Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 27 dec 2008 14:11

Rolf schreef:Meestal rijdt ik netjes en zo zuinig mogelijk. 100% consequent ben echter ik niet (wie wel?).
Een Zafira (met 'caravan-versnellingsbak', en 3200 rpm bij 100
km/h) stoot veel meer CO² en fijnstof uit dan mijn
Merivaatje (met 2500 rpm bij 100 km/h en Ecotec motor).

En wat weegt dat Merivaatje dan wel?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 dec 2008 15:52

Daar komt meteen het nadeel van deze midi-MPV naar voren: het
gewicht. Dat is nl. 1275 kg. Volgens het 'boekje'. Het werkelijke gewicht
is vaak nog 60 - 80 kg meer. Voor de kentekenregistratie geldt het eerste.
Trouwens bijna alle MPV's zijn zwaar. VW Touran: 1400 kg. Renault
Scenic: 1295. De Ford Fusion en Fiat Idea zijn iets lichter. Maar qua
comfort en ruimte ook iets minder.

Opel Zafira A: 1275 kg.
Opel Zafira B: 1400 kg.

Nadeel van dit gewicht is vooral te merken in de stad: 1 : 9 - 11.
Op lange afstand: 1 : 14 - 19.

Waar ik benieuwd naar ben, is het toerental. Als jouw Zafira, indien het
een uitvoering met 1.6 of 1.8 benzinemotor is, 2500 toeren draait bij 100 km/h
heeft hij een WR-bak. Indien ong. 3150 rpm een CR-bak.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 29 dec 2008 11:23

Bij 120 maakt hij bijna 4000 toeren (dat rijd ik dus ook bijna nooit, man, wat een herrie!)
Dus het zal wel zo'n caravanbak zijn.

Als ik 55 rijd in de vijfde versnelling, heb ik een verbruik van 4,9l/100km! Dat is echt humor, zo zuinig met zo'n bak.

Verder ligt het gewone gemiddelde gebruik (iets meer snelweg dan dorp) rond de 1 op 12, daarom rijd ik naar mijn werk heen en weer in een Renault Clio, gemiddeld 1 op 18.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 dec 2008 17:56

Opel Zafira
Dan is het inderdaad een CR-versnellingsbak (Close Ratio).
Voordelen:
- meer trekkracht
- snellere acceleratie
Nadelen:
- hoger verbruik
- minder stil (of, meer lawaai)
Zoals vermeld, mijn Meriva maakt bij 120 km/h (precies) 3000 toeren.
En is heerlijk stil, alleen wat gesuis en bandengeluid. Tot 150 km/h neemt
het niet heel sterk toe. Daarboven weet ik niet.
Pas, een beetje haast, constant 130 -140 km/h. Verbruik 1 : 13,5.
Uitersten tot nu toe: 1 : 10 (in de stad, het gewicht ... ), 1 : 18,7 op lange afstand.
Jammer dat je bij de aanschaf niet gekeken hebt naar één met WR (wide
ratio) versnellingsbak. Die zijn waarschijnlijk heel wat minder luidruchtig.
De 1.8 is er zeker met WR-bak, de 1.6 weet ik niet.
Vanaf bj. 2003 zijn er een aantal veranderingen/verbeteringen
doorgevoerd in de Zafira, voordat (in 2005) de Zafira B kwam.

Ervaringen met Zafira 1.6 CR-bak (2004).
"Volgens de garage zit er een sportmotor in." Wat een leugen! De
motoren zijn precies gelijk. Alleen de overbrengingsverhoudingen zijn
korter, daardoor maakt hij meer toeren.
Ervaringen met Zafira 1.8 WR-bak (2002).

Electrische auto's
Afbeelding
Slechts twee maanden nadat het Noorse stadsautootje Think City in
productie is genomen, wordt dan ook al besloten de productie in 2009 te
verdubbelen tot tienduizend wagens per jaar. ,,Over enkele jaren zijn we
wereldleider op het gebied van elektrische auto's,,, voorspelde de oud-
Fordmanager Canny vorige week nog. Zweedse auto-experts die door
Saab en Volvo op straat zijn gezet, worden door Think met open armen
ontvangen. Inmiddels komt meer dan zestig procent van de werknemers
uit het buurland. ,,Ik krijg dagelijks telefoontjes van Zweden die graag
willen werken; we kunnen kiezen uit de beste mensen,,, zegt fabriekschef
Arne Degermosse.

