Opel Zafira
Dan is het inderdaad een CR-versnellingsbak (Close Ratio).
Voordelen:
- meer trekkracht
- snellere acceleratie
Nadelen:
- hoger verbruik
- minder stil (of, meer lawaai)
Zoals vermeld, mijn Meriva maakt bij 120 km/h (precies) 3000 toeren.
En is heerlijk stil, alleen wat gesuis en bandengeluid. Tot 150 km/h neemt
het niet heel sterk toe. Daarboven weet ik niet.
Pas, een beetje haast, constant 130 -140 km/h. Verbruik 1 : 13,5.
Uitersten tot nu toe: 1 : 10 (in de stad, het gewicht ... ), 1 : 18,7 op lange afstand.
Jammer dat je bij de aanschaf niet gekeken hebt naar één met WR (wide
ratio) versnellingsbak. Die zijn waarschijnlijk heel wat minder luidruchtig.
De 1.8 is er zeker met WR-bak, de 1.6 weet ik niet.
Vanaf bj. 2003 zijn er een aantal veranderingen/verbeteringen
doorgevoerd in de Zafira, voordat (in 2005) de Zafira B kwam.
Ervaringen met Zafira 1.6 CR-bak (2004).
"Volgens de garage zit er een sportmotor in." Wat een leugen! De
motoren zijn precies gelijk. Alleen de overbrengingsverhoudingen zijn
korter, daardoor maakt hij meer toeren.
Ervaringen met Zafira 1.8 WR-bak (2002).
Electrische auto's
Slechts twee maanden nadat het Noorse stadsautootje Think City in
productie is genomen, wordt dan ook al besloten de productie in 2009 te
verdubbelen tot tienduizend wagens per jaar. ,,Over enkele jaren zijn we
wereldleider op het gebied van elektrische auto's,,, voorspelde de oud-
Fordmanager Canny vorige week nog. Zweedse auto-experts die door
Saab en Volvo op straat zijn gezet, worden door Think met open armen
ontvangen. Inmiddels komt meer dan zestig procent van de werknemers
uit het buurland. ,,Ik krijg dagelijks telefoontjes van Zweden die graag
willen werken; we kunnen kiezen uit de beste mensen,,, zegt fabriekschef
Arne Degermosse.
Contant geld
Maar in korte tijd lijkt de elektrische droom voor velen toch in een
nachtmerrie te veranderen. Deze week werd duidelijk dat buitenlandse
onderleveranciers in de problemen zijn gekomen en snel contant geld
willen zien. Geld dat er niet is voordat de productie en verkoop in januari
worden uitgebreid. Het ontbreekt aan zo'n dertig miljoen euro.
Canny: ,,De kredietcrisis raakt ook ons. Zonder vers kapitaal kunnen we
niet uitbreiden." Volledig artikel.
Verbrandingsmotor nog jaren dominant.
HCCI motor van GM
Na VW en Mercedes is nu ook Opel bezig met een benzinemotor zonder
ontsteking. Genaamd HCCI of Dies
Otto.
Volledig artikel.
DiesOtto uit 1950: 18 cc, 10.000 rpm, 0,6 pk, en een
verbruik van 1 ltr/100 km.