Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 08 dec 2008 07:50

Ik heb wel eens momenten dat ik soms voor m'n gevoel ver van God af sta, maar juist als er dan Avondmaal is en je wordt uitgenodigd, weet ik zeker dat Hij me niet los laat en me daarin ook wil helpen in het dagelijkse leven. Juist door het Avondmaal mag je versterkt worden in je geloof.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 09:47

*|Scatie schreef:Ik heb wel eens momenten dat ik soms voor m'n gevoel ver van God af sta, maar juist als er dan Avondmaal is en je wordt uitgenodigd, weet ik zeker dat Hij me niet los laat en me daarin ook wil helpen in het dagelijkse leven. Juist door het Avondmaal mag je versterkt worden in je geloof.

Amen! Zo sta ik er ook in. Het avondmaal is voor mij ook een moment van bezinning. Om even stil te staan bij de dingen die ik doe en terug te gaan naar de basis: Dat Jezus zijn lichaam heeft gegeven en zijn bloed heeft laten vloeien om mijn zonden te kunnen wissen. Ik ga ook altijd uit dankbaarheid aan en niet omdat ik een perfect christen ben.
Laat je leiden door Hem!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 dec 2008 11:14

Ik ben gisteren door het Avondmaal juist weer dichter bij God gekomen! :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2008 12:28

Precies. Volgens mij is wegblijven soms net zoiets als wanneer je een dipje hebt in je relatie met je man/vrouw terwijl je wil dat het goed gaat, besluiten om de komende tijd maar niet meer samen met haar te eten. Je relatie verslechterd daar dan juist door.

(Natuurlijk is dat een groot verschil met een situatie waarbij het niet goed gaat met je relatie en je dat niet erg vindt)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2008 13:32

ik kom er vandaag achter dat we gisteren ook Heilig Avondmaal hadden, maar wij hadden zo'n hechtische week achter de rug en hebben toch iets wat twijfels over de kerk (ik ben daar meer mee bezig, voel me niet echt heel erg op me gemak). En zijn gisteren niet naar de kerk geweest. Heel spijtig allemaal, maar het is echt een grote warboel in m'n hoofd op dit moment dat ik het even niet aan kan.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 dec 2008 17:07

Wullimpie schreef:
MissF schreef:
kwebbel schreef:
Dat wilde ik toch ff zeggen :) wij hadden afgelopen zondag Avondmaal, maar ik ben niet geweest. Ik reflecteerde terug (m.b.v. familie) tot de vorige Avondmaal en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dus niet helemaal naar behoren heb geleefd (zoals Kerkgang overslaan omdat je naar familie reist, per auto) en nog meer kleine dingetjes.

Voor deze mensen is het Heilig Avondmaal toch JUIST bedoeld? voor wie anders?

Aan de ene kant wel, maar zoals altijd heeft de medaille 2 kanten, als je bewust verkeerde dingen blijft doen, is het dan wel zo verstandig om gewoon maar aan het HA te blijven gaan onder het mom van, "het is voor zondaren dus mag ik wel aan gaan"?

Gelovigen die in zonde vallen mogen zeker aan het HA gaan om daarin
weer vertroost en gesterkt te worden.
"Gelovigen" die in zonde leven (en blijven leven) dienen naar mijn mening eerst met die zonde te breken (daaronder valt ook tegen de zonde strijden).
Dat bedoel ik, dat bewust verkeerde dingen doen. Terwijl je natuurlijk wel weet dat het verkeerd is. Kijk, iedereen blijft zonden doen, we zijn niet perfect. Maar als je dus steeds weer zonden blijft doen terwijl je weet dat het niet goed is, kan je dan nog steeds wel aangaan ??? Ik bedoel: je kan niet uit gewoonte aangaan gewoon "omdat God toch wel vergeeft."
Dat bedoelde ik :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2008 08:43

De vraag is dan dus: Heb je er berouw van en neem je je voor het te veranderen? Zo ja, dan mag je aangaan en is het niet vanzelfsprekend. Zo nee, dan kan moet je niet aangaan maar eerst je gaan afvragen of je Hem wil volgen.

Overigens, wat anderen zondig vinden hoeft dat nog niet te zijn. Als je een keer op zondag naar familie gaat en daardoor een keer een tweede dienst mist vraag ik me af of dat zonde is, de Bijbel gebied je nergens om twee keer naar de kerk te gaan, dit is pas 1500 jaar later bedacht om specifieke redenen (het tekort aan kennis van de mensen die in de Roomse kerken dom werden gehouden). Nou is de tweede dienst zeker niet verkeerd of onbijbels, ik denk dat het een goede zaak is, maar we moeten hier ook niet te wettisch worden, je moet 2x per zondag naar de kerk, mis je een keer een dienst, dan is dat zonde, is God diep teleurgesteld in je enzovoorts. Laat je ook geen zonden door andereen aanpraten Kwebbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 09 dec 2008 15:37

Idd!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 dec 2008 16:27

Marnix schreef:De vraag is dan dus: Heb je er berouw van en neem je je voor het te veranderen? Zo ja, dan mag je aangaan en is het niet vanzelfsprekend. Zo nee, dan kan moet je niet aangaan maar eerst je gaan afvragen of je Hem wil volgen.

