Ik vraag mij af welke discrepantie je ziet tussen de kerstverhalen.
Mattheus en Lukas proberen beiden te vertellen dat Jezus wel uit Nazareth komt maar toch in Bethlehem is geboren.
Volgens Lukas woonden Jozef en Maria in Nazaret en zorgde een telling ervoor dat ze naar Bethlehem gingen omdat Jozef uit het geslacht van David zou zijn. Deze telling is om twee redenen historisch implausibel. Ten eerste was Quirinius geen legaat van de province Syrië op het moment dat Herodes de Grote regeerde (Quirinius kwam pas 10 jaar later). Er is een telling geweest die volgens joodse bronnen een behoorlijke rel veroorzaakte maar dat was 6 na Chr. En dan nog iets: Een telling van
heel de bewoonde wereld zoals Lukas stelt waarbij mensen ook nog eens naar de stad van een zeer verre voorouder zouden moeten gaan (David is toch zo'n 1000 jaar ouder dan Jozef) die nergens genoemd wordt in bronnen buiten de Bijbel is toch wel erg merkwaardig. Nadat Jezus besneden werd, gingen ze terug naar Gallilea (geen enkel woord over een tocht naar Egypte).
Volgens Mattheus woonden Jozef en Maria in Bethlehem, moesten ze ontwijken naar Egypte vanwege Herodes, en gingen ze daarna terug, maar omdat bang waren Archeleus gingen ze in Nazareth wonen. Oftewel:
Mattheus veronderstelt dat Jozef en Maria in Bethlehem woonden. Opmerkelijk detail: De magiërs komen een huis binnen (en niet een stal, Lukas heeft veel meer met de armen en niet zoveel met rijken op).
Er is vrijwel geen enkele overeenkomst in gebeurtenissen over de geboorte tussen Mattheus en Lucas. Nou ja op 2 punten. Jezus is geboren uit een maagd. En Jezus is geboren in Bethlehem. Maar dit zijn
theologische motieven, omdat dit profetieen (Micha, Jesaja) vervult. Bij Mattheus is dit het sterkst te zien, omdat hij het OT citeert. Mattheus en Lukas wilden natuurlijk graag dat Jezus in Bethlehem geboren is omdat dat zijn messianiteit staaft. Maar de uitwerking van deze theologische motieven is bij de twee evangelisten zeer verschillend. Mattheus en Lukas schrijven dus geen historisch verslag, maar een theologisch gemotiveerd verhaal.
Daarmee kom ik op vraag c.
c. Wat bedoel je met onfeilbaar?
In kader van deze discussie: foutloos, historisch kloppend. Of iets "waar" kan zijn en toch niet echt gebeurd is iets wat ik zeker niet wil uitsluiten. Adam en Eva hoeven niet bestaan te hebben om toch een verhaal met zeggingskracht te hebben. Ik sta er open voor, maar eerlijk gezegd vind ik het wel moeilijk, want zeker in de westerse christelijke traditie is (zeker sinds de Reformatie) erg veel nadruk gelegd op de historiciteit van Bijbelverhalen en het betekent dat christenen ook creatiever met hun bijbel om moeten gaan, minder rechtlijnig en minder eenduidig.
b. Kun je voorbeelden geven van archeologische problemen?
Anachronismen in de verhalen van de Aardsvaders (kamelen, maar belangrijker nog de Filistijnen), de Exodus, woestijnreis, intocht, de "glorïe" van David en Salomo.
Ter introductie:
http://www.youtube.com/watch?v=05Oe1UAEATEEen documentaire is altijd een beetje opgeklopt, maar dit kan je toch wat introduceren in de problemen die er liggen. De archeologen (Neil Silberman, Israel Finkelstein) die hier aan het woord komen zijn wel gerenommeerde archeologen, geen amateurs.