op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 24 jan 2009 18:27

Bij ons is dat laatste het geval. Mijn vriend werkt al en ik studeer nog. Anders hadden wij zeker wel hulp van onze ouders gehad inderdaad.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 jan 2009 13:04

cire schreef:Mijn stelling veronderstelt een gezamelijk referentiekader. Namelijk dat de Bijbel een richtlijn geeft voor seksuele contacten. Die richtlijn betekent wat mij betreft op zijn minst dat het bedoeld is voor mensen die 'duurzaam met elkaar samen leven'.

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom wil god niet dat we aan sex voor het huwelijk doen? En waarom zouden mensen die aan sex voor het huwelijk doen niet duurzaam leven?

Vervolgens kun je je natuurlijk afvragen wat dat precies inhoud. Maar als je dat definieert als huwelijk, heb je in elk geval een duidelijke grens. Mensen vragen zich in dit topic ook af wat precies onder seks valt, dus zouden ze zich ook afvragen wat 'duurzaam samenleven' nu precies is. :wink:

Lekker handig. Het zijn dus een stel vage regels.
*onderschrift verwijderd door moderator*

wielrenfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wielrenfan » 25 jan 2009 13:48

Er staat niet in de bijbel dat seksueel contact ná het huwelijk alleen geoorleefd is. Dit staat er niet letterlijk in.
De opvattingen kunnen dus erg uiteen lopen.

Erg op je standpunten staan van: seks mag niet voor het huwelijk vind ik dus ook wel wat hypocriet.

Opzich kan ik dit standpunt wel begrijpen/accepteren maar ik erger mij eraan als mensen laten overkomen dat hun alleen gelijk hebben en dat wat ik eventueel zou denken toch echt niet kan.
Dit vind ik trouwens ook niet van een christelijke houding getuigen. Je moet wel respect hebben voor iemand anders mening, ook al gaat 't over een moeilijk onderwerp.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 jan 2009 20:44

De Bijbel verwerpt wel een paar vormen van gemeenschap:
Genesis 34:7 schreef:Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.

Genesis 38:9 schreef:Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken.

Leviticus 18 vanaf vers 6 schreef:Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.
19 Heb geen gemeenschap met een vrouw wanneer zij vanwege haar menstruatie onrein is. 20 Verontreinig jezelf niet door seksuele omgang te hebben met de vrouw van een ander.

Ik heb als mening dat sex voor het huwelijk niet mag volgens de Bijbel en wel aan de hand van dit stukje uit Genesis, Mattheus, Markus en Korinthe:
Efeze 5 schreef:Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen.

Vader en moeder verlaten = uit huis gaan
Zijn vrouw aanhangen = trouwen
Tot een vlees wezen = gemeenschap
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 jan 2009 21:19

Mag je dan aan orale sex doen voor het huwelijk? Dat is geen gemeenschap hebben. Of elkaar masturberen?
*onderschrift verwijderd door moderator*

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jan 2009 21:37

Tja, ik denk in principe dus dat dat wel zou moeten kunnen. Maargoed, ik denk dus niet dat 'je vrouw aanhangen' trouwen betekent.
In de NBV staat het vertaald met 'zich aan zijn vrouw hechten'. Dat kan mijns inziens ook samenwonen zijn, maargoed.
Maar ik denk dat de vormen van seksualiteit die jij noemt ook vallen onder de noemer 'intiem'. En ik denk dus dat het goed is om ook dat voor 1 persoon te bewaren. maar dat is veel meer gevoelsmatig dan dat ik het in de Bijbel aan kan wijzen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sela

Berichtdoor sela » 25 jan 2009 21:48

eerlijk miss f, eerlijk..

vraag blijft misschien wel: wat doen we met het verschil tussen het uitgangspunt [in al zijn diversiteit] en de feiten. moeten we daar iets mee? of niets?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jan 2009 22:04

Tja, wat zijn de feiten?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 jan 2009 22:17

wielrenfan schreef:Er staat niet in de bijbel dat seksueel contact ná het huwelijk alleen geoorleefd is. Dit staat er niet letterlijk in.
De opvattingen kunnen dus erg uiteen lopen.

Erg op je standpunten staan van: seks mag niet voor het huwelijk vind ik dus ook wel wat hypocriet.

Opzich kan ik dit standpunt wel begrijpen/accepteren maar ik erger mij eraan als mensen laten overkomen dat hun alleen gelijk hebben en dat wat ik eventueel zou denken toch echt niet kan.
Dit vind ik trouwens ook niet van een christelijke houding getuigen. Je moet wel respect hebben voor iemand anders mening, ook al gaat 't over een moeilijk onderwerp.

hmm, ik vind eerlijk gezegd dat je als christenen onder elkaar best een stevige discussie over je standpunten mag hebben. Dat is natuurlijk wel wat anders dan elkaar verketteren...

Iemand die duidelijk een standpunt kiest hypocriet noemen, komt me trouwens ook niet erg positief over

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 jan 2009 22:30

haring schreef:
cire schreef:Mijn stelling veronderstelt een gezamelijk referentiekader. Namelijk dat de Bijbel een richtlijn geeft voor seksuele contacten. Die richtlijn betekent wat mij betreft op zijn minst dat het bedoeld is voor mensen die 'duurzaam met elkaar samen leven'.

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom wil god niet dat we aan sex voor het huwelijk doen? En waarom zouden mensen die aan sex voor het huwelijk doen niet duurzaam leven?

Vervolgens kun je je natuurlijk afvragen wat dat precies inhoud. Maar als je dat definieert als huwelijk, heb je in elk geval een duidelijke grens. Mensen vragen zich in dit topic ook af wat precies onder seks valt, dus zouden ze zich ook afvragen wat 'duurzaam samenleven' nu precies is. :wink:

Lekker handig. Het zijn dus een stel vage regels.

Beste haring, jij draait mijn redenering om. Ik zeg nergens dat mensen die seks hebben zonder huwelijk, niet van plan zijn om bij elkaar te blijven ofzo.

Verder zou ik trouwen niet vaag willen noemen. Dat is voor iedereen duidelijk. Wat vind jij precies vaag?

wielrenfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wielrenfan » 26 jan 2009 08:50

@ Cire.

Wat Haring denk ik bedoeld met 'vaag' is dat jij aangeeft dat de bijbel een richtlijn geeft voor mensen die 'duurzaam leven met elkaar'.
Dan geef je aan dat 'duurzaam' leven ook weer anders opgevat kan worden, maar jij defineert dat als huwelijk. Dan vraag je je ook nog af wat seks is. Kortom het is niet zo vreemd dat dit een beetje vaag over komt, omdat je eerst wel een richtlijn aangeeft, maar je zegt tegelijkertijd dat deze richtlijn heel breed kan worden opgevat.
Het komt op mij in ieder geval niet concreet over zo.

Jij noemt in je reactie op Haring weer dat trouwen niet vaag is. Dus nu veronderstel je dat duurzaam leven in één keer trouwen is? Ten minste dat veronderstel jij!

Ik kan me wel voorstellen dus dat Haring dit een beetje vaag vind van jou kant.

Zelf denk ik ook niet dat de bijbel echt zegt: eerst trouwen en dan seksueel contact. Ik denk dat het hierbij ook meer om de interpretatie gaat. Elke kerkgemeenschap heeft eigenlijk haar eigen interpretaties hier op. Tegelijkertijd zou ik willen adviseren om veel om wijsheid en Gods leiding hierin te bidden.

Je kunt wel zeggen dat duurzaam leven een relatieve richtlijn is. Maar als je zelf gaat stellen dat deze richtlijn trouwen is is dat weer je eigen interpretatie, gebaseerd op de versen/argumenten uit de bijbel die volgens jou hierin overeenkomen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2009 10:21

kwebbel schreef:De Bijbel verwerpt wel een paar vormen van gemeenschap:
Genesis 34:7 schreef:Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.

Zijn wij Israëlieten?

Genesis 38:9 schreef:Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken.

Wat wordt hier precies verworpen? Seks met je schoonzus?

Leviticus 18 vanaf vers 6 schreef:Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.

Geen incest, lijkt me een prima idee.

Ik heb als mening dat sex voor het huwelijk niet mag volgens de Bijbel en wel aan de hand van dit stukje uit Genesis, Mattheus, Markus en Korinthe:
Efeze 5 schreef:Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen.

Vader en moeder verlaten = uit huis gaan
Zijn vrouw aanhangen = trouwen
Tot een vlees wezen = gemeenschap

Waarom zou "zijn vrouw aanhangen" uitsluitend vertaald worden met "trouwen" en niet met "in een langdurige, bestendige relatie zijn"?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 jan 2009 12:31

Mortlach schreef:
kwebbel schreef:De Bijbel verwerpt wel een paar vormen van gemeenschap:
Genesis 34:7 Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.

Zijn wij Israëlieten?

Zullen we de Bijbel en het hele geloof dan maar wegknikkeren? Wij zij tenslotte geen Israëlieten.

"Gij zult niet doodslaan." Ik schiet jou de dood in. Dat mag blijkbaar volgens jou, want ik ben geen Israëliet... :roll:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2009 16:00

Race406 schreef:Zullen we de Bijbel en het hele geloof dan maar wegknikkeren? Wij zij tenslotte geen Israëlieten.

"Gij zult niet doodslaan." Ik schiet jou de dood in. Dat mag blijkbaar volgens jou, want ik ben geen Israëliet... :roll:

Wegknikkeren is ook wat, dan is het misschien beter de bijbel te geven aan een iemand die er geen heeft.

Je hoeft de bijbel niet weg te knikkeren. Wel lijkt het mij zo dat als men iets onderbouwd op grondslag van de bijbel, men kan aantonen op welke tekst men zich baseert en in welke context die tekst geschreven staat.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2009 17:21

Veroordeelt de Bijbel ongehuwd samenwonen?

Nee, de Schrift wijst de weg op een positieve manier. Vlak nadat de eerste vrouw (Mannine, later Eva) uit Adam geformeerd is vinden we deze uitspraak:

Daarom zal EEN MAN zijn vader en moeder verlaten, ZIJN VROUW aanhangen en ZIJ zullen tot één vlees zijn (Genesis 2:24)

Dit is niet zozeer de instelling van het huwelijk, alswel de voorzegging ervan. De uiteindelijke verklaring van deze uitspraak geeft Paulus pas duizenden jaren later in Efeze 5 : 32. In Genesis 2:24 is sprake van: "zijn vrouw". Dus niet: "zijn vriendin" (en ook niet "zijn vriend" of "zijn man"...). Let er óók op dat deze uitspraak niet ontleend is aan de latere wetgeving van Israël. In dat geval zouden we ons terecht vragen kunnen stellen over de algemene geldigheid van zo'n uitspraak. Nee, Genesis 2:24 is een universeel statement, dat haar geldigheid heeft "vanaf den beginne". Vandaar, dat duizenden jaren later zowel Jezus (Matteüs 19:4,5) alsook Paulus (Efeze 5:31), zich nog op deze woorden kunnen beroepen. Het beleven van het "één vlees"-zijn (d.w.z. de sexuele gemeenschap; 1Korinthe 6:16) is exclusief voorbehouden aan een man en "zijn vrouw". Vandaar dat Paulus ongehuwden die van begeerte branden, adviseert: "laten zij trouwen" (1Korinthe 7:8,9). Het huwelijk is een verbond (=contract) waardoor een man "zijn vrouw" verwerft en deze beide vervolgens "één vlees" worden.

(bron: www.goedbericht.nl )

Terug naar “Archief”