Zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Zelfbevrediging

Berichtdoor Harm-J » 10 mar 2009 16:54

DesertRose schreef:Keer op keer wordt ik het zat om je hele verhaal door te spitten, fout op fout moeten weerleggen. Ik zie nu eenmaal wezenlijke dingen anders dan jij. DAARDOOR trek ik andere conclusies. Die conclusies staan niet los van elkaar, die hangen samen in het verband dat IK leg. en jij legt blijkbaar andere verbanden, DUS trek je andere conclusies.
En het zou fijn zijn dat je dat in gaat zien.

Je reageert maar op 1 van de 4 opmerkingen in mijn vorige bericht. mag ik er vanuit gaan dat ik bij de andere 3 gelijk heb?

-Ik zie jou geen fouten weerleggen, wat ik meen waar te nemen is dat jij terugvalt op één enkel punt, nl: Masturberen is zondig, op basis van de bijbeltekst: 'dat wie een vrouw aanziet en haar begeert, dat die alreeds overspel in zijn hart heeft gedaan. Daarom heen bouw jij een in mijn ogen wat warrig verhaal, legt verbanden met andere dingen en bijbelteksten die er niet zijn, ten einder jouw gelijk te willen behalen in jouw stelling van: Al wie masturbeert is zondig of zondigt.

-Jij houdt de conclusies m.i. duidelijk niet bij jouw zelf, je gaat een stap verder. Jouw teksten doen voor mij althans, duidelijk uitschijnen dat jij daarin blijk geeft, dat wie wel masturbeert per definitie zondig (bezig) is. Dat is ook een punt waar ik tegen ageer. omdat jij het met die stelling niet meer bij jouw zelf houdt!

DesertRose schreef:Keer op keer wordt ik het zat om je hele verhaal door te spitten, fout op fout moeten weerleggen

Kan ik bovenstaande uitlezen als een christelijke bejegening?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 10 mar 2009 17:03

Ehm. misschien als: geen parels voor de zwijnen werpen.. ;)
maargoed, vergevingsgezindheid staat ook wel hoog ja.

-Jij houdt de conclusies m.i. duidelijk niet bij jouw zelf, je gaat een stap verder. Jouw teksten doen voor mij althans, duidelijk uitschijnen dat jij daarin blijk geeft, dat wie wel masturbeert per definitie zondig (bezig) is. Dat is ook een punt waar ik tegen ageer. omdat jij het met die stelling niet meer bij jouw zelf houdt!
Ja klopt, dat zeg ik inderdaad. je hebt helemaal gelijkt. Maar bewijzen kan ik het niet.

wat ik meen waar te nemen is dat jij terugvalt op één enkel punt,(enzenzenz)

omzin, HarmJan. ik heb duidelijk gezegt, nu meermalen, dat ik het niet hard kan maken, maar hooguit wat bijbelteksten ter overdenking wil meegeven.

Je reageert maar op 1 van de 4 opmerkingen in mijn vorige bericht. mag ik er vanuit gaan dat ik bij de andere 3 gelijk heb?
gaarne een reactie.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mar 2009 17:28

DesertRose schreef: ik heb duidelijk gezegt, nu meermalen, dat ik het niet hard kan maken, maar hooguit wat bijbelteksten ter overdenking wil meegeven.

Als het enkel te overweging is en jij dus "niet" zegt: 'dat wie wel masturbeert per definitie zondig (bezig) is, zijn we eruit!

Je reageert maar op 1 van de 4 opmerkingen in mijn vorige bericht. mag ik er vanuit gaan dat ik bij de andere 3 gelijk heb? gaarne een reactie.

Ga eerst eens in op mijn vraag en argument van:

Vraag je zelf nu eens af om in jouw denken mee te gaan... Wat is zondiger, niet toegeven aan de seksuele verlangens die aan de mens door de schepper aan de mens zelf gegeven zijn, met als risico dat je juist door niet toegegeven aan dat verlangen iets in stand en daardoor misschien juist sneller dingen door een seksuele bril aanschouwt om je heen? Of dat als je er wel aan toegeeft misschien daardoor de zaken wat minder door een seksuele bril bekijkt? De hormonale prikkel is er op dat punt/moment tenslotte niet meer.

Het is trouwens een wetenschappelijk bewezen iets dat hormonen van zeer grote invloed zijn op het gebied van emotie, humeur, stemming, seks, stress en gedrag etc etc.. Dat laat zich niet zomaar onderdrukken of wegstoppen, zonder dat er een lichamelijke reactie op of van komt.

Hierbij mag je in ogenschouw nemen, dat ik wetenschap niet los koppel van de bijbel. M.i. gaan ze prima hand in hand.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 10 mar 2009 18:02

ik ga er zsm om in. geen tijd meer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2009 18:14

DesertRose schreef:@mortlach,
tja... net hoe je het opvat. met absoluut niet willen, bedoel ik meer: iets dat nooit in je op zou komen. En niet: iets dat je in werkelijkheid nooit zou willen.
sorry voor de onduidelijkheid dan, had je maar niet mijn héle bericht moeten quoten :-)

Dat was inderdaad onhandig. Dat terzijde, denk ik dat de menselijke psyche zo niet werkt. Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar mijn brein spuit constant ideeën, beelden en impulsen die ik in werkelijkheid nooit zou willen. Gelukkig ben ik goed opgevoed en geef ik geen gehoor aan die impulsen, maar ze zijn er zeker wel - bij iedereen, neem ik aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Rinus88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rinus88 » 11 mar 2009 18:49

Ik reageer even op de eerste post, over zelfbevrediging.
Het is denk ik zoals paulus ergens schrijft over dat wel of geen vlees eten bij de joden. Sorry, weet niet precies hoe het precies was, we halen het thuis vaak aan maar het precieze weet ik er niet van.. :roll:
Maar wat ik wil zeggen is dat iedereen zichzelf tegenover God moet verantwoorden.. Ikzelf kan niet zonder schaamte bij God komen wanneer ik aan zelfbevrediging heb gedaan maar ik ken ook mensen die dat wel kunnen. Als jij vind dat jij God recht aan kunt kijken wanneer je jezelf bevredigd, waarom dan niet? Ik voor mezelf kan het niet goed praten maar dit is slechts gebaseerd op gevoel en niet op kennis!
26 juni is onze grote dag!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 mar 2009 22:23

lekker postmodern :P

Maar waarom vind je het voor jezelf niet goed dan?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 12 mar 2009 11:00

ik ben het wel met Rinus eens: ieder moet naar eer en geweten doen wat hij/zijzelf goed dunkt. Ik zie er (met een paar mitsen en maar-en) geen kwaad in en kan dat (voor mijn gevoel) ook goed verantwoorden.

Rinus88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rinus88 » 12 mar 2009 11:59

Zoals ik al zei: het is puur gevoel dat ik me er niet goed bij voel. Mijn geweten gaat vreselijk knagen en dat zegt mij dat ik er mee moet kappen. Theoretische onderbouwing heb ik er niet voor;)
26 juni is onze grote dag!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2009 13:26

Kortom, wat is dan normatief? Niet wat God zegt, niet de Bijbel.... maar wat jij voelt. Terecht merkt Giovannio op dat dat lekker postmodern is. Je eigen gevoel is maatgevend voor wat goed en kwaad is.

En ik geloof dat de mens verdorven is en dus ook de menselijke ethiek, onze visie op goed en kwaad aangetast is. Daarom hebben we de Bijbelse leefregels nodig, omdat we zelf zo moeilijk kunnen bepalen wat goed en wat kwaad is.

Het draait niet om jou gevoel, als jij je er maar goed bij voelt moet je het gewoon doen. Zie je jezelf al voor Gods troon komen? Tja Heer, ik voelde me er goed bij dus ik dacht dat het wel kon?

De vraag die je moet stellen is niet: Voel ik me er wel goed bij. Maar: Is wat ik heb gedaan in overeenstemming met Gods Woord? En dan is het antwoord op de vraag of zelfbevrediging kan niet direct nee. Dat geloof ik niet. Het hang er van af wat je erbij hebt gedaan. Heb je iemand begeerd die niet van jou is? Waar waren je gedachten en waren die zuiver?

Ik vind het (met alle respect hoor, ik wil je niet afkraken, ik verbaas me alleen) nogal armzalig als je enige onderbouwing die je had, je gevoel was. Is dat de maatstaf, is je gevoel de wet die bepaalt wat je wel en niet mag doen? Waar laat je je dan door leiden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 12 mar 2009 13:43

Maar Marnix, er zijn zoveel zaken waar de Bijbel geen direct antwoord op geeft... ik snap heel goed dat je dan meer je eigen geweten consulteert of God in het gebed zoekt dan dat je rationeel gaat proberen vanuit de Bijbel te redeneren. (sterker nog, ik denk dat velen vanuit hun eigen gevoel hun mening bepalen en er dan vanuit de Bijbel een redenatie bij 'zoeken'....)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 12 mar 2009 14:56

ff tussen haakjes, ik ga maar weer eens wat afstand nemen. zou iedereen op zijn tijd eens moeten doen, ook al heb je alle gelijk van de wereld (zoals ik)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2009 15:24

elvira (gast) schreef:Maar Marnix, er zijn zoveel zaken waar de Bijbel geen direct antwoord op geeft... ik snap heel goed dat je dan meer je eigen geweten consulteert of God in het gebed zoekt dan dat je rationeel gaat proberen vanuit de Bijbel te redeneren. (sterker nog, ik denk dat velen vanuit hun eigen gevoel hun mening bepalen en er dan vanuit de Bijbel een redenatie bij 'zoeken'....)

De Bijbel zegt niet direct iets over zelfbevrediging. De Bijbel zegt wel wat over begeerte, waar je naar mag verlangen, wat je mag begeren... en wat niet. Dat kan je volgens mij best weer vertalen naar masturbatie als je niet op de daad zelf focust maar naar wat er bij komt kijken, wat je bezig houdt als je dat doet. Op die manier kan je denk ik wel op Bijbelse gronden wat zeggen over "is het goed of niet, wanneer kan het wel wanneer niet". En dan heb je volgens mij een veel betere richtlijn dan wanneer je je door je eigen gevoel laat leiden. Iets kan best goed zijn en verkeerd voelen, of verkeerd voelen en toch niet verkeerd zijn. Iemand die met bepaalde waarden is opgevoed kan het gevoel hebben dat als hij tegen die waarden ingaat, dat fout is maar dat wordt dan niet veroorzaakt doordat het verkeerd is maar doordat hij/zij is opgevoed met het idee dat het verkeerd is. En dan heb je dus een nogal wankele, menselijke basis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 mar 2009 08:04

@Marnix: in het laatste punt heb je natuurlijk wel gelijk: je normen en waarden worden grotendeels bepaald door je omgeving. Tegelijkertijd denk ik dat het niet gemakkelijk is, om, zoals jij zegt, 'begeren' naar 'masturbatie' te vertalen. Ik kom daar (tenminste met alleen Bijbelse gronden) niet echt uit....

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 mar 2009 11:37

Ik ben het best wel met je eens marnix.

Elvira, marnix vertaald begeren niet direct naar masturberen, maar "naar wat er bij komt kijken". Ik denk dat hij daar mee bedoelt, de gedachten die je hebt tijdens masturberen. fantasiën misschien, misschien iemand die je kent, misschien iets smerigs. En die koppelt hij aan begeren, zonder trouwens zich uit te spreken over zonde of niet.

Terug naar “Archief”