Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 06 jan 2009 23:24

@salty: Amen
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 jan 2009 00:47

@smartjan; lekkere God die 6 miljoen Joden om laat komen om de rest weer op het rechte pad te krijgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2009 07:16

smArtjan schreef:@Optimatus: Als je de geschiedenis van het oude volk Israël leest in de Bijbel dan kun je er niet omheen dat het telkens de cirkel is van: Het volk Israël dient God, het volk Israël verlaat Gods geboden en inzettingen, het volk Israël wordt door de HEERE gestraft, het volk Israël krijgt berouw over haar afvalligheid en om het cirkeltje weer compleet te maken; het volk Israël gaat God weer dienen....
Dat is niet om ons het wijzende vingertje uit te kunnen laten steken van: Sjonges, wat waren die Israëlieten vroeger ongehoorzaam. Nee, ten diepste komt daarin naar voren wat er in ons allemaal schuilt; de onwil om God te dienen.

Dan hebben we hier een verschil van inzicht. Immers, deze onwil is in bepaalde christelijke kringen meer van toepassing dan in bepaalde andere christelijke kringen.

En of het vreemd is dat God Zijn volk op een indringende manier tot zich roept daar hoef ik niet over te beslissen, daar is God God voor. Ik heb ook uitdrukkelijk gezegd dat ik níét in Gods schoenen wil/durf te gaan staan door te zeggen dat de holocaust een straf van God was, dus je rare uitspraak van: 'Vreemde liefde, die gaskamers' is je eigen interpretatie van iets wat ik niet heb gezegd.

Je zegt zelf letterlijk dat God straft uit liefde. Als gaskamers een teken van liefde zijn...

Overigens... Waarom worden de daden mensen die moorden in naam van de christelijke God goedgepraat, maar zodra een moslim in naam van Allah begint te ontploffen, als terroristen weggezet? Mijns inziens zijn zij allemaal terroristen, om het even in wiens naam die moorden worden gepleegd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 jan 2009 17:25

De god van de joden heeft geen Zoon, dus je kunt moeilijk zeggen dat de christelijke en joodse God dezelfden zijn ;-)

In dit soort conflicten kun je niet spreken van een straf van God, net zo min als je dat kunt doen inzake de Holocaust. Stel dat Israël deze oorlog verliest. Wie wordt er dan gestraft? En worden wij dan ook gestraft nu de olieprijzen mede door dit conflict weer crescendo gaan?

Hoe God met het joodse (Zijn) volk omging in het OT is van totaal andere orde als wat er in de contemporaine geschiedenis plaatsvindt. Bepaalt God dan niet het heden en de toekomst? Zeker wel, maar wie dat probeert te duiden, praat al heel snel in zijn/haar eigen straatje (oftewel: "Gott mit uns").
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2009 17:39

Zeer juist, Omega.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 07 jan 2009 18:21

Optimatus schreef:Overigens... Waarom worden de daden mensen die moorden in naam van de christelijke God goedgepraat, maar zodra een moslim in naam van Allah begint te ontploffen, als terroristen weggezet? Mijns inziens zijn zij allemaal terroristen, om het even in wiens naam die moorden worden gepleegd.

Dat is maar net vanuit welke kring je kijkt. Een moslim zal een terroristen-daad van een mede-'moslim' eerder goedpraten dan een christen dat zal dan, en omgekeerd zal een christen een terroristendaad van een mede-'christen' eerder goedpraten dan een moslim dat zal doen.

Wat overeind blijft staan is dat Israël nog steeds Gods volk is en daardoor God achter zich heeft. Of de joden deze oorlog nu verliezen of winnen, het uitroeien, wat o.a. de Hamas graag wil, gaat niemand lukken.

Afbeelding

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 07 jan 2009 18:26

Omega schreef:De god van de joden heeft geen Zoon, dus je kunt moeilijk zeggen dat de christelijke en joodse God dezelfden zijn ;-)

Toch is het oude testament, waaruit ik dingen aanhaalde, iets gemeenschappelijks.
Dat God vandaag de dag anders met Zijn volk omgaat is zeker waar, maar ook in Israël zal eens het evangelie aangenomen worden, waardoor hun en onze God één en dezelfde blijft.
Dat iedere 'tactische manoeuvre' van Israël 'van God' komt is niet waar, ook Israël heeft in veel opzichten ook haar eigen verantwoordelijkheid.

Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 jan 2009 18:42

De vraag is eigenlijk, n.a.v. jouw opmerkingen hierover, is het verliezen van de Gaza-oorlog (als er al van winnaars en verliezers gesproken kan worden) een straf van God? Gebruikt God Israël om de Hamas te straffen of gebruikt God Hamas om Israël te straffen? Of ligt het misschien toch wat ingewikkelder dan je ons wilt doen geloven? ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2009 20:14

smArtjan schreef:
Optimatus schreef:Overigens... Waarom worden de daden mensen die moorden in naam van de christelijke God goedgepraat, maar zodra een moslim in naam van Allah begint te ontploffen, als terroristen weggezet? Mijns inziens zijn zij allemaal terroristen, om het even in wiens naam die moorden worden gepleegd.

Dat is maar net vanuit welke kring je kijkt. Een moslim zal een terroristen-daad van een mede-'moslim' eerder goedpraten dan een christen dat zal dan, en omgekeerd zal een christen een terroristendaad van een mede-'christen' eerder goedpraten dan een moslim dat zal doen.

Wel, ik heb drie weken onder een dak bij en met moslims geleefd en heb daar - en in de moslimwijk aldaar - heel andere geluiden gehoord.[/quote]

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 07 jan 2009 21:14

Omega schreef:De vraag is eigenlijk, n.a.v. jouw opmerkingen hierover, is het verliezen van de Gaza-oorlog (als er al van winnaars en verliezers gesproken kan worden) een straf van God? Gebruikt God Israël om de Hamas te straffen of gebruikt God Hamas om Israël te straffen? Of ligt het misschien toch wat ingewikkelder dan je ons wilt doen geloven? ;-)

Ik heb het niet voor willen doen alsof de huidige oorlog een straf van God is voor wie dan ook. Ik zei dat wat de Hamas ook zal proberen om Israël van de aardbodem te verdrijven, het ze niet zal gaan lukken omdat Israël Gods volk is. Volgens mij liggen dit soort dingen wel iets anders dan een simpele stelling dat deze oorlog een straf voor deze of gene is.
Ik geloof niet in het idee dat God de aarde schiep en haar daarna aan d'r lot overliet. God laat vaak dingen toe, maar de dingen die er gebeuren gaan niet buiten Hem om, Hij weet alles en iedereen zo te leiden dat alles meewerkt om Zijn plannen ten uitvoer te brengen.

Ik vind het niet gek dat Israël de Gaza-strook is binnengevallen, ze hadden het mijns inziens eerder moeten doen, wellicht dat dan het aantal burgerslachtoffers ook wat meer binnen de perken gehouden had kunnen worden. Toch is het een flink deel van de Palestijnen die dit (indirect) over zichzelf af hebben geroepen doordat ze bij de verkiezingen indertijd op de Hamas hebben gestemd, terwijl de Hamas geen politieke organisatie is, maar een terreur-netwerk.

Afbeelding

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 07 jan 2009 21:18

Optimatus schreef:
smArtjan schreef:

Wel, ik heb drie weken onder een dak bij en met moslims geleefd en heb daar - en in de moslimwijk aldaar - heel andere geluiden gehoord.
Ah, gelukkig; gematigde moslims.
Weet je nog hoe er in ons land moslim-jongeren juichend de straat op gingen nadat het WTC in elkaar was gestort? Osama bin Laden was er zo van onder de indruk dat ons land met naam en toenaam werd genoemd in een van z'n volgende tapes..... Ik ben in ieder geval blij dat je andere geluiden hebt gehoord, maar zoals je ziet zijn er dus ook mensen te vinden die dat soort dingen geweldig vinden.

Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2009 21:32

Tja... zelfs in Iran was men verbijsterd over 11 september dat men de wekelijkse anti-Amerika-schreeuwpartijen tijdelijk stopzette.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 07 jan 2009 21:41

Hoor ik daar nou heer Wilders iets zeggen? Nee, het zijn smArtjan en zijn mede-forummers. ;/

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 07 jan 2009 22:05

My version of Godwin's law
"As a RefoWeb discussion grows longer, the probability of a comparison involving Geert Wilders a.s.o. approaches one."

@Lovely: Je kan ook gewoon een discussie voeren zonder dit soort vergelijkingen..... Je haalt alleen je eigen geloofwaardigheid maar onderuit =;

raar, hij pakt de link niet.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_Law
Laatst gewijzigd door smArtjan op 07 jan 2009 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 07 jan 2009 22:09

Haha, voor mij heb jij al je geloofwaardigheid in een paar berichten al helemaal verspild, over geloofwaardigheid gesproken :wink:

Je kijkt gewoon op een te simplistische manier naar het Midden-Oosten conflict en dat doet Wilders ook. Gisteravond las ik een artikel van hem en Martin Bosma, gepubliceerd in de Volkskrant, toen dacht ik nog even aan je en mijn conclusie was dat het gehele artikel zo door jou geschreven kon zijn.
Laatst gewijzigd door Lovely op 07 jan 2009 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”