Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2009 21:15

Denkertje21 schreef:daar kan ik allemaal in mee gaan, als het om bijzaken gaat. Maar nogmaals: waar leg je de grens??

Waarom toch zo gebrand om van te voren een grens aan te geven? Ook geloof is een levend iets, dat soms groeit, soms krimpt, en soms een kant op ontwikkeld die je niet had voorzien. Waarom toch van te voren zeggen: Ok, ik vind het niet erg als mijn geloof zich ontwikkeld, maar niet zo-en-zo; of "als ik dit-of-dat maar kan blijven geloven..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2009 21:32

Andries Knevel in NCRVgids schreef:Ik kwam erachter dat het niet het dilemma schepping of evolutie is, maar het dilemma toeval of ontwerp. De kernvraag is: zijn wij hier door een oneindige reeks toevalligheden of zijn wij door een God bedacht en ontworpen iemand? Ik ben tot de overtuiging geraakt dat wij een schitterend ontwerp zijn. Dat wij een door God gewilde mens zijn en dat God de evolutie daarvoor heeft gebruikt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2009 21:38

Riska schreef:
Andries Knevel in NCRVgids schreef:Ik kwam erachter dat het niet het dilemma schepping of evolutie is, maar het dilemma toeval of ontwerp. De kernvraag is: zijn wij hier door een oneindige reeks toevalligheden of zijn wij door een God bedacht en ontworpen iemand? Ik ben tot de overtuiging geraakt dat wij een schitterend ontwerp zijn. Dat wij een door God gewilde mens zijn en dat God de evolutie daarvoor heeft gebruikt.

Altijd dat weer gefocussed-zijn op het mens-schap. Alsof de vorm waarin wij door evolutie gegoten zijn er toe doet. Denk je dat het God wat uitmaakt, of het wezen wat naar zijn gelijkenis is, twee armpjes en twee beentjes heeft, en een neus vooraan?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 11 feb 2009 22:11

* Off topic en blasfemisch - verwijderd door moderator *
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 feb 2009 22:13

esli schreef:Volgens mij heb je nu een stukje kern te pakken, een stukje van de bedoeling van de tekst, namelijk de macht van God, Hij is Schepper. Zou het niet daar om gaan en niet zozeer om de 6 dagen?

Het gaat ook helemaal niet om 6 of 6.000.000.000 dagen. Het gaat er om dat God in Zijn Woord ons iets zegt. Geloven we dat of gaan we Zijn woorden zelf interpreteren?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 11 feb 2009 22:24

Denkertje, dat zou je eigen keuze moeten zijn. Geloof jij dat? Kun je dat geloven? of niet, ik denk dat het alleen maar daarom moet gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2009 22:34

Denkertje21 schreef:Het gaat ook helemaal niet om 6 of 6.000.000.000 dagen. Het gaat er om dat God in Zijn Woord ons iets zegt. Geloven we dat of gaan we Zijn woorden zelf interpreteren?

God spreekt door de woorden van twee menselijke schrijvers, (Literatuur-onderzoek heeft aangetoond dat Genesis 1 en Genesis 2 door twee verschillende auteurs op schrift zijn gesteld) die 4000 jaar geleden hun wereldbeeld zo goed en zo kwaad in tekst probeerden te vangen. Nu is proza misschien wel het meest ongeschikte medium om dingen te beschrijven die woorden te boven gaan. Met poëzie kom je vaak al een heel stuk verder, al is het alleen maar omdat dat je net dwingt tot interpreteren. En ik blijf het zeggen: een letterlijke lezing is OOK een interpretatie. De Bijbel is geen krant en Genesis 1 is geen nieuwsartikel. Zo lang je het in die rol blijft duwen, zul je problemen hebben met hoe er mee om te gaan.

Je kunt wel proberen de tekst los te weken van haar historisch-culturele-literaire context, maar vind je het dan heel gek dat je een vreemde tekst overhoudt waar je maar moeilijk chocola van kunt maken.

Dat gezegd hoop ik van harte dat je naast de Bijbel ook andere Gods-ervaringen hebt. Dingen buiten de Bijbel om die jou overtuigd hebben van God en waar je ook op kunt bouwen. Die ervaringen veranderen niet als je andere interpretatie-mogelijkheden onderzoekt, weegt, en aanneemt of verwerpt, hoop ik.

Als laatste een goed-bedoeld advies. Als je het niet doet, lees eens wat meer poëzie. Er is zo veel moois te vinden dat er altijd wel wat naar je smaakt tussen zit. Zelf spreken mij gedichten van Shakespeare, Milton, Coleridge en Wordsworth erg aan. Het helpt ook echt om op een flexibele doch integere manier met andere teksten om te gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2009 23:08

En daar kan ik mij helemaal in vinden.

Steeds als ik een bijdrage geleverd heb is het een poging geweest om aan te geven, dat het een vorm van interpretatie is. Dat als je het lied in Genesis 1 ziet - het loflied op de Schepping - het er helemaal niet meer toe doet in hoeveel dagen, hoeveel jaren iets gebeurd is.
Maar gewoon dat we om ons heen mogen kijken.

"O Heer mijn God, wanneer ik mij ten volle
verdiep in alles wat Gij hebt gemaakt..."