Contant geld
Maar in korte tijd lijkt de elektrische droom voor velen toch in een
nachtmerrie te veranderen. Deze week werd duidelijk dat buitenlandse
onderleveranciers in de problemen zijn gekomen en snel contant geld
willen zien. Geld dat er niet is voordat de productie en verkoop in januari
worden uitgebreid. Het ontbreekt aan zo'n dertig miljoen euro.
Canny: ,,De kredietcrisis raakt ook ons. Zonder vers kapitaal kunnen we
niet uitbreiden."
Volledig artikel.

Verbrandingsmotor nog jaren dominant.

HCCI motor van GM
Na VW en Mercedes is nu ook Opel bezig met een benzinemotor zonder
ontsteking. Genaamd HCCI of DiesOtto. Volledig artikel.

DiesOtto uit 1950: 18 cc, 10.000 rpm, 0,6 pk, en een
verbruik van 1 ltr/100 km.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 dec 2008 13:33

Rolf,
met de Zafira rijden wij volgens de huidige schatting zo'n 7000 km per jaar. Daarom maakt het mij echt niet uit wat voor versnellingsbak erin zit. Alstie maar goed rijdt. En verder ben ik toch veel rustiger gaan rijden de laatste tijd, dus ik hoef beslist geen 120 km/uur meer te rijden.

Bij tweedehands auto's moet je ook maar een beetje afwachten wat er voor je budget in binnen je blikveld te koop is.
---
Slik, de Clio ging voor het eerst naar de garage. Die heb ik van een familielid gekocht, wetend dat de beurt er aan kwam. Maar het was wel vrij prijzig...
Bandjes, distributieriem (auw), remmen voor + kleine beurt...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 dec 2008 18:09

Gelukkig een iets ander geluid. Ik was degene die een [url=http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=1593040#1593040]Zafira
(enigszins) aanprees[/url] (met vermelding CR/WR-bak). O.a. vanwege de
ruimte en het gemak waarmee de stoelen en de banken weggeklapt
kunnen worden. Hopelijk valt dát mee. Bij sommige MPV's (o.a. de Espace) is
dat niet mogelijk. Bij een Mitsubishi Space Wagon kan dat wel. Ook ruim,
maar qua rijeigenschapppen en kwaliteit niet vergelijkbaar met een
Zafira. Voordeel is dat ze veel minder (in aanschaf, het verbruik is
ongunstiger) kosten. En als het niet nodig is, is geld voor een auto
enigszins verspilling. Maar ja, het oog wil ook wat.

Lelijkste auto's:
Afbeelding
1 Pontiac Aztec
2 Fiat Multipla
Volledige lijst.

Mooier design:
Alfa Romeo Montreal
Fiat Dino
Alfa Romeo 147
Opel Monza
Maar, zulke auto's zijn niet praktisch.
Afbeelding
Uitzondering, de Fiat Bravo.
En, de Zafira is ook één van de mooiere MPV's.
Laatst gewijzigd door Rolf op 30 dec 2008 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 30 dec 2008 21:16

TheKeimpe schreef:Slik, de Clio ging voor het eerst naar de garage. Die heb ik van een familielid gekocht, wetend dat de beurt er aan kwam. Maar het was wel vrij prijzig...
Bandjes, distributieriem (auw), remmen voor + kleine beurt...

Ja, de distributieriem is bij een Clio rottig te vervangen :?
Dat is het nadeel van veel Franse auto's; bij het ontwerp is er geen rekening gehouden met het feit dat er ook ooit nog eens onderhoud aan zou moeten worden gepleegd......

Blijkbaar gaan ze ervan uit dat hun zooi de 1e beurt niet haalt :mrgreen:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 31 dec 2008 13:38

smArtjan schreef:
TheKeimpe schreef:Slik, de Clio ging voor het eerst naar de garage. Die heb ik van een familielid gekocht, wetend dat de beurt er aan kwam. Maar het was wel vrij prijzig...
Bandjes, distributieriem (auw), remmen voor + kleine beurt...

Ja, de distributieriem is bij een Clio rottig te vervangen :?
Dat is het nadeel van veel Franse auto's; bij het ontwerp is er geen rekening gehouden met het feit dat er ook ooit nog eens onderhoud aan zou moeten worden gepleegd......

Blijkbaar gaan ze ervan uit dat hun zooi de 1e beurt niet haalt :mrgreen:

Ik zou mijn Clio geen zooi willen noemen. Heerlijk autootje!

@Rolf: een spacewagon schijnt beter in elkaar te steken dan een Zafira, maar helaas, de middenbank is niet praktisch (2 gelijke delen, in het midden heb je een hele nare rand) en de achterstoelen kunnen niet echt onafhankelijk op- of neergeklapt worden.

Weet je dat wij ook nog heel even hebben nagedacht over een Fiat Multipla(ag)

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Berichtdoor kirsten » 31 dec 2008 13:48

Misschien een beetje offtopic, maar het gaat over auto's. Wie weet er een beetje goedkope trouwauto's te vinden? Het liefst een beetje sportieve auto (niet zo'n oud krot) in de regio Rotterdam.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 31 dec 2008 17:39

kirsten schreef:Misschien een beetje offtopic, maar het gaat over auto's. Wie weet er een beetje goedkope trouwauto's te vinden? Het liefst een beetje sportieve auto (niet zo'n oud krot) in de regio Rotterdam.

je kan eens zoeken op www.ikzoekeentrouwauto.nl, daar kun je wellicht wat vinden. Maar de combinatie 'trouwen + sportieve auto' is meestal niet echt goedkoop. Als je echt goedkoop uit wilt zijn dan zou ik kijken naar een bedrijf of dealer die sportieve auto's verhuurd.
Ik herinner me dat er een jongen bij ons van de JV bij Ames een Audi TT had gehuurd voor z'n trouwdag.
En anders is het nog een optie om eens in je familie-, vriendenkring te kijken of iemand een leuke auto heeft staan om een dagje te gebruiken.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 dec 2008 21:25

SmartJan schreef:Blijkbaar gaan ze ervan uit dat hun zooi de 1e beurt niet haalt
Dat de kwaliteit van Franse merken doorgaans minder is als van Duitse
en Zweedse, dat denk ik ook. Maar er ijden ook nog wel Renaults van 15
jaar, en ouder, rond.

TheKeimpe schreef:een spacewagon schijnt beter in elkaar te steken dan een Zafira, maar ...
Wat is er bij de Mitsubishi Space Wagon beter dan bij de Opel Zafira?

Breda - Van alle Duitse automerken bieden de Opel-modellen de beste
kwaliteit. Dat is de uitkomst van het AutoBild Quality Report 2008. Het is
niet de eerste keer dat Opel deze topnotering in het prestigieuze
kwaliteitsrapport in de wacht sleept. In 2004 en 2006 werd Opel ook al
uitgeroepen tot het beste Duitse automerk.
Volledig artikel.

Met een voorkeur voor een bepaald merk, en antipathie voor een ander
merk, kan het heel moeilijk worden een realistich oordeel te geven.
En, het oog kan heel verschillend gericht zijn. Op comfort en weggedrag,
praktische bruikbaarheid, en kosten. Maar ook op vorm, snelheid en
uitrusting. De nieuwe Renault Megane diesel bijv. is stiller dan de VW
Golf. M.b.t. geluid en veercomfort komen Renaults vaak goed uit tests.
Maar de afwerking en rijeigenschappen zijn minder. Als dat geen
ergernis is, kan er mogelijk met plezier in gereden worden.
Wat telt is het resultaat: bruikbaarheid, uitgerust aangekomen op de
plaats van bestemming, en zo weinig mogelijk problemen en kosten.

Het einde van SAAB?

