Moderator: Moderafo's
cire schreef:Mijn stelling veronderstelt een gezamelijk referentiekader. Namelijk dat de Bijbel een richtlijn geeft voor seksuele contacten. Die richtlijn betekent wat mij betreft op zijn minst dat het bedoeld is voor mensen die 'duurzaam met elkaar samen leven'.
Vervolgens kun je je natuurlijk afvragen wat dat precies inhoud. Maar als je dat definieert als huwelijk, heb je in elk geval een duidelijke grens. Mensen vragen zich in dit topic ook af wat precies onder seks valt, dus zouden ze zich ook afvragen wat 'duurzaam samenleven' nu precies is.
Genesis 34:7 schreef:Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.
Genesis 38:9 schreef:Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken.
Leviticus 18 vanaf vers 6 schreef:Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.
19 Heb geen gemeenschap met een vrouw wanneer zij vanwege haar menstruatie onrein is. 20 Verontreinig jezelf niet door seksuele omgang te hebben met de vrouw van een ander.
Efeze 5 schreef:Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen.
wielrenfan schreef:Er staat niet in de bijbel dat seksueel contact ná het huwelijk alleen geoorleefd is. Dit staat er niet letterlijk in.
De opvattingen kunnen dus erg uiteen lopen.
Erg op je standpunten staan van: seks mag niet voor het huwelijk vind ik dus ook wel wat hypocriet.
Opzich kan ik dit standpunt wel begrijpen/accepteren maar ik erger mij eraan als mensen laten overkomen dat hun alleen gelijk hebben en dat wat ik eventueel zou denken toch echt niet kan.
Dit vind ik trouwens ook niet van een christelijke houding getuigen. Je moet wel respect hebben voor iemand anders mening, ook al gaat 't over een moeilijk onderwerp.
haring schreef:cire schreef:Mijn stelling veronderstelt een gezamelijk referentiekader. Namelijk dat de Bijbel een richtlijn geeft voor seksuele contacten. Die richtlijn betekent wat mij betreft op zijn minst dat het bedoeld is voor mensen die 'duurzaam met elkaar samen leven'.
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom wil god niet dat we aan sex voor het huwelijk doen? En waarom zouden mensen die aan sex voor het huwelijk doen niet duurzaam leven?Vervolgens kun je je natuurlijk afvragen wat dat precies inhoud. Maar als je dat definieert als huwelijk, heb je in elk geval een duidelijke grens. Mensen vragen zich in dit topic ook af wat precies onder seks valt, dus zouden ze zich ook afvragen wat 'duurzaam samenleven' nu precies is.
Lekker handig. Het zijn dus een stel vage regels.
kwebbel schreef:De Bijbel verwerpt wel een paar vormen van gemeenschap:Genesis 34:7 schreef:Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.
Genesis 38:9 schreef:Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken.
Leviticus 18 vanaf vers 6 schreef:Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.
Geen incest, lijkt me een prima idee.Ik heb als mening dat sex voor het huwelijk niet mag volgens de Bijbel en wel aan de hand van dit stukje uit Genesis, Mattheus, Markus en Korinthe:Efeze 5 schreef:Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen.
Vader en moeder verlaten = uit huis gaan
Zijn vrouw aanhangen = trouwen
Tot een vlees wezen = gemeenschap
Mortlach schreef:kwebbel schreef:De Bijbel verwerpt wel een paar vormen van gemeenschap:
Genesis 34:7 Zodra Jakobs zonen van het gebeurde hadden gehoord, waren zij naar huis gekomen. Ze voelden zich diep gekrenkt en waren woedend omdat Sichem gemeenschap had gehad met hun zuster en zich schuldig had gemaakt aan iets dat voor de Israëlieten een schandelijk en ontoelaatbaar vergrijp is.
Zijn wij Israëlieten?
Race406 schreef:Zullen we de Bijbel en het hele geloof dan maar wegknikkeren? Wij zij tenslotte geen Israëlieten.
"Gij zult niet doodslaan." Ik schiet jou de dood in. Dat mag blijkbaar volgens jou, want ik ben geen Israëliet...
Veroordeelt de Bijbel ongehuwd samenwonen?
Nee, de Schrift wijst de weg op een positieve manier. Vlak nadat de eerste vrouw (Mannine, later Eva) uit Adam geformeerd is vinden we deze uitspraak:
Daarom zal EEN MAN zijn vader en moeder verlaten, ZIJN VROUW aanhangen en ZIJ zullen tot één vlees zijn (Genesis 2:24)
Dit is niet zozeer de instelling van het huwelijk, alswel de voorzegging ervan. De uiteindelijke verklaring van deze uitspraak geeft Paulus pas duizenden jaren later in Efeze 5 : 32. In Genesis 2:24 is sprake van: "zijn vrouw". Dus niet: "zijn vriendin" (en ook niet "zijn vriend" of "zijn man"...). Let er óók op dat deze uitspraak niet ontleend is aan de latere wetgeving van Israël. In dat geval zouden we ons terecht vragen kunnen stellen over de algemene geldigheid van zo'n uitspraak. Nee, Genesis 2:24 is een universeel statement, dat haar geldigheid heeft "vanaf den beginne". Vandaar, dat duizenden jaren later zowel Jezus (Matteüs 19:4,5) alsook Paulus (Efeze 5:31), zich nog op deze woorden kunnen beroepen. Het beleven van het "één vlees"-zijn (d.w.z. de sexuele gemeenschap; 1Korinthe 6:16) is exclusief voorbehouden aan een man en "zijn vrouw". Vandaar dat Paulus ongehuwden die van begeerte branden, adviseert: "laten zij trouwen" (1Korinthe 7:8,9). Het huwelijk is een verbond (=contract) waardoor een man "zijn vrouw" verwerft en deze beide vervolgens "één vlees" worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten