Tamerlan schreef: Het blijft inderdaad een reuze interessant verhaal
Zeker, vaak lopen discussies op wellus-nietus uit omdat het uiteindelijk vaak toch geloven blijft en je er niet uitkomt. Het echte, ware, heldere antwoord heeft alleen God. Je hoeft er ook niet altijd perse uit te komen. Tot nu toe blijft de sfeer hier goed en is het erg interessant om het gedeelte onder de loep te leggen. Lees het al jaren zonder hierover echt nagedacht te hebben
Tamerlan schreef: volgens mij introduceert God in dit scheppingsverhaal zelf de categorie 'kwaad' in de wereld
Nou, het kwaad zelf (de duivel) was al aanwezig. Hij is ook een schepsel van God; een gevallen engel. Trouwens, hieruit maak ik op dat de engelen dus ook vrije keuze hebben?
Tamerlan schreef: door ten eerste die boom te planten en daarna tegen de mens te zeggen: NIET eten. God had de boom niet hoeven planten! Hierdoor bestaat in potentie het kwaad al. God vertelt je namelijk: ALS je daarvan eet, sterf je.
Volgens mij kom je hier weer op de vraag: was de ongehoorzaamheid zonde of het eten van de vrucht. Toch?
In vond dit stukje: Ze verbreken de relatie met God door: eigen weg te gaan (denken dat ze het zelf beter wisten), te verbergen, en excuses te zoeken. Om de relatie weer op te bouwen moet je die stappen omkeren: niet verschuilen achter excuses, niet voor God verstoppen, overtuigd zijn dat Gods weg beter is.
Tamerlan schreef: Dit had hij niet hoeven doen, en dan was alles nog steeds goed geweest. Toen het misging, kon Hij wat mij betreft het dan ook eigenlijk de mens niet verwijten, die geen vergelijkingsmateriaal of referentiekader had.
Waarom bood God een keuze? Ik weet het antwoord volgens de boekjes (de mens kan zo zelf voor een relatie met of zonder God kiezen - zie ook in de eerdere posts), maar toch blijft het een moeilijk gegeven. Misschien omdat we allemaal zelf beseffen dat we het precies zo hadden gedaan. En dat verleidingen bijna niet te weerstaan zijn.
Tamerlan schreef: Vervolgens had God ook niet alle vervloekingen over de mens uit hoeven spreken wat betreft moeilijke zwangerschappen, vijandschap etcetera: er had ook gezegd kunnen worden: "niet meer doen; samen hakken we die boom even om en we leven nog lang en gelukkig." Zit het dan misschien toch nog anders?
God kon niet doen alsof de zonde niet gebeurd was, Hij moest die straffen. Waarom Hij die 'lijfelijke' straffen erbij deed... om ons er zo aan te herinneren dat zonde niet fijn is?

Anders leef je toch nog aardig paradijselijk totdat je sterft? Tja, van mij had het ook niet gehoeven, vooral die moeilijke zwangerschappen enzo. Nou niet bepaald een leuk vooruitzicht
En bomen omhakken hoefde niet (kom nou toch

), want er stond nog een boom des levens. Ik snapte vers 22b en 23a niet, dus zocht ik in een verklaring. Daar stond dit: als ze in de hof waren blijven leven en gegeten zouden hebben van de boom des levens, hadden ze voor eeuwig geleefd. Maar eeuwig leven terwijl je zondig bent, zou betekenen dat je je altijd voor God moest verbergen (omdat Hij je moet straffen bedoelen ze waarschijnlijk).
Tamerlan schreef: Waar komt namelijk ineens die slang vandaan uit Genesis 3.... Door God geschapen om de mens te verleiden? Of is het kwaad of de stem van het kwaad iets wat buiten God ligt, en uit zichzelf de hof is binnengeslopen? Plantte God misschien die boom, omdat Hij WIST dat het kwaad bestond, en probeerde Hij zo de mens te beschermen tegen iets waarvan Hij hoopte dat het de Hof niet binnen zou komen?
Zie bovenste antwoord. Hij wist dat het kwaad er was, want de duivel is een gevallen engel. De duivel krijgt altijd een bepaalde 'speelruimte' van God. Maar God houdt altijd de eindregie in handen. Ik denk dat de duivel het paradijs gewoon in kon om te proberen om iemand van God weg te halen. Waarom rekende Hij in het paradijs niet gelijk af met de duivel? Had veel gedoe gescheeld. Oh ja, dan was de relatie God-mens weer geen keuze geweest...?!? pff!
Maar daarvoor? Had God de duivel/het kwaad niet beter in de kiem kunnen smoren, direct toen bleek dat deze engel vals werd? Of hadden de engelen dan geen keuzevrijheid meer gehad?
Tamerlan schreef:Heb zelf echt geen antwoorden op deze vragen (en alle andere die met de oorsprong/bestaan van het kwaad te maken hebben), maar vind de discussie wel interessant...
Nou, pff... heb nog nooit in m'n eentje zoveel in dezelfde teksten gegraven (letterlijk!)... En het stof van mijn bijbelverklaringen afgeblazen en doorgespit... op zoek naar antwoorden die er misschien wel niet (voor ons) zijn. Wat dat spitten betreft, dat is erg goed want ik ben echt veel meer met Zijn woord bezig. En ik zie verhaallijnen door heel de Bijbel terugkomen. Alles is met elkaar verweven, prachtig!
Aan de andere kant kom je ook meer vragen tegen. Heel veel dingen kom je niet ook niet uit, maar dat geeft voor mij ook niet. Ben blij dat ik al die moeilijke dingen aan Hem over kan laten. Ten diepste gaat het er tenslotte alleen om of je een relatie met Hem wil.