Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jan 2009 09:13

Een aanrader:

Sigmund Freud - Mozes en het monotheïsme

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jan 2009 09:53

Luther - De vrijheid van een christen

Kan ik iedereen aanbevelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 27 jan 2009 12:26

Optimatus schreef:Ik ga binnenkort beginnen aan De Gifhouten Bijbel, over missiedwang in Congo. Centraal-Afrika heeft mij bekoord sinds ik in Rwanda ben geweest en sindsdien wil ik er alles over lezen. Wie nog meer tips heeft, graag.

Ik ben er nu in bezig, erg mooi!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2009 16:18

Boeken, boeken en nog eens boeken.

En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jan 2009 16:24

En wat wil je hier precies mee zeggen?
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2009 16:46

Jo'tje schreef:En wat wil je hier precies mee zeggen?

Omdat God ieders werk in het gericht zal brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad, ook al heb je al de boeken van de wereld gelezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2009 17:04

Haha Jantjes, dat is een bijbeltekst die ik heel vaak citeer: "Er komt geen einde aan het schrijven van vele boeken."
Toch houd ik wel van boeken lezen, om me niet te vervelend onderweg in de trein of bus of als een soort van escapisme of om dingen te leren of gewoon als ontspanning.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2009 17:22

Lalage schreef:Haha Jantjes, dat is een bijbeltekst die ik heel vaak citeer: "Er komt geen einde aan het schrijven van vele boeken."
Toch houd ik wel van boeken lezen, om me niet te vervelend onderweg in de trein of bus of als een soort van escapisme of om dingen te leren of gewoon als ontspanning.

Escapisme ? ben je dan nooit bang dat je verkeerde beelden krijgt? schreef lalage aan Pauline.
Hoe heb ik het nu met jou lalage?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 jan 2009 19:16

Jantjes schreef:Boeken, boeken en nog eens boeken.

En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.

Precies, en over dat vetgedrukte zijn een heleboel nuttige boeken geschreven!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2009 19:48

Wullimpie schreef:
Jantjes schreef:Boeken, boeken en nog eens boeken.

Precies, en over dat vetgedrukte zijn een heleboel nuttige boeken geschreven!

Nou ja heleboel en nuttig? Ja dat is waar, maar eigenlijk zijn er maar vijf geschreven.
Is niet zo vermoeiend als een ‘heleboel’ en die vijf zijn zeker dienstig. Maakt zeker een gelukkig gelovig leven.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jan 2009 20:22

Vijf?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jan 2009 20:39

Het is bekend dat Jantjes de eerste 5 boeken van de Bijbel heel belangrijk vindt.
Daar gaat dit topic niet over.
Het is de bedoeling dat je in dit topic een christelijk boek noemt en daarbij kort toelicht waarom je het een mooi/belangrijk/interessant boek vindt.
Graag ontopic dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2009 21:25

Jantjes schreef:
Lalage schreef:Haha Jantjes, dat is een bijbeltekst die ik heel vaak citeer: "Er komt geen einde aan het schrijven van vele boeken."

Escapisme ? ben je dan nooit bang dat je verkeerde beelden krijgt? schreef lalage aan Pauline.
Hoe heb ik het nu met jou lalage?

??? Ik lees dus geen boeken waarin bijbelboeken worden geromantiseerd. De boeken die ik wel lees hebben niets met de bijbel te maken.

@elbert: Ik wist niet dat het in dit topic alleen over christelijke boeken ging, is dat het verschil tussen dit topic en het andere boeken-topic?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2009 22:11

Oké elbert.
Wat ik dan (tot nog toe) een mooi boek vind is o.a.‘ontwaken uit de dood’ http://home.tiscali.nl/~t890121/hemelenhel.htm van Emanuel Swedenborg. http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanuel_Swedenborg (Ook een mooi boek voor lalage, nee geen alverzoening) Ik ben het momenteel aan het bestuderen en wat is het mooie er aan? je kunt veel geschriften van hem digitaal lezen http://www.swedenborg.nl/

Eigenlijk zoude alle boeken / geschriften digitaal, via internet, gelezen moeten (kunnen) worden. Makkelijk te zoeken, kun je je boekenkast een stukje kleiner maken en tevens goedkoper.
O ja en dit boek speciaal voor elbert http://www.swedenborg.nl/wcg.htm#282
elbert schreef:
Het is bekend dat Jantjes de eerste 5 boeken van de Bijbel heel belangrijk vindt.
lees Swedenborg dan eens, kom je ook tot die conclusie, "Jehovah aldaar".Dat de Decaloog in de Kerk van Israël de heiligheid zelve was.
Aangezien er door deze Wet verbinding is van de Heer met de mens, en van de mens met de Heer, wordt zij Verbond en Getuigenis genoemd; verbond, omdat zij verbindt, en getuigenis omdat zij de verdragen van het verbond bevestigt.

.

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 29 jan 2009 20:06

Volgens mij is boeken lezen niet enkel ontspanning (afhankelijk van wat je kiest) maar ook een belangrijk onderdeel van je algemene ontwikkeling. Daarbij zijn er vele boeken die mensen tot zegen zijn geweest. Lees 'Verrast door Vreugde' maar eens, van C.S. Lewis. Boeken zijn het, die zijn leven hebben veranderd. En daardoor werd hij die hij was. Ik had hem niet graag gemist in mijn leven en vele anderen zullen dat met mij beamen.

Wat betreft de geromantiseerde bijbelverhalen: ik vind persoonlijk de boeken van Francine Rivers en Lynn Austin ergens te 'on-historisch'. Veel dingen zijn inderdaad niet te verantwoorden die ze zeggen en dan krijg je verkeerde beelden. Maar ik denk dat als je een goed onderlegde historische roman over een Bijbels figuur leest (denk aan Pontius Pilatus, van Paul Maier) dat je dan juist verrijkt wordt in je kennis van de Bijbel. In feite lees je daarna de Bijbel genuanceerder en dus beter.

Als je het er niet mee eens bent, dan ben ik benieuwd naar jouw mening!!
Gilead.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”