Overigens, wat anderen zondig vinden hoeft dat nog niet te zijn. Als je een keer op zondag naar familie gaat en daardoor een keer een tweede dienst mist vraag ik me af of dat zonde is, de Bijbel gebied je nergens om twee keer naar de kerk te gaan, dit is pas 1500 jaar later bedacht om specifieke redenen (het tekort aan kennis van de mensen die in de Roomse kerken dom werden gehouden). Nou is de tweede dienst zeker niet verkeerd of onbijbels, ik denk dat het een goede zaak is, maar we moeten hier ook niet te wettisch worden, je moet 2x per zondag naar de kerk, mis je een keer een dienst, dan is dat zonde, is God diep teleurgesteld in je enzovoorts. Laat je ook geen zonden door andereen aanpraten Kwebbel.
Nee nee, dat probeer ik dus ook niet te doen :wink: maar je hoort wel eens wat van familie en iedereen denkt er dus weer anders over. Dus daarom ga ik er over nadenken en probeer ik een middenweg te zoeken..... dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2008 10:25

kwebbel schreef:
Marnix schreef:De vraag is dan dus: Heb je er berouw van en neem je je voor het te veranderen? Zo ja, dan mag je aangaan en is het niet vanzelfsprekend. Zo nee, dan kan moet je niet aangaan maar eerst je gaan afvragen of je Hem wil volgen.

Nee nee, dat probeer ik dus ook niet te doen :wink: maar je hoort wel eens wat van familie en iedereen denkt er dus weer anders over. Dus daarom ga ik er over nadenken en probeer ik een middenweg te zoeken..... dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.

Is goed. Maar ga de volgende keer eerst naar Jezus toe en dan weer nadenken, dat werkt beter dan andersom. :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 dec 2008 10:51

Marnix schreef:Is goed. Maar ga de volgende keer eerst naar Jezus toe en dan weer nadenken, dat werkt beter dan andersom. :wink:
8) :mrgreen:

Toch denk ik dat het niet verkeerd is om er met elkaar over te praten, elkaars ideeen op te doen enzo. Ik ben wel altijd benieuwd hoe anderen er over denken. Het nadeel is dat ik dan zelf weer ga twijfelen........ :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2008 11:00

Ligt er aan met wie je er over praat. Sowieso moet je uitkijken dat die groep niet te eenzijdig is. Als ik alleen maar met ultrabevindelijke mensen praat kan dat leerzaam zijn omdat ze me aan het denken zetten maar heb je ook grote kans dat ze me aan het twijfelen brengen... wat dat betreft is het goed als je de groep waar je mee oraat wat breder is dan de mensen die een hoop niet goed vinden die jij wel goedvindt.

Vonkie

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Vonkie » 02 mar 2009 20:57

Gisteren weer Heilig Avondmaal gehad. Vooral die prachtige zin uit het formulier viel me weer erg op "Ik deed dit voor u omdat u anders de eeuwige dood had moeten sterven". Anders had ik bij wijze van spreken aan dat kruis gehangen. Dat bracht mij gisteren in diepe verwondering (en nu nog :wink: ). Ik vind het ook mooi om te zien dat Gods gemeente groeit. Iedere keer bij een avondmaalsbediening gaan er nieuwe mensen aan! Ik zie dat als een gebedsverhoring, als je er veel voor bid en je ziet dit gebeuren dan moedigt dat aan om door te bidden :) .

Meer mensen die gisteren Avondmaal hebben gehad?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mar 2009 09:24

bij ons is het altijd de 1e zondag van de maand avondmaal. En omdat ik de vorige keer moest oppassen en die daarvoor wij er niet waren, dacht ik van: we hebben avondmaal. Komen we in de kerk, hadden ze het verschoven naar vorige week. Best wel jammer dat zoiets niet afgekondigd wordt. Want je gaat het toch wel missen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 mar 2009 09:46

Evelien schreef:bij ons is het altijd de 1e zondag van de maand avondmaal. En omdat ik de vorige keer moest oppassen en die daarvoor wij er niet waren, dacht ik van: we hebben avondmaal. Komen we in de kerk, hadden ze het verschoven naar vorige week. Best wel jammer dat zoiets niet afgekondigd wordt. Want je gaat het toch wel missen.
En dan niet elke maand Avondmaal neem ik aan ? :wink:
wij hebben a.s. zondag Avondmaal. Gelukkig was het een hele mooie voorbereiding EN van onze eigen predikant :) ik heb er heel veel aan gehad gelukkig. Ik heb het idee dat als je een predikant heeft die heel somber preekt over het Avondmaal dat je dan (sterker) gaat twijfelen of het ook voor jou is enzo... Iemand ervaring mee??

Ik heb nachtdienst dus ga zowiso 's middags dan naar de Kerk.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”