Ik snap dat het niet makkelijk is om in die storm van propaganda de waarheid te onderscheiden, maar toch is dat wat ik vraag.
Wat is waarheid in dit conflict?
Aan beide kanten word er gebruik gemaakt van propaganda. Op youtube zijn tig filmpjes die verband houden met het conflict, wij kunnen beide naar hetzelfde filmpje kijken maar ongetwijfeld zullen we beide tot een andere conclussie komen.
Het ergste is dat jullie het blijkbaar normaal vindt dat de slachtoffer telling 1 om 10 is... Tien palestijnen per Jood.
Dat is jouw interpretatie. Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen.
Het is inderdaad feit dat er meer Palestijnen omkomen dan Israeliers. (Niet alle Israeliers zijn Joden). Over de oorzaak daarvan zullen de meningen verschillen, de 1 zal de schuld bij Israel leggen de ander bij de Palestijnen. 't Is maar net door welke bril je naar dit conflict kijkt.
En jullie denken dat de Hamas de schuld van alles is. Terwijl het conflict toch echt al jaren voor Hamas bestond. De geboorte van Israel is de geboorte van het conflict. De geboorte van Hamas is een reactie op het conflict. Niet de oorzaak. Hoe kan het de oorzaak zijn als het nog niet bestond?
Ik heb geen medelijden met Hamas, hun doel is duidelijk.
Israel is niet het enigste land dat ontstaan is, onafhankelijkheid gekregen heeft na de WOII.
Waarom denk je dat Egypte de grens met Gaza gesloten houd? Dat heeft alles te maken met Hamas en het moslimbroederschap.
Is er een manier die je kunt bedenken waarop je als christen gerechtigd bent om een onschuldig mens in zijn huis te doden? Lijkt me niet toch? En dat geldt voor Joden dus ook. Zelfs als de onschuldige een moslim is.
Het lijkt me dat er niemand hier hallelujah loopt te roepen over de onschuldigen die omkomen in oorlog. Waar dan ook ter wereld niet alleen in dit conflict. Onverschillig wat iemands geloof, ras etc is.
Waar er twee vechten hebben er twee schuld. En ik beweer niet dat Hamas lief is. Ik beweer dat het het logische resultaat is van het huidige politieke klimaat.
Hamas is democratisch gekozen, men koos dus zelf voor een bepaalde koers, niet voor vrede, maar voor oorlog.
De Hamas is nooit lief geweest en zal het nooit worden ook, dat is naief zo te denken.
Maar als je puur naar de slachtoffer tellingen kijkt is het heel simpel. Israel heeft 10 keer zoveel schuld. En dan hebben we het niet eens over de andere overlast die het democratisch landje van maar 1 miljoen mensen aan haar buren oplevert.
Ja dat was te verwachten ''waar 2 vechten hebben 2 schuld maarrr Israel heeft meeer schuld'' tjoh zeg wat voorspelbaar.

ik vin dhet veel te simpel om enkel naar de slachtoffers te kijken er valt veel meer over te zeggen. (Dan bedoel ik sinds de 2e intifada tot nu.)
In de huidige situatie heeft mi. Israel veel te lang gewacht met reageren op de bommenregen vanuit Gaza. Het is natuurlijk de vraag wat die hele operatie op gaat leveren.
Dat Moslims christenen en Joden niet zouden mogen is grote onzin. Van oorsprong was er niets aan de hand. Moslims hadden zelfs een ere code om mensen van het boek (oude testament) meer te steunen dan de rest van de wereld. Omdat het verwanten waren. Dat is in de tussentijd veranderd door het gedrag van de VS en Israel.
Gelukkig waren er voor die tijd geen problemen en was alles jofie toffie.

Combineer continue verhalen over hoe je volk mishandeld worden in verschillende situaties, met slechte kansen, weinig opleiding en werkeloosheid zonder sociaal vangnet. En wat krijg je? Religieus extremisme onder de jeugd. Waarom? Omdat de kerk/moskee, wel voor je zorgt en je wel serieus lijkt te nemen. Zolang je het juiste liedje zingt. En dat gebeurt dus. En dan heb je dus plots heel erg veel waardeloze maar gemotiveerde "Jihad" strijders. Zelfmoord terroristen dus, veelal kinderen die persoonlijk iemand verloren hebben en wraak willen. Dat gebeurt in Islamitische wereld. Zoals het gebeurde in de Christelijke wereld. Zoals het zelfs gebeurt in de boedhistische wereld. Mens = Mens. Moslim is Christen is Jood.
Zelfs dat ligt genuanceerder. Dat zou jij toch wel moeten weten aangezien je alles verifieert.
Als een volk alle handvaten die het aangereikt krijgt omsmeet in wapens tja... wat moet je dan beginnen? Men moet wel iets op willen bouwen.
Verifieer het zelf. En laat je geen zand in de ogen strooien. Want er zijn zoveel mensen die je vertellen dat het je christen plicht is om Israel te steunen en Moslims aan te wijzen als de schuldigen. In je kerken in je regering en in je omgeving. Check het zelf anders ben je uiteindelijk gewoon klapvee. Je christen plicht is volgens mij enkel oprecht te zijn naar God toe. Leugens slikken en herhalen hoort daar niet bij.

Ik ben zelf in Israel geweest, meerdere keren. Door het vrijwilligerswerk wat ik deed in een Joods verzorgingstehuis had ik naast het Joodse personeel ook met Arabisch personeel te maken. Het conflict krijgt zo een gezicht. De praktijk in Israel ligt een stuk genuanceerder dan men hier in Nederland ons wil doen geloven.