Denkertje21 schreef:Maar het maakt wel uit omdat we God voor leugenaar zetten. God zegt hetzelf. Prima als je dat niet serieus neemt, maar waar trek je dan de grens. En waarom trek je die grens.
Weet je wat het grootste probleem is dat ik zie? God wordt niet voor leugenaar uitgemaakt. Pas als je vasthoudt aan een letterlijke 6x24uur-lezing, dan maak je God voor leugenaar uit. Heel simpel namelijk: als je buiten om je heen kijkt is het zo overduidelijk dat die lezing niet houdbaar is, dat de enige "oplossing" is dat God alles er 14,5 miljard jaar
uit laat zien terwijl het minder dan 10.000 jaar oud
is. Kijk door een telescoop en we ZIEN dingen die miljarden jaren geleden gebeurd zijn, supernovae en dergelijke. We vinden gesteente dat 3+ miljard jaar oud is. Geologen graven dat gewoon op.
Dan is God ons dus aan het bedriegen, of op zijn minst voor de gek aan het houden. En dat idee zou ik als ik christen was nooit kunnen accepteren. En de argumenten dat God dat doet om het geloof te testen, of dat het Satan is die ons probeert te misleiden, kunnen mij niet overtuigen. Als je naar buiten kijkt, zie je gewoon dat die specifieke bijbel-interpretatie niet strookt met de werkelijkheid. Dan klopt of die interpretatie niet, of de werkelijkheid klopt niet.
Knevel heeft gelijk als hij zegt dat het dogma niet houdbaar is. Ik begrijp dat niet iedereen zich ervoor interesseert; ik voel voor mezelf een verantwoordelijkheid er iets vanaf te weten. Maar het christelijke bouwwerk hoeft niet in te storten als je bepaalde delen van de Bijbel anders leest dan anders. Maar goed, ook dat is voor iedereen een persoonlijke ontwikkeling of strijd.