Celibaat leven in de RK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Celibaat leven in de RK

Berichtdoor johannes1 » 19 jan 2009 20:16

Ik vroeg me af of het iemand bekend was waarom er binnen de katholieke kerk niet getrouwd mag worden door de paus, priesters, etc?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Celibaat leven in de RK

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 20:24

johannes1 schreef:Ik vroeg me af of het iemand bekend was waarom er binnen de katholieke kerk niet getrouwd mag worden door de paus, priesters, etc?

Beetje flauw antwoord misschien, maar kijk eens op : wiki

Ik weet niet hoe zuiver die bron is maar, het is wellicht een mooi startpunt.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 jan 2009 20:30

zeker een flauw antwoord, want wilde kijken of het bekend was onder onze katholieke broeders op deze site.

het roept vraagtekens op, daar in het begin het eigenlijk niet verkeerd was getrouwd te zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 20:43

johannes1 schreef:zeker een flauw antwoord, want wilde kijken of het bekend was onder onze katholieke broeders op deze site.

het roept vraagtekens op, daar in het begin het eigenlijk niet verkeerd was getrouwd te zijn.

Dat kon ik natuurlijk niet aan je vraag aflezen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2009 23:07

katholiek betekend algemeen en volgens mij vallen daar alle christenen onder.

Als je Rooms Katholieken bedoeld, dan vraag ik mij af of die hier aanwezig zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2009 23:09

johannes1 schreef:Ik vroeg me af of het iemand bekend was waarom er binnen de katholieke kerk niet getrouwd mag worden door de paus, priesters, etc?

Volgens mij heeft het iets te maken met een uitspraak van Paulus; echter, een andere verklaring kan zijn dat men in de middeleeuwen niet zat te wachten op priesterfamilies (en pauselijke families), omdat dergelijke clericale adel een te machtige positie zou kunnen opbouwen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 jan 2009 19:49

Het ging zondag bij ons over de schoonmoeder van Petrus en men zegt wel eens dat de paus de voortzetter (weet even het goede woord niet) is van Petrus. Dus zat zo eens te denken, want Petrus was dus wel getrouwd, waarom dat dan niet was doorgezet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jan 2009 07:07

Het celibaat is pas in de Vroege Middeleeuwen ingevoerd (voor zover ik weet) en niet door de vroeg-christelijke kerk. Kijk anders eens op wikipedia voor meer informatie over het celibaat.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 21 jan 2009 13:43

Met bijbelkring van de CSFR behandelen we momenteel de eerste Korinthebrief. Daar gaat Paulus onder andere in op wel of niet trouwen. Ik kan je nu even niet de teksten geven, maar het komt er globaal op neer dat het voor een prediker beter is om niet te trouwen, zodat hij zich volledig in kan spannen voor zijn taak. Daarnaast zouden vrouw en kinderen overbodige belasting kunnen zijn tijdens reizen, en is natuurlijk een baan of iets dergelijks nodig om vrouw en kinderen te onderhouden.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2009 15:17

1 Kor 7:

32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, 34 dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen. 35 Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.

Maar dat gaat niet specifiek over voorgangers. Wat Paulus zelf betreft, hij was zendeling, constant weg, aan het reizen enzo. Ik denk dat hij ook wel daarom dit zegt. Over ouderlingen / opzieners en diakenen zegt Paulus duidelijk dat ze maar 1 vrouw mogen hebben.

Maar volgens mij staat er nergens in de Bijbel dat een voorganger beter niet kan trouwen, het enige wat je zou kunnen doen is het op basis van de tekst uit 1 Kor 7 zo uitleggen, dat zo iemand onverdeelde aandacht voor het werk van de Heer heeft.

Op Wikipedia staan geen directe Bijbelse onderbouwingen, alleen redenen die me praktisch of solidair zijn:

Een van de redenen is de mogelijkheid voor de priester zich niet gehinderd door familiebesognes volledig te wijden aan de kerkgemeenschap. Het celibaat wordt ook begrepen als een teken van solidariteit met alleenstaanden en als verwijzing naar Jezus, die volgens de katholieke traditie celibatair geleefd heeft. Er bestaan ook verschillende praktische redenen voor het celibaat. Zo voorkomt het celibaat het ontstaan van priesterfamilies, waarin het priesterschap en kerkelijk bezit, van vader op zoon wordt overgedragen. Een celibataire priester is ook (geografisch) flexibeler in de loop van zijn gewijd leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 21 jan 2009 15:32

Idd, dat bedoelde ik :wink:
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2009 19:04

Het celibaat is ingevoerd opdat de priesters zich geheel aan hun werk kunnen wijden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mar 2009 12:59

Floefloe schreef:Met bijbelkring van de CSFR behandelen we momenteel de eerste Korinthebrief. Daar gaat Paulus onder andere in op wel of niet trouwen. Ik kan je nu even niet de teksten geven, maar het komt er globaal op neer dat het voor een prediker beter is om niet te trouwen, zodat hij zich volledig in kan spannen voor zijn taak. Daarnaast zouden vrouw en kinderen overbodige belasting kunnen zijn tijdens reizen, en is natuurlijk een baan of iets dergelijks nodig om vrouw en kinderen te onderhouden.

Tja en de dominees zeggen dat de vrouwen juist belangrijk zijn, voor het steunen in hun werk.

Dat laatste klinkt logisch voor het jaar 0, maar dat gaat nu niet echt meer op.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”