DesertRose schreef:Kijk, de vorige drie reacties laten precies zien waar ik heen probeer te werken.
Inderdaad probeer ik aan te tonen dat de fantasie over een zonde, zelf ook zonde is, omdat
a. de gedachten (zoals marnix zegt) worden óók aangerekend
b. de fantasie of begeertje gaan (zoals kitty zegt) vooraf aan de werkelijke daad
A: Dat is niet altijd waar, nu vul jij blijkbaar iets in voor God, kan jij iemand zijn gedachten of fantasie uitlezen, dan wel weten hoe iemand tot die fantasie gekomen is. Of hoe de geest dingen uit het dagelijkse leven omvormt in de gedachten in of tot een fantasië!
B: Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het tegendeel is zelfs waar, zodra iemand toegeeft in niet geestelijke vorm aan een fantasie, dan is de fantasie geen fantasie meer, het word dan een daad. De scheidingslijn daartussen is dun, doch hij is er zeker wel. Een fantasie is slechts een product van de verbeelding, dit staat niet in verhouding tot de werkelijkheid. Een fantasie is iets wat je zelf in veel gevallen voor 100 % kan besturen, (bij masturbatie) zodra iemand het omzet in een daadwerkelijke daad, (zoals bij het willen vermoorden van kleuters. of het daadwerkelijk seks willen hebben irl met een naaste) is de fantasie onderhevig aan meerdere componenten! De 100 % controle is er niet meer. Men is afhankelijk van omgevingsfactoren, waarop men geen 100 % controle heeft.
DesertRose schreef:En dan komen we inderdaad bij het punt, welke werkelijke daden wél geaccepteerd mogen worden.
Mijn persoonlijke mening is daarin héél krap, en komt er op neer, dat je dus alleen mag fantaseren over je huidige echtgenoot. Maar ik denk dat anderen hier een andere mening over hebben en zullen concluderen, dat je vrijer mag fantaseren, omdat meer dingen in de werkelijkheid ook mogen.
Waarmee jij dus voorbij gaat het aan het fenomeen, natte droom, intrusies, die niet uitschakelbaar zijn. Het is zoals Giovannie als schreef:
sexualiteit laat zich niet onderdrukken. Je kunt het masturberen wel als zondig bestempelen, en er niet aan toegeven, feit blijft dat het lichaam zich op zijn tijd met bijhorende gedachten (al dan niet bewust of niet) zich ontdoet, van (voor de man) oude zaadcellen. Dit omdat het lichaam zich richt op de voorplanting. Het is slecht voort planten met oude zaadcellen. Ook hierin is men totaal afhankelijk van hoe de geest bepaalde factoren van opgedane beelden, invloeden vertaalt naar een fantasie bij bijvoorbeeld het hebben van een natte droom in de slaap.
DesertRose schreef:En natuurlijk de vraag, in hoeverre stemmen begeren en fantaseren met elkaar overeen, los van de laatste vier letters.
Mijn mening hierover is, dat fantaseren en begeren elkaar deels overlappen. ze hebben heel duidelijk een link; er zit een bepaalde vervullingswens in fantaseren, en er zit een bepaalde vervullingswens in begeren.
Zie mijn weergegeven scheidingslijn.
Als iemand voor zichzelf tot de conclusie komt dat masturberen zondig is, en daarin niet wil toegeven en zich (bijbels gesproken) rein wil bewaren voor de ander en daar en het (lichaam) verder geen moeite mee heeft, is daar m.i. niet mis mee. Men gaat m.i. een stap te ver, als men de voor zich zelf getrokken conclusie ook op een ander van toepassing wil laten zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.