Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:50

DesertRose schreef:dat bedoelde ik hier zeker niet, maar ik ben wel die mening toegedaan ;-) homofilie is een afwijking (is mijn mening) waarvoor over wogen kan worden, of het te behandelen is of niet.
(Maar dit ga ik nu niet beargumenteren, anders raak ik de draad kwijt, en ga ik weer dingen vergeten)
](*,) :0~

Ach, ik ga er toch op door: desnoods maak je daar een nieuw draadje voor aan. Geloof je dan ook dat een heteroseksuele geaardheid kan veranderen? Het is namelijk, zoals je zegt, een psychische afwijking...

Is hetero-seksualiteit overigens niet óók een 'handicap', volgens Paulus?
misschien wel, maar niet in dezelfde mate.
Want?
Laatst gewijzigd door CaptainCaveman op 14 jan 2009 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 11:51

studentjehhs schreef:
DesertRose schreef:op welke dingen moet ik nog ingaan dan? ik volg het soms niet meer zo.

Gewoon even teruglezen. Het stukje wat ik voor de opsomming had neergezet. Jij knipt een deel van mijn reactie, namelijk mijn opsomming en trekt daar een conclusie uit, terwijl ik zou hopen dat je een conclusie zou trekken uit het hele verhaaltje wat ik neerzette. Als je dat niet doet, is een reactie van jouw kant zinloos, want dan trek je mijn reactie uit zijn verband.

Even een vraag tussendoor, is zelfmoord zonde?
(waarom vraag ik dit: zelfmoord word nergens verboden, het komt enkel negatief voor, net als homofilie) alleen een ja of nee is voldoende, afhankelijk van de uitslag kunnen we er op ingaan.

DesertRose

Ga nou eens eerst serieus in op vragen die gesteld worden, voordat je weer met een oud stoppaardje om de hoek komt. De vraag lijkt wel nieuw maar is het natuurlijk niet: Enkele varianten als hulp voor je 'nieuwe' vragen dan alvast, kun je weer 10 pagina's vooruit:

Dit stukje?
wat moet ik er op reageren dan? ik weet wel dat het geen nieuwe vraag is. maar je hebt toch gemerkt dat ik er een bedoeling mee heb? namelijk om aan te tonen, dat de Bijbel sommige zonden niet impliciet verbied, terwijl ze toch fout kunnen zijn?
Ik kan die opsomming inderdaad heel lang maken, maar homoseksualteit staat er ook gewoon tussen. "wel negatief, niet verboden"

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 11:54

CaptainCaveman schreef:
DesertRose schreef:dat bedoelde ik hier zeker niet, maar ik ben wel die mening toegedaan ;-) homofilie is een afwijking (is mijn mening) waarvoor over wogen kan worden, of het te behandelen is of niet.
(Maar dit ga ik nu niet beargumenteren, anders raak ik de draad kwijt, en ga ik weer dingen vergeten)
](*,) :0~

Ach, ik ga er toch op door: desnoods maak je daar een nieuw draadje voor aan. Geloof je dan ook dat een heteroseksuele geaardheid kan veranderen? Het is namelijk, zoals je zegt, een psychische afwijking...

Is hetero-seksualiteit overigens niet óók een 'handicap', volgens Paulus?
misschien wel, maar niet in dezelfde mate.
Want?[/quote]
1. Blauwe ogen zijn ook een afwijking, en prima te behandelen.
2. omdat hetero-seksualiteit totaal anders wordt beschreven dan homoseksualiteit. ze zijn niet gelijkwaardig aan elkaar

Want?

zie voorgaande 20 pagina's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 jan 2009 11:57

Het is niet goed dat de mens alleen zij...

Er zijn mensen die willen dat God de richting aangeeft in hun leven, die de bijbel lezen en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie niet past in een leven voor God. Ook zijn er mensen die zich door God willen laten leiden, die de bijbel als richtingaanwijzer gebruiken en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie in Gods ogen mag bestaan.

In dit artikel wil ik laten zien hoe mensen door het lezen van dezelfde teksten tot verschillende conclusies komen.Onder het kopje ‘Zelf op zoek naar Gods wil’ komt, naast een meer algemene beschouwing, mijn persoonlijke opvatting over een aantal zaken met betrekking tot het gebruik en misbruik van de bijbel sterk naar voren.

Het lijkt mij niet heel zinvol om uitgebreid aandacht te besteden aan de manier waarop mensen teksten gebruiken om te zeggen dat God een afkeer heeft van homoseksualiteit, omdat de meeste lezers mijn inziens vaker (op christelijke scholen, catechisatie, bijbelstudievereniging etc.) met dergelijk opvattingen in aanraking zijn gekomen dan met theorieën die andere uitkomsten bieden. Wel wil ik de meest gebruikte teksten noemen die christenen hanteren om een homoseksuele relatie af te keuren en daarbij wil ik summier aangeven waarop die afkeuring gebaseerd is. Wie er als christen namelijk anders over denkt, kan toch niet zonder meer aan deze teksten voorbij gaan.

De 7 teksten die prof. J. Douma bespreekt in zijn boek 'Homofilie' (5e, sterk herziene druk, Kampen, 1984) zijn Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18:22 en 20:13, Romeinen 1:26-27, 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10.

Sodom
De wens van de mannelijke bevolking van Sodom om seks te hebben met de gasten van Lot (in Genesis 19) wordt als zonde aangemerkt en vaak direct gebruikt als argument tegen homoseksuele relaties in het algemeen.

Mensen die deze tekst anders uitleggen, hebben daar vaak de volgende redenen voor. Het gaat hier niet om enige liefdesrelatie, maar om een geplande groepsverkrachting, wat zowel homo- als heteroseksueel af te keuren is. Naast het onvrijwillige element gaat het hier om de schending van het gastrecht, dat in die cultuur zeer zwaar woog: dat Lot zijn dochters aanbiedt in plaats van de twee mannen, betekent dan ook niet dat heteroseksuele ontucht minder erg is dan homoseksuele ontucht, maar dat men toen liever een van zijn gezinsleden liet lijden dan zijn gasten. Ook niet onbelangrijk is het feit dat het moeilijk is om aan te nemen dat de hele bevolking van Sodom homoseksueel was.

Het gaat hier dus niet om de zonde van mensen die een liefdesrelatie willen opbouwen met iemand van hun eigen geslacht, maar om de zonde van losbandigheid, het wel eens iets anders willen dan je eigen vrouw, mensen treiteren en choqueren.

Gibea

Richteren 19 heeft veel elementen gemeen met Genesis 19, maar is veel minder bekend. Deze tekst kan op bijna dezelfde manier naar twee kanten
(tegen homoseksualiteit of tegen verkrachting en schending van het gastrecht) uitgelegd worden, maar een extra lastig element hierbij is dat de bijvrouw van de Leviet (de gast) wel aan de boosdoeners wordt overgegeven (niet door de gastheer, maar door haar man). Zou hij als man in die cultuur meer waard zijn geweest, of als Leviet, of zou men heteroseksuele verkrachting in die culuur echt minder erg hebben gevonden?

De wetten
‘En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, een gruwel is het.’ (Leviticus 18:22).
'Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, - beide hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.’ (Leviticus 20:13).

De teksten in Leviticus lijken in eerste instantie volkomen antihomoseksueel te zijn. God noemt het een gruwel dat een man gemeenschap heeft met een man, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw. Daar staat tegenover dat mannen met elkaar echter niet exact dezelfde vorm van gemeenschap kunnen hebben als met een vrouw.
Om die reden wordt de tekst door sommigen als onbruikbaar beschouwd,
door anderen als een verbod op anaal geslachtsverkeer terwijl het dus verder niets over andere liefdesuitingen/technieken zegt, en weer anderen gebruiken de tekst om alle seksuele handelingen tussen mannen af te keuren. De teksten worden ook wel als cultuurgebonden aangemerkt en ze staan in een rij van geboden en verboden, waarvan een aantal nu ook niet meer door christenen gehouden wordt.

Natuurlijk of tegennatuurlijk
‘daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.’ (Romeinen 1:26-27).

De discussie over Romeinen 1:26-27 richten zich hoofdzakelijk op de vraag wat met ‘natuurlijk’ en ‘tegennatuurlijk’ bedoeld wordt en of Paulus wist dat er behalve homoseksuele daden ook mensen waren die zich echt homoseksueel voelden, zoals wij nu meer weet hebben van wat homoseksueel-zijn inhoudt. Als je er als man van overtuigd bent dat je natuur op seksueel gebied homoseksueel is, dan zou het voor jou tegennatuurlijk zijn om een vrouw lichamelijk lief te hebben.

Door het feit dat er sprake is van een verruilen van de natuurlijke omgang voor de tegennatuurlijke, voelen de meeste homoseksuelen zich ook niet erg aangesproken; ze hebben namelijk nooit iets te kiezen (of te ruilen) gehad. In mijn ogen toont het slot van vers 27 ook niet aan dat homoseksualiteit strafbaar is, maar juist dat de daar bedoelde verwording/ontaarding zelf al een straf is. Deze tekst kan beschouwd worden als een beschrijving van de homoseksualiteit die in de Romeinse cultuur een onderdeel was van de sociale, militaire en politieke opvoeding van jonge jongens door een leermeester, vaak een staatsman of militair.
Als je deze tekst beschouwt als een beschrijving van een element in de cultuur van het grote Romeinse rijk, hoeft het dus niets over mensen
met een homoseksuele aard te zeggen.

Knapenschender en schandjongens
‘Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.’ (1 Corinthe 6:10). Veel (christen)homo’s voelen zich helemaal niet verwant met de knapenschenders en schandjongens uit 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10. De woorden doen aan prostitutie en aan ongelijkwaardigheid denken en zeker niet aan het samen opbouwen van een levenslange relatie, waarnaar veel (christen)homo’s op zoek zijn.

Mijn wil of Gods wil
Veel homo’s willen graag, hoe moeilijk het ook kan zijn, Gods wil boven hun eigen wil stellen. Maar soms wordt het zoeken naar Gods wil bemoeilijkt, doordat je eigen meningen of wensen dreigen te overheersen. Als je bidt om wijsheid en je openstelt voor de Heilige Geest, dan mag je toch aannemen dat jouw verlangens en Gods wil dichter bij elkaar komen? Ik bedoel: dan mag je toch meer op je gevoel, op je geweten gaan vertrouwen omdat de Heilige Geest zich daarin genesteld heeft. Ik lees Gods woord, ik bid om wijsheid en om de Heilige Geest in mijn hart en ik geloof dat ik van God mag zoeken naar een man. Dat laatste denk ik al jaren, maar er duikt steeds weer twijfel op: twijfel of ik mezelf echt openstel voor God. Die twijfel is gebaseerd op het feit dat het beter in mijn straatje past om voor een homoseksuele relatie te zijn dan tegen. Aan de andere kant accepteer ik ook niet klakkeloos de opvatting van (heteroseksuele) christenen die tegen homoseksualiteit zijn, omdat die evenzeer meer op eigen aversie of andere persoonlijke gevoelens gebaseerd kan zijn dan op inzicht in Gods wil.

Liefde kan toch niet schadelijk zijn
Veel mensen kunnen niet geloven dat God een liefdesrelatie tussen twee mannen in principe afkeurt, onder andere omdat ze er geen schade in kunnen zien, terwijl dat bij de meeste andere geboden van God veel duidelijker ligt. Bij ontrouw en echtbreuk doe je namelijk iemand pijn, bij moord breng je iemand schade toe, bij fraude en diefstal doe je iemand tekort.
Ook al kun je begrip hebben voor iemand die haar liefdeloze man ontrouw is, voor iemand die een slecht mens ombrengt of voor een arme die van een rijke steelt, Gods geboden blijven daarbij overeind staan. Maar hoe kun je klakkeloos aannemen dat God liefde, het mooiste wat hij de mens gegeven heeft, zou verbieden?

De scheppingsorde
Naast de genoemde bijbelteksten, wordt Gods bedoeling met de schepping aangehaald om te beweren dat homoseksualiteit niet in Gods bedoeling past. God schiep namelijk een man en een vrouw, de vrouw werd na de man geschapen om zijn alleen zijn aan te vullen en op te lossen.

Veel christenen gebruiken die combinatie, die God toen maakte, als norm: man en vrouw horen bij elkaar. Ik neem direct aan dat de combinatie man-vrouw een perfecte combinatie is; God heeft alles namelijk perfect geschapen. Maar ik geloof niet dat er nu nog een perfecte man-vrouw relatie is. Alle mannen en alle vrouwen zijn toch na de zondeval gestraft met onvolkomenheden. Niemand kan zijn/haar naaste meer volmaakt liefhebben. Daarom zie ik Gods oorspronkelijke orde niet als reden om alleen te moeten blijven of om een vrouw te ‘nemen’.

Ook vind ik het oneerlijk als teksten over homoseksuele uitspattingen en over cultuurgebonden of cultische homoseksualiteit (tempelprostitutie met vruchtbaarheidsrituelen in de tijd van Leviticus), gebruikt worden om een liefdesrelatie tussen twee mannen of twee vrouwen af te keuren. Is het ooit in iemand opgekomen om al het heteroseksuele overspel en alle heteroseksuele uitspattingen in de bijbel te gebruiken als argument tegen het huwelijk?

Ten slotte
Het laatste woord is nog niet gezegd over homoseksualiteit en wat God daarvan vond, maar laten we onthouden dat, wanneer twee mensen Gods woord serieus onderzoeken en tot twee verschillende conclusies komen, niet een van beiden per definitie ‘de verkeerde kant’ vertegenwoordigt. God heeft immers zowel ruimte voor mensen die om Hem offervlees laten staan als voor mensen die offervlees eten in de wetenschap dat het hen niet van de enige God af kan leiden (1 Corinthiers 8).

Dit artikel verscheen eerder in 'Bij de Tijd', 01-02-’97. auteur: onbekend

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 14 jan 2009 11:59

DesertRose schreef:
studentjehhs schreef:
DesertRose schreef:op welke dingen moet ik nog ingaan dan? ik volg het soms niet meer zo.

Gewoon even teruglezen. Het stukje wat ik voor de opsomming had neergezet. Jij knipt een deel van mijn reactie, namelijk mijn opsomming en trekt daar een conclusie uit, terwijl ik zou hopen dat je een conclusie zou trekken uit het hele verhaaltje wat ik neerzette. Als je dat niet doet, is een reactie van jouw kant zinloos, want dan trek je mijn reactie uit zijn verband.

Even een vraag tussendoor, is zelfmoord zonde?
(waarom vraag ik dit: zelfmoord word nergens verboden, het komt enkel negatief voor, net als homofilie) alleen een ja of nee is voldoende, afhankelijk van de uitslag kunnen we er op ingaan.

DesertRose

Ga nou eens eerst serieus in op vragen die gesteld worden, voordat je weer met een oud stoppaardje om de hoek komt. De vraag lijkt wel nieuw maar is het natuurlijk niet: Enkele varianten als hulp voor je 'nieuwe' vragen dan alvast, kun je weer 10 pagina's vooruit:

Dit stukje?
wat moet ik er op reageren dan? ik weet wel dat het geen nieuwe vraag is. maar je hebt toch gemerkt dat ik er een bedoeling mee heb? namelijk om aan te tonen, dat de Bijbel sommige zonden niet impliciet verbied, terwijl ze toch fout kunnen zijn?
Ik kan die opsomming inderdaad heel lang maken, maar homoseksualteit staat er ook gewoon tussen. "wel negatief, niet verboden"

Heb je dat niet al een miljoen keer willen aantonen en is er niet al een miljoen keer op gereageerd? Je zegt het zelf al: ik weet dat het geen nieuwe vraag is. Mijn vraag is dan: waarom stel je hem dan weer? Er werden net in de discussie een aantal interessante vragen gesteld. Die lijken mij interessanter dan wederom in te gaan op jouw 'vraagje tussendoor'.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 jan 2009 12:05

DesertRose schreef: Maar zijn dat argumenten voor een relatie algemeen, voor vriendschap, of een toestemming voor een homofiele relatie? Ik bedoel, hoe pas jij ze toe?

Dat zijn inderdaad argumenten voor een relatie in het algemeen en dus ook voor een relatie tussen twee gelovige homo's die samen God willen dienen.
God verbiedt de liefde niet. Hij stelt haar op een hoog voetstuk. Omdat de liefde de (A)(a)nder zoekt!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 12:17

DesertRose schreef:1. Blauwe ogen zijn ook een afwijking, en prima te behandelen.
Het wordt steeds mooier: nu worden psychische afwijkingen zelfs vergeleken met blauwe ogen. :mrgreen:

2. omdat hetero-seksualiteit totaal anders wordt beschreven dan homoseksualiteit. ze zijn niet gelijkwaardig aan elkaar
Beschreven door wie? Een geaardheid is toch een geaardheid? Of je nu als man verliefd kunt worden op een man, of op een vrouw: what's the difference?

Als je als man zijnde verliefd kunt worden op dezelfde sekse, is dat wél te genezen, maar zodra dat is, zoals het 'hoort', dan is daar niets meer aan te doen? Ander voorbeeld: laten we voor het gemak eens zeggen dat je de kleur zwart wel mooi mag vinden, maar de kleur wit niet. Je beweert nu dat het mooi vinden van de kleur wit wél veranderd kan worden, maar het mooi vinden van de kleur zwart niet... leg uit.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 12:38

[quote="CaptainCaveman"][/quote]
Ik wil er best met je verder over praten, maar nu niet.

@denkertje
Ik ga zo je lap tekst lezen, heb even niet al te veel tijd

Betreffende je argumenten, ik vind ze niet zo heel overtuigend. als je het zo steld, kunnen het ook argumenten zijn voor de vriendschap tussen een kat en een walvis, het zegt namelijk niks over homo's specifiek. Heb je nog andere argumenten?

@studentje
Prima, dan gaan we in op de andere vragen. Zoalng maar duidelijk is en blijft, homo's alleen en enkel negatief in de Bijbel staan.
Of vind jij toevallig de vragen interessanter, die de optie voor de homo-relatie open houden, dan de vragen die wat duidelijker tégen zijn?

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 14 jan 2009 12:46

DesertRose schreef:
CaptainCaveman schreef:

@studentje
Prima, dan gaan we in op de andere vragen. Zoalng maar duidelijk is en blijft, homo's alleen en enkel negatief in de Bijbel staan.
Of vind jij toevallig de vragen interessanter, die de optie voor de homo-relatie open houden, dan de vragen die wat duidelijker tégen zijn?

Je probeert mij weer in de val te lokken door mij de keus te laten of jouw de waarheid te geven of weer te reageren op je vraag. Ik trap er, voor de uitzondering, even niet meer in. Het is wel een manier van vragen stellen die mij, uit het evangelie van johannes, heel erg bekend voor komt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 jan 2009 12:46

DesertRose schreef:@studentje

Voor jouw is het duidelijk, waarmee jij dus weer aangeeft. m.i. geen open discussie te willen voeren.

Waar jij jou ondertussen meester in toont, is het ontwijken van andermans vragen. Tenminste je gaf elders aan over een antwoord van Tamerlan na te willen denken. Vervolgens kom jij met een aantal nieuwe vragen, die feitelijk neer komen op jouw oude vragen cq stellingen in een ander jasje.

Probeer nu eerst terug te komen op wat Tamerlan schreef en vroeg!

DesertRose schreef:"noch die bij vrouwen liggen" staat er niet tussen, OMDAT ER NIKS MIS MEE IS!
Het "mannen bij mannen" wordt zonder aantekeningen tot de zonden gerekend, terwijl het verkéérde van "mannen bij vrouwen" wordt omschreven als "ontucht, hoererij, overspel"; een duidelijk verschil
mijn conclusie is (maar jij kan een andere hebben, alle respect daarvoor), dat "mannen met mannen" in álle gevallen verkeerd is, terwijl "mannen met vrouwen" alleen verkeerd is búiten het huwelijk.

Tamerlan schreef: Als ik sec deze tekst zou lezen - dus zonder alle vraagstukken van vertaling, context etcetera - en dat doe ik nu maar even, geef ik je gelijk in deze conclusie over mannen die bij mannen liggen. Tevens heb ik de neiging met je mee te gaan over de conclusie die je trekt over het feit dat mannen met vrouwen niet wordt genoemd, hoewel je daarin toch voorzichtig zou moeten blijven (wat jij concludeert, staat er namelijk niet letterlijk!).

DesertRose schreef:Tja en lesbische relaties moet je uiteraard omdraaien. Anders zou dit ook niet kloppen "een een mens zal (...) zijn vrouw aanhangen"
Hoewel vrouwen ook genoemd worden tot degene die zichzelf misbruiken en laten misbruiken.

Tamerlan schreef:Hier heb ik echter een vraag over: volgens mij hecht jij erg aan het zo veel mogelijk letterlijk nemen van de gegeven tekst (corrigeer mij als dat niet zo is en ik dus teveel zou suggereren). Dan zijn er hier volgens mij namelijk twee mogelijkheden:

1) We lezen letterlijk: vrouwen met vrouwen wordt niet genoemd, hier niet en elders ook niet. Conclusie: we weten het niet (in tegenstelling tot mannen met mannen) en zeggen er dus ook niets meer over (blijft man vs man nog open).

2) We doen toch een poging te interpreteren - zoals jij in bovenstaand voorbeeld doet, wat de tekst ons probeert te zeggen.

Welke optie vind jij aantrekkelijker?

Het interessante vind ik dat als je voor de tweede optie gaat (wat jij volgens mij al gedaan hebt) er een deur op een kier gaat die wat mij betreft nog veel verder open mag, desnoods met een koevoet. Als je in bovenstaand fragment namelijk mannen zonder meer door vrouwen vervangt, om de vermaning universeel te maken, dan ontstaat er een onvermoed vergezicht. Mogen we dan namelijk ook allerlei andere voorschriften/richtlijnen die specifiek tot mannen zijn gericht en waar vrouwen niet genoemd worden, tot geldig voor vrouwen verklaren? En wat zou dat inhouden voor onze kerkpraktijk?

Met welgemeende groet!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 12:51

denkertje, ik heb je artikel gelezen. maar er staat niet veel meer in, dat wat hier al gezegt is.

wat mij duidelijk is, is dit:
- De Bijbel verheft het huwelijk tussen man en vrouw als een beeld van Christus en Zijn Kerk.
- Het heterohuwelijk is "perfecter" dan de homorelatie, ondanks alle fouten die er in kunnen zitten, vanwege de scheppingsorde in het paradijs, die in mensen en dieren zichtbaar was.
- nergens is in de bijbel ook maar een spoortje positiefs te vinden voor de specifieke homorelatie. alleen over relaties en vriendschappen algemeen is de Bijbel positief.
- Biologisch gezien is de heterorelatie perfecter dan de homorelatie, vanwege de seksuele gemeenschap. Het vleselijke deel van de relatie is een onmisbaar deel van de liefdesrelatie, hoewel hij minder belangrijk schijnt.
- Het huwelijk is zó heilig, dat er keer op keer wordt gewaarschuwd tegen ontucht, hoererij en onreinheid.

De Bijbel keurt inderdaad de monogame homo-relatie niet af. Maar vanwege de grote lijn die duidelijk wordt, trek ik de conclusie, dat een homorelatie in welke vorm dan ook, niet volgens Gods wil is.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 jan 2009 12:56

Wat mij ook heel er opvalt hier in de discussie, Desert-Rose, is dat jij een conclusie trekt op basis van een bijbeltekst. Op basis van die (jouw) conclusie stel jij vragen. Vragen of antwoorden over de tekst zelf laat jij daarin tegen juist links liggen. Jij lijkt alleen te willen discussiëren over jouw conclusie, die jij poneert als een voor jou vaststaande stelling, waar wat jouw aangaat al geen discussie over mogelijk is.

De tekst van jouw hierboven mijn tekst, lijkt dit toch zeker te staven!

p.s.

Ik heb "ook" weinig tijd. Verwacht dus op korte termijn geen antwoord. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Harm-J op 14 jan 2009 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 12:56

[quote="studentjehhs"][/quote]sorry hoor. Ik heb het niet bedoelt je in de val te laten lopen.

Harm-J

ik vind het niet fijn hoe je mij zit af te kraken, op mijn manier van reageren. ik ben die vraag EERLIJK vergeten, (dus dankje dat je me er aan herinnerd)
Alsof iedereen op mijn vragen wél antwoord geeft! ik denk dat mijn lijstje wel 10 onbeantwoorde items heeft!
ik ben hier zo'n beetje de enige die aan deze kant staat, dus vergeef me dat ik soms wat over het hoofd zie. ik doe dat echt niet expres.

En in het volgende bericht vind je een reactie van mijn kant over je citaat.
en hou op mij persoonlijk aan te vallen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 13:01

Harm-J schreef:Wat mij ook heel er opvalt hier in de discussie, Desert-Rose, is dat jij een conclusie trekt op basis van een bijbeltekst. Op basis van die (jouw) conclusie stel jij vragen. Vragen of antwoorden over de tekst zelf laat jij daarin tegen juist links liggen. Jij lijkt alleen te willen discussiëren over jouw conclusie, die jij poneert als een voor jou vaststaande stelling, waar wat jouw aangaat al geen discussie over mogelijk is.

De tekst van jouw hierboven mijn tekst, lijkt dit toch zeker te staven!

Tamerlan, denkertje, studentjehbs, zijn jullie het hier mee eens?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 jan 2009 13:13

Ik ben het daar ook mee eens hoor. Het is voor jou een gegeven dat de tekst daadwerkelijk zegt wat jij als wenselijk beschouwt.

Terug naar “Archief”