"Dan juicht mijn ziel zo dankbaar en zo blij
hoe groot zijt Gij"...

en daar gaat het alleen maar om. Een loflied op de Schepping.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2009 23:44

Mortlach is zo gek nog niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 feb 2009 23:48

Mortlach schreef:Dat gezegd hoop ik van harte dat je naast de Bijbel ook andere Gods-ervaringen hebt. Dingen buiten de Bijbel om die jou overtuigd hebben van God en waar je ook op kunt bouwen. Die ervaringen veranderen niet als je andere interpretatie-mogelijkheden onderzoekt, weegt, en aanneemt of verwerpt, hoop ik.

Mooi gezegd Mortlach ;)

Dit is zo waar en ik merk zelf ook dat de persoonlijke ervaringen voor mij meer helpen in moeilijke zaken dan een Bijbeltekst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2009 10:35

Mortlach schreef:
Marnix schreef:Esli, of een schepping in 6 dagen inhoudbaar lijkt vraag ik me af. Waarom niet? En op basis van welke kennis stel je dat? Er zijn nog steeds een hoop wetenschappers die dit wel geloven en toch wetenschapper zijn. Er zijn ook best verklaringen waardoor de hele dateringsmethode onjuist kan zijn, enzovoorts.

Het probleem daarmee is dat dan ALLES wat we van natuurkunde en energie weten fout moet zijn. En dat is toch bijzonder onwaarschijnlijk.

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Waarom denk je dat er ook wetenschappers bestaan die wel in die theorie geloven en toch ook echt wetenschapper zijn? Als het zo zou zijn als jij hier zou stellen zou geen enkele wetenschapper in de schepping geloven. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2009 10:55

Marnix schreef:
Mortlach schreef:
Marnix schreef:Esli, of een schepping in 6 dagen inhoudbaar lijkt vraag ik me af. Waarom niet? En op basis van welke kennis stel je dat? Er zijn nog steeds een hoop wetenschappers die dit wel geloven en toch wetenschapper zijn. Er zijn ook best verklaringen waardoor de hele dateringsmethode onjuist kan zijn, enzovoorts.

Het probleem daarmee is dat dan ALLES wat we van natuurkunde en energie weten fout moet zijn. En dat is toch bijzonder onwaarschijnlijk.

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Waarom denk je dat er ook wetenschappers bestaan die wel in die theorie geloven en toch ook echt wetenschapper zijn? Als het zo zou zijn als jij hier zou stellen zou geen enkele wetenschapper in de schepping geloven. :)

Ik denk toch dat er veeeeel meer wetenschappers zijn die in de evolutietheorie geloven... mensen zoals Cees Dekker bijvoorbeeld zijn overtuigd christen, geloven dat de schepping sporen van ontwerp vertoont, maar geloven toch in een soort van evolutie.
Tijdens de biologievakken die ik volgde aan de universiteit werd de evolutietheorie als feit gebracht, het kwam voortdurend naar voren en er werd nooit aan getwijfeld. Ik twijfelde er soms wel aan, maar het maakt toch veel meer uit dat God de wereld heeft geschapen dan hoe Hij dat heeft gedaan (alsof wij dat kunnen snappen).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2009 10:58

Er zijn voor zo ver ik weet bijzonder weinig wetenschappers die het Jonge-Aarde model aanhouden, omdat dat bijzonder ver afstaat van wat we weten van dingen als het atoommodel en dergelijke zaken waarvan we de theorie bijzonder goed begrijpen. Er zijn wel veel wetenschappers die God of een Goddelijke interventie aannemen, maar dat is wel wat anders. Ik vraag me ook af hoeveel van die wetenschappers die in een 6-daagse schepping geloven ook echt bio- of geoloog zijn...

Kijk, je kunt best beweren dat een bepaalde dateringsmethode niet goed genoeg werkt. Het probleem is dat je moet aantonen dat geen enkele dateringsmethode werkt, en dan kom je toch terecht in het theoretische gebied van halfwaardetijden en dus energie.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2009 15:14

Denkertje21 schreef:
esli schreef:Volgens mij heb je nu een stukje kern te pakken, een stukje van de bedoeling van de tekst, namelijk de macht van God, Hij is Schepper. Zou het niet daar om gaan en niet zozeer om de 6 dagen?

Het gaat ook helemaal niet om 6 of 6.000.000.000 dagen. Het gaat er om dat God in Zijn Woord ons iets zegt. Geloven we dat of gaan we Zijn woorden zelf interpreteren?

Het is al eerder genoemd, maar als jij het letterlijk leest is dat ook een interpretatie. Jij gaat er dan vanuit dat de schrijvers dit geschreven hebben als historisch verslag van de gebeurtenissen en je interpreteerd het dus als letterlijk zo bedoeld. Maar mijn vraag is dan: Hebben de schrijvers het bedoeld als geschiedschrijving? Of is het bijvoorbeeld een loflied op een prachtige aarde met een machtige Schepper? of.....

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2009 15:51

esli schreef: Het is al eerder genoemd, maar als jij het letterlijk leest is dat ook een interpretatie.

Nope. Dat is een waarneming.

Terug naar “Archief”