Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 08 jan 2009 00:30

Veel plezier, fijne vakantie, daar vallen zeker weten geen bommen :wink:

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 jan 2009 11:17

Sabra schreef:Als de school louter bevolkt was door burgers, dan heeft Israël een grote onherstelbare fout gemaakt. Zaten in de school strijders van Hamas dan hebben de Israëli's goed gemikt.

Goed gemikt, EN als bonus de internationale wet overtreden. De aanwezigheid van de Strijders van Hamas maakt van een school geen millitaire installatie. In zulke situaties hebben strijdende partijen volledige verantwoordelijkheid om de burger populatie te ontzien.

Elk burger slachtoffer in Gaza is een slachtoffer gemaakt door Israel. Israel haalt namelijk de trekker over. Dat ze de burger populatie ontzien is overdreven... Ze gebruiken zelfs cluster bommen. Je weet vast wel de problemen die daaraan vast zitten.. Maanden na de bombardementen maken cluster bommen nog steeds slachtoffers vooral onder burgers en kinderen. De meeste landen hebben ze dus ook afgezworden. Israel beweert dat het tegen mijnen velden is. Maar Gaza is dusdanig dichtbevolkt dat mijnen leggen totaal zinloos is. Je blaast je eigen mensen op en de tegenstander weet via spionnen precies waar de mijnen liggen. Er worden ook fosfor wapens gebruikt. Vergelijkbaar aan napalm.. Volgens israel als rook gordijn. Maar er zijn ook rook gordijnen die niet mensen tot op het bot afbranden.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1052331.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 447590.ece

De VN scholen waar het over gaat de laatste dagen zaten redelijk vol met gewone burgers. Vooral omdat de burgers hoopten dat VN scholen iets van bescherming zou bieden. Het is VN, VN zou iets van authoriteit moeten hebben. VN heeft ook gevraagd om de scholen te sparen... Echter Israel had andere plannen.

In de eerste dagen van dit jaar zijn in palestina meer kinderen dan volwassenen gedood.... Combinatie van pech en desinteresse (Bombarderen op een moment dat er veel mensen op straat zijn) zorgde ervoor dat dat kon gebeuren. Het was uiteraard niet de intentie. Dat geloof ik niet. Maar dit mag uiteraard gewoon niet voor komen. Er is geen excuus.. Als een terrorist zich verstopt in een basis school met kinderen. Dan schiet je gewoon niet. Niet als het je eigen kinderen zijn en ook niet als het de kinderen van een ander zijn. Schieten en dan de tegenstander de schuld geven van de slachtoffers is ongelovelijk hypocriet. En ook geen excuus volgens internationale wet.

De getipte sites zijn algemene websites en meestal westerse media. Wat op haar beurt weer sterk beinvloed wordt door de israel lobby.. De arabische sites zijn sterk beinvloed door de anti israel lobby. Mijn advies... Lees en lees veel, laat je niet volledig sturen door 1 website maar probeer voor alles wat je leest de tegenpartij ook eens te lezen.

Check de cijfers. En controleer de bronnen. Als de eigenaar van een site miljoenen gedoneerd heeft aan 1 van beide kanten dan is die site dus verdacht.

http://mideastweb.org/ vond ik zelf goed, vooral omdat het een joint venture is van israelische en palestijnse vredes activisten. En ze doen echt hun best om beide kanten toe te lichten.

http://www.mideastweb.org/twosidesframe.htm

Er zijn nog meer sites die vooral geinterreseerd zijn in feitelijk materiaal. Je betreed dan meer het terrein van hobbyisten dan professionals. Helaas is de informatie daar vaak gebalanceerder en accurater dan op een site als CNN.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 jan 2009 12:10

Goed gemikt, EN als bonus de internationale wet overtreden. De aanwezigheid van de Strijders van Hamas maakt van een school geen millitaire installatie. In zulke situaties hebben strijdende partijen volledige verantwoordelijkheid om de burger populatie te ontzien.

Ik ga inderdaad vragen stellen bij de intelligentie van de Israëlische militaire leiders. Deze aanval is heel slim door Hamas uitgelokt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 12:54

Michael schreef:Elk burger slachtoffer in Gaza is een slachtoffer gemaakt door Israel.

En die mensen die Hamasraketten op hun hoofd krijgen?

