Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 dec 2008 13:52

Veel gehoord commentaar op Israel is, dat ze buiten proportioneel reageert, nu ben ik best benieuwd naar wat een proportionele reactie van Israel geweest had moeten zijn?

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat deze aanvallen een einde zullen
maken aan de raketbeschietingen vanuit de Gazastrook. Zeker niet als Israel alleen vanuit de lucht blijft aanvallen. Als er ook grondtroepen ingezet gaan worden krijgt men misschien Libanese toestanden. :roll:
Als die @#$ raketbeschietingen gewoon stoppen vanuit de GAzastrook en ze eens gaan inversteren in het opbouwen van hun staat misschien dat er dan eindelijk is vrede kan komen.

@Michael
Vergeet even niet, de raketten hebben 9 israelische slachtoffers gemaakt sinds 2005, dat is dus puur de raketten die de genoemde reden zijn van deze aanval. En die op hun beurt ook uitgelokt zijn door Israelische acties. Die raketten zorgen vooral voor schade en stress.

Ondertussen zijn dat er al meer helaas. Maar anyway wat maakt het aantal slachtoffers uit? Moeten er eerst 300 doden vallen aan Israelische kant voordat ze zichzelf mogen verdedigen? Mi. heeft Israel zich veel te lang ingehouden en werd het tijd dat ze iets gingen doen. Het is best wel schocking dat die palestijnse raketten nu ook tot Be'er Sheva komen. Daarbij zijn die Qassam raketten puur tegen de burgerbevolking gericht.
Maar misschien is het een idee om zelf een tijdje in Sderot te gaan wonen kijken hoe je dan denkt over '''dat beetje stress".
Het is wel duidelijk dat de wereld vind dat Israel moet slikken, wat geen enkel ander land zou pikken.

Israel heeft 200 mensen gedood, en 300 verwond op 1 dag... Waaronder de mensen die de Gaza strook onder controle moeten houden.

Helaas... maar onvermijdelijk dat er ook burgerslachtoffers vallen als je een dichtbevolkt gebied aanvalt. De Hamas gebruikt haar eigen bevolking als menselijk schild.

Aletta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aletta » 31 dec 2008 14:06

Zelfs de Palestijnse president Abbas vindt dat Hamas dit had kunnen voorkomen. Dat vind ik veelzeggend, ook al heeft Abbas niet zo'n goede band met Hamas.

Of Israël anders had kunnen reageren vind ik moeilijk te zeggen, ik denk zeker dat Israël ook vaak fouten maakt. Maar in dit geval kun je je afvragen of het nou echt de schuld is van Israël dat er zoveel burgerslachtoffers vallen, of dat het vooral te wijten is aan Hamas.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 02 jan 2009 19:38

Is het jullie opgevallen dat alle sites die jullie geven met bewijs van "hoe slecht die hamas gasten zijn" Israelisch in oorsprong zijn? Ik heb express geen arabische site gekozen, maar een site met referenties. Geen domme propaganda die meer de mening van de schrijver dan de werkelijkheid uitbeeld.

Het spijt me. Maar de Palestinian Media Watch wordt gedraaid door een Jood wonende in Efrat. Efrat is gevuld met zionisten en orthodoxe Joden. Hij is actief als anti terrorisme analyst... Neutraal? Lijkt me niet dus... Het is dus naief zijn mening voor waar aan te nemen. Zoek maar na. Geloof mijn woord niet. Controleer mij.

Memri TV wordt vanuit Washington gedraaid. Dat zegt op zich niet veel, maar internationale steun van Amerika naar de rest van de wereld is voor meer dan 50% steun aan Israel. En er is dus heel veel geld te winnen met goeie propaganda. De eigenaars zijn beiden Israeli... Yigal Carmon, een oud IDF spion. Check zijn wiki pagina maar... Meyrav Wurmser is zijn compaan. Een vrouw die onder andere 20 milljoen dvd's van de film Obsession (Propaganda) in amerikaanse "swing states" heeft verspreid om de republikeinen te steunen bij de verkiezingen. De reden daarvoor is natuurlijk die 50% internatinonale steun die naar israel gaat.

Neutraal? Niet echt.. Wederom, naief om zijn mening voor waar aan te nemen.

