Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Belijdenis doen

Berichtdoor The Engineer » 18 mar 2009 09:42

terwijl je er eigenlijk niet achter staat en maar 'ja' zegt terwijl je er niet naar zult handelen

Daar ga je fout flappie, ik zeg namelijk niet dat ik er niet naar ga handelen, want dat ga ik wel doen. Ik zal mijn kinderen opvoeden zoals dat van mij gevraagd wordt. En inderdaad dat zou erg hypocriet zijn als ik wel belijdenis deed en er niet naar zou handelen. Daar heb je gelijk in.

Ik zou overigens wel een erg sterke lobby bij mijn vriendin starten een andere kerk te gaan bezoeken. Waar je je meer thuis voelt, of met de belijdenis beter uit de voeten kan.

Mijn opvattingen zijn van dien aard dat ik eigenlijk nergens kan aarden. Dus ik neem genoegen met wat ik nu krijg, ik hecht geen waarde aan kerkgebouwen, of het volk dat er naar toe gaat. Iedereen gelooft voor zichzelf, zo ook ik. Het belangrijkste voor mij is dat een kerk respect uitstraalt, naar homo's, buitenlanders en andere kerken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een kerk de wetenschap niet ondermijnd. Het ronduit zeggen dat het onzin is dat de aarde 4.6 miljard jaar oud is vind ik onaanvaardbaar. Zeg nou zelf, in welke kerken die lijken op de reformatorische kerken mag je dat zeggen?

Bij ons in de kerk kun je je kind laten opdragen en dopen zonder dat je belijdens/geloofsdoop heb uit laten voeren (en je hoeft nog niet eens lid te zijn om je kind te laten dopen of op te laten dragen). Dus welkom.

Van welke stroming is deze, als ik vragen mag?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2009 10:47

De kerk van de Nazarener.

www.nazarene.nl
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 mar 2009 17:53

ze zijn ook nog eens pro-homohuwelijk die nazareners. :mrgreen:

maar alcohol mag niet :x

2 redenen voor mij juist om er niet heen te gaan.

ik zou ook niet trouwen met iemand die niet dezelfde visie heeft qua geloof. als de neuzen niet de zelfde kant op staan en als je elkaar dus in de weg gaat lopen in wat god voor jou bedoeld heeft in het leven. houd het wat mij betreft wel op hoe jammer ook.
ik zou nooit belijdenis doen terwijl ik er niet achter sta.

en om dan even op de beginvragen terug te komen,
ik heb geen belijdenis gedaan, omdat ik er niet achter stond, dat ik trouw moest beloven aan mijn kerk.
ik wil trouw beloven aan Jezus.
Verder kon ik op dat punt echt niet bedenken waarom er belijdenis werd gedaan en in de bijbel niet op deze manier, terwijl volwassenen en kinderen wel werden gedoopt.

toen ik later in mijn nieuwe kerk ook nog hoorde dat kinderen werden gedoopt omdat er vroeger veel kindersterfte was en mensen dit als een soort van heiliging zagen waardoor het kent, mocht het nou overlijden, wel naar de hemel zou gaan.
een daad uit angst dus, aangezien de bijbel zelf zegt dat je kinderen al geheiligt zijn door jou geloof.

tja, 2 keer dopen kan echt niet, dus toen werd de belijdenis uitgevonden.

een kinderdoop trouwens die nooit zo bedoeld is, beetje water sprenkelen terwijl het woord 'baptiso' onderdompelen betekent.

nou ja, het moge duidelijk zijn, dat ik me heb laten dopen en ja te zeggen tegen jezus. en ja: voor de 2e keer dus. maar nu omdat ik het zelf wilde.

kijk, als jullie wel belijdenis doen, vind ik dat goed hoor, het is niet zo dat ik jullie nu allemaal onderuit veeg, want het gaat er natuurlijk om dat je ja zegt tegen God nietwaar?
maar voor mij golden alle bovenstaande redenen om het niet te doen.

groetjes Pauline

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mar 2009 19:00

Pauline schreef:ze zijn ook nog eens pro-homohuwelijk die nazareners. :mrgreen:

maar alcohol mag niet :x

groetjes Pauline

hoe kom je daar nou bij?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 mar 2009 19:50

ik ben n tijdje wezen kerkshoppen voordat ik besloot naar welke kerk ik zou gaan.

de kerk van de nazarener waar ik was uitte deze standpunten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mar 2009 20:11

Pauline schreef:ik ben n tijdje wezen kerkshoppen voordat ik besloot naar welke kerk ik zou gaan.

Nou wij drinken gewoon alcohol.

Het staat wel in het handleiding. Maar merk er niks van. Misschien heeft dit te maken met dat we een wereldkerk zijn en er in bepaalde landen (gebieden) een verbod is op roken en alcohol.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 mar 2009 20:54

The Engineer schreef:
terwijl je er eigenlijk niet achter staat en maar 'ja' zegt terwijl je er niet naar zult handelen

Daar ga je fout flappie, ik zeg namelijk niet dat ik er niet naar ga handelen, want dat ga ik wel doen. Ik zal mijn kinderen opvoeden zoals dat van mij gevraagd wordt. En inderdaad dat zou erg hypocriet zijn als ik wel belijdenis deed en er niet naar zou handelen. Daar heb je gelijk in.

Ik zie het enorm fout ja, of je spreekt jezelf tegen. I quote:

The Engineer schreef:Ik zal enkel en alleen belijdenis doen om te trouwen en mijn kinderen, mocht ik die krijgen, te laten dopen.
Ik zie niets in een mal waarin iedereen in gegoten moet worden. Iedereen gelooft zoals hij wil, niet allemaal volgens een x aantal vragen. Goed als mensen dat als voorwaarde zien voor trouwen en de doop, so be it; ik zeg wel "ja." Ik ben het niet eens met de regel, dus handel ik er ook niet naar.

The Engineer schreef:Mijn opvattingen zijn van dien aard dat ik eigenlijk nergens kan aarden. Dus ik neem genoegen met wat ik nu krijg, ik hecht geen waarde aan kerkgebouwen, of het volk dat er naar toe gaat. Iedereen gelooft voor zichzelf, zo ook ik. Het belangrijkste voor mij is dat een kerk respect uitstraalt, naar homo's, buitenlanders en andere kerken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een kerk de wetenschap niet ondermijnd. Het ronduit zeggen dat het onzin is dat de aarde 4.6 miljard jaar oud is vind ik onaanvaardbaar. Zeg nou zelf, in welke kerken die lijken op de reformatorische kerken mag je dat zeggen?

Ik zou je dan ook adviseren een kerk te zoeken die meer van de vrijzinnige kant is, te vinden aan de linkerkant van de PKN (om het zo te noemen), remonstrantse broederschap etc., om maar een paar te noemen. Daar zul je voor jou denk ik geen onaanvaardbare uitspraken tegen komen en heb je waarschijnlijk ook het probleem niet dat je op bepaalde leerstellige vragen, die jou niet zinnen, een antwoord moet geven
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 mar 2009 21:07

Evelien schreef:
Pauline schreef:ik ben n tijdje wezen kerkshoppen voordat ik besloot naar welke kerk ik zou gaan.

Nou wij drinken gewoon alcohol.

Het staat wel in het handleiding. Maar merk er niks van. Misschien heeft dit te maken met dat we een wereldkerk zijn en er in bepaalde landen (gebieden) een verbod is op roken en alcohol.

nee dat heeft te maken met de belofte van de nazarener.
numeri 6 legt t uit hier n stukje: Wanneer een man of vrouw een bijzondere gelofte aflegt om zich als nazireeër aan de HEER te wijden, 3 moet zo iemand zich onthouden van wijn en andere drank. Hij mag ook geen verzuurde wijn drinken, geen andere verzuurde drank en geen druivensap, en hij mag geen verse of gedroogde druiven eten.

maar dat trok me ook niet in de kerk van de nazarener, want ik weet dat er mensen zijn die alcohol drinken. wilde wel n kerk met mensen die achter hun eigen leer stonden. dus die viel af.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 19 mar 2009 09:02

Dat is dus het nadeel van communicatie op deze manier:

Ik handel niet naar de regel dat je belijdenis moet doen vanuit je hart. Dat is een ongeschreven regel vanuit de kerk. Wat de belijdenis verder voorschrijft zal ik hanteren. Kortom wat de belijdenis zegt vind ik goed, het bestaan ervan heb ik niets mee. Dus ik handel er wel naar. En dat is niet hypocriet.

Ik zou je dan ook adviseren een kerk te zoeken die meer van de vrijzinnige kant is, te vinden aan de linkerkant van de PKN (om het zo te noemen), remonstrantse broederschap etc., om maar een paar te noemen.

Ik zou toch een beter gaan lezen, ik schreef namelijk:

Daarnaast, in die kerken zou mijn vriendin niet kunnen aarden, dus dat is geen optie.

heb je waarschijnlijk ook het probleem niet dat je op bepaalde leerstellige vragen, die jou niet zinnen, een antwoord moet geven

Daarvoor ken je mij niet goed genoeg. Ik zal altijd overal een antwoord op proberen te vinden, dus wat je nu zegt is bullshit. De antwoorden die door reformatorische kerken verzonnen zijn op dergelijk vragen, die zinnen mij niet. Omdat ze slecht onderbouwd zijn, niet logisch zijn enz. Dat is heel wat anders dan zeggen dat ik geen antwoordt wil geven op vragen die mij niet zinnen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2009 11:12

Maaike schreef:*schop*

Ik denk er over na om volgend jaar op belijdeniscathechisatie te gaan doen. Op dit moment ben ik dooplid van de Ger.Gem.
Ik heb er al veel over na gedacht, en ben van mening dat ik belijdenis van mijn geloof doe voor God, en niet belijdenis van de leer van de Ger.Gem. voor de gemeente.

Eigenlijk weerhoudt het feit dat ik niet weet of ik in de GerGem blijf mij ervan om belijdenis te doen.
Maar is dat een reden om dan maar belijdenis van mijn geloof achterwege te laten tot ik 'mijn' kerk gevonden heb??

Lijkt mij ook dat je belijdenis doet voor God , en dat je dat mag tonen aan heel de kerk, dat jij zelf je beslissing hebt genomen om samen met God verder te gaan in het leven. Dat wat je ouders beloofd hebben je op te voeden in het geloof je nu zelf over neemt, met je eigen verantwoording, en je ouders dus grotendeels hun taak volbracht hebben. Persoonlijk vindt ik het raar dat je belijdenis doet van de leer van de kerk.. zo van ik blijf hier bij de enige ware kerk.

Als jij voor jezelf kan beamen dat je belijdenis voor God doet en niet voor de Ger. Gem. (want dat is ook maar een hokje van de vele die er op aarde zijn ) zou je daar wel belijdenis kunnen doen. Je kan ook wachten tot je een kerk gevonden hebt waarin jij je thuis voelt, Mischien voorkomt dat een hoop ellende omdat ik me kan voorstellen dat de kerkeraad wel eens problemen kan veroorzaken als jij je niet conformeerd aan de leer van de Ger Gem (en op deze manier jagen ze dus mensen de kekr uit ).

Ook het feit dat je waarschijnlijk wel op de vingers getikt wordt als je aan het avond maal gaat want ben je wel oprecht bekeerd ? kan mischien wel een rol spelen in je keuze !

maar je klinkt erg verstandig ! en ik denk dat je in je hart al wel een keuze hebt gemaakt !

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 okt 2009 19:10

Spons schreef:
Maaike schreef:*schop*

Ik denk er over na om volgend jaar op belijdeniscathechisatie te gaan doen. Op dit moment ben ik dooplid van de Ger.Gem.
Ik heb er al veel over na gedacht, en ben van mening dat ik belijdenis van mijn geloof doe voor God, en niet belijdenis van de leer van de Ger.Gem. voor de gemeente.

Eigenlijk weerhoudt het feit dat ik niet weet of ik in de GerGem blijf mij ervan om belijdenis te doen.
Maar is dat een reden om dan maar belijdenis van mijn geloof achterwege te laten tot ik 'mijn' kerk gevonden heb??

Lijkt mij ook dat je belijdenis doet voor God , en dat je dat mag tonen aan heel de kerk, dat jij zelf je beslissing hebt genomen om samen met God verder te gaan in het leven. Dat wat je ouders beloofd hebben je op te voeden in het geloof je nu zelf over neemt, met je eigen verantwoording, en je ouders dus grotendeels hun taak volbracht hebben. Persoonlijk vindt ik het raar dat je belijdenis doet van de leer van de kerk.. zo van ik blijf hier bij de enige ware kerk.

Als jij voor jezelf kan beamen dat je belijdenis voor God doet en niet voor de Ger. Gem. (want dat is ook maar een hokje van de vele die er op aarde zijn ) zou je daar wel belijdenis kunnen doen. Je kan ook wachten tot je een kerk gevonden hebt waarin jij je thuis voelt, Mischien voorkomt dat een hoop ellende omdat ik me kan voorstellen dat de kerkeraad wel eens problemen kan veroorzaken als jij je niet conformeerd aan de leer van de Ger Gem (en op deze manier jagen ze dus mensen de kekr uit ).

Ook het feit dat je waarschijnlijk wel op de vingers getikt wordt als je aan het avond maal gaat want ben je wel oprecht bekeerd ? kan mischien wel een rol spelen in je keuze !

maar je klinkt erg verstandig ! en ik denk dat je in je hart al wel een keuze hebt gemaakt !

Objection!! suggestief [-X :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 26 okt 2009 22:40

ho ho , ik zei "waarschijnlijk", dat haalt het andere weer ongedaan , wel tracht ik (ook al kan ik me Pers. niet in de Ger Gem richting vinden, ) de beide kanten te belichten ! en ja ik weet wel hoe het klappen van de zweep ong gaat hoor (en dat verschilt ook wel per gemeente hoor ) met fam. leden in de Ger Gem en mijn vrouw die er vandaan komt. [-X :wink:

subjectief.. het is zo jammer dat mensen een kerk verlaten omdat men niet aan het avondmaal kan gaan omdat men dan op de vingers getikt wordt of er een gesprek aan gegaan wordt door een kerkeraad of men wel waarlijk bekeerd is. En ja ik heb dat pers (niet met mijzelf hoor ) gezien van dichtbij en ook gehoord van div. mensen.

Zit me net te bedenken dat ik eigenlijk wel ontopic blijf ! Persoonlijk vindt ik het eigenlijk een heel mooi gegeven dat men na een belijdenis aan mag zitten aan de Tafel des heren , dat hij gestorven is voor onze zonde en dat we daarom ook aan zijn tafel mogen zitten. Wat nu weer niet betekend dat we maar lukraak in zonde moeten / mogen leven want zo werkt het natuurlijk ook weer niet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2009 19:44

Het feit was dus niet zo feitelijk. :wink:

Ik weet dat wat jij beschrijft gebeurd, maar ook dat er gemeenten zijn waar dit helemaal niet aan de orde is.
Vandaar dat ik een nuance wilde inbrengen.

En inderdaad, wat is er mooier om na je openbare belijdenis te mogen aangaan aan de dis van het verbond.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 okt 2009 23:39

@Leej, heb je nog een keuze kunnen maken of volg je belijdeniscathecisatie?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 okt 2009 15:41

@wullumpie, ! mooi dan zijn we het eens :)

Terug naar “Archief”