Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Re: Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Berichtdoor CGK<3 » 25 mar 2009 18:39

ajl schreef:
CGK<3 schreef:
Lalage schreef:Gaan jullie altijd naar dezelfde kerkdienst als je partner? Of ga je ook weleens allebei je eigen weg?
Mijn vriendin is niet christelijk opgevoed. Dus ook geen gezeur naar welke kerk we zondags moeten :lol:

Dat hebben wij ook. Mijn man is ook niet kerkelijk opgevoed. Ik ga of alleen naar de chr ger kerk of mn man gaat mee. Als wij ergens gaan wonen, ga ik altijd op vooronderzoek uit. Tijdens de dienst stel ik mijzelf de vraag waar mn man zich thuis zou kunnen voelen.

Hier ook, we gaan vaak samen naar de CGK. Gelukkig moet ze niks van evangelische fratsen zoals gitaren/bandjes in de kerk hebben

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2009 20:12

[/quote]

Hier ook, we gaan vaak samen naar de CGK. Gelukkig moet ze niks van evangelische fratsen zoals gitaren/bandjes in de kerk hebben[/quote]

:lol: :lol: Volgens mij is dat echt iets voor mensen die onkerkelijk zijn opgevoed.Mijn man moet er ook helemaal niets van hebben. Hij had al moeite met gezangen. Dat begreep hij ook niet. Het liefst heeft hij een preek van een uur zonder zingen... :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mar 2009 20:24

Wij houden allebei van goede muziek, dus ook in de kerk :)
Ik vind het wel mooi dat in de kerk waar ik lid van ben verschillende muziekstijlen te horen zijn:
* klassiek orgel
* moderne liederen op piano of door een bandje begeleid
* in de maandelijkse vesper (middagdienst) zingt de cantorij en die zingen bijvoorbeeld liederen van Huub Oosterhuis en liederen uit Taize

Dus eigenlijk zijn er hele verschillende soorten diensten bij te wonen in dezelfde kerk, ideaal toch :)

Toch ga ik ook nog graag naar lezingen waar wat meer gespit wordt in de bijbel en naar een bijbelkring waar dat ook gebeurt. Dat gebeurt in de kerk wat minder. Hoe zit dat bij jullie, heb je genoeg aan de zondagse kerkdienst of ga je ook naar een kring?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 mar 2009 20:48

Lalage schreef:Hoe zit dat bij jullie, heb je genoeg aan de zondagse kerkdienst of ga je ook naar een kring?
Ik vind het fijn om ook doordeweeks naar bijv. een kring te gaan. Nu ik geen student meer ben ga ik niet meer naar studentenkring, met ingang van het nieuwe seizoen hoop ik naar een andere kring te gaan (moet nog even zoeken naar welke).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 mar 2009 11:01

LeChat schreef:
Lalage schreef:Hoe zit dat bij jullie, heb je genoeg aan de zondagse kerkdienst of ga je ook naar een kring?
Ik vind het fijn om ook doordeweeks naar bijv. een kring te gaan. Nu ik geen student meer ben ga ik niet meer naar studentenkring, met ingang van het nieuwe seizoen hoop ik naar een andere kring te gaan (moet nog even zoeken naar welke).

Ik weet nog wel een fijne gemeente in Goes hoor ;) Met een heuuuuuuleboel verschillende kringen!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2009 11:04

Lalage schreef:Wij houden allebei van goede muziek, dus ook in de kerk :)
Ik vind het wel mooi dat in de kerk waar ik lid van ben verschillende muziekstijlen te horen zijn:
* klassiek orgel
* moderne liederen op piano of door een bandje begeleid
* in de maandelijkse vesper (middagdienst) zingt de cantorij en die zingen bijvoorbeeld liederen van Huub Oosterhuis en liederen uit Taize

Dus eigenlijk zijn er hele verschillende soorten diensten bij te wonen in dezelfde kerk, ideaal toch :)

Toch ga ik ook nog graag naar lezingen waar wat meer gespit wordt in de bijbel en naar een bijbelkring waar dat ook gebeurt. Dat gebeurt in de kerk wat minder. Hoe zit dat bij jullie, heb je genoeg aan de zondagse kerkdienst of ga je ook naar een kring?

Jo en ik gaan regelmatig naar kring (is 1x in de twee weken) en we hebben ook af en toe toerustingscursussen in de kerk voor jongeren, waarbij in 4 avonden een thema wordt behandeld, vaak met uitleg van een predikant en daarna diepe discussies in kleine groepjes. En verder kan forummen ook heel leerzaam zijn, om naast die dingen nog wat meer in de Bijbel te graven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 mar 2009 11:18

ik heb het idee dat ik (af en toe) niet genoeg heb aan de zondagse kerkdienst. Wij hebben wel kringen maar niet echt voor onze leeftijd. Er is wel een vrouwenvereniging maar daar zitten dames op van (met alle respect) 40+. Hetzelfde met de mannenvereniging.
Nu wij een nieuwe predikant hebben en dus binnenkort huisbezoek krijgen, wil ik dat zeker voorstellen. Heb het al een keer tijdens huisbezoek met de ouderling voorgesteld maar hij wilde wachten tot we een nieuwe predikant hebben. Dus bij deze ga ik het zeker voorstellen! Ik wil graag dan iets zien in de richting van een jongeren / pas getrouwden kring, die het moeilijk vinden om volledig te gaan voor God. Natuurlijk hebben ouderen er ook wel eens moeite mee, maar dat is dan weer een andere categorie / doelgroep. Het zou fijn zijn dat eens per twee weken met echtparen of jongeren (jonge stellen) dat te doen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 mar 2009 11:25

In de gemeente van mijn ouders hebben ze dat ook op willen lossen. Alleen werd dit een catechesatie vorm en daar zat ik nou niet bepaald op te wachten.

