Stelling: TV kijken is leeg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Stelling: TV kijken is leeg

Berichtdoor TheKeimpe » 15 nov 2002 12:42

Kijken naar de TV maakt je niet gelukkiger, brengt je niet dichter bij God en is zinloos tijdverdrijf.
Veelal is het zelfs Godonterend, mensonterend en een verzameling van leugen en bedrog.
Afblijven van dat ding, ja zelfs opruimen.

BJ
Moderator

Re: Stelling: TV kijken is leeg

Berichtdoor BJ » 15 nov 2002 12:55

TheKeimpe schreef:Kijken naar de TV maakt je niet gelukkiger, brengt je niet dichter bij God en is zinloos tijdverdrijf.
Veelal is het zelfs Godonterend, mensonterend en een verzameling van leugen en bedrog.

Je moet uiteraard wel opletten waarnaar je kijkt. Maar om nu de TV direct maar weg te doen??? Ook al zou je er alleen maar naar het journaal mee kijken. Ik denk dat het goed is dat je wel op de hoogte blijft van wat er in de wereld gebeurt. Daar moet je je niet voor afsluiten.

Maar als je geen TV zou willen hebben thuis. Is het dan niet eigenlijk zo dat je ook de computer of eigenlijk het Internet weg zou moeten doen?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 nov 2002 12:58

haha, jawel, open ik een topic over tv-programma's, TK meteen een stelling tv-kijken is leeg :lol:

ik ben het daar niet mee eens. Sommige programma's kijk ik puur voor de ontspanning, of voor het decor, maar van andere leer ik veel!
Maar ik kijk wel selectief, en de tv aanzetten omdat ik toch niks anders te doen heb is er niet bij.

Rommel kom je overal tegen.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 15 nov 2002 12:59

Niet mee eens.
De televisie kan je voor heel veel goede dingen gebruiken. Ook zijn er veel verkeerde dingen op tv, maar dat is eigen verantwoordelijkheid om daarnaar te kijken.
Kijken naar tv is wel goed voor de ontspanning, vind ik zelf. Je kunt er zelfs ook nog wel eens wat van leren.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 nov 2002 13:01

er zit wel iets in, tv-kijken kan heel snel verworden tot een lege bezigheid (jaja, ook wielrennen is leeg), en het menselijk oog wordt toch altijd getrokken door het bewegende scherm. natuurlijk zijn er ook nuttige zaken te zien op tv, maar als ik nu even naga wat ik kijk, kom ik er wel op uit, dat er weinig is dat ik niet kan missen (eigenlijk niets, al vind ik het wel heel gezellig om met een aantal bv. verkiezingen te kijken).

ik ben ook blij dat ik er geen op mijn kamer heb.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 nov 2002 13:09

Napoleon schreef:er zit wel iets in, tv-kijken kan heel snel verworden tot een lege bezigheid (jaja, ook wielrennen is leeg), en het menselijk oog wordt toch altijd getrokken door het bewegende scherm. natuurlijk zijn er ook nuttige zaken te zien op tv,

Ok in beginsel mee eens. Er zijn mensen waar de TV gewoon aanstaat op de achtergrond. Een moderne versie van de radio, er zijn gewoon nu ook beelden bij. Dat is denk ik niet nodig. Maar wat is een lege bezigheid. Ik denk dat iemand hobbies mag hebben. We gaan dan even verder met het voorbeeld wielrennen. Dat is dus een hobby van mij. Ik kan dat op TV gaan volgen of er naar toe gaan. In het geval dat ik TV kijk hoef ik niet ver te reizen. In het andere geval wel. Als iemand postzegels verzameld is die daar ook misschien wel een hele dag mee bezig. Deze hobby kan ik toevallig het makkelijkste volgen via TV. Dus niets mis mee. Ik ga zelfs nog verder. De tour de france volg ik via TV, Radio en Internet tegelijk. Dus actief met de hobby bezig. Alleen ga ik niet zover dat ik er koste wat kost voor thuis zal blijven.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 nov 2002 15:01

maar ook om maar even op het voorbeeld wielrennen, of i.i.g. sport te blijven, wat steek jij bijvoorbeeld op van het via tv volgen van jouw hobby? behalve dat je weet wie gewonnen heeft, en dat je met wat geluk een leuke omgeving ziet?

laat ik voor mezelf stellen, als ik wielrennen zit te kijken, vind ik dat ontzettend leuk, en ik wordt weer een paar uur vermaakt op een prettige manier, maar echt veel zin heeft het niet.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 nov 2002 16:43

Ok. Laten we er vanuit gaan dat iemand die een hobby heeft graag zich wil verdiepen in deze hobby. Dus ook op de hoogte blijven van veranderingen en nieuwe feiten binnen deze hobby. Dus als er nieuwe postzegels uitkomen dan wordt dit in de gaten gehouden.

Bij sport is het zo dat je je op de hoogte kunt laten houden door de media (kranten, tijdschriften, TT). Dan ben je op de hoogte van een kort verslag van het gebeurde. En je weet de uitslag. Ok leuk. Maar als je zelf de hele wedstrijd volgt zie je misschien dingen die uit het verslag niet blijken. Voorbeeld: Uitslag is: 1. Cippolini, 2. McEwen en 3. Zabel. beste nederlander: Stefan van Dijk. Het was een zeer snelle wedstrijd. Er waren regelmatig demarages. Echter niemand kwam weg.

Met deze informatie ga je dus denken het was een massasprint. De nederlanders hebben weinig laten zien. En van Dijk heeft in ieder geval nog meegesprint. Als je zelf gekeken hebt weet je echter dat de Nederlanders steeds in de aanval waren. Dat er een massale valpartij was op een paar kilometer voor de finish. Dat alle nederlanders de wedstrijd hebben uitgereden. Dat ook Jan Boven zich goed heeft laten zien. Met al deze extra informatie weet je dus beter hoe de sport er voor staat. Wie er in vorm zijn. Wie je de volgende weken kunt verwachten. En die kun je dus alleen maar op doen door zelf te kijken. En dus is het geen nutteloze bezigheid.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 nov 2002 17:03

mooie reconstructie van het wk!

maar wat schiet je er in feite mee op dat je het gezien hebt, ik bedoel voor je hobby. wat schiet je er sowieso mee op dat je weet wie er gewonnen hebben? tenminste, dan ga ik ervan uit dat jij ook actief fietst. fiets je daar zelf harder van, of weet je meer van materiaal?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 nov 2002 17:13

Napoleon schreef:mooie reconstructie van het wk!

Dank je!

maar wat schiet je er in feite mee op dat je het gezien hebt, ik bedoel voor je hobby. wat schiet je er sowieso mee op dat je weet wie er gewonnen hebben? tenminste, dan ga ik ervan uit dat jij ook actief fietst. fiets je daar zelf harder van, of weet je meer van materiaal?

Ik fiets inderdaad ook. Geen wedstrijden trouwens. In bepaalde wedstrijden kun je wel zien welke renners veel lek rijden. Je kunt wel nakijken op welk materiaal (banden) ze rijden. Daar kun je natuurlijk wel wat mee. Wat ook zo is, tenminste bij mij. Als ik een middag naar een wedstrijd heb zitten kijken ga ik sneller zelf ook nog even een rondje fietsen. Ik ben dan meer gemotiveerd. En voor je gevoel fietst het dan ook makkelijker.

Kuiffje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Stelling: TV kijken is leeg

Berichtdoor Kuiffje » 15 nov 2002 20:32

TheKeimpe schreef:Kijken naar de TV maakt je niet gelukkiger, brengt je niet dichter bij God en is zinloos tijdverdrijf.

TK met jou leef ik mee TV kijken heb je weinig aan... Zinloostijdverdrijf en ook nog veel God onterend.

(ook mijn mening)
Ik Groet u, Kuifje

CHE een verantwoorde keuze

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2002 11:44

BJ schreef:Ook al zou je er alleen maar naar het journaal mee kijken. Ik denk dat het goed is dat je wel op de hoogte blijft van wat er in de wereld gebeurt. Daar moet je je niet voor afsluiten.

Mee eens, heb ik alleen geen TV voor nodig. Journaal is mensonterend, gericht op sensatie. Mensen worden ongevoelig voor echte ellende want zelf de meeste gruwelijke oorlogs- en hongerbeelden werken gewenning in de hand. Krant heeft hier trouwens ook last van, iedere nieuwsvoorziening, maar TV gaat hierin voorop door de bewegende beelden. Ik lees het liefst even via nu.nl de hoofdpunten. Maar ook dat werkt gewenning in de hand. Ben nog aan het bezinnen op een oplossing.

BJ schreef:Maar als je geen TV zou willen hebben thuis. Is het dan niet eigenlijk zo dat je ook de computer of eigenlijk het Internet weg zou moeten doen?

Kan je je afvragen. kDenk het niet, als het goed is zoek je op het internet, en als je het op die manier gebruikt is het een grote bibliotheek, geen veredelde TV

Surfer schreef:haha, jawel, open ik een topic over tv-programma's, TK meteen een stelling tv-kijken is leeg

De reden was de programma's die in jou topic genoemd werden... :cry:

Surfer schreef:Sommige programma's kijk ik puur voor de ontspanning, of voor het decor, maar van andere leer ik veel!

Tja, voor ontspanning TV-kijken... En als er nu gevloekt wordt in die programma's? Godonterend. En geweld in films? Is dat niet mensonterend? Je kan natuurlijk ook natuurfilms kijken ter ontspanning...
Leren van een programma kan inderdaad zinvol zijn. Maar waarom niet een boek gepakt?

Surfer schreef:Rommel kom je overal tegen.

Ja, maar je moet het wel zoveel mogelijk vermijden!

-Rianne- schreef:De televisie kan je voor heel veel goede dingen gebruiken.

Zoals?

Pff... mn langste posting ooit?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 nov 2002 19:12

tv kijken zinloos...Net zo zinloos als internetten bedoel je (op refoweb na dan) :mrgreen:

(conclusie: Ik zie net zo min nut in een beetje surfen dan uren naar de tv kijken...)

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 18 nov 2002 21:10

is radio luisteren dan ook leeg?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 nov 2002 15:14

M_O_F...

Ik denk het wel, alleen kan je je radio op de achtergrond aanzetten, en ondertussen iets anders doen. Gaat met de TV wat lastig, want daar moet je ook naar kijken.

Terug naar “Archief”