Moderator: Moderafo's
hettys schreef:Er zat 470 jaar tussen Sem en Abraham. Dat binnen die tijd de hele Egyptische cultuur ontwikkeld is lijkt mij gewoon dwaasheid, eerlijk gezegd. letterlijk gezien was dat ook nog na de babylonische spraakverwarring. Volgens de bijbel werd Babel gesticht door Nimrod, een achterkleinzoon van Noach, een paar generaties die ook nog van die 470 jaar afgaan.
Het verhaal van de toren van babel is m.i. een goed voorbeeld van een mythe. Deze toren is namelijk wel echt gebouwd, voor zover ik weet.
http://bijbelaantekeningen.blogspot.com/2007/02/de-sloop-van-de-toren-van-babel.html
In de tijd dat de Israëlieten in Babel waren hebben ze dit project kunnen zien en hun hoofd kunnen schudden over zoveel ambitie, maar het verhaal kan moeilijk letterlijk worden opgevat.
In genesis 10 lezen we eerst waar de afstammelingen van Sem Cham en Jafeth zich vestigden, bijv. in kustgebieden etc.
gen. 10:
20 Dit waren de nakomelingen van Cham, ingedeeld naar families, talen, landen en volken.
In Genesis 11 lezen we daarintegen dat iedereen één taal spraken en in Sinear ging wonen en daar een toren bouwde die tot in de hemel moest reiken. In de tekst staat dat God naar beneden kwam om te kijken, wat wel vaker voorkomt in mythes. De meeste christenen geloven allang niet meer dat God moet afdalen om iets te bekijken.
Verder staat er dat God zegt: Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik, oftewel, het bereiken van de hemel met een toren. Ook dit is mytisch.
Mortlach schreef:Weer een wetenschappelijk vakgebied wat volledig genegeerd moet worden om bijbels literalisme vol te kunnen houden: Linguistiek
hettys schreef:
Te beginnen met een vakgebied binnen de linguistiek: semantiek.
Babel betekent niet 'verwarring', maar 'poort van God'. 'Bab' is het semitische woord voor 'poort' en 'el' betekent God.
De Statenvertaling vermeldt dat de Israë-lieten ‘bij vijven’ (Ex.13:18) uit Egypte trokken. Devertaling is onzeker, maar gesteld dat er vijf Israëlieten naast elkaar liepen, dan vormde het volk een rij van een half miljoen mensen achter elkaar. Wanneer iede-re persoon een meter nodig heeft, betekent dit een op-tocht van 500 km. Hoe kan men dan ooit in één nacht uit Egypte getrokken zijn (Ex.14:20-24)
Hoe kan het dat de Israëlieten zo in paniek raken van 600 Egyptische strijdwagens dat zij menen hun ondergang tegemoet te gaan (Ex.14:7-12); is één strijdwagen tegenover duizend man voetvolk werkelijk zo’n grote bedreiging?
Hoe kunnen zoveel mensen ooit de redevoering van een leider horen (bijv. Ex.16:1-10), zonder geluidsinstal-latie? Hoe kunnen zoveel mensen ooit zich legeren rondom een tabernakel (drie stammen per windrich-ting)? De vele tenten, de looppaden, de ruimten voor het vee en alle benodigdheden vragen al gauw een op-pervlakte van meer dan 50 km2.Maar uit Ex.33:10 blijkt dat het kamp klein en overzichtelijk is, zodat ie-dereen Mozes kan zien vanuit de ingang van zijn tent.
Hoe kunnen zoveel mensen ooit voldoende hebben aan twaalf waterbronnen en zeventig palmbomen in de oase Elim(Ex.15:27)?
Bovendien vermeldt Mozes in het boek Deuteronomium dat er in Kanaän zeven volken wonen die groter en machtiger zijn dan de Israëlieten (Deut.4:38;7:1,7; 9:1; 11:23). Als het bovenstaande getal klopt, moet dat bij elkaar een veel grotere bevolking zijn ge-weest dan er tegenwoordig in het land Israël woont.
.Toch wordt uit teksten als Ex.23:29-30 en Deut.7:22 duidelijk dat het volk niet in één keer in staat is het ge-hele land te bewonen. De bergen Ebal en Gerizim bie-den te weinig oppervlakte om een volk van miljoenente verzamelen (Deut.27
DesertRose schreef:de term "zeer veel problemen" vind ik in dit geval een beetje overdreven Gimpy.
DesertRose schreef:intensief bezig zijn??? Bijbelcritici, DIE zijn intensief bezig! om de onwaarheid van Gods Woord te proberen aan te tonen! ik rammel in 5 minuten een goede verklaring uit mijn toetsenbord, kan je voorstellen wat een waardeloze kritiek het is.
DesertRose schreef:intensief bezig zijn??? Bijbelcritici, DIE zijn intensief bezig! om de onwaarheid van Gods Woord te proberen aan te tonen! ik rammel in 5 minuten een goede verklaring uit mijn toetsenbord, kan je voorstellen wat een waardeloze kritiek het is.
gimpy schreef:DesertRose: alleen het geval al dat er staat dat er in Kanaän 7 volken woonden die nog groter waren dan het Israelische volk is al onoverkomelijk.
Als je dus van 2 miljoen per volk uit zou gaan zouden er minstens 14 miljoen mensen daar gewoond moeten hebben.
maar de archeologie schat dit totaal op ongeveer 300.000 in de tijd van Richteren, dit kunnen ze afleiden uit hoe groot de steden (en hoeveel) waren, de voedselvoorziening etc.
En 2 miljoen is echt onvoorstelbaar veel. Ongeveer 4 keer zo veel als wat er nu in Nederland ongeveer in een grote stad als Rotterdam of Amsterdam woont.
Wat een islamitische houding: Het is ONS heilig boek, dus niemand mag daar wat over zeggen, zelfs als de kritiek goed onderbouwd is...
hettys schreef:Babel bestaat niet in hebreeuws, voor zover ik weet.
kirdneh schreef:hettys schreef:Babel bestaat niet in hebreeuws, voor zover ik weet.
Balal is het hebreeuwse woord wat er voor gebruikt wordt en staat ook in genesis, en het betekend 'verwarren'.
Snicker schreef:De bijbelschrijver associeert Babel met verwarring, dat zal niet natuurlijk de oorspronkelijk betekenis van de naam zijn. Overigens biedt Genesis een leuke verklaring voor het ontstaan van verschillende talen, maar door vergelijkende taalwetenschap weten we dat talen evolueren, het Hebreeuws is zeer verwant aan de talen van de buurvolken (zoals de Filistijnen). Zoals Mortlach al aangaf is linguistiek voor bijbelliteracisten ook al aan uitdaging.
De bijbelschrijver associeert Babel met verwarring, dat zal niet natuurlijk de oorspronkelijk betekenis van de naam zijn. Overigens biedt Genesis een leuke verklaring voor het ontstaan van verschillende talen, maar door vergelijkende taalwetenschap weten we dat talen evolueren, het Hebreeuws is zeer verwant aan de talen van de buurvolken (zoals de Filistijnen). Zoals Mortlach al aangaf is linguistiek voor bijbelliteracisten ook al aan uitdaging.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten