xiMaTix schreef:
Maar een aarde van vele miljarden jaren oud? Nee sorry, dat gaat er bij mij niet in..
Dit maakt het voor mij als compleet plaatje niet geloofwaardig meer.. Hoe kun je dateringsmethoden toepassen op aardlagen en fossielen die gevonden worden in aardlagen waar de mens niet geleefd heeft? Waar basseer je die tijd dan op? het is mogelijk olie te vormen binenn no-time als de druk hoog genoeg is.. verstenen kan binnen enkele jaren..
In aanvulling op Haring en Hettys:
Je geeft de creationistische denkbeelden op dit punt heel duidelijk aan.
Ik begrijp dat je de volgende punten hebt:
1. dateringsmethodes zijn niet betrouwbaar. waat wordt de factor "tijd" op gebaseerd?
2. Olie kan gevormd worden in "no time".
3. Verstenen kan in enkele jaren.
ad1.
Heb je je in dit onderwerp verdiept? haring gaf al de "uranium-lood" tijdmeting aan. Deze is ondertussen dusdanig nauwkeurig dat we de 1% halen in periodes van 500 miljoen jaar. Dat is best indrukwekkend. Het bijzondere van deze methode is, dat ie geen andere referenties nodig heeft. Het is dus een absolute meting en kan dienen om andere methodes te ijken.
Heb je reden om te twijfelen aan deze methode? Wat doen "ze" niet goed? Als je bezorgd bent over de constandheid van de halfwaardetijd dan kunnen we daar in en volgende post es op ingaan. Kortweg zou een andere radio activiteit een totaal ander universum betekenen.
ad2.
Ik weet niet zo goed hoe je dat zou willen doen. Aardolie is gevormd niet uit plantaardige, maar voornamelijk dierlijk organisch materiaal (wiki : aardolie). Dus hoe doe je dat in een paar jaar? Daarnaast, zelfs al ZOU het op die manier kunnen (wat ik betwijfel) dan zal je nog moeten bewijzen dat het ook zo gegaan IS.
ad3.
Vertel, waar kan ik daar iets over vinden? Er is een goed idee hoe fossielisering plaatsvindt in miljoenen jaren, een proces dat strookt met de datering van het fossiel. Als de verstening (en dat is wellicht niet hetzelfde) in een paar jaar zou zijn verlopen, dan is de datering niet in lijn.
Dus, hoe is dat jouws insziens gegaan?