Michael schreef:dalethvav schreef:Meen je dat werkelijk? Nooit gehoord van pogroms, getto's, kruistochten, inquisitie, uitsluiting van Joden in Gilden enkel en alleen om het feit dat iemand Jood is? Farao-Haman-Hitler.? Nooit gehoord van het Dreyfus-proces, onbekend met "De protocollen van Sion"? Met het wijdverspreide en door velen geloofde verhaal van kinderbloed om matzes te maken, de Judensau? Antisemitische complottheorieen? En zo kan ik nog wel even doorgaan Enfin, iemand die de geschiedenis kent weet gewoon dat ongebreidelde Jodenhaat, echt van alle tijden en alle eeuwen is.michael schreef:Nauwlijks in de mate die er vandaag de dag is.
Ik refereerde vooral naar het feit dat de Jodenhaat vandaag de dag lijkt te groeien... Ik zag vandaag een man met een briefje op zijn rugtas geplakt met wat lompe opmerkingen over Israel. Vandaag hoorde ik suggereren dat Joden tegen de muur gezet moeten worden. En iemand anders had de creatieve belediging ze Joden te noemen.
De hoeveelheid discussie laait bijzonder op. En op het net zie ik dit keer vooral anti semitisme. Dat was vroeger toch een stuk minder...
Nee, dat was vroegere beslist niet minder. Lees "Bloed aan onze handen" en "van Jodenhaat tot moslimterrorisme" en huiver. Jodenhaat/antisemitisme is altijd latent aanwezig, maar laait bij het minste of geringste weer op.
Het kan best zijn dat Jodenhaat een gegeven is over de eeuwen heen. Maar sinds Israel begonnen is met de invasie van Gaza is het weer aan het opkomen. Ik wil de discussie niet aangaan of het nu meer is dan het ooit in het verleden is geweest. Ik wil alleen maar aangeven dat het groeit op dit moment door het gedrag van Israel.
Aan welke kant van het hek je ook staat. Dit is geen prettige ontwikkeling. Het destabilizeert de omgeving nog meer. En daarmee mijn wereld.
Vannacht heeft Israel een ziekenhuis aangevallen. Daar gaan weer een paar karma punten. Het spijt me maar ik vind dat onbegrijpelijk. Natuurlijk heeft Israel wel weer een flauw smoesje zoals: "Er stond een raket lanceer installatie op het dak" ofzo... Ik snap dat mensen op die manier richting jodenhaat glijden en ik vraag me tegen nu serieus af of dit incompetentie of juist de intentie is van de huidige israelische regering... Want een vijand van buitenaf brengt mensen samen. Oudste strategie in het boekje. En ze zijn niet de eerste die die strategie in het modern politieke klimaat toepassen. Kijk maar naar de impact die een handjevol terroristen op de VS had.
Ik kan nogmaals alleen concluderen dat de acties van de regering van Israel op dit moment door Israel geinitieerd worden. Niemand dwingt ze. En de acties zorgen voor isolatie en een groter gevaar voor de gemiddelde Jood. Niet een verkleind gevaar zoals ze claimen na te streven. Soms is het beter niet te reageren op een klap in je gezicht. Als dapperheid een kreet is die ze op je grafsteen kunnen schrijven is het beter om niet dapper maar slim te zijn. Pragmatiek is een betere leidraad dan ideologie.
Niemand dwingt ze, behalve hamas met hun uitermate laffe acties.
Ik heb het je al eerder gevraagd, en stel de vraag nu dan maar op een ander manier: Doe eens een sugestie welke pragmatische leidraad Israel dan moet hanteren? Ik denk dat de Israelische regering je erg dankbaar zal zijn als je de juiste oplossing kunt geven.