Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:Als de school louter bevolkt was door burgers, dan heeft Israël een grote onherstelbare fout gemaakt. Zaten in de school strijders van Hamas dan hebben de Israëli's goed gemikt.
Goed gemikt, EN als bonus de internationale wet overtreden. De aanwezigheid van de Strijders van Hamas maakt van een school geen millitaire installatie. In zulke situaties hebben strijdende partijen volledige verantwoordelijkheid om de burger populatie te ontzien.
Michael schreef:Elk burger slachtoffer in Gaza is een slachtoffer gemaakt door Israel.
Lovely schreef:Waarom zouden ze het niet alsnog accepteren? Jordanië en Egypte hebben het tenslotte ook al geaccepteerd terwijl die landen in 1948 eveneens Israël aanvielen gezamenlijk met de Palestijnen.
Optimatus schreef:Michael schreef:Elk burger slachtoffer in Gaza is een slachtoffer gemaakt door Israel.
En die mensen die Hamasraketten op hun hoofd krijgen?
Hamas draagt de verantwoordelijkheid voor àlle slachtoffers. Hamas wist verdraaid goed hoe Israel zou kunnen reageren op de raketten die op Israel vielen. Als je bewust het risico neemt, ben je volledig verantwoordelijk. Het is militair onverantwoord om een tegenstander, die machtiger is dan jij, te provoceren.
Je steekt toch ook geen spoorweg over als er een Thalys op volle snelheid in aantocht is?
Overigens: Sinds kerst zijn er ook ongeveer evenveel slachtoffers gevallen aan palestijnse kant dan sinds 2000 aan israelische kant. De cijfers geven dus nog steeds aan dat dit een eenzijdige moordpartij is.
Mijn volgende voorspelling is dat israel internationaal veel support gaat verliezen en aangevallen wordt uit nog meer onverwachte hoeken.
Ze hebben een raket waar mee je nog geen deuk in een pak boter schiet. De slingers met stenen die ze gebruiken zijn dodelijker. Al weet ik niet zeker of er vandaag de dag nog goede slingeraars bestaan.
Optimatus schreef:Het is onverantwoord een veel sterkere tegenstander te tarten. Hamas wéét dat Israel Hamas militair aan alle kanten overtreft. Waarom neemt Hamas dan het risico dat Israel een keer hard terugslaat?
Spons schreef:Feit blijft dat beide partijen schuld hebben, als hamas niet was begonnen met rakket beschietingen was er niks aan de hand geweest dus tsja wie zaait zal oogsten.
Michael schreef:Ze hebben een raket waar mee je nog geen deuk in een pak boter schiet. De slingers met stenen die ze gebruiken zijn dodelijker. Al weet ik niet zeker of er vandaag de dag nog goede slingeraars bestaan.
Optimatus schreef:Je hebt mijn bijdrage niet goed gelezen, Michael.
Ik heb het over de militaire verhoudingen. Het is onverantwoord een veel sterkere tegenstander te tarten. Hamas wéét dat Israel Hamas militair aan alle kanten overtreft. Waarom neemt Hamas dan het risico dat Israel een keer hard terugslaat?
Daar zijn we het helaas over eens... Maar ook al laten de partijen zich niet de schuld in de schoenen schuiven... Internationaal recht is exact dat instrument wat schuld aanmeet. En is dus bijzonder relevant als we met schuldvragen beginnen.Je kunt internationaal recht aanhalen - daar ben ik het volledig mee eens, overigens. Echter, oorlog laat zich (blijkbaar en helaas) niet (altijd) binden door internationale regulering.
Omega schreef:En ik maar denken dat degene die een oorlog start de schuldige is,
Wat een sukkels zijn die joden dan. Kruipen er iedere dag 900.000 in ondergrondse betonnen schuilkelders om te voorkomen dat ze getroffen worden door Palestijnse raketten, blijkt dat volgens Michael helemaal niet nodig te zijn. Of zou het verschil in aantallen slachtoffers misschien komen doordat Hamas domme burgers als kanonvoer gebruikt en joden slim genoeg zijn om levensreddende maatregelen te nemen?
Spons schreef:mischien moet meneer zelf eens gaan kijken wat de guerilla tactieken zijn van hamas, tussen de bevolking in gaan zitten, gebruik maken van moskee's om wapens op te slaan. Wat dat betreft spelen ze net zo'n vuil spel als in vietnam met de babymandjes die opgeblazen werden etc.
Feit blijft dat beide partijen schuld hebben, als hamas niet was begonnen met rakket beschietingen was er niks aan de hand geweest dus tsja wie zaait zal oogsten.
Ik ben helemaal niet pro Israel maar jij schildert de palastijnse hamas wel erg af als een God.
Overigens willen veel Arabische landen ook af van Hamas alhoewel ze dat niet openlijk zullen zeggen, want wat voor steun is er nu vanuit de arabische landen gekomen....
De Arabieren zjin wel zo slim om Israel het vuile werk te laten doen
elbert schreef:[Kapmessen zijn ook geen hoogtechnologische wapens. Toch is er in Rwanda genocide mee gepleegd. Te zeggen dat het niets voorstelt, is dan ook heel gevaarlijk.
Optimatus schreef:Blijkbaar wil Michael dat Israel zich laat beschieten zonder iets terug te mogen doen. Tja... maar zo werkt het niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten