Moderator: Moderafo's
Evolutie leidt wat mij betreft automatisch tot geen historische zondeval, dus ook geen dood als straf op de zonde.
Omega schreef:Evolutie leidt wat mij betreft automatisch tot geen historische zondeval, dus ook geen dood als straf op de zonde.
Precies. En ik denk dat Andries dat ook heel goed beseft.
rafaell schreef:Wat mij betreft wel hoor, steeds meer gelovigen verschuiven wat dit betreft.
Denkertje21 schreef:Wordt 'afglijden' tegenwoordig 'verschuiven' genoemd?
rafaell schreef:Uiteraard staat het jou vrij om op een volkomen achterhaald punt lekker te blijven zitten geloven.
Denkertje21 schreef:rafaell schreef:Uiteraard staat het jou vrij om op een volkomen achterhaald punt lekker te blijven zitten geloven.
Achterhaald? Ook Jezus aanvaardde Genesis 1-3 als een historische werkelijkheid. Jezus sprak onder andere over „het begin van de schepping.” Hetzelfde was gebruikelijk in het jodendom van die tijd. Ook de apostelen gingen uit van een gelijktijdigheid van schepping en mensheid. Laat het begin van Genesis om allerlei redenen omstreden zijn, voor christenen behoren de nieuwtestamentische aanhalingen gezag te hebben, niet slechts als een latere interpretatie, maar vooral als een gezaghebbend getuigenis.
rafaell schreef:Denkertje21 schreef:rafaell schreef:Uiteraard staat het jou vrij om op een volkomen achterhaald punt lekker te blijven zitten geloven.
Achterhaald? Ook Jezus aanvaardde Genesis 1-3 als een historische werkelijkheid. Jezus sprak onder andere over „het begin van de schepping.” Hetzelfde was gebruikelijk in het jodendom van die tijd. Ook de apostelen gingen uit van een gelijktijdigheid van schepping en mensheid. Laat het begin van Genesis om allerlei redenen omstreden zijn, voor christenen behoren de nieuwtestamentische aanhalingen gezag te hebben, niet slechts als een latere interpretatie, maar vooral als een gezaghebbend getuigenis.
Leuk dat het in die tijd gebruikelijk was, maar dat komt vooral omdat men toen eenmaal niet beter wist. Jezus was ook een mens en kon zich ook vergissen hoor.
rafaell schreef:Vanuit jouw perspectief heet dat misschien afglijden. Ik noem het verschuiven op basis van een fatsoenlijk gebruik van je intellectuele vermogens, uiteraard staat het jou vrij om op een volkomen achterhaald punt lekker te blijven zitten geloven.
Jehieli schreef:In 2009 wordt dit geconcludeerd; in 2059 zijn er weer hele andere ontwikkelingen... In 2109 wordt het standpunt van Andries misschien wel als bespottelijk gezien. Met andere woorden; wetenschap is relatief, je werkt aan de grenzen van weten, straks gelooft men weer iets heel anders. De Bijbel is dus iets wat al jaren (wat mij betreft) vaststaat. Waarom zou je die Waarheid inruilen voor een hype?
Jehieli schreef:Maar ik vraag mij af waarom je zou willen twijfelen aan het feit dat de Here God de aarde in 6x24 uur heeft geschapen. Hij kan alles, waarom gaan we eraan twijfelen?
Jehieli schreef:Ik vind arrogantie een voorbarige conclusie, het gaat om het zoeken naar de Wil van God. Dat wil niet zeggen dat ik zo arrogant ben om te zeggen dat we geen blinde vlekken hebben absoluut niet! het kwaad is de wereld niet uit en ook ik zondig elke dag. Je kunt de Bijbel op verschillende manieren lezen. Het is belangrijk dat je dat doet op de manier de God van je vraagt.
Jehieli schreef:Maar ik vraag mij af waarom je zou willen twijfelen aan het feit dat de Here God de aarde in 6x24 uur heeft geschapen. Hij kan alles, waarom gaan we eraan twijfelen? Is dat omdat wij in onze maatschappij zoveel 'zekerheden' hebben? Omdat wij alles willen verklaren? Het geloof is niet te verklaren, je moet het ook niet willen, want mijns inziens is dat geen geloof, geloof is vertrouwen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten