen wij echt niet zomaar "even" bijelkaar, daar gaan heel wat jaren sparen overeen op zn minst wel 8 jaar, en dan moeten er geen dingen gebeuren zoals verbouwen, grote uitgaven zoals kapotte auto (wat we laatst hadden) en zullen we allebei moeten werken. (wat we nu niet doen) en ga ik uit van 5.000 euro spaargeld per jaar!
Dus jah, ik vind wel dat als je dat zo even op je spaarrekening kan hebben staan, dat je genoeg hebt, en mee kan dragen aan de onkosten in de maatschappij, door er belasting over af te dragen.

Ook ik irriteer me rot aan die reclamens over leningen, er word geen greintje verantwoordelijkheid bij mee gegeven,
je zal toch verantwoordelijk met je geld om moeten gaan, wat in mijn ogen ook sparen bijhoort,
en niet voor een nieuw karretje, of nieuwe meubels, nieuwe badkamer, carport etc een lening aanvragen.
Snap heus wel dat er soms uitzondering op de regel is.
Maar het word zo voorgeschoteld als erg makkelijk dat de mensen er denk ook niet lang over nadenken en de gevolgen er niet van overzien!
Verder valt het mij op, dat veel christelijke mensen, op hypotheek na, niet zo snel leningen aanvragen.

gr happy mom

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mar 2009 21:40

Ik wil niet zeggen dat wij het hebben hoor (we sparen wel, maar lijkt me niet echt relevant om hier te vermelden hoeveel ;) ) maar ik weet wel dat het vanaf 40.000 is. Maar dan nog, stel dat je allebei gewoon werkt, dan betaal je je al rot aan de samenleving hoor. Ik vind het persoonlijk echt oneerlijk. En natuurlijk is meehelpen aan de samenleving goed, maar als iemand kiest om een goedkoper huis te kopen, waardoor meer geld uitgespaard wordt, of minder aan een (nieuw) huis op te knappen, dan heb je meer spaargeld, maar moet je alsnog extra afdragen . rare regeling :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 mar 2009 22:46

Vanavond nog even de belastingaangifte gedaan en we krijgen echt een heel leuk bedrag terug (ik dacht eigenlijk dat we moesten betalen omdat ik een half jaar als gastouder gewerkt had en daar nu nog belasting over moest betalen)
Wij hebben alleen een hypotheek voor de rest lenen wij helemaal niks ook niet voor de grote verbouwing die we nu aan het doen zijn. (dat denken trouwens wel veel mensen :D )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mar 2009 23:52

Sterretje schreef:vanaf inkomen bruto meer dan 48000 per jaar krijg je toch niets?

(dat heb je man alleen werkt soms al, laat staan samen)

48.000 bruto in je eentje verdienen? Wow dan verdien je wel goed zeg!

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 € 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer € 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

En 40.000 euro spaargeld vind ik ook waanzinnig veel, dat is nog meer dan de studieschuld van mij en mijn man bij elkaar opgeteld :lol: Nouja 't is maar wat je gewend bent. Toen ik mijn eerste salaris van mijn huidige werk kreeg vond ik dat ook enorm veel, omdat ik als student natuurlijk nooit kon sparen, alleen maar m'n schuld groter maken.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mar 2009 00:19

Nou, ik vond die 48000 ook al wel heel erg veel... :roll:

En 40000 euro spaargeld? Daar komen wij bij lange na niet aan... :lol:
Afbeelding

Terug naar “Archief”