Kinderen uit huis zetten (verplicht)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jan 2009 18:57

Helaas voorbeelden genoeg. Niet om redenen als verslavingen en bedriegen, maar om bizarre redenen als kinderen die niet meer (de goede) kerk gaan, vrienden van de verkeerde kerk hebben, op zaterdagavond gaan stappen.
En ik vind het echt vreselijk als ouders daarom hun kind de deur wijzen. De meeste gevallen die ik ken slaan vanaf dat moment door en gaan totaal het verkeerde pad op.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2009 20:37

MissF schreef:Helaas voorbeelden genoeg. Niet om redenen als verslavingen en bedriegen, maar om bizarre redenen als kinderen die niet meer (de goede) kerk gaan, vrienden van de verkeerde kerk hebben, op zaterdagavond gaan stappen.
En ik vind het echt vreselijk als ouders daarom hun kind de deur wijzen. De meeste gevallen die ik ken slaan vanaf dat moment door en gaan totaal het verkeerde pad op.

En dan zijn ze nog verbaasd als die kinderen, volwassen geworden, helemaal niks meer van welke kerk dan ook willen weten?
Als ik jouw reactie lees dan waan ik me in de jaren '50 en niet in deze tijd.
Natuurlijk slaan degenen die dat is overkomen door.
Het zou niet moeten kunnen en mogelijk moeten zijn. En zeker niet in de naam van God... het verbijstert me echt...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 08:39

En hoe zit het dan met de doopbelofte van de ouders? de verantwoordelijkheid?

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jan 2009 11:03

Dat betekent juist dat je een kind de deur niet wijst. Want hoe leef jij de onvoorwaardelijke liefde van God voor als je zelf - om welke reden dan ook - voor een kind de deur dichtsmijt?
De doopbelofte houdt volgens mij in, dat je een kind duidelijk maakt dat er dingen niet kunnen of mogen en verder: voorleven wat jouw geloof inhoudt en de hemel stukbidden als het echt een verkeerde kant opgaat.

André

Berichtdoor André » 21 jan 2009 19:14

DesertRose schreef:En hoe zit het dan met de doopbelofte van de ouders? de verantwoordelijkheid?
Persoonlijk vind ik dat die verantwoordelijkheid bij de leeftijd van 18 jaar mag stoppen. Ik bedoel, zie jij je al een kind van 18 jaar meeslepen aan een ketting naar een kerk?
Of je stelt de regel, zolang jij hier in huis woont wil ik dat je meegaat naar een kerk.

Je mag zelf kiezen welke jou het meest aanspreekt...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jan 2009 19:21

Ik denk dat het niet onredelijk is om aan een kind wat nog thuis woont te vragen om mee naar kerk te gaan.
Ook om bijvoorbeeld discussies met andere/jongere kinderen uit het gezin te mijden.

Meeslepen aan een ketting lijkt mij ook niet de manier nee, maar van een kind dat nog thuis woont mag toch wel verwacht worden dat het zich enigszins zet naar de gewoonten van het gezin.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 21 jan 2009 21:47

Wullimpie schreef:Ik denk dat het niet onredelijk is om aan een kind wat nog thuis woont te vragen om mee naar kerk te gaan.
Ook om bijvoorbeeld discussies met andere/jongere kinderen uit het gezin te mijden.

Meeslepen aan een ketting lijkt mij ook niet de manier nee, maar van een kind dat nog thuis woont mag toch wel verwacht worden dat het zich enigszins zet naar de gewoonten van het gezin.

Als de reden van het kind is "geen zin". Dan kan ik me voorstellen dat hij/zij toch maar gewoon mee gaat. (Alhoewel ik me niet precies kan voorstellen hoe je een 16...17 jarige ergens toe kan dwingen)

Als het kind wel overwogen zegt ik geloof niet. Dan heeft het denk ik weinig zin om een kind mee te nemen naar een kerk. Waarschijnlijk bereik je alleen het tegenovergestelde van wat je beoogt, nl. dat het kind een grotere hekel aan de kerk krijgt.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 jan 2009 15:15

maboc schreef:Als de reden van het kind is "geen zin". Dan kan ik me voorstellen dat hij/zij toch maar gewoon mee gaat. (Alhoewel ik me niet precies kan voorstellen hoe je een 16...17 jarige ergens toe kan dwingen)

Ik was als puber soms hartstikke gaar op zondagmiddag, ging dan slapen en tegen de tijd dat het tijd was om naar de avonddienst te gaan was ik óf nog niet wakker óf iig nog niet uitgerust en knap chagrijnig, lag dan nog op bed... Toen is het wel een paar keer gebeurd dat mijn ouders me hebben laten liggen. Als je op zo'n moment je kind gaat pushen om toch mee te gaan werkt dat m.i. alleen maar averechts...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 23 jan 2009 07:46

LeChat schreef:
maboc schreef:Als de reden van het kind is "geen zin". Dan kan ik me voorstellen dat hij/zij toch maar gewoon mee gaat. (Alhoewel ik me niet precies kan voorstellen hoe je een 16...17 jarige ergens toe kan dwingen)

Ik was als puber soms hartstikke gaar op zondagmiddag, ging dan slapen en tegen de tijd dat het tijd was om naar de avonddienst te gaan was ik óf nog niet wakker óf iig nog niet uitgerust en knap chagrijnig, lag dan nog op bed... Toen is het wel een paar keer gebeurd dat mijn ouders me hebben laten liggen. Als je op zo'n moment je kind gaat pushen om toch mee te gaan werkt dat m.i. alleen maar averechts...

