Moderator: Moderafo's
*|Scatie schreef:Ik heb wel eens momenten dat ik soms voor m'n gevoel ver van God af sta, maar juist als er dan Avondmaal is en je wordt uitgenodigd, weet ik zeker dat Hij me niet los laat en me daarin ook wil helpen in het dagelijkse leven. Juist door het Avondmaal mag je versterkt worden in je geloof.
Dat bedoel ik, dat bewust verkeerde dingen doen. Terwijl je natuurlijk wel weet dat het verkeerd is. Kijk, iedereen blijft zonden doen, we zijn niet perfect. Maar als je dus steeds weer zonden blijft doen terwijl je weet dat het niet goed is, kan je dan nog steeds wel aangaan ??? Ik bedoel: je kan niet uit gewoonte aangaan gewoon "omdat God toch wel vergeeft."Wullimpie schreef:MissF schreef:kwebbel schreef:
Dat wilde ik toch ff zeggenwij hadden afgelopen zondag Avondmaal, maar ik ben niet geweest. Ik reflecteerde terug (m.b.v. familie) tot de vorige Avondmaal en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dus niet helemaal naar behoren heb geleefd (zoals Kerkgang overslaan omdat je naar familie reist, per auto) en nog meer kleine dingetjes.
Voor deze mensen is het Heilig Avondmaal toch JUIST bedoeld? voor wie anders?
Aan de ene kant wel, maar zoals altijd heeft de medaille 2 kanten, als je bewust verkeerde dingen blijft doen, is het dan wel zo verstandig om gewoon maar aan het HA te blijven gaan onder het mom van, "het is voor zondaren dus mag ik wel aan gaan"?
Gelovigen die in zonde vallen mogen zeker aan het HA gaan om daarin
weer vertroost en gesterkt te worden.
"Gelovigen" die in zonde leven (en blijven leven) dienen naar mijn mening eerst met die zonde te breken (daaronder valt ook tegen de zonde strijden).
Nee nee, dat probeer ik dus ook niet te doenMarnix schreef:De vraag is dan dus: Heb je er berouw van en neem je je voor het te veranderen? Zo ja, dan mag je aangaan en is het niet vanzelfsprekend. Zo nee, dan kan moet je niet aangaan maar eerst je gaan afvragen of je Hem wil volgen.
Overigens, wat anderen zondig vinden hoeft dat nog niet te zijn. Als je een keer op zondag naar familie gaat en daardoor een keer een tweede dienst mist vraag ik me af of dat zonde is, de Bijbel gebied je nergens om twee keer naar de kerk te gaan, dit is pas 1500 jaar later bedacht om specifieke redenen (het tekort aan kennis van de mensen die in de Roomse kerken dom werden gehouden). Nou is de tweede dienst zeker niet verkeerd of onbijbels, ik denk dat het een goede zaak is, maar we moeten hier ook niet te wettisch worden, je moet 2x per zondag naar de kerk, mis je een keer een dienst, dan is dat zonde, is God diep teleurgesteld in je enzovoorts. Laat je ook geen zonden door andereen aanpraten Kwebbel.
kwebbel schreef:Nee nee, dat probeer ik dus ook niet te doenMarnix schreef:De vraag is dan dus: Heb je er berouw van en neem je je voor het te veranderen? Zo ja, dan mag je aangaan en is het niet vanzelfsprekend. Zo nee, dan kan moet je niet aangaan maar eerst je gaan afvragen of je Hem wil volgen.
Overigens, wat anderen zondig vinden hoeft dat nog niet te zijn. Als je een keer op zondag naar familie gaat en daardoor een keer een tweede dienst mist vraag ik me af of dat zonde is, de Bijbel gebied je nergens om twee keer naar de kerk te gaan, dit is pas 1500 jaar later bedacht om specifieke redenen (het tekort aan kennis van de mensen die in de Roomse kerken dom werden gehouden). Nou is de tweede dienst zeker niet verkeerd of onbijbels, ik denk dat het een goede zaak is, maar we moeten hier ook niet te wettisch worden, je moet 2x per zondag naar de kerk, mis je een keer een dienst, dan is dat zonde, is God diep teleurgesteld in je enzovoorts. Laat je ook geen zonden door andereen aanpraten Kwebbel.maar je hoort wel eens wat van familie en iedereen denkt er dus weer anders over. Dus daarom ga ik er over nadenken en probeer ik een middenweg te zoeken..... dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.
Marnix schreef:Is goed. Maar ga de volgende keer eerst naar Jezus toe en dan weer nadenken, dat werkt beter dan andersom.
En dan niet elke maand Avondmaal neem ik aan ?Evelien schreef:bij ons is het altijd de 1e zondag van de maand avondmaal. En omdat ik de vorige keer moest oppassen en die daarvoor wij er niet waren, dacht ik van: we hebben avondmaal. Komen we in de kerk, hadden ze het verschoven naar vorige week. Best wel jammer dat zoiets niet afgekondigd wordt. Want je gaat het toch wel missen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten