Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 16:39

we kunnen ons leven niet heiligen, als we één grote zonde op zijn troon laten zitten.

Wat zei Jezus tegen de rijke jongeling? verkoop hetgeen gij hebt en volg Mij. Jezus zei niet: "ook in je zondige rijkdom mag je komen".
Ook Paulus geeft aan dat de zonde geen plaats behoort te hebben in ons leven. Doordat je een homorelatie aangaat, geef je de zonde bewust een plaats in je leven. Je weet dat het niet mag, en toch doe je het.

We kunnen ons leven zelf niet heiligen, dat weet ik. maar de zonde mogen wij ook niet bewust toestaan.

nu kan je natuurlijk kijken op Jezus, maar ook de Christen in de Christenreis voelde zich pas werkelijk verlost, toen het pak zonden van zijn rug viel.

Dat kunnen we niet zelf, dat weet ik, maar we zijn het wel verplicht. En met toestaan van de zonde ga je juist de andere kant op.

Gelukkig mogen jij en ik toch uitzien naar de terugkomst van Jezus. daarna zal de zonde geen heerschappij meer over ons hebben. Dan zal de gloriekroon gegeven worden, aan diegenen die nu de doornenkroon hebben gedragen.

Dus daarom wil ik je zeggen, meboy, vliet de zonde en draag de doornenkroon.
draag de last, en in het paradijs zal je beloond worden. Dat geld ook voor mij, en voor de rest hier, iedereen in zijn eigen grote zonden.

En dat alles door Jezus' verdienste.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 jan 2009 16:57

studentjehhs schreef:Daarbij wil ik opmerken dat als je individuele kerkleden gaat bevragen er vrijwel niemand zal zeggen dat homo's niet welkom zijn. Ze geven het sociaal wenselijke antwoord dat iedereen van harte welkom is in de kerk. Daarom is het veel belangrijker te kijken naar de feiten. Dan is het in dit geval handig dat deze feiten komen van een instituut waar jij, denk ik, volledig achter staat. Namelijk Different:

http://www.different.nl/cms/content/view/200/129/

Ja, ik ga maar even uit van het goede van de ware christen ;-)
Die zal er geen problemen mee hebben als er een andersgeaarde die op een bijbelse manier wil leven naast hem zit.

De uitkomst van het onderzoek verbaast me niets. Met problemen op seksueel gebied ga je niet snel naar een dominee, ambtsdrager of jeugdwerker. Dat geldt dus ook voor homo-gevoelens.

Denkertje schreef:Nee, ze zijn welkom, zolang ze zich confirmeren aan de opvattingen die jij en je gemeente maken. Komt er een andere conclusie, dan is het voor bij...

Kijk, nu zijn we weer waar het eigenlijk om draait. Je wilt dat de roze loper ;-) uit wordt gelegd voor de opvattingen over liefde en trouw in een duurzame relatie. Waarom moet dat ons door de strot geduwd worden terwijl we daar helemaal niet achter kunnen staan? De loper wordt toch ook niet uitgelegd voor samenwonenden en niet-bijbels hertrouwen?

Over die slachtofferrol, ik moet steeds denken aan de opmerking van die gescheiden man die dit soort discussies wel eens leest. Hij zegt dat hij ook alleen moet blijven en dat je hem ook niet hoort piepen. :)
Nu doet dat geen recht aan de pijn die er achter zit maar na 3 keer je medeleven betuigen, moet er toch ook ruimte zijn voor een normale discussie. Die kan er niet zijn als die klaagzang steeds te horen is, hoewel natuurlijk zeer begrijpelijk.

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 17:05

We zijn weer terug bij af.

Ik wil het best vanaf het begin weer opbouwen. Maar de term homoseksualiteit is in jouw ogen zo beladen dat er níets positiefs, niets dankbaars, niets liefdevols bij zit. En áls er al iets positiefs te ontdekken valt dan maken wettelijke argumenten korte metten met geestelijke groei. Het is niet voor niets dat voor de heiligmaking de rechtvaardigmaking komt. De rechtvaardigmaking legt namelijk eerst de wet het zwijgen op in zijn heersende en verdoemende kracht om ruimte te maken in opbouw.

Maar zelfs in die opbouw (dankbaarheid) komt (met als argument: God zegt het) er een eis naar voren die te maken heeft gradatie in zonde. Alsof meer zonde je meer scheidt van de liefde van God. Weet je zeker dat je Romeinen 8 gelezen hebt?

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en [dat] voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Met andere woorden: degenen die de Geest van God hebben ontvangen met zijn gaven zijn niet meer onder de wet van de zonde en de dood.

5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, [bedenken], dat des Geestes is.

Weet je nog wat des geestes is? liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

Wat is het bedenken des vleses? overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen

7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met [Hem] lijden, opdat wij ook met [Hem] verheerlijkt worden.
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, [als] met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het [der] [ijdelheid] onderworpen heeft;
21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen [als] in barensnood is tot nu toe.
23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, [zeg] [ik], zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, [namelijk] de verlossing onzes lichaams.
24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, [namelijk] dengenen, die naar [Zijn] voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter [hand] Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Het station van de verwijten van God zijn op dit punt al gepasseerd. God verwijt jou en mij op dit punt niets. Hij staat niet meer met de meetlat naast jouw en mijn leven. De meetlat is door Jezus met eerbied gezegd in beslag genomen. Er is slechts een persoonlijke relatie met God. Die uitgediept wordt.

En omdat die relatie tussen de Vader en zijn kind zo hecht is, kan dat kind groeien, zonder angst. En dat kind groeit juist zo goed omdat hij niet bang hoeft te zijn. De belofte is immers: wie de Geest ontvangt en daaruit leeft: tegen de zodanigen is de wet niet. Dát is de vrijmoedigheid waarmee we mogen staan in de dag des oordeels.

Tegen een vrijgemaakt kind roepen dat hij God's eis verkwanselt is duizelingwekkend angstig. Dat is namelijk een station oproepen wat juist gepasseerd was. Het verstoort de relatie tussen Vader en kind, en reduceert het tot een verhouding "Rechter en veroordeelde". Zolang je in dat kringetje blijft hangen is er geen ruimte voor een doorbraak in genade.

De rijke jongeling moest nog leren dat hij een veroordeelde was ten opzichte van de wet. Hij moest eerst toestemmen dat hij niet onder de eis van de wet uit kon. Had hij dat gedaan dan zou er plaats zijn geweest voor de Vader kind relatie, in plaats van de Rechter die spreekt tot de schuldige.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 21 jan 2009 17:30

henkie schreef:
studentjehhs schreef:Daarbij wil ik opmerken dat als je individuele kerkleden gaat bevragen er vrijwel niemand zal zeggen dat homo's niet welkom zijn. Ze geven het sociaal wenselijke antwoord dat iedereen van harte welkom is in de kerk. Daarom is het veel belangrijker te kijken naar de feiten. Dan is het in dit geval handig dat deze feiten komen van een instituut waar jij, denk ik, volledig achter staat. Namelijk Different:

http://www.different.nl/cms/content/view/200/129/

Ja, ik ga maar even uit van het goede van de ware christen ;-)
Die zal er geen problemen mee hebben als er een andersgeaarde die op een bijbelse manier wil leven naast hem zit.

De uitkomst van het onderzoek verbaast me niets. Met problemen op seksueel gebied ga je niet snel naar een dominee, ambtsdrager of jeugdwerker. Dat geldt dus ook voor homo-gevoelens.

Het gaat me niet ook niet zozeer om die ene uitkomst die je eruit pikt, maar meer om de andere uitkomst van het onderzoek die je (bewust?) laat liggen. Je moet natuurlijk wel even verder lezen dan de inleidende alinea.

Ik citeer Different:"Opvallend is dat pastores vinden dat die jongeren ook maar beter niet bij hen kunnen aankloppen, omdat ze vooral onbegrip zullen ontmoeten. Dat denkt maar liefst 93 procent van ruim honderd ondervraagde ambtsdragers en jeugdleiders, uit dezelfde kerkelijke kring als de jongeren".

1) Vind je dat een wenselijke situatie? Zo ja: waarom?, zo nee: waarom niet?
2) Komt dit genoemde onderzoeksresultaat overeen met jouw beeld van de homo's die zich zielig voordoen, terwijl de kerk(mensen) ze juist van harte welkom heten en er voor hen zijn met hun problemen?

Graag antwoord op beide vragen.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 21 jan 2009 17:42

DesertRose schreef:we kunnen ons leven niet heiligen, als we één grote zonde op zijn troon laten zitten.

Wat zei Jezus tegen de rijke jongeling? verkoop hetgeen gij hebt en volg Mij.

.

Wie hier kan zeggen dat hij zich aan deze woorden van Jezus houdt? Je zou kunnen zeggen dat als je bewust geld houdt voor andere zaken dan dat je echt nodig hebt (eten en drinken), je bewust in zonde blijft leven.

Ik weet niet of deze link al een keertje geplaatst is op deze website, maar hij sluit heel mooi aan op jouw vergelijking met de rijke jongeling.

http://post-evangelisch.typepad.com/ond ... k_dan.html

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jan 2009 22:10

DesertRose schreef: maar daarom blijf ik zeker weten wel bij mijn oude standpunten.

En die kennen we, dus elke discussie met jou is overbodig, zeker nu je echt tenenkrommend keer op keer op andermans ziel gaat staan

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jan 2009 22:23

henkie schreef:Je wilt dat de roze loper ;-) uit wordt gelegd voor de opvattingen over liefde en trouw in een duurzame relatie. Waarom moet dat ons door de strot geduwd worden terwijl we daar helemaal niet achter kunnen staan? De loper wordt toch ook niet uitgelegd voor samenwonenden en niet-bijbels hertrouwen?

Je begrijpt het echt niet of je wílt het niet begrijpen...
Overigens is de gewenste loper niet roze maar zwart door de vele smerige voeten die 'm belopen.

Er wordt je hier niks door de strot geduwd. Behalve hooguit dat brave hetero's proberen om mij door de strot te duwen dat een oprechte relatie in liefde en trouw, samen met de Heere God, zonde is en slechter dan jouw relatie met Annette.

Ik zit me inmiddels enorm in te houden om niet in dezelfde liefdeloosheid te vervallen als jullie. Enig cynisme kan ik niet voorkomen.

Ik zie meer de omvang van het wonder dat God er mij nog steeds voor behoed om de kerkdeur niet met een enorme klap dicht te smijten...

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 23:24

DesertRose schreef:Christenreis voelde zich pas werkelijk verlost, toen het pak zonden van zijn rug viel.
(...)
Dus daarom wil ik je zeggen, meboy, vliet de zonde en draag de doornenkroon. draag de last, en in het paradijs zal je beloond worden. Dat geld ook voor mij, en voor de rest hier, iedereen in zijn eigen grote zonden.

En dat alles door Jezus' verdienste.

Confused: eerst een pak kwijtraken, daarna het weer optuigen en het zelf als een kroon met pinnen dragen.

Die doornenkroon hoef ik niet te dragen; die is voor me gedragen. Dat zondepak ben ik kwijt, ook dat is weggedragen. De beloning volgt niet op MIJN dragen. Het is niet: "dragen zul je, op het einde wacht een grote beloning" Dat is wat de islam zegt.

Je schildert mijn Vader af als een harde eisende Vader die geen genade kent met zijn kinderen, tenzij ze Hem met hard werken weten te overtuigen van hun bereidwilligheid.

Dat is niet de Vader die ik ken, niet mijn natuurlijke vader en zeker ook niet mijn Hemelse Vader. Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven? En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede [gaven] geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Mijn Vader is een Barmhartig Ontfermer. De Redder van mijn leven. De Gever van gaven. De Bron van het goede.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jan 2009 09:35

Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef: maar daarom blijf ik zeker weten wel bij mijn oude standpunten.

En die kennen we, dus elke discussie met jou is overbodig, zeker nu je echt tenenkrommend keer op keer op andermans ziel gaat staan

Dat geld dan even zo goed voor ons. Ik zit hier ook tenenkrommend te lezen hoe je elke keer dezelfde standpunten zit te verkondigen. Die kennen we nu onderhand wel.
Alleen wil je die ons gewoon opdringen en is het pas goed als iedereen dezelfde richting op kijkt, die van denkertje, me boy, Harm Jan, enz.

Niet meer onder de zonde liggen wil niet zeggen dat je niet meer zondigt me Boy.
De zonde kleeft ons nog dagelijks aan.
Als je werkelijk de Geest Gods in je hebt dan wil je niet zondigen maar zou je weten dat je je schuld nog dagelijks meer maakt, en ga je werkelijk willen leven zoals het de wil van God de Vader is.
Dat is mijden de zonden waar je kunt.
Geen seksuele relatie met iemand van hetzelfde geslacht hoort daar bij.

Ik zou haast zeggen lees eens de preek die ik afgelopen zondag hoorde over 1 Johannes 3. Ik kan je zo een link geven waar je die preek zou kunnen lezen.
En dan vooral niet vergeten wat er dan ook staat in 1 Johannes 1: Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.

Maar het is wel, dat we de zonde onze praktijk niet meer kunnen maken. Dat we jagen naar de heiligmaking en naar de goede werken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 jan 2009 11:38

Toch maar weer even voor de duidelijkheid, Tante-Tortel: ik ben de laatste die iemand een mening of mijn mening wil opdringen. Ik geef 'm, verduidelijk die met argumenten, uitsluitend gebaseerd op de Bijbel.

Jij doet hetzelfde. Ik volg die mening ook, ik respecteer die en kan me goed voorstellen dat jij dat ook haalt uit dezelfde Bijbel. Ik zeg dus niet dat jouw visie onbijbels is.
En daar houdt de vergelijking op, want jij zegt wel dat mijn visie onbijbels is. Jij kunt het niet aan om te zeggen wat ik zeg: Ieder zij in zijn gemoed ten volle overtuigd. Die het tot zonde is, is het tot zonde.
Jij gelooft niet dat het mogelijk is dat God met mij een andere weg gaat dan met jou.

Omdie zelfde reden zit de ene kerk vol met vrouwen met hoedjes op, en staat in de andere kerk een vrouw op de kansel. Beiden beroepen ze zich op de Bijbel. Begrip en respect is wel de basis waarop je als christenen met elkaar omgaat. Dat betekent niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.

Wat ik jou en anderen kwalijk neem, is dat je zegt dat een homorelatie zonde IS. Jij gaat dus op God's rechterstoel zitten.

Je krijgt het niet over je lippen om te zeggen: op grond van God's Woord is mijn overtuiging dat een homorelatie zonde is.
Want dat is namelijk wat ík zeg, maar dan andersom: op grond van God's Woord is mijn overtuiging dat een homorelatie géén zonde is.
En daarbij blijf ik dus jouw visie accepteren en respecteren.

Als je werkelijk de Geest Gods in je hebt dan wil je niet zondigen maar zou je weten dat je je schuld nog dagelijks meer maakt, en ga je werkelijk willen leven zoals het de wil van God de Vader is.

Kijk, en daar gaan we dus de mist in. Jij ziet op grond van jouw visie op God's Woord dat ik Gods Geest mis, omdat ik beweer dat ik er met God ben uitgekomen dat er wél ruimte is. Jij vínd het niet alleen zonde. Jij oordeelt dát het zonde ís...

meboy

Berichtdoor meboy » 22 jan 2009 16:12

tante-tortel schreef:Ik zou haast zeggen lees eens de preek die ik afgelopen zondag hoorde over 1 Johannes 3. Ik kan je zo een link geven waar je die preek zou kunnen lezen.
En dan vooral niet vergeten wat er dan ook staat in 1 Johannes 1: Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.

Maar het is wel, dat we de zonde onze praktijk niet meer kunnen maken. Dat we jagen naar de heiligmaking en naar de goede werken.

Dank je voor de tekst. Hij is inderdaad prachtig. Vooral dat stuk over het liefhebben van je broeder enz.

1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, [namelijk] dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als [Hij] zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.
4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.
6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Dan volgt er een prachtig slotstuk:

9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.
12 Niet gelijk Kain, [die] uit den boze was, en zijn broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.
13 Verwondert u niet, mijn broeders, zo u de wereld haat.
14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben; die [zijn] broeder niet liefheeft, blijft in den dood.
15 Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.
16 Hieraan hebben wij de liefde gekend, dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft; en wij zijn schuldig voor de broeders het leven te stellen.
17 Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben, en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde Gods in hem?
18 Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met den woorde, noch met de tong, maar met de daad en waarheid.
19 En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem.
20 Want indien ons hart [ons] veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.
21 Geliefden! Indien ons hart ons niet veroordeelt, zo hebben wij vrijmoedigheid tot God;
22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.
23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, [namelijk] uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Iedere lezer moet voor zich maar uitmaken of mijn uitspraken er mee in lijn liggen of tegengesteld zijn aan wat hier staat. Ik laat mij door zulke teksten niet ontmoedigen maar bemoedigen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 jan 2009 22:49

Het gebeurt wel eens dat er een groep jongeren van bijv. de HGJB een kampweekend hebben en dan komen ze natuurlijk zondag naar de kerk bij ons in Bodegraven.

Hoe zou je reageren als er 40 man van het Regenboogforum tijdens een kampweekend bij jou in de kerk zouden komen om samen de dienst mee te maken. Bijna allemaa refo's, sommingen zien er iest flittsender uit, maar toch, ze komen voor God's Woord en voor de gemeenschap der heiligen...
Hoe zouden ze bij jullie in de kerk worden bekeken?
Eerlijk zeggen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jan 2009 22:58

Dat hangt van de kerk af...

Bij ons op Perkouw zal men het leuk vinden, een groep jongeren, idem in Bergambacht. In het parochiekerkje te Schoonhoven zal er voorzichtig worden gekeken of er voldoende hosties zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jan 2009 23:28

Denkertje21 schreef:Het gebeurt wel eens dat er een groep jongeren van bijv. de HGJB een kampweekend hebben en dan komen ze natuurlijk zondag naar de kerk bij ons in Bodegraven.

Hoe zou je reageren als er 40 man van het Regenboogforum tijdens een kampweekend bij jou in de kerk zouden komen om samen de dienst mee te maken. Bijna allemaa refo's, sommingen zien er iest flittsender uit, maar toch, ze komen voor God's Woord en voor de gemeenschap der heiligen...
Hoe zouden ze bij jullie in de kerk worden bekeken?
Eerlijk zeggen!

Zoals elke groep van 40 vreemden, waar halen we de stoelen vandaan ;-)

De tekst die aangehaald wordt over het ten volle verzekerd zijn is bijna de meest misbruikte tekst uit de Bijbel.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 jan 2009 09:50

tante-tortel schreef:De tekst die aangehaald wordt over het ten volle verzekerd zijn is bijna de meest misbruikte tekst uit de Bijbel.

Neeee, je hebt het toch over MISbruikte teksten? Dan zijn dat vast de 7 bijbelteksten die iets zeggen over homoseksualiteit... :wink:

Maar ach, wat zeg ik nou: de hele Bijbel is een geweldig trekpaard voor ieders karretje toch?

Terug naar “Archief”