Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 25 feb 2009 19:35

Alle (kleine) beetjes helpen. Een H7 lamp kostte bij de benzinepomp €13,95, bij de dealer €11,95 (+€8 voor het inzetten), bij Gamma €3,95 en hier €1,50.
Of die laatste net zoveel branduren heeft weet ik niet. Die van Gamma zijn wel goed hoorde ik.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 25 feb 2009 21:46

Ik heb ook H7 lampen, maar koop ze bij de Action,en dan met 'blauw of wit licht' vind dat je met die lampen veel beter zicht hebt!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 feb 2009 22:30

Xenon.
Complete sets H7 6000K, 2 lampen en twee omvormers, zijn te koop vanaf ong. €60,-.
(Xenon H7-kit voor €65,-, Staphorst.)
Officieel moet een auto, waarin Xenon lampen geplaatst zijn met een lichtopbrengst van 2000 lumen
of meer, zijn uitgerust met koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling.

Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een goede set Xenon H7 6000K (meest gunstig lijkt mij)
met pasfittings voor een redelijke prijs. Er zijn vele advertenties met Xenon H7 6000K sets,
ook wel beneden de €75,-, alleen zonder pasfitting (althans voor mijn auto).

Er zijn ook nep Xenon lampen, die geven wel enigszins blauw licht, maar zijn geen
echte gasontbrandingslampen. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de lampen van Action (€3,29) echte
Xenon lampen zijn. Maar er zijn ook enkele soorten tussen halogeen lampen en Xenon in, die iets
meer licht geven. o.a. Vision Plus van Philips (€30,-). Of er voor €3,29 ook zulk soort lampen te koop zijn?
Soms zit er een hele grote marge tussen in- en verkoop. Ooit hoorde ik eens
van een bedrijfseigenaar: "Het onderdelenmagazijn is een goudmijntje voor ons."

Vorig jaar liet ik twee nieuwe kunststof strips op de auto monteren (waren op de sloop moeilijk te krijgen). Ik schat
dat de productiekosten ervan nog geen euro zijn. (Een machine giet een mengsel in een vorm, even drogen, en klaar
is het. Vereist wel grote aantallen, maar zulk soort onderdelen is dan vaak een kwestie van enkele tientallen centen).
Kosten: bijna €100,- waarvan €69,- voor de strip en bijna €30,- voor montage (aandraaien van 6 schroefjes).

Autonieuws
Productie SAAB stil gelegd. Ergens anders las ik dat het verband houdt met één
leveranciersprobleem, en enkele afnemers. Het eerste is inmiddels opgelost, en verwacht wordt dat het tweede ook opgelost wordt.
Ford wil van Volvo af, zoals bekend, en daarvoor is inmiddels belangstelling (uit China).
Misschien dat er voor SAAB ook kopers komen.
SAAB is toch wel een byzonder automerk. Met de al vroeg gestroomlijnde auto's, eerst met de tweetaktmotoren.
Die soms zeer snel waren (1959, SAAB 93, 750 cc, 100 pk, 196 km/h). Later was SAAB de eerste met turbo's.
Niet voor veel pk's, maar voor souplesse. Daarna was SAAB vooruitstrevend wat betreft veiligheid.
Zelf ooit in een SAAB 99 combi coupe (1975) gereden. In die tijd de veiligste auto die te koop was.
Comfortabel, ruim, degelijk, alleen niet de wegligging van bijv. Alfa's.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 feb 2009 06:47

Die lampen van de Action zijn inderdaad hartstikke nep-xenon. Kan natuurlijk ook nooit voor dat geld...
Zelf heb ik ook xenonlampen. Wel grappig, een Seat Arosa met xenon-verlichting... 8) Ik vind het ideaal, de originele lampen waren net kaarsjes, ik vond het doodeng om in het donker ermee te rijden want ik zag echt niks.
Bij mij zit er H4 (bi-xenon) 6000k (merk Pilot) in, omdat mijn gewone lichten uitgaan als ik mijn groot licht aan doe. Die zijn een paar tientjes duurder dan de H7. Sowieso is Pilot een redelijk duur merk, maar hij staat erg goed bekend. Mijn man heeft ze ook en we hebben er geen van beiden problemen mee gehad.
Mijn man heeft een tijdje groepsaankopen in o.a. xenon geregeld via http://www.carfanatics.nl. Vanwege drukke werkzaamheden doet hij hier eigenlijk niets meer mee, maar ik geloof wel dat er onderling nog wel eens groepsaankopen geregeld worden op zijn site.
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 feb 2009 14:19

Ow amar dat boeit me echt niet of het wel of niet 'echte' zijn, maar dat 'k meer licht heb, vind ik véél beter!
En in de ouwe starlet van me, hoeven echt niet van die dure spectaculaire lampen :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2009 14:48

Ik rij s'avonds nooit. Durf ik zelf ook niet aan. Want als er iemand mij tegemoed rijdt met blauwe lichten kan ik het schudden. Dan kan ik de auto langs de kant van de weg zetten en dan moet iemand anders verder rijden.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 feb 2009 15:05

meissie88 schreef:Ow amar dat boeit me echt niet of het wel of niet 'echte' zijn, maar dat 'k meer licht heb, vind ik véél beter!
En in de ouwe starlet van me, hoeven echt niet van die dure spectaculaire lampen :lol:

Het maakt mij ook niks uit hoor, wat voor lichten jij hebt... :mrgreen:
Ik reageerde alleen op Rolf. Gaan die Action-lampen lang mee of heb je ze nog niet zo lang?
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 feb 2009 16:07

Daphne schreef:
meissie88 schreef:Ow amar dat boeit me echt niet of het wel of niet 'echte' zijn, maar dat 'k meer licht heb, vind ik véél beter!

Het maakt mij ook niks uit hoor, wat voor lichten jij hebt... :mrgreen:
Ik reageerde alleen op Rolf. Gaan die Action-lampen lang mee of heb je ze nog niet zo lang?

Ik heb ze nog geen half jaar, ik had weinig zicht volgens m'n vriend! Dus hij vond 't nodig fellere lampen er in te zetten! Maar m'n zus heeft ze altijd, en die gaan wel aardig lang mee!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 feb 2009 16:14

Oké, ik had er namelijk echt geen idee van. En dat voor nog geen 2 euro, da's mooi! :wink:
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 feb 2009 19:26

Volgens mij zijn deze wel aardig wat duurder da n2 euro hoor...Maar 'k weet 't niet zeker! 'k Haal ze niet zo vaak 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 feb 2009 20:18

En in de ouwe starlet van me, hoeven echt niet van die dure spectaculaire lampen
Meer licht, daar gaat het uiteindelijk om. En meer branduren voor minder geld.

Evelien schreef:Ik rij s'avonds nooit. Durf ik zelf ook niet aan. Want als er iemand mij tegemoed rijdt met blauwe lichten kan ik het schudden. Dan kan ik de auto langs de kant van de weg zetten en dan moet iemand anders verder rijden.
Het is ook heel storend als lichten te fel zijn. (Zonodig, heel kort, even knipperen met groot licht ter waarschuwing).
Daarom is het ook belangrijk dat koplampen goed afgesteld zijn. Als de auto achterover hangt,
moeten de koplampen (met de verstelling op dashboard) iets lager gedraaid worden.

* 25 H4 lampen getest
De beste: Osram Super (€9, maar matige levensduur)
Voortreffelijk: Lightday Osram (€23), Philips Bleu Vison (€25,50)
Aanbevolen: Jahn Superblue, Osram Halogeen (€8,-), AllSeasons Super (€17), Coll Bleu Osram (€17), Silverstar (€20)

Xenon geeft waarschijnlijk nog veel meer licht, maar dat is behoorlijk duurder.
En moet speciaal ingebouwd worden (trafo's voor spannigsverhoging naar 23.000 volt).

Voor mijn auto wil ik nu gaan zoeken naar een (Bi-)Xenon set, met losse lampen. Er moet dan wel geknipt worden
in de bedrading, maar de lampen kunnen zo in de originele fittingen geplaatst worden.
Zo'n setje heb ik echter nog niet gevonden. Wat het verschil is tussen Bi-Xenon en Xenon weet ik trouwens
zo ook niet.

______________________________________________________________________________________________________
GM, SAAB en Opel
* SAAB heeft productie weer hervat. ... Gesproken wordt over 7 - 8 mogelijke investeerders voor SAAB ... .
* Opel ziet losmaken van GM nog als enige goede mogelijkheid. "Sonst bestehe die Gefahr, dass GM die Töchter in Europa mit in den Abgrund reißt."
Laatst gewijzigd door Rolf op 26 feb 2009 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 feb 2009 22:30

Bi-xenon zijn xenonlampen voor zowel je dimlicht als je groot licht. Bij sommige auto's, zoals de mijne, de ford fiësta o.a. en nog meer geldt dat als je je groot licht aan doet, je dimlicht uit gaat. Voor deze auto's heb je bi-xenon nodig. Bij andere auto's is je dimlicht xenon en je groot licht halogeen.
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 feb 2009 22:48

Bedankt. In veel kleinere auto's zitten vaak nog duplex lampen,
met dim- en grootlicht. Vanaf het c-segment zijn koplampen vaak
uitgerust met dubbele (of meer) reflectoren.

'k Heb nog wat ervaringen over halogeen, osram, blue vision en Xenon verzameld.
Uitkomst: Osram en Philips bleu vision geven iets meer licht, maar Xenon geeft echt
veel meer licht.
Er zijn ook wel aanbiedingen voor mijn auto (Meriva), alleen wel boven de €100,-.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 feb 2009 22:51

Ja, dat klopt inderdaad. Vooral met slechte weersomstandigheden is xenon een uitkomst.
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 02 mar 2009 17:30

En toen begaf m'n Starletje het :cry:
Najah begeven is 'n groot woord...maar dr is iets goed mis met de koppeling, en 't gaat teveel kosten om 'm klaar te laten maken, dat heb 'k er niet meer voor over!
Dus nou op zoek naar 'n ander, maar 'k ga eerst ff rustig rond kijken, heb nu zolang de BMW 320i van m'n vriend...Rijd ook gewledig!
Kanshebbers zijn: Alfa Romeo 147, Peugeot 206, of anders 'n Japans merk, maar de Alfa Romeo 147 vind ik écht geweldig! Iemand ervaring met deze auto's of tips???

Terug naar “Archief”