De discussie:
Eduard schreef:
Citaat uit het antwoord:
"De aanbieding in het Evangelie is niet hetzelfde als de schenking van God door de Heilige Geest. Een nauwkeurig onderzoek of we de weldaden van God ontvangen hebben of alleen vanuit de aanbieding vanuit de prediking." Van deze uitspraak zou ik graag de Bijbelse onderbouwing willen krijgen als iemand mij die kan geven.
Omega antwoordde:
Inderdaad, respect voor de heer Van Groningen. Ik kan me niet voorstellen dat Eduard ons de theologische dwaling wil voorhouden dat het aanbod van het evangelie hetzelfde is als het geschonken geloof door de HG (want dat bedoelt dhr. Van Groningen m.i.). De bijbelse onderbouwing daarvan lijkt me duidelijk genoeg. Zovelen die het evangelie hebben gehoord, en zo weinigen die het hebben aangenomen ("gij hebt niet gewild"). Vandaar ook het voorbeeld van de dwaze maagden.
Helder en mooi antwoord, maar je moet het wel goed (willen) lezen.
Eduard reageerde:
Nee Omega, uiteraard wil ik geen theologische dwalingen voorhouden, verre van dat zelfs. Ik wil juist (helpen) duidelijkheid te scheppen, laat dat helder zijn. Daarom vind ik je laatste opmerking ook niet zo leuk.
Het probleem in onze kerken is dat de prediking van het evangelie en het werk van Gods Geest zo ver uit elkaar getrokken wordt, terwijl het juist zo heel dicht bij elkaar ligt. Sterker nog, de prediking van het evangelie IS (een deel van) het werk van de Heilige Geest. "Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het (o.a. gepredikte) Woord". In mijn beleving betekent dat, dat als de Heilige Geest onder de verkondiging van het evangelie onze oren opent, wij in staat gesteld worden gehoor te geven aan de oproep tot geloof en bekering. En dan mogen, ja dan moeten wij de Heere Jezus aannemen en in Hem geloven. Joh 6:40
En dat is dan geen dwang, want dan wil je het ook. De Heilige Geest werkt dan ook het willen in je hart. Pure genade!
Ons verschuilen achter onze onmacht, is pure onwil. Is in mijn eigen leven ook zo geweest. Totdat God mij liet zien dat Hij wel wilde, maar ik niet. Dan worden de rollen omgedraaid.
Repliek Omega:
Ik heb de indruk dat je dogmatisch nogal wat door elkaar haalt Eduard. Is de prediking die tot ons komt (het evangeliewoord) het werk van de Heilige Geest of valt dat onder Gods algemene genade? Ik denk dat laatste. Immers, in het eerste geval zou de HG zijn werk niet goed doen als er ondanks het Woord dat tot ons komt zoveel mensen verloren gaan. Is de menselijke onwil dan sterker dan het werk van de HG? Dat zij verre. Het is de HG die het evangelie ingang doet vinden in ons hart en niet onze wil. We willen niet (dat is waar), maar ten diepste kunnen we ook niet als de HG onze wil niet ombuigt en ons hart verbreekt! Als de akker niet rijpgemaakt is, dan kan het zaad niet wortelen. God werkt het willen en het werken. Ja, maar er staat meer: "Naar Zijn welbehagen."
Wat kunnen wij dan wel? Niets! Alleen maar leven van genade! Gelukkig maar. Als we ook maar een beetje zelf zouden kunnen bijdragen aan onze zaligheid, al was het alleen maar door het aannemen van Jezus, dan zouden we daar nog mee te koop gaan lopen. Helemaal niets? Ja, pleiten op Gods belofte dat Wie Hem aanroept in de nood, Zijn gunst oneindig groot zal vinden. En wie zoekt zal vinden en wie bid zal ontvangen!
Dan nog wat. Je spreekt vanuit eigen bevinding. Maar vergeet niet, dat God met ieder van ons Zijn eigen weg gaat en dat persoonlijke bevinding van jou, van mij of van een dominee niet maatgevend is. Dat is alleen Gods Woord. Niet de helft daarvan, maar helemaal.
Eduard vervolgt:
Omega, ik heb de indruk dat je mij in jouw reactie dingen laat zeggen die ik niet zeg. Ik wil je graag je eigen woord teruggeven: je moet mijn reactie wel goed (willen) lezen.
Daarnaast wil ik nog dit zeggen: elk beroep op onze onmacht, hoe vroom of rechtzinnig ook geformuleerd, is pure onwil. En onwil is zonde tegen God en die zullen we moeten verantwoorden.
Ik ga verder op dit topic niet meer reageren, want ik voel aankomen dat het op deze manier een woordenstrijd wordt en daar is niemand mee gediend.
Omega vindt:
Tja Eduard, je schuift in je kritiek op het antwoord dhr. Van Groningen dogmatisch twee dingen in elkaar die je niet zomaar met het = teken (is gelijk aan) kunt verbinden. Logisch dat je daar reactie op krijgt. Het is toch niet zo dat jij de enige bent die een kritische noot bij de bijdrage van anderen mag plaatsen?
Overigens zou ik het persoonlijk erg prettig vinden als je/jullie daarvoor het forum willen gebruiken, aangezien vraagstellers door dit soort discussies alleen maar in verwarring worden gebracht. En daar is niemand bij gebaat.