Optimatus schreef:Niet-ingeëente mensen vormen een risico op hoger ziekteverzuim. Als zij ziek worden, terwijl dit had kunnen worden voorkomen, dan kan dit bedrijven en/of de staat veel geld gaan kosten - onnodig!
Hoe hoog is dat risico Optimatus?
Marnix schreef:Toen had de kerk wat dat betreft ook een maatschappelijke functie. Verzekeringen waren toen nog niet zovele bedacht. Overigens bestonden verzekeringen al lang voor de verlichting bestond. Maar goed, toen had je die scheiding tussen kerk en staat ook nog niet, toen ging bijna iedereen naar de kerk, dus het enige wat nu veranderd is, is dat er scheiding tussen kerk en staat is gekomen en de verzekeringen nu niet binnen maar buiten de kerk worden afgesloten.
Verder sluit ik me helemaal bij de door jou genoemde teksten aan, ze zijn zeker niet in strijd met wat ik zeg.
Verzekeringen zijn toegenomen naarmate de ontkerkelijking toenam. Dus in die zin heeft het zeker een bepaalde associatie. Het is de vraag in hoeverre die verzekeringen werden afgesloten binnen de kerk.
Op het moment dat ik me verzeker voor iets waarvan ik niet weet of het komt, zie ik dat als het vooruit lopen op Gods voorzienigheid, waardoor je het vertrouwen schaadt.