Trouwauto
Eén keer heb ik een trouwauto bestuurd. Deze was geleend van een
bekende. Wassen, oppoetsen en boeket erop. Kosten voor het
bruidspaar: boeket en 2 'aardigheidjes'.
Laatst gewijzigd door Rolf op 01 jan 2009 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 01 jan 2009 11:32

Rolf schreef:
smArtjan schreef:Blijkbaar gaan ze ervan uit dat hun zooi de 1e beurt niet haalt
Dat de kwaliteit van Franse merken doorgaans minder is als van Duitse
en Zweedse, dat denk ik ook. Maar er ijden ook nog wel Renaults van 15
jaar, en ouder, jaar zijn rond.

Ja, er rijden nog altijd meer katteruggen (Volvo PV 400-series en PV 210) van eind jaren '40 tot eind jaren '60 rond, dan dat er Franse auto's uit die tijd zijn te vinden :wink:
Sowieso is de katterug nog een veel geziene verschijning en volgens mij is dat niet in de laatste plaats vanwege de solide bouw van deze voertuigen, maar ook door het feit dat het gewoon leuke auto's zijn om te zien.
Er rijden gelukkig ook nog wel oude Franse auto's rond, maar wil je er veel zien dan moet je eens naar Frankrijk gaan :)

Het einde van SAAB?
Ik zie het niet zo snel gebeuren dat SAAB volledig uit zal sterven als auto-merk. Hooguit dat GM besluit om de stekker uit SAAB Automobile te trekken maar dan komt er vroeg of laat wel een andere koper.
Verder zal déze SAAB gewoon blijven bestaan als onderdeel van British Aerospace (BAe), anders zit onze CV90 straks zonder vuurleidingssysteem :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 jan 2009 17:36

SAAB
GM kan SAAB eigenlijk niet missen. SAAB past al jarenlang turbo's toe.
In 1984 was er de 900 turbo 16, met 175 pk/5300 rpm, en 273 Nm/3000 rpm.
Voor die tijd hoge prestaties.
Ook past SAAB variabele compressie toe. Dit kan goed van pas
komen bij de DiesOtto waar Opel mee bezig is.

SAAB's kunnen heel goed op LPG rijden. Kilometerstanden van 300.000
en meer lijkt geen probleem. Alleen SAAB-onderdelen zijn nogal prijzig.
Verschil tussen officiele dealer (offerte van €3000) en niet-merkdealer (€900).

Belangstelling Hugo Chávez (president Venezuela) voor SAAB en Volvo.

Afbeelding
SAAB 93, 1956. 3-cil in lijn, 2-takt, 748cc, 33 pk/4200 rpm, 787 kg, 120
km/h. Nieuwprijs (1956) €3340,-.
Filmpje SAAB 93.

Autoverkopen 2008
In 2008 zijn er 499.983 nieuwe auto's verkocht in Nederland verkocht.
Dat is 1,1% minder dan in 2007.
1 VW 46.157
2 Ford 43.550
3 Opel 40.870
Volledig artikel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jan 2009 14:07

Wat is er bij de Mitsubishi Space Wagon beter dan bij de Opel Zafira?

De onderhoudskosten, naar men zegt. Maar ik heb geen cijfers, feiten, of wat dan ook, enkel de mening van meerdere verkopers/onderhoudsmensen.
Eentje verwoordde het zo: Zafira een 8, Space Wagon een 9.

Maar als het gaat om het berijden, dan ben ik toch blij met de Zaf.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2009 17:52

Mitsubishi Space Wagon en Opel Zafira
Ervaringen met de Zafira (1.8 WR, 104.000 km, 2002).
Er staan 85 MyReviews op autoweek.nl van de Zafira.
En 11 MyRevieuws van de Space Wagon. (Pagina 5.)
Beiden met een aantal hoge km-standen, en positieve en negatieve
ervaringen.
De grootste verschillen zijn (voor zover ik weet) de ruimte, de Space
Wagon is denk ik iets breder en langer, en de ergonomie, bij de Zafira
iets beter.

In forums komen vanallerlei problemen aan het daglicht. Dat zullen er
van de Zafira meer zijn, omdat die veel meer (7, 8, 9 * ×?) verkocht is.
Opel forum.
Mitisubishi forum.

8-Wieler: Eliica. 640 pk (electrische aandrijving), 370 km/h. Prijs: €2.300.000,-.
Praktische vierwieler: Nieuwe Honda Jazz. Vanaf €14.400,-.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten