Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 20:37

Laurina schreef:Ik doe net als Daphne 2e Paasdag belijdenis in de Gereformeerde Gemeente.

Gezellig samen he Daphne :wink:

Alleen belijdenis voor instemming met de leer,
of ook van het geloof?

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 27 jan 2004 20:50

Caprice, ik doe belijdenis voor instemming met de leer. Het zou mooi zijn als ik belijdenis kon doen van het geloof. Maar ik heb het geloof niet en ik kan belijdenis doen ook niet blijven uitstellen tot ik het geloof wel heb en misschien krijg ik het wel nooit. Je moet toch een keer kiezen voor de kerk.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2004 20:54

Caprice, bij mij is het net zo als bij Laurina. Ik ben het met de leer van de kerk eens, dat wil niet zeggen, dat ik het met alle uiterlijke dingen eens ben, maar wel hoe er gepreekt wordt, etc. Ik kan ook geen belijdenis van mijn geloof doen, want ik kan niet zeggen, dat ik dat heb. Ik geloof wel, dat God bestaat en dat Hij mijn leven leidt, maar ik kan niet zeggen, dat de Heere Jezus ook mijn Zaligmaker is...
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 21:01

Daphne schreef:Caprice, bij mij is het net zo als bij Laurina. Ik ben het met de leer van de kerk eens, dat wil niet zeggen, dat ik het met alle uiterlijke dingen eens ben, maar wel hoe er gepreekt wordt, etc. Ik kan ook geen belijdenis van mijn geloof doen, want ik kan niet zeggen, dat ik dat heb. Ik geloof wel, dat God bestaat en dat Hij mijn leven leidt, maar ik kan niet zeggen, dat de Heere Jezus ook mijn Zaligmaker is...

Jullie zijn nog jong. En je weet dat er in Gods Woord staat: Die mij vroeg zoeken zullen mij vinden.
Zoekt Hem dan terwijl Hij te vinden is, en roept hem aan terwijl Hij nabij is!
Of wil je dat niet?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2004 21:05

Ja, natuurlijk wel! En dat probeer ik ook, maar dat wil niet zeggen, dat ik ook een kind van God ben! Dat is mijn mening dan...

Maar, wat wil je daar precies mee zeggen? Bedoel je, dat we beter hadden kunnen wachten?
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 21:09

Daphne schreef:Ja, natuurlijk wel! En dat probeer ik ook, maar dat wil niet zeggen, dat ik ook een kind van God ben! Dat is mijn mening dan...

Maar, wat wil je daar precies mee zeggen? Bedoel je, dat we beter hadden kunnen wachten?

Wachten?
Bekering nooit uitstellen, want van uitstel komt eeuwig afstel.

Als je bedoelt of ik zou vinden dat je moet wachten met belijdenis doen kan ik je geruststellen.
Het is goed om een lidmaat van de kerk te zijn.
Maar het is zo onmisbaar om een levend lidmaat van de Kerk van Christus te zijn.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 27 jan 2004 21:14

Ja wachten waarop? Misschien krijg je het geloof nooit. Caprice, zou jij dan daarop willen wachten? tot je echt met je hart belijdenis kan doen? Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk, je moet nooit zomaar uit gewoonte belijdenis gaan doen, maar je kan het ook niet blijven uitstellen en wachten op iets wat misschien nooit komt.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2004 21:15

Ja, dat ben ik volkomen met je eens!! Ik bedoelde idd het belijdenis doen uitstellen ja...
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 06:22

Doortje schreef:Ja wachten waarop? Misschien krijg je het geloof nooit. Caprice, zou jij dan daarop willen wachten? tot je echt met je hart belijdenis kan doen? Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk, je moet nooit zomaar uit gewoonte belijdenis gaan doen, maar je kan het ook niet blijven uitstellen en wachten op iets wat misschien nooit komt.

Niet wachten, maar werken. Bidden.

Vin

Berichtdoor Vin » 28 jan 2004 13:06

Waarom zou je belijdenis niet uit kunnen stellen? Omdat de geweldig lieve gemeenteleden je dan met de nek aankijken? Je moet toch belijdenis van gelóóf doen, niet van de leer. Waarom klinkt het omgekeerd dan?

Ik heb geen belijdenis gedaan. Ik zie het me voorlopig ook niet meer doen. Misschien wel nooit. Maar God kent mijn hart. Ik zou zo 'Ja' zeggen, als het tegen God zou zijn in plaats van de kerkeraad en al de vrome mensen die zich druk maken over mijn zaligheid.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 13:26

Vin schreef:Waarom zou je belijdenis niet uit kunnen stellen? Omdat de geweldig lieve gemeenteleden je dan met de nek aankijken? Je moet toch belijdenis van gelóóf doen, niet van de leer. Waarom klinkt het omgekeerd dan?

Dat heeft met het kerkverband te maken waarin belijdenis wordt gedaan.

Vin schreef:Ik heb geen belijdenis gedaan. Ik zie het me voorlopig ook niet meer doen. Misschien wel nooit. Maar God kent mijn hart. Ik zou zo 'Ja' zeggen, als het tegen God zou zijn in plaats van de kerkeraad en al de vrome mensen die zich druk maken over mijn zaligheid.

Als je zo zeker weet dat je Ja zou zeggena ls God het aan je vroeg, waarom doe je dan geen belijdenis in het openbaar? Dat is juist het teken dat je aan anderen wilt laten zien dat je je leven voor Hem in wilt zetten en voor Hem wilt leven.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Vin

Berichtdoor Vin » 28 jan 2004 13:30

Bij deze. ik geloof 8)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 17:27

Nu nog dit voor de gemeente belijden. Gods zegen toegewenst als je hierover gaat nadenken (en anders ook :wink:).
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 28 jan 2004 17:29

Gandalf schreef:Nu nog dit voor de gemeente belijden. Gods zegen toegewenst als je hierover gaat nadenken (en anders ook :wink:).
De gemeente of de Gemeente? Nee bedankt, van mij hoeft het niet meer.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 17:32

Ik bedoelde voor de gemeente met een kleine g. Dus waar je kerkt. Ik weet niet uit welke kerk je komt, maar bij ons is het zo dat je als je belijdenis gedaan hebt ook aan het Avondmaal mag. Is dat verlangen er niet? Om je geloof, samen met andere gelovigen te voeden en te versterken en zichtbaar te zien dat Christus voor jouw zonden gestorven is?
Laatst gewijzigd door Hydro op 28 jan 2004 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Terug naar “Archief”