De site die ik refereerde wordt gedraaid door amerikaanse academici die constateerden dat het verhaal geschetst in de media niet overeenkwam met de werkelijkheid. En dat met harde cijfers willen aantonen.

Zoals ik al zei. Jullie zijn verblind door de propaganda en ik heb dat bij deze hopelijk aan getoond door de motieven van jullie informanten aan het licht te brengen.

Ik snap dat het niet makkelijk is om in die storm van propaganda de waarheid te onderscheiden, maar toch is dat wat ik vraag.

Het ergste is dat jullie het blijkbaar normaal vindt dat de slachtoffer telling 1 om 10 is... Tien palestijnen per Jood. En jullie denken dat de Hamas de schuld van alles is. Terwijl het conflict toch echt al jaren voor Hamas bestond. De geboorte van Israel is de geboorte van het conflict. De geboorte van Hamas is een reactie op het conflict. Niet de oorzaak. Hoe kan het de oorzaak zijn als het nog niet bestond?

Is er een manier die je kunt bedenken waarop je als christen gerechtigd bent om een onschuldig mens in zijn huis te doden? Lijkt me niet toch? En dat geldt voor Joden dus ook. Zelfs als de onschuldige een moslim is.

Waar er twee vechten hebben er twee schuld. En ik beweer niet dat Hamas lief is. Ik beweer dat het het logische resultaat is van het huidige politieke klimaat. Maar als je puur naar de slachtoffer tellingen kijkt is het heel simpel. Israel heeft 10 keer zoveel schuld. En dan hebben we het niet eens over de andere overlast die het democratisch landje van maar 1 miljoen mensen aan haar buren oplevert.

Dat Moslims christenen en Joden niet zouden mogen is grote onzin. Van oorsprong was er niets aan de hand. Moslims hadden zelfs een ere code om mensen van het boek (oude testament) meer te steunen dan de rest van de wereld. Omdat het verwanten waren. Dat is in de tussentijd veranderd door het gedrag van de VS en Israel.

Combineer continue verhalen over hoe je volk mishandeld worden in verschillende situaties, met slechte kansen, weinig opleiding en werkeloosheid zonder sociaal vangnet. En wat krijg je? Religieus extremisme onder de jeugd. Waarom? Omdat de kerk/moskee, wel voor je zorgt en je wel serieus lijkt te nemen. Zolang je het juiste liedje zingt. En dat gebeurt dus. En dan heb je dus plots heel erg veel waardeloze maar gemotiveerde "Jihad" strijders. Zelfmoord terroristen dus, veelal kinderen die persoonlijk iemand verloren hebben en wraak willen.

Dat gebeurt in Islamitische wereld. Zoals het gebeurde in de Christelijke wereld. Zoals het zelfs gebeurt in de boedhistische wereld. Mens = Mens.

Moslim is Christen is Jood.

Verifieer het zelf. En laat je geen zand in de ogen strooien. Want er zijn zoveel mensen die je vertellen dat het je christen plicht is om Israel te steunen en Moslims aan te wijzen als de schuldigen. In je kerken in je regering en in je omgeving. Check het zelf anders ben je uiteindelijk gewoon klapvee. Je christen plicht is volgens mij enkel oprecht te zijn naar God toe. Leugens slikken en herhalen hoort daar niet bij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 20:42

Het is goed dat een terreurbeweging als Hamas nu eindelijk uit haar krochten gerookt en gestookt wordt. Echter, God geve, dat Israel niet dezelfde fout make als Bush in Irak: de kurk uit de fles bombarderen, maar er geen nieuwe inzetten.

Na de val van Hussein werd er geen duidelijk alternatief geboden, met als gevolg anarchie in Irak. Gaza moet geen anarchie worden, maar een behoorlijk bestuur krijgen. Het is aan de overwinnaar, de Heer geve Israel, dat Israel een goed functionerend, van radicaal islamisme gezuiverd en gereinigd bewind, kan en wil achterlaten.

Toen Hitlers nazirijk verslagen was, werd Duitsland in elk geval deels gedenazificeerd en (in het westen) voorzien van een solide democratie met een goede grondwet. Het oosten werd helaas onderworpen aan een communistische dictatuur (en zie, het nazisme bloeit in het oosten meer dan in het westen).

