MissF schreef:Over die 'gevallen' die de deur worden gewezen: die doopbelofte is er wel, maar ik vind sowieso dat kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Maar deze ouders daaien het zo, dat zij hun kind niet meer met 'de waarheid' op kunnen voeden als ze naar een andere kerk gaan of met 'verkeerde' vrienden omgaan. ze zijn doodsbang dat de andere kinderen ook dat pad op zullen gaan. Dus kiezen ze in hun idee voor het beste, en dat is de deur wizjen, zodat zij veilig zitten en geen verantwoordelijkheid meer hebben voor dat kind.
Ik vind het bizar, maar het is waar.
Het is inderdaad ook wel bizar, maar laten we niet direkt alle ouders die zo handelen hier vakkundig afbreken. Want vaak zie je ook dat ze zo handelen onder enorme druk vanuit de kerkleiding.
Ik ken verschillende situaties waar de ouders door hun kerkeraad zo onder druk gezet werden met de Bijbeltekst “doe het zondige uit u midden weg” dat ze niet anders meer konden.
Dat dit zeer schrijnende situaties voor de betreffende kinderen opleverde mag duidelijk zijn, maar als je dan later die ouders toch weer spreekt dan zie je ook bij hen (in de meeste gevallen toch) heel veel spijt en verdriet. Daarbij is er natuurlijk ook nog verschil tussen ouders die wel hun kind uit huis zetten maar tegelijk voor een goede opvang zorgen, of ouders die hun kind letterlijk op straat schoppen.
Er zijn best situaties denkbaar waarbij het beter is (voor het gezin of juist voor het kind) als een kind het huis uitgaat, maar dan wel op zo'n manier dat de voordeur altijd open blijft staan.