Hamas draagt de verantwoordelijkheid voor àlle slachtoffers. Hamas wist verdraaid goed hoe Israel zou kunnen reageren op de raketten die op Israel vielen. Als je bewust het risico neemt, ben je volledig verantwoordelijk. Het is militair onverantwoord om een tegenstander, die machtiger is dan jij, te provoceren.

Je steekt toch ook geen spoorweg over als er een Thalys op volle snelheid in aantocht is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 08 jan 2009 16:44

Lovely schreef:Waarom zouden ze het niet alsnog accepteren? Jordanië en Egypte hebben het tenslotte ook al geaccepteerd terwijl die landen in 1948 eveneens Israël aanvielen gezamenlijk met de Palestijnen.

Denk aan de 3 nee's van Khartoem en aan de nee's van Arafat.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 17:56

Wat bedoel je met Khartoen, de hoofdstad van Soedan?

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 jan 2009 18:01

Optimatus schreef:
Michael schreef:Elk burger slachtoffer in Gaza is een slachtoffer gemaakt door Israel.

En die mensen die Hamasraketten op hun hoofd krijgen?

Zitten buiten Gaza. En vallen qua aantallen in het niet. Er vallen vele malen meer verkeers slachtoffers in Israel dan raket slachtoffers. Er zijn volgens wikipedia 13 doden gevallen door die raketten sinds 2001... Afgelopen jaar zijn 1700 van die dingen afgeschoten.... Je vraagt jezelf bijna af waarom Hamas de moeite nog neemt om ze uberhaupt af te vuren. Die dingen zijn waardeloos.

Overigens: Sinds kerst zijn er ook ongeveer evenveel slachtoffers gevallen aan palestijnse kant dan sinds 2000 aan israelische kant. De cijfers geven dus nog steeds aan dat dit een eenzijdige moordpartij is.

Ik had ook al mijn vermoedens aangegeven dat dit offensief gestart is om pure politieke redenen.... Nou, wereld nieuws begint sinds gisteren me gelijk te geven. De partij die op sterven na dood was en die deze slachtpartij opstartte een paar maandjes voor de verkiezingen is nu plots populair...
http://www.nytimes.com/2009/01/08/world ... ak.html?em

Ik voorzag dat.. Denk je dat ze het zelf niet voorzagen? Dit is exact wat er altijd gebeurt aan het begin van een offensief. En dat was al bekend sinds de tijden van Machiavelli. Denk je dat het geen invloed heeft gehad in de keuzes die gemaakt zijn? Baan en macht kwijt raken. Versus een paar Palestijnen afknallen... Mwoh...

Ik had nog een andere voorspelling gemaakt.. Namelijk dat dit tot meer bloed gaat leiden... Vanuit Libanon zijn nu ook raketten afgevuurd.. Dus ook daar had ik gelijk in..

Leef met het zwaard. Sterf met het zwaard. Christus zei het.. En het is exact zo.. Het geweld stopt hier niet mee. Mijn volgende voorspelling is dat israel internationaal veel support gaat verliezen en aangevallen wordt uit nog meer onverwachte hoeken.

Zeker als de Palestijnen met mobiele telefoons filmpjes op het internet gaan plakken met wat er werkelijk gebeurt. Zoals nu al gebeurt. Westerse landen wordt het steeds vaker onmogelijk gemaakt om Israel te steunen door dat het gedrag van Israel niet langer aan het volk te verkopen is. Kijk maar eens op de grote onafhankelijke nieuws kanalen op het internet. (Reddit, Fark) Er is daar nauwlijks pro israel terug te vinden. Ik schrok er van begin januari. De steun voor israel valt heel hard weg.

Hamas draagt de verantwoordelijkheid voor àlle slachtoffers. Hamas wist verdraaid goed hoe Israel zou kunnen reageren op de raketten die op Israel vielen. Als je bewust het risico neemt, ben je volledig verantwoordelijk. Het is militair onverantwoord om een tegenstander, die machtiger is dan jij, te provoceren.

Deze redenatie is natuurlijk onzinnig.... Internationale wet werkt dus ook niet zo. Je mag geen wraak nemen op burgers om je millitaire of politieke tegenstanders een hak te zetten.

Ben je dan ook consistent en van mening dat Israel verantwoordelijk is voor Israelische slachtoffers? Per slot van rekening "Als je bewust het risico neemt dat Hamas wraak gaat nemen, dan ben je volledig verantwoordelijk voor de gevolgen..."

Ook is het lijkt mij zo dat Israel dan verantwoordelijk is voor het bestaan van Hamas. Hamas was geen belangerijke partij. Totdat Israel de palestijnen begon te onderdrukken. En vooral door de briljante actie van Bush. "Ja, ik sta op democratische verkiezingen in Gaza. En wel nu !" Is Hamas aan de macht gekomen. Als Israel en Bush zich ingehouden hadden was Hamas vandaag de dag geen punt.

Je steekt toch ook geen spoorweg over als er een Thalys op volle snelheid in aantocht is?

Dat is absoluut geen vergelijking. Ik hoop dat je dat inziet. Je doet alsof Israel een domme machine is die niet reageert op haar omgeving. En geen keuzes heeft. Dat is onzin. Palestijnen uit de Gaza strook hebben nauwlijks keuzen. Maar Israel heeft alle kaarten in handen. En als Israel ervoor kiest dan is de populatie van Gaza beeindigd met een druk op een knop. okee, ze hebben zelf dan ook wat stralings schade. En de buren gaan erg pissig worden... Maar ze hebben de knop en het biologische chemische en nucleaire arsenaal wat er bij hoort. Palestijnen hebben die opties niet. Ze hebben een raket waar mee je nog geen deuk in een pak boter schiet. De slingers met stenen die ze gebruiken zijn dodelijker. Al weet ik niet zeker of er vandaag de dag nog goede slingeraars bestaan.

Israelische regering gebruikt geweld in Gaza zoals ik al zei als politiek middel.

Israel is niet langer het volk van God Optimatus.... En hoe sneller men daar achter komt. Hoe sneller vrede in het midden oosten kan ontstaan.

Dit is deel van de eind tijd misleiding die we naar ons toe geslingerd krijgen. Wat denk je dat christus van de keuzes van de Israelische regering zou zeggen op dit moment. Wat was Jezus zijn suggestie als je aangevallen werd? En dat gaat zeker op als je nauwlijks geraakt wordt.

Joden zijn een heel ander ding dan Israel... Dat wil ik nogmaals benadrukken voordat ik weer als anti semiet wordt neergezet.
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak- ... 8_2101.jpg

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 18:12

Je hebt mijn bijdrage niet goed gelezen, Michael.
Ik heb het over de militaire verhoudingen. Het is onverantwoord een veel sterkere tegenstander te tarten. Hamas wéét dat Israel Hamas militair aan alle kanten overtreft. Waarom neemt Hamas dan het risico dat Israel een keer hard terugslaat?

Je kunt internationaal recht aanhalen - daar ben ik het volledig mee eens, overigens. Echter, oorlog laat zich (blijkbaar en helaas) niet (altijd) binden door internationale regulering.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 jan 2009 18:26

Overigens: Sinds kerst zijn er ook ongeveer evenveel slachtoffers gevallen aan palestijnse kant dan sinds 2000 aan israelische kant. De cijfers geven dus nog steeds aan dat dit een eenzijdige moordpartij is.

En ik maar denken dat degene die een oorlog start de schuldige is, maar het is dus gewoon degene die de meeste slachtoffers maakt. Tja, gelukkig maar dan dat Hamas (nog) geen kernraketten heeft, anders had je nu in een enorme spagaat gelegen ;-)

Mijn volgende voorspelling is dat israel internationaal veel support gaat verliezen en aangevallen wordt uit nog meer onverwachte hoeken.

Daar hoef je geen profeet voor te zijn. Dat staat ook in de Bijbel.

Ze hebben een raket waar mee je nog geen deuk in een pak boter schiet. De slingers met stenen die ze gebruiken zijn dodelijker. Al weet ik niet zeker of er vandaag de dag nog goede slingeraars bestaan.

Wat een sukkels zijn die joden dan. Kruipen er iedere dag 900.000 in ondergrondse betonnen schuilkelders om te voorkomen dat ze getroffen worden door Palestijnse raketten, blijkt dat volgens Michael helemaal niet nodig te zijn. Of zou het verschil in aantallen slachtoffers misschien komen doordat Hamas domme burgers als kanonvoer gebruikt en joden slim genoeg zijn om levensreddende maatregelen te nemen?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 jan 2009 19:08

mischien moet meneer zelf eens gaan kijken wat de guerilla tactieken zijn van hamas, tussen de bevolking in gaan zitten, gebruik maken van moskee's om wapens op te slaan. Wat dat betreft spelen ze net zo'n vuil spel als in vietnam met de babymandjes die opgeblazen werden etc.

Feit blijft dat beide partijen schuld hebben, als hamas niet was begonnen met rakket beschietingen was er niks aan de hand geweest dus tsja wie zaait zal oogsten.

Ik ben helemaal niet pro Israel maar jij schildert de palastijnse hamas wel erg af als een God. Overigens willen veel Arabische landen ook af van Hamas alhoewel ze dat niet openlijk zullen zeggen, want wat voor steun is er nu vanuit de arabische landen gekomen....

De Arabieren zjin wel zo slim om Israel het vuile werk te laten doen :?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jan 2009 19:13

Optimatus schreef:Het is onverantwoord een veel sterkere tegenstander te tarten. Hamas wéét dat Israel Hamas militair aan alle kanten overtreft. Waarom neemt Hamas dan het risico dat Israel een keer hard terugslaat?

Om de doodeenvoudige reden dat Hamas alleen levensvatbaar is als het in oorlog is en blijft met Israel. Doden en gewonden doen er voor zo'n organisatie niet toe. Internationaal recht nog minder. Sterker nog, hoe meer doden er vallen, hoe populairder ze worden in de Arabische wereld (de publieke opinie).
Daar komt nog eens bij dat Israel aan hogere normen wordt gehouden (door met name het Westen) dan een terreurorganisatie.
Van een terreurorganisatie verwacht men min of meer dat ze mensen proberen te doden. Daar hoor je van de anti-Israel lobby dan ook niets over, behalve hooguit een "ja natuurlijk mag zoiets niet, maar kijk toch vooral eens naar Israel". Als Israel onopzettelijk een militair doel mist en burgers raakt, met burgerslachtoffers tot gevolg, komt dat op alle voorpagina's en is de wereld te klein. Dat is het hele verschil.
Je hoort me trouwens niet zeggen dat ik elk hardhandig ingrijpen van Israel goedkeur. Maar enige nuance is wel op z'n plaats, zeker als we ons bedenken dat oorlog in het Midden-Oosten altijd een mediaoorlog betekent, ook in het Westen.

Spons schreef:Feit blijft dat beide partijen schuld hebben, als hamas niet was begonnen met rakket beschietingen was er niks aan de hand geweest dus tsja wie zaait zal oogsten.

Daar komt nog eens bij dat in de 6 maanden van het bestand het nooit helemaal rustig is geweest. Elke maand zijn er raketten en mortiergranaten op Israel afgeschoten, zie de grafiek.
Afbeelding
Bron

Michael schreef:Ze hebben een raket waar mee je nog geen deuk in een pak boter schiet. De slingers met stenen die ze gebruiken zijn dodelijker. Al weet ik niet zeker of er vandaag de dag nog goede slingeraars bestaan.

Volgens het internationale recht is dat minder relevant. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de wapens, maar ook om de intentie waarmee ze worden gebruikt.
Ter vergelijking: in augustus 1914 waren een paar kogels genoeg om de hele wereld in vuur en vlam te zetten. Kapmessen zijn ook geen hoogtechnologische wapens. Toch is er in Rwanda genocide mee gepleegd. Te zeggen dat het niets voorstelt, is dan ook heel gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door elbert op 08 jan 2009 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 19:38

Blijkbaar wil Michael dat Israel zich laat beschieten zonder iets terug te mogen doen. Tja... maar zo werkt het niet.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 jan 2009 20:39

Optimatus schreef:Je hebt mijn bijdrage niet goed gelezen, Michael.
Ik heb het over de militaire verhoudingen. Het is onverantwoord een veel sterkere tegenstander te tarten. Hamas wéét dat Israel Hamas militair aan alle kanten overtreft. Waarom neemt Hamas dan het risico dat Israel een keer hard terugslaat?

