(onwikkeling in de) voorkeur voor een partner

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

(onwikkeling in de) voorkeur voor een partner

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 09:55

Voorkeur, wat vinden jullie hiervan?

Ik heb het idee dat een meisje een ontwikkeling meemaakt rond haar 20e. Daarvóór gaat de voorkeur vooral uit naar een (knappe), leuke jongen, stoer, sportief, lang, krullen, romantisch (misschien wel om goed mee voor de dag te komen) Daarná gaat de voorkeur meer uit naar een positief innerlijk, overeenkomsten van karakter, serieusheid in geloof.
Maar die ontwikkeling kan ook komen, door eerdere relatie-ervaringen, waardoor een meisje in de gaten krijgt, dat het uiterlijk minder belangrijk is.
Maargoed, het kan natuurlijk totaal anders zijn, dus graag andere ervaringen!

Voor mij is die ontwikkeling er ook geweest. tot 4 jaar terug had ik weinig voorkeur, maar na enkele ervaringen ben ik die toch wat sterker gaan begrenzen. Bijvoorbeeld dat een meisje op het zelfde niveau moet zitten wat betreft interesses, of altans, dat je er wederzijds over kan praten.
Laatst gewijzigd door DesertRose op 14 jan 2009 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 10:01

Lijkt me niet meer dan logisch...?

Overigens denk ik dat je leeftijd daarin niet heel erg kunt betrekken.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 10:02

Oh tis vast logisch.
Maar ik wil graag meer ervaringen horen.
Ik denk dat leeftijd er wel wát mee te maken heeft. "een volwassen inzicht" ofzo.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 14 jan 2009 10:03

Ehm..lastig, als je echt 'pubert' heb je denk ik wel behoefte aan ieman die er goed uitziet, goed in de groep ligt etc. Want vaak ben je zelf dan ook nbeetje onzeker en wil je perfect overkomen.

Maar bij mezelf herken ik het niet echt. Heb vanaf mn 16e een relatie (ben nu 19..) en mn vriend ziet er leuk uit, maar niet extreem knap of opvallend, ik vond het belangrijker dat we elkaar 'aankonden', nsoort aan elkaar gewaagd zijn wat intelligentie etc. betreft. En dat je jezelf kan zijn bij de ander en samen lol kan hebben en serieus kan zijn..

Wat bij ons misschien wel meespeelt is dat we natuurlijk 'samen ontwikkeld' zijn.. Ook is het van beide de eerste echt 'serieuze' relatie :wink:
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 10:06

DesertRose schreef:Oh tis vast logisch.
Maar ik wil graag meer ervaringen horen.
Ik denk dat leeftijd er wel wát mee te maken heeft. "een volwassen inzicht" ofzo.
Natuurlijk gaat dat gepaard met het volwassen worden, over het algemeen. Een leeftijd noemen lijkt me alleen nogal kort-door-de-bocht.

Maar waarom ervaringen willen horen?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jan 2009 10:12

Mijn voorkeur is door de jaren heen niet heel veel veranderd, maar door contact/relatie kom je er wel steeds meer achter wat goed voor je zou zijn of juist niet.
Ik moet zeggen dat ik het kunnen praten met elkaar, vnl. over geloof en elkaar daarin aanvoelen (zonder dat je het in alles eens bent), dat ik meer en meer besef dat dat echt het belangrijkste is.
Ja, in die zin kijk ik wel anders naar relaties dan toen ik 16 was.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 14 jan 2009 11:07

Nou ik ben 25 en mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar jongens met krullen hoor hahaha. Nee, even serieus. Klopt wat je zegt. In het begin ben eigenlijk heel oppervlakkig op zoek naar 'de prins op het witte paard'; iemand inderdaad die goed ligt in de groep, sportief is en er goed uitziet. Vaak kwam het dan aan op 1 jongen in de klas waar de hele meidenmenigte al wel eens verkering mee had gehad...
Anderzijds is het ook weer zo dat jongens voor hun twintigste een stuk jonger zijn in hun ontwikkeling naar de volwassenheid.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 11:16

je bedoelt, dat bij jongens de voorkeur láter ontwikkeld?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:20

DesertRose schreef:je bedoelt, dat bij jongens de voorkeur láter ontwikkeld?
Waar denk je dát dan te lezen?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 14 jan 2009 11:28

Ik snap geloof ik wel wat de topicstarter bedoelt, maar heb een beetje moeite het veralgemeniseren. Natuurlijk ontwikkel je je (dit geldt voor mannen en vrouwen) en natuurlijk kunnen voorkeuren veranderen, maar dat is denk ik voor iedereen toch een beetje anders.
Relaties ontstaan ook op 1000 verschillende manieren... van liefde op het eerste gezicht (waarbij in het begin vooral uiterlijk een rol speelt) tot verliefd worden op een goede vriend(in), waarbij uiterlijk vaak niet zo'n sterke rol speelt...

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jan 2009 11:31

CaptainCaveman schreef:
DesertRose schreef:je bedoelt, dat bij jongens de voorkeur láter ontwikkeld?
Waar denk je dát dan te lezen?

Daar geloof ik ook wel in. De meeste mannen lopen wel wat achter bij vrouwen. Daarnaast krijg ik weleens het idee dat vrouwen sowieso veel dieper graven bij hun evt. partner en een man is toch vaak wat oppervlakkiger. Die gaat wat later nadenken over hoe zn vriendin in elkaar steekt.

HEERE, leer mij Uw weg

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:35

em_ma schreef:Daar geloof ik ook wel in. De meeste mannen lopen wel wat achter bij vrouwen. Daarnaast krijg ik weleens het idee dat vrouwen sowieso veel dieper graven bij hun evt. partner en een man is toch vaak wat oppervlakkiger. Die gaat wat later nadenken over hoe zn vriendin in elkaar steekt.
Die geestelijke ontwikkeling die misschien wat vertraagd is, hoeft toch niet zozeer van invloed te zijn op die voorkeur?

elvira (gast) schreef:Ik snap geloof ik wel wat de topicstarter bedoelt, maar heb een beetje moeite het veralgemeniseren. Natuurlijk ontwikkel je je (dit geldt voor mannen en vrouwen) en natuurlijk kunnen voorkeuren veranderen, maar dat is denk ik voor iedereen toch een beetje anders.
Relaties ontstaan ook op 1000 verschillende manieren... van liefde op het eerste gezicht (waarbij in het begin vooral uiterlijk een rol speelt) tot verliefd worden op een goede vriend(in), waarbij uiterlijk vaak niet zo'n sterke rol speelt...
Precies. :)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 11:37

och ja. ik bedoel ook niet dat iedereen dezelfde ontwikkeling meemaakt. das een beetje onduidelijk inderdaad. ik zal het wat aanpassen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jan 2009 11:39

CaptainCaveman schreef:
em_ma schreef:Daar geloof ik ook wel in. De meeste mannen lopen wel wat achter bij vrouwen. Daarnaast krijg ik weleens het idee dat vrouwen sowieso veel dieper graven bij hun evt. partner en een man is toch vaak wat oppervlakkiger. Die gaat wat later nadenken over hoe zn vriendin in elkaar steekt.
Die geestelijke ontwikkeling die misschien wat vertraagd is, hoeft toch niet zozeer van invloed te zijn op die voorkeur?

Nou dat vraag ik me dus af. Hoe zie jij dat dan als man, of als je kijkt naar (je eigen) relaties/contacten?

HEERE, leer mij Uw weg

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 jan 2009 11:44

em_ma schreef:Nou dat vraag ik me dus af. Hoe zie jij dat dan als man, of als je kijkt naar (je eigen) relaties/contacten?
Wellicht dat er ergens wel een causaal verband is. Ik zal nu ik wat volwassener ben dan 2 jaar terug (tenminste, die illusie koester ik 8) ) wel een andere voorkeur hebben. Maar om daar nu meteen weer veralgemeniserende conclusies uit te trekken...

Terug naar “Archief”