Ik ga elke maand naar de jongerenavond. Ik merk dat ik daar dan ook echt de behoefte aan heb als het weer zover is. Ben ook van plan om hier in de toekomst naar toe te blijven gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 mar 2009 14:02

Wij hadden ook alleen een mannen- en vrouwenvereniging (wat trouwens helemaal doodbloed, ik vind dat persoonlijk een beetje uit de tijd, er wordt nu dus gedacht aan een gezamelijke vereniging ofzo). Maar daar ga ik dus ook niet heen.
Een paar jaar geleden is er een bijbelkring gestart, voor 20+. Later kwamen ook jongere mensen die belijdenis hebben gedaan erbij. En vanuit onze belijdenisgroep hebben we een heilig Avondmaal kring gestart, waarbij we de avond na het Avondmaal bij elkaar komen en met elkaar praten over waarom je wel/niet bent geweest en hoe je het hebt ervaren.

Binnenkort start er ook een +30 bijbelkring, omdat de mannen- en vrouwenvereniging niet helemaal meer voldoet aan wat mensen graag willen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 26 mar 2009 14:10

Bij mijn ouders in de kerk hadden we de 'gewone' vrouwenvereniging en jeugdgroepen enzo, maar niet echt een bijbelkring o.i.d. Toen is die opgericht, maar bleek dat het alleen de oudere lederen waren die daaraan meededen. Toen is er ook een jonge-leden-kring opgericht en dat loopt heel goed. De stap van jeugdvereniging naar bijbelkring bleek te groot en dit is een mooie tussenstap.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 26 mar 2009 14:33

Bij ons in de gemeente is er een keer in de twee weken bijbelkring (per wijk verdeelt, 5 groepen) en daarbij ben ik de jongste (begin twintig), voor jongbelijdende leden is er vorig jaar iets opgestart. Daar zijn we nog nooit geweest omdat het altijd op zaterdagavond is. Geloof 1x in de 2 weken. Daarnaast is er nog een huwelijkscath voor mensen die gaat trouwen of al getrouwd zijn. Dit zijn 5 avonden waar we er nu 3 van hebben gehad. Echt superleuk! Zitten met drie andere stellen die ook getrouwd zijn (2 jaar, 8 jaar en 10 jaar) en wij dan (bijna 1 jaar). Verder komt er een huwelijkscath voor mensen die al langer getrouwd zijn.

En tenslotte komt de belijdeniscath regelmatig op zondagavond bij elkaar voor een preekbespreking. Mijn man zit op belijdeniscath en daar zijn we ook naar toe geweest. Was ook erg gaaf! Met z'n alle eten, zingen, bespreken. Ja, mooie gesprekken gehad. Zo is er dus genoeg te doen bij ons :D .

Oja, er is ook nog een vrouwenvereniging op woensdagochtend, ben er nog nooit geweest maar zitten ook jonge mensen op. Gemiddelde leeftijd in de kerk is 27! En 1x in de twee weken is er een vrouwenochtend met een lezing ofzo iets wat besproken wordt. En er is dan ook nog een leesclub (3 geloof ik) die een bepaald boek behandelen. Dit is ook in de ochtend, ben daar nog nooit geweest omdat ik werk.

Genoeg te doen dus!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mar 2009 14:48

Tsja je hebt bij ons verschillende soorten kringen (studie kringen, bijbelkringen, wandelgroep, jovo's,). Wij zitten op een kring van een andere gemeente. Erg gaaf en komen 1 keer per week bij elkaar. Echt geweldig, ik kijk er elke keer naar uit. En de laatste avond van de maand (we houden op maandagavond altijd kring) dan doen we altijd iets leuks (spelletje of lekker kletsen met muziek hapje drankje en lekker met elkaar eten).

Daarnaast bezoeken we ook regelmatig andere kerken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mar 2009 12:11

Ik ga eigenlijk nooit naar een kring. Soms lijkt het mij wel leuk, helemaal nu wij in een nieuwe kerk zitten en we eigenlijk nog niemand kennen. Ik heb toch meestal het excuus dat ik te weinig tijd heb om er uiteindelijk heen te gaan :oops:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mar 2009 12:51

maar misschien wel goed voor je nieuwe sociale contacten / oppas ? :wink: :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 27 mar 2009 13:15

In onze gemeente zijn er ook veel kringen, clubjes, cursussen ed. Zelf zit ik op een bijbelkring, leid ik een 18+ groep waar ik dus ook lid van ben en zit ik in de leiding van de groep 8 - tweede klas club/catechese.

Terug naar “Archief”