Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 30 jan 2009 13:37

Als ik dit lees ben ik heel blij met mijn schoonmoeder.
Ze heeft weliswaar een heel andere smaak en andere ideeën dan ik, maar bemoeit zich gelukkig nergens mee. :mrgreen:
Ze heeft wel aparte dingen waar ze erg aan vast houdt. Toen we met ze voor het eerst naar de Mac. gingen wilde mijn schoonvader een Big mac menu nemen. Mijn schoonmoeder zei toen: Nee niet doen hoor, je gaat toch geen brood eten bij je patat!
Net zoiets als dat hij bij het kerstdiner mayo wilde terwijl er een ander sausje op tafel stond. Hij moppert dan een beetje, maar gaat het niet halen. Dan kan ik me bijna niet inhouden, maar ik bemoei me met hen ook niet.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 30 jan 2009 13:40

Ik ben ook heel blij met mn schoonmoeder, ze is echt heel lief :mrgreen:
Het enige nadeel is inderdaad wel dat mn vriend ook best aan zn moeder hangt en dat vind ik soms weer lastig, vooral omdat ik zelf wat 'minder met mn ouders heb'..
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 jan 2009 14:24

@ Kate Spade:

er staan wel herkenbare dingen in jouw verhaal voor mij. Mijn schoonmoeder verweet mij ook dat ik niet open genoeg was. Maar ik vond hun van die mieren#@$%*s, overal praten ze over. Als er 1 van die dochters ongesteld was, nou zeg wat een drama was dat. Ze zei ook een keer: "als je zo door gaat kom je er nooit in".

Waar kom ik dan nooit in? Ik heb toch ook mijn privé leven? Toen haar geweldige dochter verkering kreeg en met de familie van haar vriend ook een keer zo'n aanvaring had, hoorde ik via via, dat ze mijn gedrag uit de verkeringstijd wel kon begrijpen.

We hadden een paar maanden verkering, toen mijn lover een aanvaring had met zijn moeder: ze zei: je was altijd mijn favoriete kind (dat zeg je toch al niet??????) maar de laatste maanden ben je zo veranderd, ik weet niet hoe dat komt. Eerdere vriendinnen van hem hadden ook al zo'n ervaring met haar.

Ga gewoon je eigen gang, doe je eigen ding en accepteer het maar. Bepaalde mensen valt toch niet tegen te praten.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 30 jan 2009 17:47

Hmm ik ben wel blij met mijn schoonmoeder als ik dit zo lees. Ik weet dat zij ook wel moeite hadden/hebben met dat ik niet zo snel veel van mezelf laat zien. En ze hadden het leuker gevonden als ik opener was geweest. Helaas, ik ben ik en het duurt gewoon even voor ik mezelf ben. Zij hebben dit gelukkig, zonder mij ermee lastig te vallen, geaccepteerd. Ze bemoeien zich ook niet met ons leven. Ze weten gewoon goed hun grenzen zullen we maar zeggen :D
Sterkte voor degene die er wel mee zitten!

miss jane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miss jane » 30 jan 2009 18:34

*Annet* schreef:We hadden een paar maanden verkering, toen mijn lover een aanvaring had met zijn moeder: ze zei: je was altijd mijn favoriete kind (dat zeg je toch al niet??????) maar de laatste maanden ben je zo veranderd, ik weet niet hoe dat komt.

Erg herkenbaar, maar het is niet leuk als je dit te horen krijgt. Dat eerste hoort ze al helemaal niet te zeggen, maar dat tweede (over dat hij is veranderd) is aan de andere kant ook logisch.
Je hebt een relatie en groeit daarin naar elkaar toe. Als persoon hoef je niet meteen helemaal te veranderen ofzo, maar voor het gevoel van de moeder is dat denk ik vaak wel zo. Ze ziet haar zoon minder, hij praat vaak over zijn vriendin, doet liever leuke dingen met haar dan dat hij bij zijn moeder thuiszit... :wink:
Maar het blijft een vervelende situatie, waarin ik ook vaak niet weet welke houding ik tegenover mijn schoonmoeder moet aannemen...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2009 20:25

Ik ben zoooooooo enorm blij met mijn schoonmoeder.
Ze laat ons onze eigen weg zoeken. Als er echt dingen zijn wil ze wel tips geven enzo, maar verder niet. Dan is ze er ook als je haar wat wilt vragen.
Wij willen elkaar niet meer kwijt. Dat hebben we elkaar in de loop der tijd wel duidelijk gemaakt :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 20:31

Komen de problemen nu alleen voor met schoonmoeders, of zijn er ook lastige schoonvaders.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 jan 2009 22:10

Mijn man heeft een lastige schoonvader.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 22:42

Hebben mannen ook net zo veel moeite met hun lastige schoonvader dan vrouwen met een lastige schoonmoeder? Ik heb zelf het idee dat juist tussen twee vrouwen de emoties vaak veel heftiger zijn dan tussen twee mannen, mannen zijn denk ik eerder geneigd om hun schouders op te halen en gewoon te denken, ach laat maar gaan, ook naar hun schoonmoeder, dan vrouwen. Die zijn er veel meer mee bezig, willen het altijd opgelost hebben of in ieder geval de verstandhouding verbeteren.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2009 22:44

Nou, mannen kunnen ook aardig haantjesgedrag vertonen als het om hun dochters gaat, hoor...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 23:00

Ja ok, dat zijn dan de schoonvaders, maar ik bedoel meer de schoonzoons. Trekken die zich daar echt iets van aan? Ik heb hier nog geen man gezien die bijvoorbeeld klaagt over het gedrag van zijn schoonmoeder of schoonvader en daar zo'n moeite mee heeft. Het zijn toch vooral de vrouwen die daar mee schijnen te zitten. En dan vooral vrouw (schoondochter) tegenover vrouw (schoonmoeder). Daarom denk ik zou het toch niet meer een vrouwending zijn?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2009 23:07

Ik geloof niet dat er überhaupt zo heel mannen in dit topic kijken :wink:. Maar goed, als mannen het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg gevonden worden, laten ze dat volgens mij ook niet over hun kant gaan, hoor. Ego is ook voor de meeste mannen belangrijk...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 23:24

Nou ja ik kijk een beetje naar mijn eigen situatie. Mijn moeder is zeker niet de makkelijkste maar mijn man denkt, ach als we daar zijn laat ik haar maar, en als ze hier is ook. En verder gaan we gewoon lekker onze eigen gang. Ik ben daar dan veel meer mee bezig. Hij kan dit soort zaken veel makkelijker naast zich neerleggen. Zijn schouders erover ophalen en denken ze is nu eenmaal zo. Ik ga dan veel meer het waarom zoeken, en probeer te achterhalen waarom ze dan zo is, en probeer daar met haar over te praten wat dan natuurlijk weer totaal de mist in gaat omdat ze zich dan aangevallen voelt.
Vrouwen zitten nu eenmaal anders in elkaar en gaan ook anders om met conflicten. De boze schoonmoeder is altijd het cliché en toch echt niet de boze schoonvader. Juist ook weer omdat die schoonvader zich doorgaans ook gewoon niet zo bemoeit met al dat vrouwengezeur. :lol:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 31 jan 2009 09:18

Ik denk vaak wel eens dat het bij mannen uitgesproken is/wordt, terwijl het bij vrouwen onuitgesproken (maar daardoor geniepig op de achtergrond blijft dooretteren)... vaders hebben er moeite mee dat hun kleine meisje volwassen wordt en ze haar aan een nieuwe man moeten geven... vaak zie je daar de nodige strubbelingen. Vaak zie je echter ook dat de beide mannen eens goed met elkaar praten/goed gesprek hebben, waarna het opeens goed is. Vader heeft geaccepteerd dat zijn schoonzoon best goed voor zijn dochter kan zorgen.
Moeders daarentegen spreken hun bezwaren niet zo direct uit... ze blijven officieel aardig, maar toch voelt de schoondochter zich niet geaccepteerd en bekritiseerd. Vaak is daarmee de vicieuze cirkel al gestart, helemaal wanneer de schoondochter daarover tegen haar vriend/man gaat klagen, die daardoor tussen 2 vuren zit...
Mijn tip is altijd: probeer een open gesprek met je schoonmoeder te hebben, zonder anderen erbij! Ga niet meteen op je strepen staan (zo van: "of u het nou leuk vindt of niet, we gaan toch samen verder!"), maar geef aan dat haar plaats niet wilt inpikken: merk bijv. op dat er wat jou betreft altijd tijd en ruimte voor de speciale band tussen moeder en zoon blijft, dat je die band niet wilt storen, maar dat je ook hoopt dat ze inziet dat je ook wel eens iets alleen samen met je vriend/man wilt doen.
En, tweede tip: ga bij heftige ruzies geen partij eisen van je partner! Hij zit dan tussen 2 vuren en dat gaat vroeg of laat tot problemen leiden. (vaak komt het voor dat hij je de eerste keren gelijk geeft, maar op een bepaald moment zich toch schuldig voelt/aan de kant van zijn moeder wil gaan staan...)
Iedereen succes met zijn/haar schoonmoeder!

(gelukkig heb ik nooit problemen gehad met mijn schoonmoeder... :P)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 jan 2009 09:26

Het scheelt denk ik dat mijn vader mijn man de beste keus van mij vond/vindt. Want idd, hij geeft zijn dochters absoluut niet zomaar weg! De kerels moeten van erg goede huize komen ;)
Maar mijn vader en mijn man verschillen wel heel erg. Ze kunnen prima een paar uurtjes samen babbelen, maar verder hebben ze weinig overeenkomsten. Ze zullen niet zomaar een dagje weg gaan met elkaar ofzo. Daardoor is er wel wat afstand, maar daardoor ook geen mogelijkheden tot ruzie ofzo (al kan ik me totaal niet voorstellen dat mijn man ooit ruzie zal maken met iemand).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”