A. Omdat de poep naar boven drijft als je stenen in het riool gooit.. Er zijn genoeg stenen gegooid om extreme rotzakken aan de macht te krijgen.
B. Omdat de gewone palestijn niet veel te verliezen heeft, en alleen maar te winnen.
C. Omdat stemmen op Hamas ongeveer het enige is waarmee een gewone Palestijn Israel nog dwars kan zitten. En de woede is torenhoog aan het worden.

Je kunt internationaal recht aanhalen - daar ben ik het volledig mee eens, overigens. Echter, oorlog laat zich (blijkbaar en helaas) niet (altijd) binden door internationale regulering.
Daar zijn we het helaas over eens... Maar ook al laten de partijen zich niet de schuld in de schoenen schuiven... Internationaal recht is exact dat instrument wat schuld aanmeet. En is dus bijzonder relevant als we met schuldvragen beginnen.

Ik zeg nogmaals niet dat Hamas heilig is.. Hamas is het logische resultaat als je een volk mishandelt.. Net als Israel het logische resultaat is van wat er gebeurt als je een zwaar mishandeld volk in een agressieve omgeving een land laat bouwen.

Omega schreef:En ik maar denken dat degene die een oorlog start de schuldige is,

Nee natuurlijk niet man. It takes two to tango. Als je het zo zwart wit bekijkt als dat de starter de schuldige is. Dan negeer je een groot deel van de gebeurtenissen erom heen. Soms kun je je tegenstander dwingen een oorlog te starten en dat gebeurt. Georgie Ossetie was zo'n poging. Wat men niet verwachte was dat de Russen zo ontzettend snel en hard zouden ingrijpen. In 1968 heeft Israel zo de regering van Syria op briljante wijze tot de keuze oorlog of extreem gezichts verlies gedwongen. Dat was uiteraard nadat de problemen al een poosje liepen.

Iemand dwingen tot oorlog en dan zeggen dat die partij de oorlog begint is niet een accurate weergave van de start van een oorlog.

Wat een sukkels zijn die joden dan. Kruipen er iedere dag 900.000 in ondergrondse betonnen schuilkelders om te voorkomen dat ze getroffen worden door Palestijnse raketten, blijkt dat volgens Michael helemaal niet nodig te zijn. Of zou het verschil in aantallen slachtoffers misschien komen doordat Hamas domme burgers als kanonvoer gebruikt en joden slim genoeg zijn om levensreddende maatregelen te nemen?

Is dat niet exact wat de VS doet met de extreme TSA veiligheids controles per vlucht? Die al verschillende malen nutteloos zijn gebleken?

Geloof jij werkelijk dat Israel bezet gebied toe zou staan bunkers te bouwen? Geloof je echt dat die bunkers helpen tegen de geavanceerde bunker busters waar Israel pas 1000 stuks van gekocht heeft? Als bunkers voor palestijnen 1 gevolg hebben, dan is dat dat je met je buren en over buren als pasta over de binnen muren van die bunkers verspreid zit na de allereerste keer dat je erheen vlucht. Bunkers zijn automatisch militaire doelen. ZEKER als scholen en politie bureaus dat ook zijn.

Je aanname dat Palestijnen een keuze in de kwestie hebben is volledig naief. Probeer als palestijn maar eens een kuil te graven in je achter tuin (zichtbaar). 3 uur later staat er IDF voor je deur om te "vriendelijk" te vragen er mee te stoppen.

Spons schreef:mischien moet meneer zelf eens gaan kijken wat de guerilla tactieken zijn van hamas, tussen de bevolking in gaan zitten, gebruik maken van moskee's om wapens op te slaan. Wat dat betreft spelen ze net zo'n vuil spel als in vietnam met de babymandjes die opgeblazen werden etc.

Tussen de bevolking gaan zitten? Hoe veel land en hoeveel mensen denk je dat er daar is? Laat me je informeren... 360 vierkante kilometers... 1.5 miljoen mensen.... Met een hek eromheen dus ze kunnen moeilijk ergens anders heen gaan. Als je in zo'n druk bevolkt gebied bommen gooit dan zijn burger slachtoffers onvermijdelijk. Het is niet bewezen dat Hamas burgers gebruikt als menselijke schilden. Ik denk eigenlijk dat dat het politieke excuus is voor zo veel burger slachtoffers. In elk geval is de aanwezigheid van menselijke schilden misschien geen reden om een belangerijk doel niet aan te vallen. Het is wel een reden om daar op een andere manier mee om te gaan. Als een politicus slaapt in zijn huis waar zijn vrouw en kinderen ook slapen dan is dat niet perse een menselijk schild toepassen. Toch worden die slachtoffers zo genoemd.

Feit blijft dat beide partijen schuld hebben, als hamas niet was begonnen met rakket beschietingen was er niks aan de hand geweest dus tsja wie zaait zal oogsten.

Hamas begonnen? Je hebt geen idee wat er gebeurt he? 4 november viel Israel met straaljagers de gaza strook aan. Daarbij vielen 5 doden... Die dag was het begin van de raket aanvallen...

Voor die tijd waren er hele sporadische raket aanvallen... Hamas hield zich min of meer aan een wapenstil stand... Wat op zich bijzonder was... Want Israel deed dat niet. Israel had een bepaald gebied aangewezen waar ze gewoon door zouden gaan met schieten. Tegen de afspraken in dus.

Ik ben helemaal niet pro Israel maar jij schildert de palastijnse hamas wel erg af als een God.

Absoluut niet man.. Dat je dat idee hebt betekent gewoon dat je me niet gelezen hebt... Als ik iets doe dan schilder ik de situatie af zoals ze is... Hamas heb ik al meerdere keren ratten genoemd. En ze zijn zeker niet goed voor het Palestijnse volk. Maar Israel is nog minder goed voor het palestijnse volk. Beetje bombarderen om stemmen te winnen voor de volgende verkiezing. Dat soort lui moeten ze tegen een muur zetten.

Ik ben voor de man van de straat die vrede wil en niet te kleinzielig is om een ander met andere religie en gekkigheden te accepteren. Dat is dus volgens recente onderzoeken 70% van de Israeliers en 70% van de Palestijnen.

Jood Christen Moslim... Er is geen verschil. We zijn allemaal gewoon mensen. Houdt een moslim minder van zijn kinderen dan een Jood? Natuurlijk niet. Mens is mens. Je cultuur komt pas NA je geboorte....

Overigens willen veel Arabische landen ook af van Hamas alhoewel ze dat niet openlijk zullen zeggen, want wat voor steun is er nu vanuit de arabische landen gekomen....

Ehm, de VS is net een beetje aan het ophouden met te dreigen iran in te vallen. Ze zoeken een excuus. Ga je die dan geven? Irak is al gevallen. De regeringen houden hun mond. Maar de mensen in de straat zijn extreem boos... Dit illustreert het gat tussen volkeren en hun leiders.. Niet de afwezigheid van woede om onrecht.

Helaas zal die woede omgezet worden in daden. Zoals zo vaak gebeurt.

De Arabieren zjin wel zo slim om Israel het vuile werk te laten doen

Eh, israel is Hamas en terrorisme aan het scheppen, niet aan het vernietigen. Dat is duidelijk voor iederee socioloog politicoloog en midden oosten expert... Het enige logische resultaat van de huidige keuzes van de regering van israel is escalatie van geweld. Nationalisme is het automatische resultaat van de acties van een vijand buiten dat land. En Hamas wordt hierdoor dus uiteindelijk alleen maar sterker. Grappig aangezien hun grootste tegenstander, de huidige israelische regering, politiek ook zoveel sterker werdt door die aanvallen uit te voeren.

Ik zal niet beweren dat ze dat samen bedacht hebben. Maar wrang is het wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2009 21:34

elbert schreef:[Kapmessen zijn ook geen hoogtechnologische wapens. Toch is er in Rwanda genocide mee gepleegd. Te zeggen dat het niets voorstelt, is dan ook heel gevaarlijk.

Ik heb met eigen ogen de resultaten gezien. Google eens op Nyamata en je weet genoeg.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 jan 2009 22:14

Optimatus schreef:Blijkbaar wil Michael dat Israel zich laat beschieten zonder iets terug te mogen doen. Tja... maar zo werkt het niet.