Inderdaad. Mee eens.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jan 2009 09:55

LeChat schreef:

Volgens mij verschilt dat ook per kind. Sommige zullen blij zijn dat hun ouders wel is achter hun broek aan zaten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 jan 2009 10:00

Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:

Volgens mij verschilt dat ook per kind. Sommige zullen blij zijn dat hun ouders wel is achter hun broek aan zaten.

Ja, maar ik denk wel dat het op dat moment averechts werkt, en dat een puber dan dwars wordt. Meestal zie je na een bepaalde tijd pas dat je ouders soms dingen deden die achteraf toch wel goed voor je waren. 8)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 jan 2009 10:50

Ik had het toch raar gevonden als mijn ouders hadden gezegd: blijf maar lekker slapen hoor.
Ik denk dat het zeker wel hun taak is om mij wakker te maken 's middags en te zeggen: kom op, gewoon gaan.
Niet dat ze stampei erover hoeven te maken, maar zeggen vind ik toch wel normaal.
Wel heel apart, wij zijn gewoon gewend altijd twee keer te gaan, dat is nooit een discussiepunt geweest thuis. Ook mijn (puber) broertje en zusje maken er totaal geen probleem van.
Ik denk dat die gewoonte prima is. Gewoon vanaf jongs af aan. Dan hoeft er helemaal geen discussie te ontstaan.

Over die 'gevallen' die de deur worden gewezen: die doopbelofte is er wel, maar ik vind sowieso dat kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Maar deze ouders daaien het zo, dat zij hun kind niet meer met 'de waarheid' op kunnen voeden als ze naar een andere kerk gaan of met 'verkeerde' vrienden omgaan. ze zijn doodsbang dat de andere kinderen ook dat pad op zullen gaan. Dus kiezen ze in hun idee voor het beste, en dat is de deur wizjen, zodat zij veilig zitten en geen verantwoordelijkheid meer hebben voor dat kind.

Ik vind het bizar, maar het is waar. Maargoed, ik heb makkelijk praten, en mijn ouders ook, omdat wij allevier nooit zo ver gegaan zijn. (nouja, mijn broertje kan ook aardig feesten, maar mijn ouders maken er gewoon geen probleem van, zolang hij 's morgens gewoon wakker in de kerk zit)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 jan 2009 11:25

MissF schreef:Over die 'gevallen' die de deur worden gewezen: die doopbelofte is er wel, maar ik vind sowieso dat kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Maar deze ouders daaien het zo, dat zij hun kind niet meer met 'de waarheid' op kunnen voeden als ze naar een andere kerk gaan of met 'verkeerde' vrienden omgaan. ze zijn doodsbang dat de andere kinderen ook dat pad op zullen gaan. Dus kiezen ze in hun idee voor het beste, en dat is de deur wizjen, zodat zij veilig zitten en geen verantwoordelijkheid meer hebben voor dat kind.

Ik vind het bizar, maar het is waar.

Het is inderdaad ook wel bizar, maar laten we niet direkt alle ouders die zo handelen hier vakkundig afbreken. Want vaak zie je ook dat ze zo handelen onder enorme druk vanuit de kerkleiding.
Ik ken verschillende situaties waar de ouders door hun kerkeraad zo onder druk gezet werden met de Bijbeltekst “doe het zondige uit u midden weg” dat ze niet anders meer konden.

Dat dit zeer schrijnende situaties voor de betreffende kinderen opleverde mag duidelijk zijn, maar als je dan later die ouders toch weer spreekt dan zie je ook bij hen (in de meeste gevallen toch) heel veel spijt en verdriet. Daarbij is er natuurlijk ook nog verschil tussen ouders die wel hun kind uit huis zetten maar tegelijk voor een goede opvang zorgen, of ouders die hun kind letterlijk op straat schoppen.

Er zijn best situaties denkbaar waarbij het beter is (voor het gezin of juist voor het kind) als een kind het huis uitgaat, maar dan wel op zo'n manier dat de voordeur altijd open blijft staan.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 23 jan 2009 11:33

ach, het is natuurlijk ook een kwestie van pedagogische vaardigheden, welke band de ouders met kinderen hebben opgebouwd. sommige ouders zijn er handiger in dan anderen. en sommige kinderen zijn lastiger dan anderen. Dus ik denk dat het eerder een kwestie is van een combinatie van lastige kinderen en onbekwame ouders, dan van principiele keuzes.

vaak merk je ook wel, dat ouders uit onbekwaamheid bepaalde keuzes maken, die ze motiveren met principiele argumenten. Of leerkrachten:
"ik hou van een gezellige klas, dus van mij hoeft het niet heel stil te zijn" terwijl ze eigenlijk geen orde kúnnen houden. en dat geld voor meer zaken.
En het is soms een pijnlijk aandachtspunt.

Want zo kan het ook bij ouders zijn. Die pedagogisch onbekwaam zijn om hun kinderen te sturen, en daarom zeggen dat ze principieel niet te veel sturen. "omdat ze zelfstandig moeten kunnen denken"

jaja...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 jan 2009 11:44

MissF schreef:Ik had het toch raar gevonden als mijn ouders hadden gezegd: blijf maar lekker slapen hoor.
Ik denk dat het zeker wel hun taak is om mij wakker te maken 's middags en te zeggen: kom op, gewoon gaan.
Niet dat ze stampei erover hoeven te maken, maar zeggen vind ik toch wel normaal.
Oh, maar dat gebeurde ook wel. Ze kwamen wel naar boven om me wakker te maken, maar die enkele keer dat dat dus niet werkte, en anders stampij (geen gestampt ei :mrgreen:) gemaakt had moeten worden, lieten ze me dus maar liggen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”