Aanbod evangelie versus schenking door HG

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Aanbod evangelie versus schenking door HG

Berichtdoor Omega » 29 dec 2008 20:42

Hier de mogelijkheid om verder te discussiëren over een kritische opmerking van Eduard op het antwoord van dhr. Van Groningen: http://www.refoweb.nl/index.php?rubriek ... rtikel=891

De discussie:

Eduard schreef:

Citaat uit het antwoord:
"De aanbieding in het Evangelie is niet hetzelfde als de schenking van God door de Heilige Geest. Een nauwkeurig onderzoek of we de weldaden van God ontvangen hebben of alleen vanuit de aanbieding vanuit de prediking." Van deze uitspraak zou ik graag de Bijbelse onderbouwing willen krijgen als iemand mij die kan geven.

Omega antwoordde:

Inderdaad, respect voor de heer Van Groningen. Ik kan me niet voorstellen dat Eduard ons de theologische dwaling wil voorhouden dat het aanbod van het evangelie hetzelfde is als het geschonken geloof door de HG (want dat bedoelt dhr. Van Groningen m.i.). De bijbelse onderbouwing daarvan lijkt me duidelijk genoeg. Zovelen die het evangelie hebben gehoord, en zo weinigen die het hebben aangenomen ("gij hebt niet gewild"). Vandaar ook het voorbeeld van de dwaze maagden.

Helder en mooi antwoord, maar je moet het wel goed (willen) lezen.

Eduard reageerde:

Nee Omega, uiteraard wil ik geen theologische dwalingen voorhouden, verre van dat zelfs. Ik wil juist (helpen) duidelijkheid te scheppen, laat dat helder zijn. Daarom vind ik je laatste opmerking ook niet zo leuk.

Het probleem in onze kerken is dat de prediking van het evangelie en het werk van Gods Geest zo ver uit elkaar getrokken wordt, terwijl het juist zo heel dicht bij elkaar ligt. Sterker nog, de prediking van het evangelie IS (een deel van) het werk van de Heilige Geest. "Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het (o.a. gepredikte) Woord". In mijn beleving betekent dat, dat als de Heilige Geest onder de verkondiging van het evangelie onze oren opent, wij in staat gesteld worden gehoor te geven aan de oproep tot geloof en bekering. En dan mogen, ja dan moeten wij de Heere Jezus aannemen en in Hem geloven. Joh 6:40
En dat is dan geen dwang, want dan wil je het ook. De Heilige Geest werkt dan ook het willen in je hart. Pure genade!
Ons verschuilen achter onze onmacht, is pure onwil. Is in mijn eigen leven ook zo geweest. Totdat God mij liet zien dat Hij wel wilde, maar ik niet. Dan worden de rollen omgedraaid.

Repliek Omega:

Ik heb de indruk dat je dogmatisch nogal wat door elkaar haalt Eduard. Is de prediking die tot ons komt (het evangeliewoord) het werk van de Heilige Geest of valt dat onder Gods algemene genade? Ik denk dat laatste. Immers, in het eerste geval zou de HG zijn werk niet goed doen als er ondanks het Woord dat tot ons komt zoveel mensen verloren gaan. Is de menselijke onwil dan sterker dan het werk van de HG? Dat zij verre. Het is de HG die het evangelie ingang doet vinden in ons hart en niet onze wil. We willen niet (dat is waar), maar ten diepste kunnen we ook niet als de HG onze wil niet ombuigt en ons hart verbreekt! Als de akker niet rijpgemaakt is, dan kan het zaad niet wortelen. God werkt het willen en het werken. Ja, maar er staat meer: "Naar Zijn welbehagen."

Wat kunnen wij dan wel? Niets! Alleen maar leven van genade! Gelukkig maar. Als we ook maar een beetje zelf zouden kunnen bijdragen aan onze zaligheid, al was het alleen maar door het aannemen van Jezus, dan zouden we daar nog mee te koop gaan lopen. Helemaal niets? Ja, pleiten op Gods belofte dat Wie Hem aanroept in de nood, Zijn gunst oneindig groot zal vinden. En wie zoekt zal vinden en wie bid zal ontvangen!