Blijkbaar heb je geen woord begrepen van wat ik hier loop te vertellen. Ik ben het een beetje zat dat alleen omdat het israel is plots de meest bizarre misdaden tegen de menselijkheid zoals het gebruiken van fosfor bommen en cluster amunitie in een druk bevolkt gebied plots toegestaan is. Nee dat is niet toegestaan. Als je de God van Abraham volgt. En de drie religies zijn het hier over eens. Dan is dat absoluut niet toegestaan. Het verbaast me ook hoe mensen in staat zijn om van een volk te verwachten een funcionele regering te gaan opzetten. Een volk wat zwaar leidt onder honger, armoede in een volledig hopeloze situatie en technisch onder bezetting leven. En waarvan de politici steeds raketten op hun hoofd krijgen.

Ik ben niet voor of tegen mensen. Ik ben tegen misdaden tegen mensen. Onafhankelijk van wie ze zijn. En het opzettelijk destabilizeren van een volk, ze systematisch vernederen en onderwerpen aan onnodig trauma zoals te weinig voedsel, te weinig medicijnen armoede en willekeurig geweld is een misdaad tegen een volk.

Ik vind helemaal niet dat Israel zich maar moet laten beschieten. Ik vind dat israel mee moet werken in de internationale poging om de palestijnen op hun benen te krijgen en duurzame vrede in het gebied te garanderen. De keuzes die ze op dit moment maken hebben maar 1 logisch gevolg en dat is afdrijven van duurzame vrede en de palestijnen nog langer onderwerpen aan deze bezetting. Mensen die niets te verliezen hebben gebruiken geweld om het basale te krijgen. Mensen die iets te verliezen hebben zien af van geweld om hun luxe te behouden. Machiavelli beschreef deze processen in de 16e eeuw. Dus het is echt niet nieuw wat ik je vertel... De Israelische regering kent deze processen. Ze zouden incompetent zijn als ze dat niet deden. Maar in een wereld van jarenlang conflict is zachter met elkaar om gaan niet de populaire keuze. En het is op dit moment voor die mensen essentieel stemmen te winnen, een zaak van politiek overleven.

Dus nee, israel moet zichzelf niet slachtofferen. Maar probeer op zijn minst om zonder geweld te overleven. Israel kan dat gemakkelijk. Maar het volk kan dat op dit moment van de regering niet verwachten. En als ze Hamas onderuit willen krijgen dan krijgen ze dat makkelijk voor elkaar door veiligheid zo goed mogelijk te garanderen. En mensen te belonen voor het achterlaten van die Hamas. Hamas zal dan naar het volk uithalen. En als je dat goed duidelijk krijgt heb je gewonnen en is het einde in zicht. Geef ze iets en laat ze opbouwen. Zodra ze iets hebben zijn ze bang het kwijt te raken en zullen ze mee werken om het te behouden. Dat was de briljante strategie die de Romeinen keer op keer gebruikten.

Het is toch niet vreemd om alternatieven voor geweld te prefereren? Als kind werd mij dat met de paplepel in gegoten. Ik denk dat de hardline instelling die jullie voorstaan alleen maar problemen gaat opleveren en al op korte termijn. Zoals je kan zien want Libanezen hebben na de inval ook raketten op Israel af gevuurd. Blijkbaar tegen de wil van hun overheid. Met andere woorden die mensen wie ze ook zijn staan volledig buiten de politieke dialoog. En zijn dus oncontroleerbaar.

Effin, in hun pogingen de beschietingen te stoppen, die begonnen na hun bombardement 4 november, begint nu plots ook iemand anders op ze te schieten. Wat zijn de lijnen als je ze doortrekt tot hun logische conclusies? Kunnen we nu alsjeblieft concluderen dat geweld niet zo goed werkt? Dit is geen quantum chemie hoor. De mensheid heeft collectief al duizenden keren voor deze keuze gestaan.

Escalatie op dit moment zou bijzonder onfortuinlijk zijn voor het israelische volk. Omdat de populariteit van Israel op dit moment bijzonder laag is vergeleken met wat het was. Maar hun regering is wel geneigd voor escalatie te kiezen. Ze zullen veel steun verliezen en het gevoel krijgen aan de leeuwen overgeleverd te zijn. Bange eenzame mensen met grote wapens en het gevoel dat de wereld niet om ze geeft, als dat maar goed gaat. Ik wil dat niet. Ik wil dat palestijnse jongens en meisjes samen met israelische jongens en meisjes bloemen gaan plukken... Daar zit echt vele malen meer wijsheid in. Het pad wordt op dit moment gekozen en je snapt dat ik niet optimistisch ben.

Terug naar “Archief”