Het is aan Israel om Gaza te dehamasiseren. Immers, deze islamitische nazis zijn de pest van de regio.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jan 2009 20:51

Ik snap dat het niet makkelijk is om in die storm van propaganda de waarheid te onderscheiden, maar toch is dat wat ik vraag.

Wat is waarheid in dit conflict?
Aan beide kanten word er gebruik gemaakt van propaganda. Op youtube zijn tig filmpjes die verband houden met het conflict, wij kunnen beide naar hetzelfde filmpje kijken maar ongetwijfeld zullen we beide tot een andere conclussie komen.

Het ergste is dat jullie het blijkbaar normaal vindt dat de slachtoffer telling 1 om 10 is... Tien palestijnen per Jood.

Dat is jouw interpretatie. Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen.
Het is inderdaad feit dat er meer Palestijnen omkomen dan Israeliers. (Niet alle Israeliers zijn Joden). Over de oorzaak daarvan zullen de meningen verschillen, de 1 zal de schuld bij Israel leggen de ander bij de Palestijnen. 't Is maar net door welke bril je naar dit conflict kijkt.

En jullie denken dat de Hamas de schuld van alles is. Terwijl het conflict toch echt al jaren voor Hamas bestond. De geboorte van Israel is de geboorte van het conflict. De geboorte van Hamas is een reactie op het conflict. Niet de oorzaak. Hoe kan het de oorzaak zijn als het nog niet bestond?

Ik heb geen medelijden met Hamas, hun doel is duidelijk.

Israel is niet het enigste land dat ontstaan is, onafhankelijkheid gekregen heeft na de WOII.
Waarom denk je dat Egypte de grens met Gaza gesloten houd? Dat heeft alles te maken met Hamas en het moslimbroederschap.

Is er een manier die je kunt bedenken waarop je als christen gerechtigd bent om een onschuldig mens in zijn huis te doden? Lijkt me niet toch? En dat geldt voor Joden dus ook. Zelfs als de onschuldige een moslim is.

Het lijkt me dat er niemand hier hallelujah loopt te roepen over de onschuldigen die omkomen in oorlog. Waar dan ook ter wereld niet alleen in dit conflict. Onverschillig wat iemands geloof, ras etc is.

Waar er twee vechten hebben er twee schuld. En ik beweer niet dat Hamas lief is. Ik beweer dat het het logische resultaat is van het huidige politieke klimaat.

Hamas is democratisch gekozen, men koos dus zelf voor een bepaalde koers, niet voor vrede, maar voor oorlog.
De Hamas is nooit lief geweest en zal het nooit worden ook, dat is naief zo te denken.

Maar als je puur naar de slachtoffer tellingen kijkt is het heel simpel. Israel heeft 10 keer zoveel schuld. En dan hebben we het niet eens over de andere overlast die het democratisch landje van maar 1 miljoen mensen aan haar buren oplevert.

Ja dat was te verwachten ''waar 2 vechten hebben 2 schuld maarrr Israel heeft meeer schuld'' tjoh zeg wat voorspelbaar. :roll: ik vin dhet veel te simpel om enkel naar de slachtoffers te kijken er valt veel meer over te zeggen. (Dan bedoel ik sinds de 2e intifada tot nu.)

In de huidige situatie heeft mi. Israel veel te lang gewacht met reageren op de bommenregen vanuit Gaza. Het is natuurlijk de vraag wat die hele operatie op gaat leveren.

Dat Moslims christenen en Joden niet zouden mogen is grote onzin. Van oorsprong was er niets aan de hand. Moslims hadden zelfs een ere code om mensen van het boek (oude testament) meer te steunen dan de rest van de wereld. Omdat het verwanten waren. Dat is in de tussentijd veranderd door het gedrag van de VS en Israel.

Gelukkig waren er voor die tijd geen problemen en was alles jofie toffie. :roll:

Combineer continue verhalen over hoe je volk mishandeld worden in verschillende situaties, met slechte kansen, weinig opleiding en werkeloosheid zonder sociaal vangnet. En wat krijg je? Religieus extremisme onder de jeugd. Waarom? Omdat de kerk/moskee, wel voor je zorgt en je wel serieus lijkt te nemen. Zolang je het juiste liedje zingt. En dat gebeurt dus. En dan heb je dus plots heel erg veel waardeloze maar gemotiveerde "Jihad" strijders. Zelfmoord terroristen dus, veelal kinderen die persoonlijk iemand verloren hebben en wraak willen. Dat gebeurt in Islamitische wereld. Zoals het gebeurde in de Christelijke wereld. Zoals het zelfs gebeurt in de boedhistische wereld. Mens = Mens. Moslim is Christen is Jood.

Zelfs dat ligt genuanceerder. Dat zou jij toch wel moeten weten aangezien je alles verifieert.
Als een volk alle handvaten die het aangereikt krijgt omsmeet in wapens tja... wat moet je dan beginnen? Men moet wel iets op willen bouwen.

Verifieer het zelf. En laat je geen zand in de ogen strooien. Want er zijn zoveel mensen die je vertellen dat het je christen plicht is om Israel te steunen en Moslims aan te wijzen als de schuldigen. In je kerken in je regering en in je omgeving. Check het zelf anders ben je uiteindelijk gewoon klapvee. Je christen plicht is volgens mij enkel oprecht te zijn naar God toe. Leugens slikken en herhalen hoort daar niet bij. :roll:

Ik ben zelf in Israel geweest, meerdere keren. Door het vrijwilligerswerk wat ik deed in een Joods verzorgingstehuis had ik naast het Joodse personeel ook met Arabisch personeel te maken. Het conflict krijgt zo een gezicht. De praktijk in Israel ligt een stuk genuanceerder dan men hier in Nederland ons wil doen geloven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 20:54

En ik had niet gedacht dat ik ooit nog eens zo pro-Israel zou worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jan 2009 20:56

Ik kan mijn ogen dan ook bijna niet geloven. :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 20:58

Israel heeft Gaza verlaten.
Israel heeft een Israel-onwelgevallig regime getolereerd (Hamas).
Israel wordt beloond met raketbeschietingen.

Dat is mijns inziens onrechtvaardig en daarom is het mijns inziens volledig terecht dat Israel ingrijpt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jan 2009 21:04

Kan Israel de raketbeschietigen stoppen, dat is de vraag denk ik.
Je kunt het met deze jongen oneens zijn, maar hij heeft wel een punt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 21:10

Als Israel in staat is, de Gazastrook te ontwapenen, zal het schieten wel afnemen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jan 2009 21:33

Afbeelding
Bron

Afbeelding
Bron

Ik denk dat er op de protestborden zoiets staat als kinderbloed aan de handen. (dam jelediem al ...?..) voor de duidelijkheid deze mensen zijn Israeliers die protesteren tegen wat er in Gaza gebeurd.

Afbeelding
Bron

Dat Israel dat toestaat dat men met de vlag van de vijand gaat staan zwaaien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2009 22:48

Is dat de vlag van Palestina of van Hamas?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 03 jan 2009 12:37

Ik vind eigenlijk dat de Hamas gewoon voor de gevolgen in moet staan. Ze gaan met primitieve middelen een modern land aanvallen. Als er dan met moderne wapens terug geschoten word is het logisch dat er meer doden vallen aan hun eigen kant.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 jan 2009 14:41

Opmerkelijk is om te zien hoe links Nederland een naziclub als Hamas steunt. Zo zie je maar weer dat de uitersten elkaar raken en helpen als het om jodenhaat gaat.

Ze gaan met primitieve middelen een modern land aanvallen.

Zo primitief zijn die door Iran geleverde raketten aan Hamas niet.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 jan 2009 14:45

Anders generaliseer je even Omega. Ik ben geen jodenhater en geen jodenknuffelaar. Sterker nog, met mijn moslimnichtje kan ik hele discussies voeren, net als ik dat met mijn ouders kan die dan weer aan de andere kant van het spectrum staan en klakkeloos alles wat Israel doet accepteren. Door beide partijen, Israel en Hamas, wordt een heel smerig spelletje gespeeld waarbij men het niet schuwt om onschuldige mensen als propagandamateriaal te gebruiken. Mag ik je het boek 'het zijn net mensen' van Joris Luyendijk aanraden? Erg verhelderend en goed leesbaar.

Terug naar “Archief”