Dan nog wat. Je spreekt vanuit eigen bevinding. Maar vergeet niet, dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat en dat persoonlijke bevinding van jou, van mij of van een dominee niet maatgevend is. Dat is alleen Gods Woord. Niet de helft daarvan, maar helemaal.

Eduard vervolgt:

Omega, ik heb de indruk dat je mij in jouw reactie dingen laat zeggen die ik niet zeg. Ik wil je graag je eigen woord teruggeven: je moet mijn reactie wel goed (willen) lezen.

Daarnaast wil ik nog dit zeggen: elk beroep op onze onmacht, hoe vroom of rechtzinnig ook geformuleerd, is pure onwil. En onwil is zonde tegen God en die zullen we moeten verantwoorden.

Ik ga verder op dit topic niet meer reageren, want ik voel aankomen dat het op deze manier een woordenstrijd wordt en daar is niemand mee gediend.

Omega vindt:

Tja Eduard, je schuift in je kritiek op het antwoord dhr. Van Groningen dogmatisch twee dingen in elkaar die je niet zomaar met het = teken (is gelijk aan) kunt verbinden. Logisch dat je daar reactie op krijgt. Het is toch niet zo dat jij de enige bent die een kritische noot bij de bijdrage van anderen mag plaatsen?

Overigens zou ik het persoonlijk erg prettig vinden als je/jullie daarvoor het forum willen gebruiken, aangezien vraagstellers door dit soort discussies alleen maar in verwarring worden gebracht. En daar is niemand bij gebaat.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 dec 2008 20:58

@Omega en Eduard: volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen, maar bedoelen jullie (bijna) hetzelfde.

Omega schreef:Ik heb de indruk dat je dogmatisch nogal wat door elkaar haalt Eduard. Is de prediking die tot ons komt (het evangeliewoord) het werk van de Heilige Geest of valt dat onder Gods algemene genade? Ik denk dat laatste. Immers, in het eerste geval zou de HG zijn werk niet goed doen als er ondanks het Woord dat tot ons komt zoveel mensen verloren gaan.

Op dit punt ben ik het wel met Eduard eens. De prediking van het Woord is werk van de Heilige Geest (eens met Eduard), maar daarbij moeten we niet denken dat daarmee iedere hoorder automatisch zalig wordt (eens met Omega).
God zendt namelijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap (DL 1-3) en daarin is dus ook de Heilige Geest handelend aanwezig:

Hand. 13:2 En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.

De verkondiging zelf is dus ook werk van de Heilige Geest. Preciezer geformuleerd: de verkondiging is het middel dat de Heilige Geest gebruikt om mensen te bekeren.
De wedergeboorte is dan ook werk van de Heilige Geest, maar dit betekent dus niet dat je bij iedere hoorder kunt zeggen dat verkondiging leidt tot wedergeboorte.
Er is onderscheid in het werk van de Geest: wederbarend werk en werk dat op zichzelf nog niet wederbarend is, maar daar wel in dienst van staat. Overigens is dit een bekend onderscheid in de gereformeerde theologie.

Daarbij is de nodiging en het bevel (aanbod vind ik een wat te smalle term) weldegelijk welgemeend. God bedriegt ons dus niet als Hij ons Zijn genade biedt. Daarom mogen we het ook aannemen/ontvangen. Wat dat betreft is het citaat van Boston in de vraagstelling dan ook geheel terecht.
In het bijbelse grieks is het woord voor aannemen trouwens hetzelfde als voor ontvangen, nl. ἀποδέχομαι, zie bijv. Hand. 2:41a: "Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt;"
Wie dan het Evangeliewoord verwerpt, verwerpt God. Wie het ontvangt (aanneemt), ontvangt Zijn genade. Of zoals de Dordtse Leerregels het zeggen:
1-4 Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 dec 2008 23:48

Elbert schreef:

De verkondiging zelf is dus ook werk van de Heilige Geest. Preciezer geformuleerd: de verkondiging is het middel dat de Heilige Geest gebruikt om mensen te bekeren.

