Ik heb met opgetrokken wenkbrauwen zitten kijken naar de zoveelste poging van een hoeveelheid kandidaat-omroepen om tot het Nederlandse omroepbestel toe te treden. Welnu, ik ben van mening dat we de hele poppenkast eens aan de geschiedenis moeten afstaan en wel om drie redenen:
Ten eerste is de verbrokkeling van de Nederlandse publieke omroep een grote verspilling van belastinggeld. Elke omroep krijgt een grote berg geld van ons, Nederlanders. Elke omroep heeft een directie en een administratie. Dit kost vermogens.
Ten andere leidt deze verbrokkeling tot een permanente strijd om zendtijd, terwijl men soms nagenoeg dezelfde programma's maakt.
Tenslotte is een sterke, duidelijke en nationale publieke omroep veel beter opgewassen tegen de concurrentie met diverse commerciële stations.
Ik ben derhalve dan ook voor opheffing van alle Nederlandse omroepen. Alle medewerkers kunnen worden ondergebracht in een nieuwe Nederlandse Omroepstichting (NOS). De drie netten kunnen we als volgt indelen:
Nederland 1 - Een zender met voor verdieping en educatie
Nederland 2 - Een brede amusementszender
Nederland 3 - Een zender met een regionale en eventueel religieuze functie; hier kunnen de regionale omroepen zoals omroep Friesland, TV Oost en AT5 worden ondergebracht, alsmede de IKON en andere religieus-georiënteerde zendgemachtigden - maar allemaal onder één en dezelfde noemer: de NOS.
In landen als Engeland (BBC) en Oostenrijk (ORF), maar ook Vlaanderen (Eén, Canvas/Ketnet en RTBF) alsmede Italië (RAI) hebben zo'n systeem.
Waarom handhaven wij deze geldverslindende moloch uit de voltooid verleden tijd nog, die er alleen voor de eigen portemonnee zit?