Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kitty
Mineur
Mineur

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor Kitty » 06 mar 2009 22:31

Biechten? Opsluiten lijkt me beter.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 mar 2009 22:32

jamillah schreef:blekkeren denk ik

gnigni :-)

Jamillah....ik zag je onderschrift.
Ik ben net een presentatie aan het voorbereiden waain ik juist zeg dat de Bijbel geen stratenboek is maar een kompas:
Een stratenboek is geldig voor de steden die zijn afgedrukt, en dus beperkt.
Een kompas is altijd en overal geldig.

Mijn punt in de presentatie is dat de Bijbel een kompas kan zijn (of is).....altijd en overal geldig.

Wat denk je...zit er wat in?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 mar 2009 22:35

Optimatus schreef:Ik vind dat de stiefvader van dat meisje eens moet gaan biechten, niet die doktoren die het leven van het meisje hebben gered.

En dan tijdens die eenzame opluiting maar eens uitgebreid de tijd nemen om God te zoeken en zijn fouten aan Hem te belijden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2009 23:00

Kitty schreef:Biechten? Opsluiten lijkt me beter.

Juist jij zou moeten weten dat die biechtkasten op slot kunnen :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 mar 2009 21:58

„Christenen ervaren nog steeds een kloof tussen de zondag en de maandag”, zegt hij.
Ondanks allerlei organisaties die zich inmiddels bezighouden met de doordeweekse christen
verandert er volgens ds. Van der Spoel nog weinig. „Dat is mijn grote zorg. Veel preken,
ik sluit die van mijzelf erbij in, gaan over persoonlijk geloof, en over gemeentewerk.
Maar niet over hoe geloof handen en voeten krijgt in het dagelijks leven.”
Volledig artikel.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2009 22:03

Rolf schreef:„Christenen ervaren nog steeds een kloof tussen de zondag en de maandag”, zegt hij.
Ondanks allerlei organisaties die zich inmiddels bezighouden met de doordeweekse christen
verandert er volgens ds. Van der Spoel nog weinig. „Dat is mijn grote zorg. Veel preken,
ik sluit die van mijzelf erbij in, gaan over persoonlijk geloof, en over gemeentewerk.
Maar niet over hoe geloof handen en voeten krijgt in het dagelijks leven.”
Volledig artikel.

Ja, die heb ik vandaag ook gelezen. Ik vond het wel interessant.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2009 11:04

Optimatus schreef:Ik vind dat de stiefvader van dat meisje eens moet gaan biechten, niet die doktoren die het leven van het meisje hebben gered.

Het ergste is dat het Vaticaan instemmend heeft gereageerd op de excommunicatie.

Het is een godgeklaagd schandaal. In plaats van zorg, pastoraat, excommunicatie.
Wie is de mens dat hij een ander mens de deuren tot de kerk/eucharistie etc. dicht durft houden!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2009 11:12

Riska schreef:

Het ergste is dat het Vaticaan instemmend heeft gereageerd op de excommunicatie.

Het is een godgeklaagd schandaal. In plaats van zorg, pastoraat, excommunicatie.
Wie is de mens dat hij een ander mens de deuren tot de kerk/eucharistie etc. dicht durft houden!

Hm tja, moeilijke zaak, waar ik niet zo snel een oordeel over durf te geven... :-k
Volgens de wetten van de Torah zou die stiefvader moeten sterven. Er rust een vreselijke schuld op hem. Dat is in ieder geval wèl duidelijk.
Maar wat dat meisje had moeten doen, en die doktoren... ik weet het niet. Daar ga ik nu maar geen uitspraken over doen. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n meisje, afgezien van haar leeftijd, in zo'n emotionele toestand verkeert dat het niet mogelijk is om met alles rekening te houden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2009 11:41

Wat dat meisje had moeten doen? Hoe bedoel je? Wanneer? Toen ze misbruikt werd? Of toen besloten werd haar te aborteren? Het arme kind, ze is 9 !!! en voor het leven getraumatiseerd.

Het gaat niet om wat het meisje had moeten doen. Het gaat om wat de kerk had moeten doen: puur steun geven, pastoraal en op elk ander gebied.
Dat is toch totaal geen vraag?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 14:46

Ik bedoel 'moeten doen' hier niet in bevelende zin.

Ik zeg gewoon dat ik het een moeilijk geval vind, zodat ik mij verlegen voel tot het doen van uitspraken.
Zo'n meisje heeft een drama meegemaakt, en ik kan mij goed voorstellen dat je dan flink van streek zult zijn.
Tegelijkertijd heb ik ook gedacht aan het kind, wat een onmogelijk geval is. Wil je graag levenslang een product hebben wat herinnert aan een afschuwelijke verschrikking? Maar als je zo'n kind aborteert: waar blijft het kind dan? In wat voor een eeuwigheid komt het dan terecht? Principieel ben ik tegen abortus, omdat het moord is. Maar dit is geen normale situatie.

Ik ben het met je eens dat er pastorale steun in zo'n situatie nodig is.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 mar 2009 16:14

De betrokken arts - die dus geaborteerd heeft - heeft duidelijk gemaakt dat zowel de ongeboren tweeling als het meisje het niet zouden hebben overleefd. Een negenjarige kan dat lichamelijk nog helemaal niet aan.
Dan is voor mij elke andere redenering overbodig.
En in ieder geval had de kerk niet mogen oordelen en veroordelen.
Er was maar één die geëxcommuniceerd had mogen worden en dat is de stiefvader. Maar ja, het Vaticaan heeft ook geen enkele priester die van misbruik werd beschuldigd geëxcommuniceerd, dus zo'n vader... waarom zouden ze.
Gelukkig dat andere bisschoppen tot binnen de Curie toe en ook in Nederland bij monde van De Korte de beslissing van hun collega hebben veroordeeld.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 mar 2009 11:25

Roze babyolifant gesignaleerd in Botswana, zie link.
Hieronder een foto:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mar 2009 13:29

Dat ziet er best maf uit.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 mar 2009 13:32

Ja, maar ze zijn bang dat dit baby-olifantje (vermoedelijk een albino) de hitte niet zal overleven straks.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 mar 2009 14:04

elbert schreef:Roze babyolifant gesignaleerd in Botswana, zie link.
Hieronder een foto:
Afbeelding

Zoveel heb ik toch ook weer niet gedronken vannacht :shock:
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Terug naar “Archief”