Met dat laatste kan ik het volledig eens zijn. Met het eerste loop je volgens mij hopeloos vast. Indien de verkondiging zelf het werk van de Heilige Geest is, kan Hij dus Zijn Eigen werk -al dan niet- doen laten mislukken. Immers, de Heilige Geest is het ook Die harten wederbaart; ons gewillig maakt om het Woord aan te nemen. Dat de afzonderlijke taken van de Goddelijke Drie-eenheid in elkaar overlopen, elkaar ondersteunen en niet los van elkaar gezien kunnen worden, lijkt me duidelijk. Maar daarin moet wel onderscheid gemaakt worden en kan er niet zomaar een is-gelijk-aan-teken gezet worden.

De DL noemen de prediking "het werk van Gods' genade." Hij (God) roept ons op tot gemeenschap met Zijn Zoon en de Heilige Geest maakt ons hart daartoe gewillig (wedergeboorte), zonder dat wij daar zelf aan te pas komen.

En als wij het Woord aannemen (en dat is inderdaad een bevel), dan is dat niet omdat wij dat zelf willen of gewerkt hebben, maar omdat het door God (de HG) gegeven is (DL 3/4-14).

Er is onderscheid in het werk van de Geest: wederbarend werk en werk dat op zichzelf nog niet wederbarend is, maar daar wel in dienst van staat. Overigens is dit een bekend onderscheid in de gereformeerde theologie.

De toeleidende weg, heet dat volgens mij ;-)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 dec 2008 09:33

De vraag en het antwoord doorlezend komt bij mij het volgende boven:
Weer iemand die wordt afgehouden van Christus omdat er zoveel jamaars worden opgeworpen!
KOMT tot Mij en Ik ZAL je rust geven!
Bidt en je ZAL gegeven worden.
Zoek en je ZULT vinden.
Klop en je ZAL open gedaan worden.
Mijn zoon, mijn dochter: GEEF mij je hart!
Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan (verloren zoon)
Alle gij dorstigen: KOMT tot de wateren!
Verhardt u niet, NEEM Zijn gena ootmoedig aan (ps 95)
Ik ZET mijn treden in Uw spoor
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil 2,13)

En wij maar jamaars oproepen.....
KOMT er eindelijk iemand schoorvoetend naar God toe, staat er vaak wel weer iemand tussen die het prille geloof flink doorelkaar schudt met alle mogelijke bezwaren. Te bang dat men zich bedriegt. De uitwerking is: Stil maar, wacht maar, mocht het ooit eens staan te gebeuren dat het bij u nieuw mocht worden......
Laten we Fil 2:13 maar goed in gedachten houden. GOD werkt het willen EN het werken. Dus het komen wordt vooraf gegaan door het willen. Wil men, dan GAAT men ook naar God toe. Maar dit wordt ALTIJD door God Zelf gewerkt! Vanuit ons zelf komt het nooit goed. Maar het is door U door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!
Niet wij met onze ellendekennis worden aangenomen door God.
Niet wij met onze opgewektheid en dankbaarheid om Gods genade worden aangenomen door God.
Niet de bedrukten en bedroefden worden aangenomen door God.
Niet de mensen die in het zwart gaan vanwege 's vijands onderdrukking worden aangenomen door God.
Niet de mensen wier leven 1 grote lofprijzing is worden aangenomen door God.
Nee: Zondaren worden gered door God! Uit genade! Geen voorwaarden, geen mitsen en maren en jamaars en dergelijke. Sola Gratia!
Die God is het waard om gediend te worden, niet dan?
Buig dan je knieën en vraag Hem om in je te komen wonen en werken met Zijn Geest. Afwachten tot je voldoende ellendekennis hebt, of wachten tot je leven voldoende dankbaarheid kent is niet nodig! Kom zoals je bent!

Dit moest ik toch ff kwijt... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 30 dec 2008 09:51

Race406@: Bedankt voor je woorden... die had ik juist nodig :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 dec 2008 11:42

Omega schreef:Elbert schreef:

Met dat laatste kan ik het volledig eens zijn. Met het eerste loop je volgens mij hopeloos vast. Indien de verkondiging zelf het werk van de Heilige Geest is, kan Hij dus Zijn Eigen werk -al dan niet- doen laten mislukken.

Ik heb niet voor niets het lidwoord (het) weggelaten toen ik schreef dat de verkondiging werk is van de Heilige Geest.
Als de wat meer bevindelijk ingestelden onder ons (;)) het over het werk van de Heilige Geest hebben, bedoelen ze daar bijna altijd dat werk mee dat mensen wedergeboren doet worden. Daarbij hebben ze dan ook nog wel eens de gedachte dat dit het enige werk van de Geest is. Die laatste gedachte is mijns inziens onbijbels.
Wat vieren we immers met Pinksteren? Dat de Heilige Geest mensen wedergeboren deed worden? Deels klopt dat (3000 mensen werden toegebracht), maar er gaat wel iets aan vooraf.
Met Pinksteren vieren we nl. ook dat de Heilige Geest wordt uitgestort om mensen toe te rusten tot de evangelieverkondiging. Daartoe vervult Hij hun harten zodat ze het Woord gaan verkondigen. Zo is Hij verkiezend, kerkvergaderend en kerkopbouwend bezig. Dat werk mislukt niet, maar wel is er onderscheid: niet iedereen wordt wedergeboren, komt tot geloof. Aan sommigen gaat God voorbij, omdat ze in ongeloof dit gepredikte Evangelie versmaden. Dat punt wilde ik wel maken, omdat we anders de wedergeboorte los gaan zien van de verkondiging van het Evangelie zoals dat in en door de gemeente gebeurt. Dan krijg je ongelukken. Ik krijg nl. wel eens kromme tenen als ik in een preek de predikant hoor spreken over Gods volk in de derde persoon. Dan krijg je beschrijvende preken die mijns inziens meer weg hebben van een op afstand uittekenen van wat er met mensen (ergens ver weg, maar niet in de kerk!) gebeurt, dan dat de prediker zich bewust is dat er in de kerk wat gebeurt. Een vorige predikant van onze gemeente zei vaak dat Christus aanwezig is in de gemeente en dat Hij de rijen doorgaat. En dat is zeer terecht opgemerkt.
Het Evangelie is immers een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft (Rom. 1:16)? En Gods Woord is toch het zwaard van de Geest (Ef. 6:17), dat levend en krachtig is, en scherpsnijdender is dan enig tweesnijdend zwaard (Hebr. 4:12)? Dan moet dat ook zo gehanteerd worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 dec 2008 12:36

Mooi gesproken, Race.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chris7
Mineur
Mineur

aanbod evangelie versus

Berichtdoor Chris7 » 30 dec 2008 12:59

Race406,

Mooi geschreven! Met name je laatste alinea is mij uit het hart gegrepen!

Wie zoekt ZAL vinden!
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 dec 2008 15:26

Tja Race, ik ben het natuurlijk van harte met je eens, maar dat wist je al. Gods genade is vele malen groter dan wij ook maar kunnen bedenken of uitspreken. Hij is gewillig, ondanks onze onwil. En inderdaad, er hoeft geen grammetje van onszelf bij voordat we bij Hem mogen aankloppen. Maar dat is ook de discussie niet. Het gaat hier hier om een stuk dogmatiek (waar ik overigens zelf niet over begonnen zou zijn als er geen kritiek was gekomen op het mooie en ruime antwoord van dhr. Van Groningen).

Waar het om gaat is dat er dogmatisch verbanden worden gelegd, die er m.i. niet zijn (hoewel ze elkaar wel versterken, ondersteunen of onmiskenbaar in het verlengde van elkaar liggen).

Zo stuurt God Zijn eniggeboren Zoon naar de wereld om mensenzielen te redden (en niet andersom, om maar eens een voorbeeld te noemen). Iedere Goddelijke Persoon doet Zijn eigen werk en heeft Zijn eigen taak.

Elbert, je noemt bij de werkzaamheden van de HG ook de verkiezing, maar dat is nu juist het werk van de Vader (1 Petr. 1:2). Zo ook de woordverkondiging. De Heilige Geest houdt Zich bezig met de toepassing daarvan (wedergeboorte, bekering, heiliging, enz.).

En Gods Woord is toch het zwaard van de Geest (Ef. 6:17), dat levend en krachtig is, en scherpsnijdender is dan enig tweesnijdend zwaard (Hebr. 4:12)? Dan moet dat ook zo gehanteerd worden.

Gods Geest werkt door (d.m.v.) het Woord (van God de Vader). Hij past dat toe; het is Zijn werkmateriaal. Maar de verkondiging zelf (prediking) is Gods' Eigen werk. Voorbeeld: Ik gebruik de laptop van mijn baas om mijn werk te doen, maar het is niet mijn eigendom. Die laptop is mij aangeboden als werktuig, maar niet geschonken als eigendom. En zo zijn we weer terug bij het begin van de discussie, de kritiek van Eduard.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 dec 2008 17:51

Omega schreef:Elbert, je noemt bij de werkzaamheden van de HG ook de verkiezing, maar dat is nu juist het werk van de Vader (1 Petr. 1:2). Zo ook de woordverkondiging. De Heilige Geest houdt Zich bezig met de toepassing daarvan (wedergeboorte, bekering, heiliging, enz.).

Hoewel het waar is dat de Heilige Geest Zich zorgt voor de toepassing, wil ik dit toch in een wat breder kader plaatsen. Hij zorgt ook voor de plaatsen en gelegenheden waar die toepassing tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Filippus en de kamerling (Hand. 8:29-39), waar het de Geest is die daarvoor zorgt. Toegespitst op onze tijd is dat in de eerste plaats in de christelijke gemeente, die door Hem is gevormd. Vandaar ook mijn verwijzing naar het Pinksterfeest, waar niet alleen sprake is van toepassing door de Heilige Geest, maar ook van toerusting. Die twee liggen in elkaars verlengde. Daarom geloof ik ook dat we Woord(verkondiging) en Geest, uiterlijke en innerlijke prediking, dicht bij elkaar moeten houden, zonder die overigens te vereenzelvigen.

Omega schreef:
En Gods Woord is toch het zwaard van de Geest (Ef. 6:17), dat levend en krachtig is, en scherpsnijdender is dan enig tweesnijdend zwaard (Hebr. 4:12)? Dan moet dat ook zo gehanteerd worden.

Gods Geest werkt door (d.m.v.) het Woord (van God de Vader). Hij past dat toe; het is Zijn werkmateriaal. Maar de verkondiging zelf (prediking) is Gods' Eigen werk. Voorbeeld: Ik gebruik de laptop van mijn baas om mijn werk te doen, maar het is niet mijn eigendom. Die laptop is mij aangeboden als werktuig, maar niet geschonken als eigendom.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n gelukkig gekozen voorbeeld, omdat dit de Geest als ondergeschikte ziet van de Vader en de Zoon. De Vader en de Zoon zijn niet de 'baas' van de Geest, omdat we geloven dat er in de drie-eenheid geen onder- en bovenschikking is. Prediking is het werk van de Drie-enige God.
Daar komt nog eens bij dat het de Geest is die geestelijke gaven uitdeelt (1 Kor. 12) tot opbouw van het lichaam van Christus. Daar horen ook de predikgaven bij, waarbij zowel de profetie zelf als de uitleg ervan het werk van de Geest is (2 Petr. 1:20-21).

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 dec 2008 15:50

Elbert schreef:

Hoewel het waar is dat de Heilige Geest Zich zorgt voor de toepassing, wil ik dit toch in een wat breder kader plaatsen. Hij zorgt ook voor de plaatsen en gelegenheden waar die toepassing tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Filippus en de kamerling (Hand. 8:29-39), waar het de Geest is die daarvoor zorgt.

Bij mijn weten kom je in de hele Bijbel slechts één zo'n voorbeeld tegen, waarbij bovendien niet de Geest voor de plaats en gelegenheid zorgt. Het is de "engel des Heeren" die Filippus de opdracht geeft om naar een bepaalde plek te gaan. De Geest doet 'niets' anders dan Filippus de opdracht geven naar de moorman toe te lopen (zich bij de wagen te voegen). Je zou hooguit kunnen concluderen dat de Geest de moorman "gewillig" heeft gemaakt en Filippus de opdracht heeft gegeven om met het Woord (van God) deze man te bewerken. Ook in dit voorbeeld zie je dus de verschillende 'taken' van Vader, Zoon en Heilige Geest 'samenwerken' om één doel te bereiken: de bekering van de Moorman.

Vandaar ook mijn verwijzing naar het Pinksterfeest, waar niet alleen sprake is van toepassing door de Heilige Geest, maar ook van toerusting. Die twee liggen in elkaars verlengde. Daarom geloof ik ook dat we Woord(verkondiging) en Geest, uiterlijke en innerlijke prediking, dicht bij elkaar moeten houden, zonder die overigens te vereenzelvigen.

Vanzelfsprekend, maar dat heb ik ook in mijn vorige bijdrage genoemd. Toerusting is niets anders dan een deel van de heiligmaking, één van de belangrijkste taken van de HG. De bekering van een mens waarin en waaraan de Goddelijke Personen werken, zijn geen losse hoofdstukken zonder enig verband. Nee, het vult elkaar aan, kan niet zonder elkaar en loopt in elkaar over.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n gelukkig gekozen voorbeeld, omdat dit de Geest als ondergeschikte ziet van de Vader en de Zoon. De Vader en de Zoon zijn niet de 'baas' van de Geest, omdat we geloven dat er in de drie-eenheid geen onder- en bovenschikking is. Prediking is het werk van de Drie-enige God.

Dan denk ik dat je mijn voorbeeld niet goed begrijpt, of ik heb het niet goed uitgelegd. Er is vanzelfsprekend geen rangorde, maar wel een ander soort orde ('takenpakket'). Oftewel, de laptop is net zo belangrijk als de programma's die er op staan of als de persoon die het apparaat bedient. Ze kunnen niet zonder elkaar, zonder dat ze tegelijkertijd hetzelfde doen. Zo ook met Vader, Zoon en HG.

Bovendien moet je natuurlijk de gaven van de Geest niet verwarren met de werkzaamheden van de Geest. De gaven van de Geest worden door Hem geschonken na de wedergeboorte en zijn onderdeel van de heiligmaking (beiden het werk van de Heilige Geest).

Misschien maken we deze lastige discussie een stuk eenvoudiger als we in plaats van "de aanbieding in het evangelie", spreken van "het aanbod van genade". Dan luidt de vraag: Is het aanbod van genade hetzelfde als de schenking daarvan door de Heilige Geest?

Ja, vindt Eduard. Nee, zegt dhr. Van Groningen. En daarmee heeft de laatste m.i. gelijk omdat aanbod en schenking helaas een wereld van verschil zijn. Zovelen die het aanbod hebben gekregen, maar tegelijkertijd het evangelie hebben verworpen. Dan laat ik de discussie over "ontferming" en "verharding" (Rom. 9:18 ) hierbij maar met genoegen liggen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 dec 2008 16:21

Omega schreef:Elbert schreef:

Hoewel het waar is dat de Heilige Geest Zich zorgt voor de toepassing, wil ik dit toch in een wat breder kader plaatsen. Hij zorgt ook voor de plaatsen en gelegenheden waar die toepassing tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Filippus en de kamerling (Hand. 8:29-39), waar het de Geest is die daarvoor zorgt.

Bij mijn weten kom je in de hele Bijbel slechts één zo'n voorbeeld tegen, waarbij bovendien niet de Geest voor de plaats en gelegenheid zorgt. Het is de "engel des Heeren" die Filippus de opdracht geeft om naar een bepaalde plek te gaan. De Geest doet 'niets' anders dan Filippus de opdracht geven naar de moorman toe te lopen (zich bij de wagen te voegen).

Er zijn nog meer voorbeelden te geven, bijvoorbeeld Handelingen 16:6 en verder, waarbij de Geest Paulus richting Europa drijft.
Verder ben ik het met je eens dat Vader, Zoon en Geest hun onderscheiden werkzaamheden hebben.

Omega schreef:Misschien maken we deze lastige discussie een stuk eenvoudiger als we in plaats van "de aanbieding in het evangelie", spreken van "het aanbod van genade". Dan luidt de vraag: Is het aanbod van genade hetzelfde als de schenking daarvan door de Heilige Geest?

Ja, vindt Eduard. Nee, zegt dhr. Van Groningen. En daarmee heeft de laatste m.i. gelijk omdat aanbod en schenking helaas een wereld van verschil zijn. Zovelen die het aanbod hebben gekregen, maar tegelijkertijd het evangelie hebben verworpen. Dan laat ik de discussie over "ontferming" en "verharding" (Rom. 9:18 ) hierbij maar met genoegen liggen.

Dat aanbod en schenking twee verschillende zaken zijn, ben ik met je (en met dhr. van Groningen) eens. Verder weet ik niet zeker of Eduard bedoelt te zeggen dat het wel dezelfde zaken zijn. Uit dit stukje van hem:

Eduard schreef:Citaat uit het antwoord:
"De aanbieding in het Evangelie is niet hetzelfde als de schenking van God door de Heilige Geest. Een nauwkeurig onderzoek of we de weldaden van God ontvangen hebben of alleen vanuit de aanbieding vanuit de prediking."
Van deze uitspraak zou ik graag de Bijbelse onderbouwing willen krijgen als iemand mij die kan geven.

zou je dat misschien op kunnen maken, maar voor hetzelfde geld ook niet. Daarvoor zou hij hier op het forum nadere uitleg moeten geven.
Uit zijn antwoorden krijg ik eerder de indruk dat hij bezwaar maakt tegen allerlei obstakels die opgeworpen worden, zodra iemand het aanbod dat in de prediking tot hem/haar komt, aan wil nemen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 jan 2009 13:01

Elbert schreef:

Dat aanbod en schenking twee verschillende zaken zijn, ben ik met je (en met dhr. van Groningen) eens. Verder weet ik niet zeker of Eduard bedoelt te zeggen dat het wel dezelfde zaken zijn. Uit dit stukje van hem:

Eduard schreef:
Citaat uit het antwoord:
"De aanbieding in het Evangelie is niet hetzelfde als de schenking van God door de Heilige Geest. Een nauwkeurig onderzoek of we de weldaden van God ontvangen hebben of alleen vanuit de aanbieding vanuit de prediking."
Van deze uitspraak zou ik graag de Bijbelse onderbouwing willen krijgen als iemand mij die kan geven.

zou je dat misschien op kunnen maken, maar voor hetzelfde geld ook niet. Daarvoor zou hij hier op het forum nadere uitleg moeten geven.

Als Eduard het met dhr. Van Groningen eens is, dan had hij geen kritische opmerking over dit onderdeel hoeven te maken. Tenzij hij het natuurlijk niet goed gelezen of begrepen heeft. Dat kan ook. Het valt me trouwens op dat een groot deel van de reacties voortkomt uit het niet goed lezen (en herlezen) van een antwoord. Daardoor ontstaat veel verwarring.

Uit zijn antwoorden krijg ik eerder de indruk dat hij bezwaar maakt tegen allerlei obstakels die opgeworpen worden, zodra iemand het aanbod dat in de prediking tot hem/haar komt, aan wil nemen.

Bezwaren tegen obstakels deel ik met hem. Maar panelleden van de rubriek werpen nauwelijks obstakels op. Integendeel. De ruif (waar Eduard het over heeft) wordt juist erg laag gehangen. Of om woorden van een predikant uit de Vragenrubriek te gebruiken: "De kribbe staat zo laag dat iedereen er bij kan. Je hoeft alleen maar te bukken."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jan 2009 14:14

Omega schreef:Als Eduard het met dhr. Van Groningen eens is, dan had hij geen kritische opmerking over dit onderdeel hoeven te maken.
...
Bezwaren tegen obstakels deel ik met hem. Maar panelleden van de rubriek werpen nauwelijks obstakels op. Integendeel. De ruif (waar Eduard het over heeft) wordt juist erg laag gehangen. Of om woorden van een predikant uit de Vragenrubriek te gebruiken: "De kribbe staat zo laag dat iedereen er bij kan. Je hoeft alleen maar te bukken."

Als ik de bijdragen van Eduard goed gelezen heb, gaat die vooral over het kerkverband waartoe hij behoort, niet zozeer over de vragenrubriek.
In dit kerkverband ligt de kwestie van het aanbod van genade en de toe-eigening nogal gevoelig, zoals je weet.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 jan 2009 18:40

Als ik de bijdragen van Eduard goed gelezen heb, gaat die vooral over het kerkverband waartoe hij behoort, niet zozeer over de vragenrubriek.
In dit kerkverband ligt de kwestie van het aanbod van genade en de toe-eigening nogal gevoelig, zoals je weet.

Dan kan hij beter een keer tot tien tellen dan kritiek geven op de antwoorden met wel een ruim aanbod (ds. Simons/dhr. Van Groningen).

Terug naar “Archief”